POVAŽSKÁ BYSTRICA. Keď pred pár rokmi začali v múzeu zhromažďovať motocykle vyrábané v strojárňach, mali ich sotva dvadsať. Postupne sa zbierka rozrastala, v súčasnosti je ich už takmer šesťdesiat. Prednedávnom pribudli ďalšie tri.
Je to dôkaz šikovnosti
Považské strojárne preslávili v minulosti najmä motocykle. Manet, pionier, babetta. To sú niektoré zo značiek, ktorých boli kedysi na cestách tisícky a všetky mali punc Považských strojární. Zároveň boli dôkazom šikovnosti pracovníkov strojární, pretože viaceré z nich vznikli práve v tejto fabrike. So zánikom motocyklovej výroby sa rokmi začali postupne vytrácať.
Poslaním každého múzea je záchrana hodnôt, ktoré vytvorili naši predkovia a ktoré sú svojou výnimočnosťou dnes považované za skvosty. V snahe uchovať dedičstvo technického charakteru začali odborní pracovníci Vlastivedného múzea budovať zbierku. „Nebolo to jednoduché. Prvým bol moped Elstar, ktorý bol jedným z vydarených konštrukčných experimentov Považských strojární. Vyrobili sa len dva kusy, pretože v porovnaní s motocyklom so spaľovacím motorom bola výrobná cena dvojnásobná,“ spomína historička Anna Šujanská, ktorá spolu s bývalou riaditeľkou múzea Vierou Praženicovou bola iniciátorkou zbierky.
Zmizli zo dňa na deň
Kompletizovanie nie je ľahké. V minulosti mali strojárne v orlovskom kaštieli vystavené motocykle, bola k nim aj dokumentácia. „Všetko v podstate zo dňa na deň z kaštieľa zmizlo. Začínali sme v podstate z ničoho. Obrátili sme sa preto na odborníkov, ktorí pracovali vo vývoji a konzultovali sme s nimi každý jeden kus. Naším cieľom bolo dať zbierku dohromady, aby sme zachytili a zachovali kultúrne dedičstvo, ktoré predstavujú,“ pripomenula.
Pribúdali ďalšie
Zbierka sa postupne rozširovala, avšak ani to, ako pripomenula historička, nebolo jednoduché. „Motocykle sme od zberateľov kupovali, takže najskôr sme museli zohnať peniaze, pretože múzeum ich nemalo. Paradoxne, stalo sa nám aj to, že peniaze sme mali, ale motocykle sme nemohli zohnať,“ povedala.
Pôvodná zbierka jednostopových vozidiel sa začala rozrastať vďaka úspešným projektom, ktoré neustále podávali. Pribudli ďalšie cestné motocykle, neskôr aj športové. V súčasnosti ich je už niekoľko desiatok.
Tri nové prírastky
V zbierkovom fonde sú motocykle, ktorých sa vyrobili tisícky, ale aj motocykle, ktoré sú raritou, pretože bolo vyrobených len niekoľko kusov.
Najnovšie sa zbierka rozšírila o tri motocykle. „Podarilo sa nám získať súťažný Tatran 75 ccm, Babettu 228 a prototyp mopeda Chopper,“ prezradila historička s tým, že finančne im pomohol aj samosprávny kraj.
Chvála aj kritika
O motocykle je vždy veľký záujem. Keď Anna Šujanská na konferencii v Brazílii informovala, akú zbierku v múzeu vytvárajú, závideli im, ako prezradila, aj kolegovia zo svetových múzeí.
No stretávajú sa aj s kritikou. „Občas niektorý zberateľ poukáže na to, že nie všetky komponenty sú originálne alebo farba nezodpovedá. V prvom rade si treba uvedomiť, že ide o staré motocykle, na ktoré sa originálne diely už nedajú zohnať. Pokiaľ ide o farbu, konzultovali sme to s externými spolupracovníkmi. Aj podľa ich slov nie vždy mala výrobná farba rovnaký odtieň. A potom, my sme múzeum, nemáme ani čas, ani peniaze, ani odborníkov, aby sme im dali originálny punc,“ vysvetlila.
Každý motocykel, ktorý kupujú do zbierky, konzultujú s externými spolupracovníkmi. Ich poznatky a skúsenosti sú podľa Šujanskej nenahraditeľné, pretože pracovali zväčša vo vývoji motocyklov, a preto sú im dôverne známe. Taktiež im poskytujú aj rady, kde by mohli zohnať ďalšie exponáty.
Okrem cestných motocyklov chce múzeum získať čo najviac športových, ktoré boli vyrobené len v obmedzenom počte, a o to sú vzácnejšie.
Chýbajú výstavné priestory
Vlastivedné múzeum funguje už viac ako tridsať rokov. Z toho trinásť je bez vhodných výstavných priestorov. Naposledy ich malo v orlovskom kaštieli, odkiaľ odišlo v roku 2004, neskôr nejaký čas v kaštieli v Jasenici, kde bola aj časť z motocyklovej kolekcie. V minulosti bolo síce niekoľko variantov, kde by mohli byť v meste výstavné priestory, zatiaľ sa však nič nezmenilo.
Aby motocykle nezostali úplne skryté pred zrakom verejnosti, využili ponuku múzea v kaštieli v Bohuniciach a umiestnili tam časť motocyklovej kolekcie. Onedlho tam plánujú vystaviť aj tri najnovšie prírastky.
Väčšia časť všetkých exponátov je zatiaľ v depozitári múzea. Platí to aj pre motocykle. „Oprášia“ ich raz do roka na výstave Považskobystrický motocykel, kde vystavujú tie najzaujímavejšie. „Snažíme sa ich prezentovať na verejnosti prostredníctvom rôznych výstav, väčšinou mimo Považskej Bystrice, pretože v meste chýbajú vhodné priestory na dlhodobejšie vystavenie. V novembri nás čaká napríklad výstava motocyklov v Leviciach, kde chceme poslať výber tých, ktoré charakterizujú chronológiu ich výroby,“ dodala historička.