Nedeľa, 21. január, 2018 | Meniny má Vincent
Pridajte si svoje mesto

Majú už svoj vek, ale stále sú obľúbené

V osemdesiatych rokoch minulého storočia boli trabanty veľmi obľúbené najmä pre nenáročnú údržbu. Majitelia luxusnejších vozidiel ich s úsmevom prezývali „bakeliťáky“. Súčasní majitelia však na ne nedajú dopustiť.

Spanilá jazda z  Púchova pokračovala do Považskej Bystrice. (Zdroj: VŽ)

PRUŽINA PRIEDHORIE. Trabanty, rovnako ako všetky autá vyrábané v minulom storočí, patria už medzi veteránov. Na cestách ich veľmi nevidieť. Aj preto bol pohľad na štyri desiatky vozidiel vyrobených od šesťdesiatych až do deväťdesiatych rokov minulého storočia nezvyčajný. Charakteristický zvuk ich motora bolo počuť v Púchove, Považskej Bystrici a ďalších obciach. Dôvodom bol prvý Trabant zraz Považie.

Nedá naň dopustiť

Ingrid Šimčáková prišla na zraz z Košíc. „Dostala som sa k tomu nenápadne. Najskôr sa trabantom začal venovať brat. Zobral ma na jeden zraz, a tak sa mi to zapáčilo, že som sa ich začala zúčastňovať pravidelne. Na jednom som sa dokonca zoznámila s manželom,“ prezradila. Šimčákovci majú v súčasnosti už šesť trabantov.Na považský zraz pricestovala na trabante, ktorý bol vyrobený v roku 1978. Má ho už dvanásť rokov. „Mám ho veľmi rada, je to moje prvé auto a bude so mnou, pokiaľ budem,“ usmiala sa. Mala aj spolujazdcov, svoje dve deti. Dlhej cesty sa nebála, svojmu autíčku verí, a keď treba, poradí si aj s jednoduchou údržbou.

Luxusnejšie vozidlo

Zdeno Metzker z Považskej Bystrice prišiel na zraz tiež na veteráne Wartburgu 353. Jeho prvým a jediným majiteľom je jeho starý otec Zdeno Metzker, ktorý sa venuje najmä motocyklom vyrábaným v Považských strojárňach. Veterány popri ňom chytili aj Zdena mladšieho. „Už ako malý chalan som krútil volantom. Vôbec mi nerobí problém jazdiť aj na wartburgu, stres skôr spôsobuje to, ako sa správajú ostatní účastníci cestnej premávky,“ skonštatoval. Ani on na ich veterána nedá dopustiť. „Má luxusnejšiu výbavu, napríklad originál výrobcom montovanú posuvnú strechu,“ ukázal. „Jeho najväčšou výhodou je kufor s objemom 525 litrov, čo dnes nemajú ani niektoré kombíky. Zatiaľ na ňom jazdíme, ale chystáme jeho generálku, ktorá z neho urobí takého krásavca, ako keď vyšiel z výroby,“ doplnil. 

Majú aj obytný príves

Richard Holešinský absolvoval cestu do Priedhoria z Břeclavy. Má jedno z posledných vozidiel, ktoré vyšli z výrobnej linky. Výroba trabantov sa skončila v roku 1991, jeho combi má rok výroby 1990. Na svojho miláčika nedá dopustiť. Dokonca si k nemu urobil z ďalšieho trabanta combi obytný príves, s ktorým jazdí aj na dovolenky a všade s ním vzbudzuje pozornosť. „Tento rok sme boli v Maďarsku. Keď sme zastavili za bránou v kempe, tak sa ľudia zlietli ako osy na med,“ smial sa. Hoci má doma aj súčasné autá, trabant by nemenil, ani nepredal. 

Nová história

Rovnaký názor mali aj ostatní majitelia týchto historických vozidiel. Považský zraz uvítali ako možnosť nielen stretnúť sa so známymi, či spoznať nových ľudí. Pre nich je tiež príležitosťou porozprávať sa o ich „štvorkolesových miláčikoch“ či poradiť sa.A práve to bolo cieľom organizátorov premiérového ročníka Trabant zrazu Považie. „Prvý ročník považského zrazu bol zameraný najmä na trabanty. V budúcnosti ho chceme rozšíriť aj o ďalšie staré autá zo socialistickej éry – moskviče, embéčky, wartburgy...,“ hovorí Vladimír Kozoň, ktorý zraz spolu s Veterán klubom Manín zorganizoval v Priedhorí. On sám patrí k nadšencom pre trabanty už roky. Má dokonca aj štvordverový. „Ten som si urobil sám, pravda, zad-né dvere sú nefunkčné. Ale pomýlili už nejedného človeka,“ smeje sa Kozoň. Aj toto autíčko mohli počas spanilej jazdy po mestách a obciach obdivovať diváci. Ich pozornosti určite neušiel ani kabriolet, ktorý bol vyrobený pre nemeckú armádu z roku 1972.„Takzvané socialistické autá majú pomerne jednoduchú konštrukciu, šikovný majiteľ si ich dokáže aj sám opraviť. Z vlastných skúseností viem, že sa o ne zaujímajú aj mladí. Chýbajú im však skúsenosti i kontakty. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli zraz organizovať. Verím, že v budúcnosti účastníkov pribudne,“ dodal. 

 


  1. Lednické Rovne robia Slovensku vo svete reklamu Foto 172
  2. Páčili sa skrinky, aj že nemajú pavúky 50
  3. Nákladné autá ohrozujú obyvateľov 50
  4. Poslanci dostali len tretinovú odmenu 45
  5. Krátky návrat k roku 2017 veselo i vážne (III.) 31
  6. Primátor vetoval uznesenie, škola peniaze nedostane 31
  7. Bábätká z považskobystrického regiónu Foto 30
  8. Pov. Bystrica aj Dubnica zaskočili domácich 29
  9. Na diaľnici boli rušné chvíle Foto 22
  10. Bola snehová nádielka. Spustia menšie vleky? 18

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Lednické Rovne robia Slovensku vo svete reklamu

Obec Lednické Rovne je vďaka sklárskej spoločnosti RONA dedina, ktorá sa presadzuje v celom svete a robí obrovskú reklamu celej našej krajine.

Páčili sa skrinky, aj že nemajú pavúky

Na škôlkarov z Papradna čakalo začiatkom roka prekvapenie. Po prázdninách už sa nevrátili do starých priestorov škôlky, ale nových v základnej škole.

Nákladné autá ohrozujú obyvateľov

Situácia v Hornom Milochove je zlá. Ľudia hovoria, že sú rukojemníkmi výstavby železnice, pri ktorej sa zanedbalo vybudovanie obslužnej cesty. Spísali petíciu, hovoria aj o živej reťazi.

Poslanci dostali len tretinovú odmenu

Výšku ročnej odmeny púchovských poslancov navrhuje primátor, v jeho neprítomnosti zástupca. Maximálna výška je tisíc eur. Zastupujúci viceprimátor z tejto sumy navrhol necelú tretinu.

Krátky návrat k roku 2017 veselo i vážne (III.)

V seriáli pokračujeme marcom. Aj ten bol pestrý. Napríklad zmena vlastníka púchovského Rožáku, vyššie poplatky v ilavskom školskom klube, či zásah kukláčov v našom regióne.

Blízke regióny

Ronaldinho hral aj na Slovensku. Hovorí sa, že jeho dres bývalý futbalista Púchova prehral

Bohatú kariéru ukončila futbalová ikona z Brazílie. V časoch najväčšej slávy si v drese Barcelony zahrala aj na Slovensku.

Spolupracoval aj s Cameronom. Kysučan Sancho žiari v Hollywoode!

Detstvo prežil na Kysuciach. Martin však svoje sny napĺňa až v ďalekom Los Angeles po boku hollywoodskych celebrít.

Lovecká sezóna sa skončila. Neveľká populácia vlkov v Malej Fatre vyviazla bez ujmy

Na území národného parku Malá Fatra žijú asi len dve malé vlčie svorky.

Hlavný ťah na Prievidzu bol ráno ochromený. Policajti vyčíslili predbežné škody

Nehoda sa stala na hlavnom ťahu, no komplikácie spôsobovala aj v centre mesta.

Rozhodnutie už nezmením, dušuje sa Martin Černáček

So Spartakom Myjava zažil mnohé úspechy. 38-ročný Martin Černáček s najväčšou pravdepodobnosťou už zavesí kopačky na klinec. Budúcnosť pri futbale si však vie predstaviť v pozícii manažéra.

Všetky správy

Prechádzal cez steny, nechal zmiznúť slona. Jeho storočný trik dodnes nerozlúštili

Bol január 1918 a jeden z najznámejších kúzelníkov všetkých čias Harry Houdini predviedol číslo, ktoré je dodnes záhadou. Rovnako ako jeho smrť.

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

Progresívne Slovensko neprekvapilo, povedie ho Štefunko. Trúfa si na 15 percent

Nové tváre ustanovujúci snem nepriniesol. Slovo na ňom však dostalo viacero známych podporovateľov.

Muži ani len nevedia, ako málo orgazmov majú ich ženy

Význam klitorisu chápu, no medzi pohlaviami je stále veľká orgazmová priepasť.