Čo podstatné sa v štruktúre udialo?
- Matador Industries a.s. v minulosti pozostával z troch relatívne nezávislých divízií – Divízia Všeobecného strojárstva, Divízia Nástrojov a Divízia priemyselnej automatizácie, ktoré fungovali pod spoločnou hlavičkou Matador Industries a.s. Napriek spomínanej relatívnej nezávislosti bola činnosť divízií úzko previazaná z pohľadu ekonomického, ale aj manažérskeho riadenia. Od 1. januára 2017 fungujú ako tri samostatné spoločnosti, so samostatnými štruktúrami a samostatným hospodárením. Výsledkom tohto je úplná transparentnosť nákladových tokov a možnosť lepšie sa presadzovať na trhu z pohľadu úzkej špecializácie jednotlivých spoločností. Takže okrem Matador Industries a.s., ktorá zameriava svoju činnosť na všeobecné strojárstvo, vznikla spoločnosť Matador Tools, s.r.o., úzko špecializovaná na výrobu lisovacích nástrojov pre automobilový priemysel, a spoločnosť Matador Automation, s.r.o., ktorá sa špecializuje na výrobu vysoko automatizovaných výrobných liniek pre automobilový priemysel, od návrhu a konštrukcie až po finálnu montáž a oživenie u zákazníka.

Aké pohyby sa udiali na svetových trhoch a do akej miery vás to ovplyvnilo?
- V poslednej dobe, samozrejme, pozorujeme pohyby na svetových trhoch, aj čo sa cien ropy alebo iných komodít týka. Na našu výrobu má vplyv najmä zvyšujúca sa cena ocele, a teda hutného materiálu. Tieto negatívne vplyvy sa snažíme eliminovať niekoľkými spôsobmi. Za zmienku stojí najmä naša snaha o diverzifikáciu výroby, optimalizáciu našich interných procesov a v neposlednom rade vyjednávanie s našimi dodávateľmi. Taktiež snaha o to, aby nás takéto veci zasahovali a ovplyvňovali čo najmenej.
Slovensko je mekkou automobilizmu. Aj keď ste výrobu diverzifikovali, značná časť produkcie smeruje do segmentu automotive. Máte viazané objednávky aj na nové značky, ktoré dostali priestor na slovenskom trhu?
- Naša produkcia je diverzifikovaná a neorientuje sa len na segment automobilizmu. Ale ak hovoríme konkrétne o automobilovom priemysle, a to nielen na Slovensku, vždy a všade sa usilujeme byť spoľahlivým a stabilným dodávateľom pre našich partnerov a neustále sa snažíme spoluprácu rozvíjať. A to s automobilkami, ktoré na slovenskom trhu pôsobia niekoľko rokov až desaťročí, ale aj s tými, ktorí sú na Slovensku noví. Snahou je spolupracovať so všetkými automobilkami etablovanými na trhoch, vrátane slovenského trhu.

Úzko spolupracujete so Škodovkou v ČR. Naďalej tvorí značný podiel biznisu?
- Áno, Škoda Auto je naším významným zákazníkom a v tomto chceme a budeme naďalej pokračovať. Je to partner, v ktorom vidíme aj do budúcnosti veľký potenciál a ktorý nás neustále presviedča svojimi inovatívnymi riešeniami o tom, že toto rozhodnutie je správne a má budúcnosť. A to pre všetky tri naše spoločnosti. V Matador Industries sme pre nich partnerom pri vývoji a výrobe, napríklad automatických manipulátorov, Matador Tools vyrába pre ŠA značnú časť lisovacích nástrojov, a takisto Matador Automation je pre Škodovku významným partnerom v oblasti automatizácie zvárania alebo vo všeobecnosti spájania jednotlivých komponentov, pretože už dávno sa nedá hovoriť len o zváraní. Takže len zopakujem, ŠA je pre nás jedným s najdôležitejších partnerov a v spolupráci s ňou budeme naďalej pokračovať a chceme ju aj naďalej rozvíjať.
Z dôvodu udržania konkurencie schopnosti ste zaviedli systém Matador Tuning, ktorý mal zabezpečiť optimalizáciu procesov. Do akej miery ste v praxi úspešní?
