Piatok, 24. november, 2017 | Meniny má Emília
Pridajte si svoje mesto

Majú už svoj vek, ale stále sú obľúbené

V osemdesiatych rokoch minulého storočia boli trabanty veľmi obľúbené najmä pre nenáročnú údržbu. Majitelia luxusnejších vozidiel ich s úsmevom prezývali „bakeliťáky“. Súčasní majitelia však na ne nedajú dopustiť.

Spanilá jazda z  Púchova pokračovala do Považskej Bystrice. (Zdroj: VŽ)

PRUŽINA PRIEDHORIE. Trabanty, rovnako ako všetky autá vyrábané v minulom storočí, patria už medzi veteránov. Na cestách ich veľmi nevidieť. Aj preto bol pohľad na štyri desiatky vozidiel vyrobených od šesťdesiatych až do deväťdesiatych rokov minulého storočia nezvyčajný. Charakteristický zvuk ich motora bolo počuť v Púchove, Považskej Bystrici a ďalších obciach. Dôvodom bol prvý Trabant zraz Považie.

Nedá naň dopustiť

Ingrid Šimčáková prišla na zraz z Košíc. „Dostala som sa k tomu nenápadne. Najskôr sa trabantom začal venovať brat. Zobral ma na jeden zraz, a tak sa mi to zapáčilo, že som sa ich začala zúčastňovať pravidelne. Na jednom som sa dokonca zoznámila s manželom,“ prezradila. Šimčákovci majú v súčasnosti už šesť trabantov.Na považský zraz pricestovala na trabante, ktorý bol vyrobený v roku 1978. Má ho už dvanásť rokov. „Mám ho veľmi rada, je to moje prvé auto a bude so mnou, pokiaľ budem,“ usmiala sa. Mala aj spolujazdcov, svoje dve deti. Dlhej cesty sa nebála, svojmu autíčku verí, a keď treba, poradí si aj s jednoduchou údržbou.

Luxusnejšie vozidlo

Zdeno Metzker z Považskej Bystrice prišiel na zraz tiež na veteráne Wartburgu 353. Jeho prvým a jediným majiteľom je jeho starý otec Zdeno Metzker, ktorý sa venuje najmä motocyklom vyrábaným v Považských strojárňach. Veterány popri ňom chytili aj Zdena mladšieho. „Už ako malý chalan som krútil volantom. Vôbec mi nerobí problém jazdiť aj na wartburgu, stres skôr spôsobuje to, ako sa správajú ostatní účastníci cestnej premávky,“ skonštatoval. Ani on na ich veterána nedá dopustiť. „Má luxusnejšiu výbavu, napríklad originál výrobcom montovanú posuvnú strechu,“ ukázal. „Jeho najväčšou výhodou je kufor s objemom 525 litrov, čo dnes nemajú ani niektoré kombíky. Zatiaľ na ňom jazdíme, ale chystáme jeho generálku, ktorá z neho urobí takého krásavca, ako keď vyšiel z výroby,“ doplnil. 

Majú aj obytný príves

Richard Holešinský absolvoval cestu do Priedhoria z Břeclavy. Má jedno z posledných vozidiel, ktoré vyšli z výrobnej linky. Výroba trabantov sa skončila v roku 1991, jeho combi má rok výroby 1990. Na svojho miláčika nedá dopustiť. Dokonca si k nemu urobil z ďalšieho trabanta combi obytný príves, s ktorým jazdí aj na dovolenky a všade s ním vzbudzuje pozornosť. „Tento rok sme boli v Maďarsku. Keď sme zastavili za bránou v kempe, tak sa ľudia zlietli ako osy na med,“ smial sa. Hoci má doma aj súčasné autá, trabant by nemenil, ani nepredal. 

