Pre Slovensko unikátna stavba, pre miestnych veľa obmedzení

Rekonštrukcia zatiaľ najnáročnejšieho úseku hlavnej slovenskej železničnej tepny medzi Považskou Teplou a Púchovom za 364,9 miliónov eur trvá už pol roka. Realizuje ju Združenie Nimnica.

Miesto, kde bude západný portál tunela.Miesto, kde bude západný portál tunela. (Zdroj: PL)

POVAŽSKÁ BYSTRICA/PÚCHOV. Rozostavaný úsek železnice je stavebne veľmi zaujímavý a rekonštrukcia má priniesť zrýchlenia dopravy. Stavba sa však nepríjemne dotkne obyvateľov v oblastiach, kde sa bude realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvýšenie rýchlosti

Rekonštrukcia trate sa začala len na jeseň, momentálne prebiehajú prípravné práce.

„Plánovaný čas výstavby je 40 mesiacov,“ uviedla Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. „Predpokladáme, že po ukončení celého úseku Púchov – Považská Teplá budú vlaky z Bratislavy do Žiliny môcť využívať rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu,“ ďalej vysvetlila.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavý úsek

Rozostavaný úsek železnice je stavebne veľmi zaujímavý, nachádzať sa tu bude niekoľko mostov.

„Hneď na začiatku stavby je zaujímavý šesťpoľový oceľový most, ktorý bude pokračovať ďalším mostom budovaným spôsobom letmej betonáže,“ uviedol stavbyvedúci Vladimír Samek zo Združenia Nimnica. Most zaústi do západného portálu tunela Diel, ktorý má mať dĺžku 1082 metrov. Vlaky z neho budú vychádzať na 600 metrov dlhú estakádu ponad Nosickú priehradu.

„Dĺžkou, spôsobom výstavby i zakladania je tento most na Slovensku jedinečný. Iba na ďalších 600 metroch sa teleso novej trate stretne s pôvodnou trasou, potom prejde do ďalšieho tunela Milochov,“ povedal Samek.

Asanácie, zeleň a zastávka

Hoci je stavba významnou investíciou v regióne, výstavba prináša aj negatívne zásahy do prostredia a kvality života obyvateľov regiónu.

SkryťVypnúť reklamu

Pre niektorých obyvateľov ide o dočasné obmedzenia, pre mnohých o trvalé zmeny. Viacerých obyvateľov čaká zmena adresy.

Budovanie železnice si totiž vyžiadalo aj demoláciu stavieb, vrátane obytných domov v Milochove a Nimnici. Časť obyvateľov bola finančne odškodnená, ostatným postavia nové ubytovanie.

Pre výstavbu zmizne tiež vyše štyritisíc stromov a približne 28 kilometrov štvorcových krovín. „Spoločenská hodnota bola vyčíslená na 2,26 miliónov eur, ktorú železnice uhradili jednotlivým obciam,“ doplnila Pavlíková.

Trvalým negatívnym dopadom bude po dokončení aj úplné zrušenie zastavovania osobných vlakov v Milochove. Trať totiž neprechádza pôvodným telesom, a hoci sa mala zastávka najskôr posúvať, dnes je už rozhodnuté, že nebude vôbec.

Dopady výstavby

Obyvatelia sa tiež obávajú zlých precedensov z výstavby diaľnice, či výstavby železničných tratí v iných regiónoch. Ide najmä o zhoršené životné prostredie, hluk, špinu a pohyb ťažkých vozidiel v obytných zónach.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkou obavou je aj „naťahovanie“ výstavby, na ktoré momentálne doplácajú obyvatelia Trenčína, kde sa malo rekonštruovaným úsekom už dávno jazdiť.

„Snažíme sa, aby sa situácia z Trenčína pri tejto stavbe neopakovala, aj preto chceme mať túto stavbu pod kontrolou. Každý týždeň sledujeme postup prác a akékoľvek aj malé veci chceme riešiť, aby k oneskoreniu nedošlo,“ uviedol Martin Erdössy, generálny riaditeľ ŽSR.

Autor: Peter Lengyel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 347
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 574
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 345
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 366
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 551
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 248
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 538
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Kraslice so vzormi z Domaniže.

Učila ju majsterka z Domaniže.


Šofér jazdil pod vplyvom alkoholu.

Ďalšieho podguráženého vodiča chytili v Považskej Bystrici.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu