Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Zbierku rozšírili o ďalšie tri motocykle

Vidieť na cestách motocykle, ktoré sa kedysi vyrábali v bývalých Považských strojárňach, je dnes skôr raritou. Nie však vo Vlastivednom múzeu, kde majú zbierku, ktorú tvorí niekoľko desiatok motocyklov.

V zbierke pribudol aj súťažný Tatran 75 ccm.V zbierke pribudol aj súťažný Tatran 75 ccm. (Zdroj: VM)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Keď pred pár rokmi začali v múzeu zhromažďovať motocykle vyrábané v strojárňach, mali ich sotva dvadsať. Postupne sa zbierka rozrastala, v súčasnosti je ich už takmer šesťdesiat. Prednedávnom pribudli ďalšie tri.

Je to dôkaz šikovnosti

Považské strojárne preslávili v minulosti najmä motocykle. Manet, pionier, babetta. To sú niektoré zo značiek, ktorých boli kedysi na cestách tisícky a všetky mali punc Považských strojární. Zároveň boli dôkazom šikovnosti pracovníkov strojární, pretože viaceré z nich vznikli práve v tejto fabrike. So zánikom motocyklovej výroby sa rokmi začali postupne vytrácať.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslaním každého múzea je záchrana hodnôt, ktoré vytvorili naši predkovia a ktoré sú svojou výnimočnosťou dnes považované za skvosty. V snahe uchovať dedičstvo technického charakteru začali odborní pracovníci Vlastivedného múzea budovať zbierku. „Nebolo to jednoduché. Prvým bol moped Elstar, ktorý bol jedným z vydarených konštrukčných experimentov Považských strojární. Vyrobili sa len dva kusy, pretože v porovnaní s motocyklom so spaľovacím motorom bola výrobná cena dvojnásobná,“ spomína historička Anna Šujanská, ktorá spolu s bývalou riaditeľkou múzea Vierou Praženicovou bola iniciátorkou zbierky.

Zmizli zo dňa na deň

Kompletizovanie nie je ľahké. V minulosti mali strojárne v orlovskom kaštieli vystavené motocykle, bola k nim aj dokumentácia. „Všetko v podstate zo dňa na deň z kaštieľa zmizlo. Začínali sme v podstate z ničoho. Obrátili sme sa preto na odborníkov, ktorí pracovali vo vývoji a konzultovali sme s nimi každý jeden kus. Naším cieľom bolo dať zbierku dohromady, aby sme zachytili a zachovali kultúrne dedičstvo, ktoré predstavujú,“ pripomenula.

Skryť Vypnúť reklamu

Pribúdali ďalšie

Zbierka sa postupne rozširovala, avšak ani to, ako pripomenula historička, nebolo jednoduché. „Motocykle sme od zberateľov kupovali, takže najskôr sme museli zohnať peniaze, pretože múzeum ich nemalo. Paradoxne, stalo sa nám aj to, že peniaze sme mali, ale motocykle sme nemohli zohnať,“ povedala.

Pôvodná zbierka jednostopových vozidiel sa začala rozrastať vďaka úspešným projektom, ktoré neustále podávali. Pribudli ďalšie cestné motocykle, neskôr aj športové. V súčasnosti ich je už niekoľko desiatok.

Tri nové prírastky

V zbierkovom fonde sú motocykle, ktorých sa vyrobili tisícky, ale aj motocykle, ktoré sú raritou, pretože bolo vyrobených len niekoľko kusov.

Najnovšie sa zbierka rozšírila o tri motocykle. „Podarilo sa nám získať súťažný Tatran 75 ccm, Babettu 228 a prototyp mopeda Chopper,“ prezradila historička s tým, že finančne im pomohol aj samosprávny kraj.

Skryť Vypnúť reklamu

Chvála aj kritika

O motocykle je vždy veľký záujem. Keď Anna Šujanská na konferencii v Brazílii informovala, akú zbierku v múzeu vytvárajú, závideli im, ako prezradila, aj kolegovia zo svetových múzeí.

