Nedeľa, 7. august, 2022 | Meniny má Štefánia

Majú už svoj vek, ale stále sú obľúbené

V osemdesiatych rokoch minulého storočia boli trabanty veľmi obľúbené najmä pre nenáročnú údržbu. Majitelia luxusnejších vozidiel ich s úsmevom prezývali „bakeliťáky“. Súčasní majitelia však na ne nedajú dopustiť.

Spanilá jazda z  Púchova pokračovala do Považskej Bystrice. Spanilá jazda z  Púchova pokračovala do Považskej Bystrice. (Zdroj: VŽ)

PRUŽINA PRIEDHORIE. Trabanty, rovnako ako všetky autá vyrábané v minulom storočí, patria už medzi veteránov. Na cestách ich veľmi nevidieť. Aj preto bol pohľad na štyri desiatky vozidiel vyrobených od šesťdesiatych až do deväťdesiatych rokov minulého storočia nezvyčajný. Charakteristický zvuk ich motora bolo počuť v Púchove, Považskej Bystrici a ďalších obciach. Dôvodom bol prvý Trabant zraz Považie.

Nedá naň dopustiť

Ingrid Šimčáková prišla na zraz z Košíc. „Dostala som sa k tomu nenápadne. Najskôr sa trabantom začal venovať brat. Zobral ma na jeden zraz, a tak sa mi to zapáčilo, že som sa ich začala zúčastňovať pravidelne. Na jednom som sa dokonca zoznámila s manželom,“ prezradila. Šimčákovci majú v súčasnosti už šesť trabantov.Na považský zraz pricestovala na trabante, ktorý bol vyrobený v roku 1978. Má ho už dvanásť rokov. „Mám ho veľmi rada, je to moje prvé auto a bude so mnou, pokiaľ budem,“ usmiala sa. Mala aj spolujazdcov, svoje dve deti. Dlhej cesty sa nebála, svojmu autíčku verí, a keď treba, poradí si aj s jednoduchou údržbou.

SkryťVypnúť reklamu

Luxusnejšie vozidlo

Zdeno Metzker z Považskej Bystrice prišiel na zraz tiež na veteráne Wartburgu 353. Jeho prvým a jediným majiteľom je jeho starý otec Zdeno Metzker, ktorý sa venuje najmä motocyklom vyrábaným v Považských strojárňach. Veterány popri ňom chytili aj Zdena mladšieho. „Už ako malý chalan som krútil volantom. Vôbec mi nerobí problém jazdiť aj na wartburgu, stres skôr spôsobuje to, ako sa správajú ostatní účastníci cestnej premávky,“ skonštatoval. Ani on na ich veterána nedá dopustiť. „Má luxusnejšiu výbavu, napríklad originál výrobcom montovanú posuvnú strechu,“ ukázal. „Jeho najväčšou výhodou je kufor s objemom 525 litrov, čo dnes nemajú ani niektoré kombíky. Zatiaľ na ňom jazdíme, ale chystáme jeho generálku, ktorá z neho urobí takého krásavca, ako keď vyšiel z výroby,“ doplnil. 

SkryťVypnúť reklamu

Majú aj obytný príves

Richard Holešinský absolvoval cestu do Priedhoria z Břeclavy. Má jedno z posledných vozidiel, ktoré vyšli z výrobnej linky. Výroba trabantov sa skončila v roku 1991, jeho combi má rok výroby 1990. Na svojho miláčika nedá dopustiť. Dokonca si k nemu urobil z ďalšieho trabanta combi obytný príves, s ktorým jazdí aj na dovolenky a všade s ním vzbudzuje pozornosť. „Tento rok sme boli v Maďarsku. Keď sme zastavili za bránou v kempe, tak sa ľudia zlietli ako osy na med,“ smial sa. Hoci má doma aj súčasné autá, trabant by nemenil, ani nepredal. 

Nová história

Rovnaký názor mali aj ostatní majitelia týchto historických vozidiel. Považský zraz uvítali ako možnosť nielen stretnúť sa so známymi, či spoznať nových ľudí. Pre nich je tiež príležitosťou porozprávať sa o ich „štvorkolesových miláčikoch“ či poradiť sa.A práve to bolo cieľom organizátorov premiérového ročníka Trabant zrazu Považie. „Prvý ročník považského zrazu bol zameraný najmä na trabanty. V budúcnosti ho chceme rozšíriť aj o ďalšie staré autá zo socialistickej éry – moskviče, embéčky, wartburgy...,“ hovorí Vladimír Kozoň, ktorý zraz spolu s Veterán klubom Manín zorganizoval v Priedhorí. On sám patrí k nadšencom pre trabanty už roky. Má dokonca aj štvordverový. „Ten som si urobil sám, pravda, zad-né dvere sú nefunkčné. Ale pomýlili už nejedného človeka,“ smeje sa Kozoň. Aj toto autíčko mohli počas spanilej jazdy po mestách a obciach obdivovať diváci. Ich pozornosti určite neušiel ani kabriolet, ktorý bol vyrobený pre nemeckú armádu z roku 1972.„Takzvané socialistické autá majú pomerne jednoduchú konštrukciu, šikovný majiteľ si ich dokáže aj sám opraviť. Z vlastných skúseností viem, že sa o ne zaujímajú aj mladí. Chýbajú im však skúsenosti i kontakty. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli zraz organizovať. Verím, že v budúcnosti účastníkov pribudne,“ dodal. 

SkryťVypnúť reklamu

 

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde vybavíte žiadosť o hypotéku bez návštevy pobočky?
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  7. Aké sú vízie slovenských vodičov a architektov?
  8. Toto sú vízie slovenských vodičov a architektov
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 156
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 834
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 221
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 317
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 210
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 986
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 487
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 443

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas technický
  2. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  3. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  4. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  5. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  6. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  7. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  8. Štefan Vidlár: Bola jedna rodina
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 54 511
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 070
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 698
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 124
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 913
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 471
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 171
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pozrite si milé zábery našich najmenších.


13 h

V najvyššej oblastnej súťaži považskobystrického regiónu je štrnásť tímov a niekoľko z nich hlási boj o prvú priečku, čo sľubuje zaujímavý priebeh.


5. aug
Eva Šablová, riaditeľka pre úvery spoločnosti FinGO

Jednotlivec je oproti páru pri realitách v nevýhode.


5. aug
ilustračná foto

V horúčavách ľuďom nefungovali čerpadlá na vodu.


4. aug

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas technický
  2. Ľudmila Rábelyová : Prečo tá nenávisť?
  3. Dominika Kislíková: Gazdoráň - nová turistická trasa v NP Poloniny
  4. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  5. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  6. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  7. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  8. Štefan Vidlár: Bola jedna rodina
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 54 511
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 25 070
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 698
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 124
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 913
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 471
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 171
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu