POVAŽSKÁ BYSTRICA. „V bežný pracovný deň v Považskej Bystrici od 11. decembra zastaví 71 vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko. Na pražskej linke premáva v dvojhodinovom intervale 6 párov expresov, na linke Bratislava – Košice a späť 16 rýchlikov a taktiež ďalšie 4 páry medzi Bratislavou a Žilinou. Osobných vlakov cez Považskú Bystricu prejde denne 33 v oboch smeroch,“ uviedol Tomáš Kováč zo ZSSK a.s.
V Púchove je počet prechádzajúcich vlakov podobný, okrem uvedených bude 7 párov osobných vlakov premávať aj smerom na Horní Lideč.
Lepšie spojenie do Bratislavy aj za Žilinu
Prostredníctvom pokračujúceho osobného vlaku, ktorý od Trenčína premáva ako rýchlik, sa ľudia z Púchova, Beluše, Ilavy aj Dubnice dostanú do Bratislavy priamo v skorých ranných hodinách. Poobede takýto spoj ide opačným smerom. „Je to dobré, tento spoj chodí už dva roky, ale málokto o tom vie, pretože na tabuli svieti Trenčín a až tam sa to zmení na Bratislavu. Keby mi to spolužiačka nepovedala, nevedela by som o ňom ani ja,“ uviedla študentka Anna Grabáčová.
Novinkami grafikonu sú osobné vlaky, ktoré prechádzajú až za Žilinu. Ranný spoj do Kraľovian umožní pohodlné spojenie pre žiakov dochádzajúcich napríklad na bilingválne gymnázium do Sučian.
Chcú lepší vozový park
Hoci je dostupnosť dopravy vlakom v regióne oproti iným nadštandardná, mnohí cestujúci sa sťažujú na staré súpravy, ktoré si pamätajú aj roky ČSSR.
V novom grafikone by malo prísť k čiastočnému zlepšeniu. „Niekedy mám pocit, že sa nič nezmenilo, sadáme do rovnakej špiny ako kedysi. Niektoré vlaky sú vynovené, mnohé však staré a špinavé,“ posťažoval sa Jozef z Plevníka.
Železničná spoločnosť Slovensko plánuje aj v novom cestovnom poriadku na väčšinu osobných vlakov prechádzajúcich cez Považskú Bystricu nasadzovať nové elektrické poschodové jednotky získané s pomocou fondov EÚ, prípadne súpravy s modernizovanými vozňami. „Zatiaľ však nemá dostatok nových vozidiel, aby mohli byť zaradené na úplne všetky osobné vlaky. Nevyhneme sa preto ani používaniu starších súprav, predovšetkým cez pracovné dni. Vtedy je totiž potrebné ponúknuť cestujúcim väčšiu kapacitu miest,“ dodal Kováč.
Cez víkendy už staršie súpravy v osobných vlakoch prechádzajúcich cez Považskú Bystricu v plánovanom radení nefigurujú. „V skutočnej prevádzke sa však predsa len môžu objaviť v prípade opráv či údržby nových jednotiek,“ dodal Kováč.
Budú aj výluky a zmeny
S príchodom nového grafikonu začína v stanici aj intenzívna výstavba železničného koridoru. Dá sa preto predpokladať, že počas roka dôjde k úpravám poriadku, prípadne k zavedeniu neobľúbenej náhradnej autobusovej dopravy na niektorých spojoch, ako to bolo aj v tomto roku.
Autor: Peter Lengyel