No stretávajú sa aj s kritikou. „Občas niektorý zberateľ poukáže na to, že nie všetky komponenty sú originálne alebo farba nezodpovedá. V prvom rade si treba uvedomiť, že ide o staré motocykle, na ktoré sa originálne diely už nedajú zohnať. Pokiaľ ide o farbu, konzultovali sme to s externými spolupracovníkmi. Aj podľa ich slov nie vždy mala výrobná farba rovnaký odtieň. A potom, my sme múzeum, nemáme ani čas, ani peniaze, ani odborníkov, aby sme im dali originálny punc,“ vysvetlila.

Každý motocykel, ktorý kupujú do zbierky, konzultujú s externými spolupracovníkmi. Ich poznatky a skúsenosti sú podľa Šujanskej nenahraditeľné, pretože pracovali zväčša vo vývoji motocyklov, a preto sú im dôverne známe. Taktiež im poskytujú aj rady, kde by mohli zohnať ďalšie exponáty.

Okrem cestných motocyklov chce múzeum získať čo najviac športových, ktoré boli vyrobené len v obmedzenom počte, a o to sú vzácnejšie.

Chýbajú výstavné priestory

Vlastivedné múzeum funguje už viac ako tridsať rokov. Z toho trinásť je bez vhodných výstavných priestorov. Naposledy ich malo v orlovskom kaštieli, odkiaľ odišlo v roku 2004, neskôr nejaký čas v kaštieli v Jasenici, kde bola aj časť z motocyklovej kolekcie. V minulosti bolo síce niekoľko variantov, kde by mohli byť v meste výstavné priestory, zatiaľ sa však nič nezmenilo.

Aby motocykle nezostali úplne skryté pred zrakom verejnosti, využili ponuku múzea v kaštieli v Bohuniciach a umiestnili tam časť motocyklovej kolekcie. Onedlho tam plánujú vystaviť aj tri najnovšie prírastky.

Väčšia časť všetkých exponátov je zatiaľ v depozitári múzea. Platí to aj pre motocykle. „Oprášia“ ich raz do roka na výstave Považskobystrický motocykel, kde vystavujú tie najzaujímavejšie. „Snažíme sa ich prezentovať na verejnosti prostredníctvom rôznych výstav, väčšinou mimo Považskej Bystrice, pretože v meste chýbajú vhodné priestory na dlhodobejšie vystavenie. V novembri nás čaká napríklad výstava motocyklov v Leviciach, kde chceme poslať výber tých, ktoré charakterizujú chronológiu ich výroby,“ dodala historička.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 730
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 147
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 853
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 014
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 447
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 007
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 017
  9. Po Slovensku na motorke 5 362
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 974
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Dopravná nehoda je v štádiu vyšetrovania.

Večer sa na ceste medzi Ilavou a Hornou Porubou stala tragická dopravná nehoda.


(tn) 46m
V utorok skolabovalo 46 ľudí.

Slovensko čaká prvé tohtoročné a pravdepodobne aj pomerne výrazné obdobie horúčav. Môže sa zaradiť medzi najteplejšie takéto periódy v období mesiaca jún.


TASR 3 h
Vpravo Andrej Kadlec.

Odchovanec púchovského futbalu ANDREJ KADLEC (25) je už dva mesiace bez klubu. Po predčasnom ukončení zmluvy v poľskej Jagellonii rieši svoju futbalovú budúcnosť.


4 h
Ilustračné foto.

Trenčianski diaľniční policajti v sobotu krátko popoludní na diaľnici pri Ilava zastavili vodiča, ktorý výrazne prekročil maximálnu povolenú rýchlosť.


(tn) 7 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Zrazená osoba utrpela doposiaľ nezistené zranenia.


SITA 15. jún

Podobné prípady sa stali na viacerých miestach Slovenska.


10 h

Osoba na 15 metrov štvorcových už nie je limitom pre prevádzky v zelených a žltých okresoch.


TASR 14. jún

Už ste čítali?