BOLEŠOV. Keď je dobrý nápad a chuť niečo urobiť pre ľudí, tak to musí vyjsť. Presne to platilo v Bolešove, keď po prvý raz usporiadali netradičné majstrovstvá. Stretli sa s odozvou a teraz už organizovali piaty ročník. Opäť bol veľký záujem aj zo strany súťažiacich, aj divákov.
Spontánny nápad
Vznikol pred piatimi rokmi. „Bol to taký krčmový nápad. Sedeli sme partia a bavili sa. Momentálny nápad nás oslovil a rozhodli sme sa, že ideme do toho,“ hovorí Dominika Šlesaríková, ktorá s akciou získala titul prezidentka celovesmírnej federácie tuningu a závodenia na táčkoch. A ten jej zostal doteraz.
Spontánny nápad sa ujal, každý rok prichádzalo viac a viac súťažiacich, ako aj divákov. Nové tvary nadobúdali aj „súťažné monoposty“. „Najnetradičnejšie táčky boli počas nultého ročníka,“ zaspomínala si Dominika.

Pribudla záťaž
Aby sa organizátori – Dominika a Štefan Rác, vyhli protestom, tento rok urobili v súťaži menšiu zmenu. „Celovesmírna federácia tuningu a závodenia na táčkoch stanovila tri pravidlá, z toho jedno je úplnou novinkou. Tou je, že hmotnosť pilota musela byť viac ako 50 kilogramov. V opačnom prípade sme do táčok pridávali vrece cementu,“ vysvetľuje prezidentka. „Taktiež dráha bola bez zákrut, aby bola bezpečnosť súťažiacich väčšia. Samozrejme, stále platilo, že súťažné družstvo muselo byť minimálne dvojčlenné, čiže motor a pilot, povolení boli aj technici,“ doplnila.
Tohtoročnú novinku súťažiaci už pocítili. Napríklad Námorníci M+M, čiže Martin Rác so synom Martinom, ktorých monopost pripomínal skôr bazén, malý Maťo sa v ňom až strácal. „Máme ho požičaný od Chucka Norrisa, ktorý do 14. poschodia vozil v ňom betón a ja sa budem snažiť splniť jeho limity,“ zasmial sa Martin Rác. No namiesto betónu k pilotovi pribudlo vrecko cementu.
Deti bez cementu
Prísne pravidlá neplatili v detskej kategórii. Ich malé táčky boli bez pilotov, takže nebolo koho vážiť. Dôležitá bola ale rýchlosť a najmä šikovnosť, s akou si poradili s netradičným dopravným prostriedkom. Samozrejme, že všetci súťažiaci mali veľkú podporu u obecenstva, ktoré ich povzbudzovalo, radilo im.
Najviac skúseností alebo zručnosti ukázal Janko Pohorelec, ktorý obhájil vlaňajšie víťazstvo.
Na druhom mieste skončil Riško Kňažek, na treťom Lukáš Kňažek a na štvrtom Maťo Rác. Odmeny okrem najúspešnejších dostali všetci malí súťažiaci.
Netradičné táčky
Tak ako názov súťaže napovedá, že ide o netradičné preteky, aj táčky boli netradične upravené.
Vidieť ste mohli napríklad pirátsku loď či monopost odľahčený balónmi. Na iných bolo zas poznať, že ešte prednedávnom slúžili svojmu pôvodnému účelu. Napríklad Nikolas a Táňa, alias tím Bomberos, sa priznal, že pred súťažou museli z nich otĺcť veľmi veľa betónu. Zrejme sa im ho podarilo riadne odľahčiť, pretože sa im podarilo získať druhé miesto.
Čo najviac sa snažili svoj monopost odľahčiť Bosoráci Maťo a Dominika. Čím ale balóny naplnili, to prezradiť nechceli. A prečo zvolili takúto formu? „Súťažíme už piaty rok a dohodli sme sa s Kubom Matlovičom, že tento rok urobíme letecký deň. No a on si urobil pirátsku loď. Čo už,“ zasmial sa Maťo. Na prvých priečkach síce nestáli, ale zato získali cenu za najkrajší monopost.
Svaly sa rozhodli ukázať Svalnáči, čiže Matej so Zuzkou. „Dôležitý je pevný chrbát,“ kasal sa pred štartom Maťo. A že ho mal ozaj pevný, potvrdzuje tretie miesto, ktoré tím v súťaži obsadil.
Ide o zábavu
Svojské a netradično netradičné táčky mal tím Gazdovia – Peter Matlovič a Marcel Matlovič. Na rozdiel od ostatných súťažiacich mali dve kolieska a rúčky vyrobené z dvoch palíc. Prezradili, že každý rok majú s nimi problém, pretože ich podozrievajú, že súťažia s károu. „Berte ale do úvahy, že máme najväčšiu záťaž a ja budem tlačiť Petra. Hlavne, aby vydržali,“ smial sa Marcel.
Svoje vozidlo nazvali Košina, čo aj zodpovedalo ich tvaru. Košinu uplietol Marcel, a aby Peter veľmi netrpel, na súťaž ju odpružili senom. To, že sa im nepodarilo postúpiť do semifinále, ich vôbec netrápilo. „Robíme to len pre zábavu,“ zhodli sa obaja tradiční účastníci.
„Motor“ tímu Mrcedes Dano zas prezradil, že na svojom monoposte bezpečnostné prvky nezabudol. „Akurát brzda chýba,“ informoval. Aby bola bezpečnosť vyššia, mal v ňom až dvoch pilotov Adama a Hanku. Určite riadili veľmi dobre, pretože získali hlavnú cenu netradičných majstrovstiev sveta a vesmíru v pretekoch na táčkach.