PÚCHOV. Napriek už rok sprevádzkovanému úseku po rekonštrukcii trate medzi stanicami Trenčianska Teplá a Púchov, mohli vlaky jazdiť najvyššou rýchlosťou 120 km/h. Toto obmedzenie platilo z dôvodu nedobudovaného systému riadenia ETCS, ktoré už dnes vďaka zabezpečovacím zariadeniam umožňuje jazdu až do 160 km/h. Prvé plány boli spustenie riadenia ponechať až po dobudovaní železnice cez Trenčín, tá je však vo výraznom časovom sklze, a je tak nedokončeným bodom medzi Bratislavou a Púchovom.
Vyššia rýchlosť vlakov neskráti len čas cestovania. Má aj druhú, horšiu stránku, a to väčšie riziko pri prechádzaní cez koľajnice.
Už jazdia stošesťdesiatkou
Od polovice júla povolil správca infraštruktúry ŽSR vyššiu rýchlosť vlakom, ktoré spĺňajú všetky parametre na prevádzku vyššej rýchlosti aj na trati medzi Trenčianskou Teplou a Púchovom. Ide najmä o rušeň a vozne, ktoré musia mať všetky povolenie pre „stošesťdesiatku“.
„V súčasnosti jazdí už vyššou rýchlosťou šesť vlakov súkromného dopravcu. Od 15. júla boli tiež v úseku Trenč. Teplá – Púchov rýchlosťou 160 km/h povolené jazdy tzv. operatívnych vlakov vedených pre krátenie meškania, takže po splnení požadovaných podmienok môžu rýchlosť 160 km/h využiť aj rýchliky premávajúce z Bratislavy do Košíc a naspäť,“ konkretizoval Ľubomír Mitas zo ŽSR.
Vlak nestihne zabrzdiť
Vyššia rýchlosť neprináša len kratšie cestovanie, ale aj vyššie riziko pri prechádzaní cez trať mimo mostov a podchodov. Hoci by ľudia nemali prechádzať priamo cez trať, mnohí si takto skracujú cestu. Vyššia rýchlosť znamená aj dlhšiu brzdnú dráhu. Takýto vlak sa približuje oveľa rýchlejšie a vďaka rekonštrukcii koľajníc a novým vozňom ho takmer ani nie je počuť. Novinkou na mnohých úsekoch je tiež, že dva vlaky idú jedným smerom po oboch koľajách súčasne.
Len pre zaujímavosť, rýchlik prejde každú sekundu takmer 50 metrov a môže nebezpečne prekvapiť aj obozretného človeka. Takto na život doplatila aj žena, pohybujúca sa popri trati pri Dubnici nad Váhom na začiatku leta, ktorú zachytil a usmrtil rýchlik.
Autor: YEL