POVAŽSKÁ BYSTRICA. Po odkrytí skládky na vstupe do Horného Milochova sa objavili aj podozrenia, že by mohlo ísť o toxický odpad, materiál z galvanizovní. Loklaita je kúsok od areálu bývalých Považských strojární. V týchto miestach budú stavbári raziť a stavať aj jeden zo železničných tunelov. Podozrenia na toxický odpad sa nepotvrdili.
Skládka, podozrenia a vzorky
Na vstupe do Horného Milochova musia stavbári upravovať aj miestnu cestu tretej triedy. Práce súvisia s modernizáciou železničnej trate v úseku Púchov - Považská Teplá. Po odstránení zeminy narazili na odpad neznámeho pôvodu. Objavili sa aj podozrenia, že odpad je toxický. „Znervóznilo nás, že by mohlo ísť aj o materiál z galvanizovní, preto sme robili rozbory. Nič sa však nepotvrdilo, lebo vo vzorkách nebol stopový prvok olova, chrómu, zinku či mangánu. Ani jedna zo vzoriek nevykazovala nebezpečnú látku,“ hovorí o výsledkoch šetrenia Pavel Petrík, vedúci odboru starostlivosti o životné prostredie považskobystrického okresného úradu. Zobrali desať vzoriek v rámci celej plochy skládky. „Išlo viac menej o vývoz stavebného materiálu, ktorý po tridsiatich a možno aj viac rokoch, nadobudol neurčitú konzistenciu a je neškodný,“ dodal Petrík.

Trestné stíhanie
Vedúci odboru životného prostredia Pavel Petrík informoval ešte, že v súčasnej dobe rozhoduje prokurátor o tom, akým spôsobom bude ďalej postupovať voči osobám či subjektom, ktoré odpad naviezli. „Je to po rokoch dosť náročné rozhodovať. Uvidíme ako rozhodne. Keď sa nezistí pôvodca, budeme musieť určiť v rámci environmentálnych škôd niekoho, kto odpad odvezie,“ hovorí Petrík.
Vyšetrovateľ polície v Považskej Bystrica začal 9. júla trestné stíhanie pre prečin neoprávneného nakladania s odpadmi. Informoval o tom Marián Sipavý, hovorca Krajskej prokuratúry v Trenčíne. „Trestné stíhanie nie je skončené, stále prebieha. Vyšetrovateľ vykonáva procesné úkony v zmysle Trestného poriadku. Vec dozoruje Okresná prokuratúra Považská Bystrica,“ informoval Sipavý.
Musia čakať
Stavbári robia práce súvisiace s modernizáciou železničnej trate aj v lokalite výskytu skládky. Realizovať musia prekládku miestnej cesty tretej triedy. „Zhotoviteľ vie poskytnúť súčinnosť, má k dispozícii techniku, ľudí aj ľudí s oprávneniami na nakladanie s odpadmi. Chceme, aby to bolo čo najskôr, aby sa eliminovali akékoľvek dopady na samotný harmonogram zmluvy,“ informovala Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky, ktoré sú investorom modernizácie železničnej trate. Dodala, že železnice potrebujú súhlas na likvidáciu odpadu aj stanovenie spôsobu likvidácie. Musia komunikovať s odborom životného prostredia. „Finančné náklady budú presne vyčíslené až po zistení objemu,“ informovala Pavlíková.
Kto likvidáciu zaplatí
Likvidáciu skládky, ktorá sa vytvárala aj podľa slov miestnych obyvateľov roky, bude musieť niekto zaplatiť. „Odstránenie odpadu bude musieť pravdepodobne zaplatiť ten, kto realizuje rekonštrukciu železnice,“ informoval Pavel Petrík.