DUBNICA NAD VÁHOM. Ako informoval generálny riaditeľ spoločnosti Ing. Dušan Hajdík, produkcia spoločnosti smerovala do celého sveta, pričom kľúčovými konečnými zákazníkmi boli najväčší gumárenskí výrobcovia, ako Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin alebo i Cooper.
Aj keď spoločnosť každým rokom zvyšuje zákaznícke portfólio, minulý rok bol špecifický tým, že dostatok zákaziek bol i pre stálych zákazníkov. Z hľadiska konkurencie je situácia na trhu pokojná, nakoľko charakter výroby je vo veľkej miere odlišný. Konkurenčnou výhodou je najmä kvalita a komplexnosť dodávok vyrábaných produktov.

Spolupráca s univerzitou
Veľká časť investícií v spoločnosti smeruje do technologického rozvoja. Na zefektívnenie výroby je spustených viacero projektov. Jedným z nich bol aj projekt s nemeckou univerzitou. „Spoločne so študentmi sme vykonali analýzu výrobných procesov a našli priestor na optimalizáciu výrobných činností a predvýrobnej etapy. Vyššia efektivita a posun k automatizácii povedie k ďalšiemu zoštíhleniu výroby a obslužných procesov,“ uvádza generálny riaditeľ.
Zároveň dodáva, že prvé robotizované pracovisko bude v tomto roku vytvorené v zvarovni, kde dosiaľ fungovali v režime manuálneho zvárania.
Centralizácia činností
Tlak na zvyšovanie produktov a flexibilitu dodávok je pre udržanie a posilnenie konkurenčnej výhody nevyhnutný.
Súbežne s projektom univerzity bol vo firme spustený i projekt v oblasti zvyšovania produktivity a kvality práce na existujúcich strojoch vo výrobe, formou centralizácie - správa a zoraďovania náradia na centrálnej 400 m2 ploche, ktorý prináša prvé hmatateľné a viditeľné výsledky.
Rozhoduje výkonnosť
Od roku 1993bolo Slovensko jednou z najvyhľadávanejších investičných destinácií. Aj keď nedostatok pracovnej sily je limitujúcim faktorom, Slovensko je pre investorov stále atraktívne. Potvrdil to i Dušan Hajdík, ktorý si myslí, že konkurencia zo strany investorov je obrovská vzhľadom na dostupnosť a počet odborne fundovaných ľudí, akými naša lokalita disponuje.

Paradoxom však podľa neho je, že v priemyselných parkoch vyrastajú nové výrobné haly, v ktorých nebude mať čoskoro kto pracovať. Aj keď sú zvýšené požiadavky na mzdu, na Slovensku sa investovať oplatí, najmä z dôvodu vynikajúcej kvality ľudských zdrojov a obrovských rozdielov v nákladoch na pracovnú silu doma a u nás. Významným faktorom je aj výkonnosť našich pracovníkov, ktorá je v porovnaní s domácimi krajinami neporovnateľná.
Výchova vo vlastných radoch
Podľa OECD patrí Slovensko k TOP 10 krajinám s najusilovnejšou pracovnou silou. Merateľný výkon je však podľa riaditeľa závislý od veku zamestnanca. „Keď nastúpia do práce mladí ľudia, je to divoké. Odborná zručnosť a pracovné návyky takmer žiadne, ale nároky a očakávania vysoké. Trvá minimálne štyri až päť mesiacov, kým sa nový pracovník zapracuje, čo firmu stojí nemalé prostriedky. Vo firme máme 18 mentorov, ktorí zaúčajú novoprijatých pracovníkov. Aj keď máme vlastné rekvalifikačné a adaptačné centrum, výsledok je vždy otázny. Mladí sa nám zastabilizujú, až keď majú rodinu a záväzky. Zo skúseností viem potvrdiť, že potom sa z nich stávajú lojálnejší pracovníci vo vzťahu ku firme,“ skonštatoval Dušan Hajdík.
Záujem rastie
Situáciu vo firme rieši čiastočne duálne vzdelávanie, ktoré formuje žiakov na prax od druhého ročníka. Personálna manažérka Ivana Kvasnicová informovala, že v minulom školskom roku bolo v systéme zapojených osem dualistov, v tomto roku desať a od budúceho školského roka sa počet zvyšuje o ďalších dvanásť. Pozitívne je, že záujem o technické smery rastie.
Technologické novinky
Firmu HF NAJUS čakajú v tomto roku viaceré novinky vedúce k zoštíhľovaniu procesov (Lean). Do prevádzky sa bude okrem robotizovaného pracoviska zvarovne uvádzať aj nové obrábacie centrum v hodnote 700-tisíc eur, ktoré bude opäť vyžadovať kvalifikovanú pracovnú silu a prinesie zefektívnenie strojného opracovania cestou strojného obrábania technológiou sústruženia, frézovania, vŕtania na jednom produktívnom pracovisku.