- Matador Tuning vznikol na základe logickej potreby optimalizácie výrobných procesov, ale nielen tých, s cieľom nerobiť veci zbytočne, a teda znižovať náklady tam, kde to je možné. Tento optimalizačný proces však nie je niečo, čo urobíte raz a poviete si hotovo. Matador Tuning ako proces, ktorý bol naštartovaný v minulosti, je len súčasťou nikdy sa nekončiaceho procesu neustáleho zlepšovania. Stále je čo zlepšovať, a nikdy sa nesmiete uspokojiť s aktuálnym stavom. Stále je potrebné hľadať nové a nové príležitosti na zlepšenie. Iba tak dokážete reagovať na vývoj trhu, tlak konkurencie a neustále sa meniace potreby vašich zákazníkov. Preto aj naďalej pokračujeme v optimalizácii našich procesov. Zameriavame sa, samozrejme, na výrobné aj nevýrobné, podporné, procesy.
Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily sa stáva pre mnohé firmy limitujúcim faktorom rozvoja. Aká je momentálna situácia v dubnickom Matadore?
- Každodenne sa stretávame s rovnakými problémami a výzvami ako všetci ostatní, ktorí sa pohybujú v našej sfére. Nedostatok pracovnej sily sa na Slovensku začal prejavovať už pár rokov dozadu, ale nikdy nebol problém taký masívny ako dnes a aký bude v blízkej budúcnosti. Niektoré spoločnosti sa rozhodli svoju situáciu riešiť dovozom ľudí so zahraničia, či už blízkeho alebo vzdialeného, myslím tým aj krajiny, ktoré nie sú súčasťou Európskej únie. Matador ako skupina, do ktorej patríme aj my v Dubnici, sa rozhodol ísť inou cestou. V spolupráci s VW a Siemensom sme založili Duálnu akadémiu. Vznikla pri Strednej odbornej škole automobilovej v Bratislave, ktorá sa transformáciou od septembra 2016 stala Súkromnou strednou odbornou školou automobilovou – Duálna akadémia. Matador v Duálnej akadémii reprezentuje 5 žiakov v dvoch odboroch: mechanik elektrotechnik a mechanik mechatronik. V Dubnici nad Váhom spolupracujeme so Strednou odbornou školou. Učebné zmluvy o duálnom vzdelávaní má podpísaných 8 žiakov v dvoch odboroch: nástrojár a mechanik nastavovač.
Je nám jasné, že bez výchovy vlastnej mladej generácie by sme asi nemali šancu uspieť. Preto sa aj naďalej budeme sústreďovať na výchovu mladej generácie strojárov v našej fabrike a podporovať ich vzdelávanie.
Má opodstatnenie združenie DubTech? Plní účel?
- Aktivita združenia DubTech je momentálne v útlme, ale stále má potenciál. Požiadavka združených firiem bola na zriadenie občianskeho združenia pri SOŠ v Dubnici nad Váhom a vytvorenie platformy, cez ktorú by súkromné firmy mohli školu podporiť formou finančných alebo materiálnych darov. Toto bolo zrealizované. Následne má SOŠ prostredníctvom združenia a vlastného personálu vyvíjať aktivity, ku ktorým majú byť predstavitelia DubTech prizývaní a spoločne propagovať zamestnanosť v strojárskych odboroch v regióne. Úprimne – často sa však stretáme s tým, že firmy propagujú aj na spoločných akciách najmä seba, nie združenie DubTech ako celok. Toto bolo na spoločnom stretnutí zástupcov spoločností otvorene kritizované.
Ste otvorení zahraničnej pracovnej sile?
- V princípe platí, že v prípade, ak budeme schopní vlastnou výchovou a vzdelávaním mladých ľudí nahrádzať našich skúsených zamestnancov, ktorí sa blížia k dôchodkovému veku, a budeme schopní podľa trhových požiadaviek dopĺňať nových pracovníkov z okolia, tak nie. Ale sme, pochopiteľne, v prípade nevyhnutnej potreby otvorení a pripravení aj na iné riešenia.