Nová história

Rovnaký názor mali aj ostatní majitelia týchto historických vozidiel. Považský zraz uvítali ako možnosť nielen stretnúť sa so známymi, či spoznať nových ľudí. Pre nich je tiež príležitosťou porozprávať sa o ich „štvorkolesových miláčikoch“ či poradiť sa.A práve to bolo cieľom organizátorov premiérového ročníka Trabant zrazu Považie. „Prvý ročník považského zrazu bol zameraný najmä na trabanty. V budúcnosti ho chceme rozšíriť aj o ďalšie staré autá zo socialistickej éry – moskviče, embéčky, wartburgy...,“ hovorí Vladimír Kozoň, ktorý zraz spolu s Veterán klubom Manín zorganizoval v Priedhorí. On sám patrí k nadšencom pre trabanty už roky. Má dokonca aj štvordverový. „Ten som si urobil sám, pravda, zad-né dvere sú nefunkčné. Ale pomýlili už nejedného človeka,“ smeje sa Kozoň. Aj toto autíčko mohli počas spanilej jazdy po mestách a obciach obdivovať diváci. Ich pozornosti určite neušiel ani kabriolet, ktorý bol vyrobený pre nemeckú armádu z roku 1972.„Takzvané socialistické autá majú pomerne jednoduchú konštrukciu, šikovný majiteľ si ich dokáže aj sám opraviť. Z vlastných skúseností viem, že sa o ne zaujímajú aj mladí. Chýbajú im však skúsenosti i kontakty. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli zraz organizovať. Verím, že v budúcnosti účastníkov pribudne,“ dodal. 

 


  1. Nabúral na diaľnici, bol opitý 124
  2. Väzenie pre časť skupiny z Považia známej ako „dvojičky“ 109
  3. Hokejové derby malo jednoznačný priebeh Foto 73
  4. Hľadajú strateného Braňa 71
  5. Pov. Bystrica privíta súpera z Čiernej Hory Foto 60
  6. Nevestu nedoviedol len pred oltár 55
  7. Aj keď nesnežilo, v Púchove sneh mali Foto 33
  8. Bábätká z považskobystrického regiónu Foto 30
  9. Ľudí bez domova bude asi v uliciach vidieť v noci častejšie Foto 25
  10. Horiace ruky ich nepopálili Foto 25

Riešime za Vás

Stromy
Považská Bystrica

Stromy

V riešení
Považská Bystrica

Kosenie

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Nabúral na diaľnici, bol opitý

Dlhší čas si nepojazdí Novodubničan Milan. Dokonca mu hrozí väzenie.

Väzenie pre časť skupiny z Považia známej ako „dvojičky“

Nepodmienečné tresty odňatia slobody na päť až deväť rokov vymeral dnes senát na pracovisku Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) v Banskej Bystrici pre sedem osôb, ktoré priznali spáchanie trestných činov založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny a drogový zločin.

Hokejové derby malo jednoznačný priebeh

V 1. hokejovej lige privítala Pov. Bystrica Dubnicu

Hľadajú strateného Braňa

Polícia vyhlásila pátranie po nezvestnom 43-ročnom Branislavovi Smatanovi. O pomoc žiada aj verejnosť.

Pov. Bystrica privíta súpera z Čiernej Hory

V piatok 24. a v sobotu 25. 11. odohrajú hádzanári Pov. Bystrice doma oba duely 3. kola Challenge cupu

Blízke regióny

V Zákopčí pri požiari možno uhorel miestny podnikateľ

K obrovskej tragédii došlo v obci Zákopčie. Horelo tam osobné motorové vozidlo, v ktorom zrejme zahynul 54-ročný miestny podnikateľ.

Slovák získal v Nemecku vzácnu trofej. Váži šesť kilogramov (+FOTO)

Najskôr ani neovládal nemčinu. Dvadsaťšesťročný futbalový brankár Tomáš Pipíška získal prestížne ocenenie.

Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Lokalita je treťou najnehodovejšou v Žiline. Do bezpečnosti dopravy chce mesto investovať v priebehu troch rokov.

Obec poženie svojho bývalého starostu pred súd

Emil Medel bol prvým mužom Kanianky od roku 1998 do roku 2010. Počas druhého volebného obdobia vložil obecné peniaze do nebankovky.

NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, až teraz podpísali zmluvu so stavebnou spoločnosťou.

Všetky správy

Chaos a ticho. Uniknutý dokument o brexite zahanbil Britov

Uniknutý írsky dokument popisuje, aké zdĺhavé a neproduktívne sú rokovania o brexite.

Prieskum AKO: Parlamentné voľby by vyhral Smer, Matovič s Kollárom predbehli SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

V mori zachytili čudný zvuk. Zmiznutá ponorka mohla vybuchnúť

V mori v čase zmiznutia ponorky zachytili abnormálny zvuk, ktorý pripomína explóziu.

Kam vyraziť