Dopravné štatistiky nie sú len čísla. Hovoria aj o tom, aké následky zanechávajú dopravné nehody na zdraví ľudí. Podľa nich pri každej piatej asistoval chodec, upozorňuje Ľubomír Dvorský, riaditeľ považskobystrického okresného dopravného inšpektorátu.
Ako hodnotíte vývoj dopravnej nehodovosti od začiatku roka?
– Na jednej strane pozitívne, na druhej negatívne. Pozitívnou informáciou je, že k 19. marcu nezomrel v okresoch Považská Bystrica a Púchov ani jeden človek. Negatívnou je, že oproti predchádzajúcemu roku vzrástol počet dopravných nehôd o trinásť, celkovo sme zaznamenali 58 nehôd. V jedenástich prípadoch pri nich asistoval chodec. Žiaľ, narástol aj počet ťažko i ľahko zranených.
Vyplývajú zo štatistík aj rizikové dni či hodiny?
– Z doterajšieho prehľadu patria k najkritickejším utorok a štvrtok, kedy bolo najviac nehôd. Časovo je to najmä skoro ráno a podvečer a večer. Ak by sme chceli konkretizovať aj úseky, tak tradične medzi ne patria tzv. prieťahy mestami.
Vodiči neraz hromžia na chodcov, že im vbiehajú do cesty, kľučkujú pomedzi autá...
– S takouto situáciou sa určite stretol už každý vodič. Otázkou ale je, ako na ňu dokáže zareagovať, pretože v súboji auto a chodec vždy vyhráva auto. Aj v našom regióne sme zaznamenali takéto prípady. Vlani začiatkom roka na to doplatila životom chodkyňa, ktorá vbehla autu pod kolesá na hlavnej ceste pri pošte v Považskej Bystrici. A nielen v týchto prípadoch je veľmi dôležitá reakcia vodiča. Ako príklad spomeniem nehodu, ktorá sa stala pred pár dňami na výpadovke z Púchova pri odbočke na Hrabovku. Vodič pred priechodom spomaľoval a dával prednosť chodcom na priechode. Za ním jazdiaci vodič chcel odbočiť na Hrabovku a obiehal ho. Keď bol na jeho úrovni, zrazu sa pred ním objavili chodci, ktorí prechádzali po priechode. Zabrzdiť už nestihol. Výsledok? Jedno ťažké a jedno ľahké zranenie. Ďalší príklad – na Ulici športovcov v Považskej Bystrici chodkyňa prechádzala cez štvorprúdovú komunikáciu. Stihla prejsť cez tri prúdy, v štvrtom ju zachytilo auto. Aj z týchto dvoch príkladov vyplýva, že vodiči musia sledovať nielen cestu pred sebou, ale aj okolo seba, a hlavne predvídať. Radšej spomaliť alebo zastaviť ako riskovať, že niekoho zrazím.
Ale nie vždy sú na vine vodiči...
– To je pravda. Z jedenástich nehôd, pri ktorých asistovali chodci, tri aj spôsobili. Preto sa pri cestných kontrolách nezameriavame len na vodičov, ako si to mnohí myslia, ale aj na chodcov. A to nehovorím len o upozorneniach. Od začiatku roka dostalo finančnú pokutu osem chodcov. Možno sa to niekomu zdá málo. Treba si však uvedomiť, že nie sú dôležité finančné sankcie. Oveľa dôležitejšia je akási prevýchova chodcov, aby si uvedomili, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a musia dodržiavať pravidlá. Nehovoriac už o tom, že pre vlastnú bezpečnosť by mali nosiť reflexné prvky a využívať na prechádzanie cez cestu priechody alebo podchody. Niekedy môžu dve-tri ušetrené minútky totiž znamenať zranenie alebo v horšom prípade aj smrť.
Nácvik činnosti zásahu pri likvidácii požiaru ubytovacieho zariadenia bolo hlavným cieľom víkendového taktického cvičenia profesionálnych a dobrovoľných hasičov z okresov Ilava a Trenčín v Nemšovej.