Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen
Pridajte si svoje mesto

Na úzkej ceste pred autami odskakujú do priekopy

Medzi Púchovom a Považskou Bystricou realizujú megastavbu, ktorá má priniesť zrýchlenie dopravy po železnici. Obyvateľom Horného Milochova však začalo niekoľko rokov plných útrap.

Obyvatelia upozorňujú vodičov aj takouto formou.(Zdroj: DP)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Situácia na ceste v Hornom Milochove je zlá už teraz, ľudia si nevedia predstaviť, čo bude, keď začnú raziť tunel a pracovať na plné obrátky. K stavenisku vedie jediná, navyše nevyhovujúca cesta. Je úzka a vedie v tesnej blízkosti ich domov. Vznikajú kolízne situácie.

Je to o život

Jaroslav Mikloš chodí často na návštevu k bratovi do Horného Milochova. „Človek stretne aj desať tatroviek, ktoré idú za sebou z jednej aj druhej strany. Do toho osobné autá. No, ak sa tu objavia v tom čase nejakí chodci alebo cyklisti, to je o život,“ hovorí. Jeho švagriná Gabika sa bojí po ceste chodiť s deťmi.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Domov sa autom nedostali, uzáveru avizujú aj túto noc

Skočí radšej do priekopy

Mária Bučková hovorí, že ak sa stretnú na ceste dve autá, nemajú sa kde vyhnúť. „Kdeže. Cúvajú a tisnú sa nám pomaly do domov.“ Najviac sa bojí úrazu a poškodenia toho, čo neľahko stavali. Na cestu radšej, keď tu panuje dopravná špička, ani nejde. Niekedy však musí. „Ani chodníka nemáme. Tak skočím radšej do priekopy, aby ma ktorési auto raz nezrolovalo,“ opisuje, ako sa chodí po ceste, ktorá funguje ako jediný prístup do mestskej časti Považskej Bystrice.

Inak sa obyvatelia domov nedostanú, aj keby chceli. Z jednej aj druhej strany cesty je strmý breh, navyše zastavaný domami bez možnosti prechodu a dolu pod strminou hneď železnica. Dodáva, že to veru pekne dopadli, keď sa dočkali, že sa k svojim chalupám nemajú ľudia ako slušne dostať.

Hrubá sila

Nákladné autá s ťahačmi, buldozéry, domiešavače. Neustále ide v čase prác niečo. Nie všetci vodiči sú navyše rovnakí. „Niektorí nepočkajú, sú netrpezliví, arogantní, ak dôjde ku kolíznej situácii. Idú jednoducho hrubou silou. Natlačia sa na plot, trúbia, ak sa stretnú s osobným autom. Čo ak niektorý z nákladiakov raz skončí v dome,“ opisuje situáciu Iveta Bučková.

Dodáva, že to navyše robia len prípravné práce, stavba sa naplno ešte nerozbehla. „Keď tu bola dopravná nehoda, stretol sa autobus s nákladným autom, zistilo sa tiež, že auto bolo preťažené. Bojíme sa tak aj o statiku domu.“

Miloš Garaj charakterizoval nárast dopravy ako katastrofu. „Informácie o tom, že budeme tak veľmi atakovaní dopravou v súvislosti s výstavbou, sme sa dozvedeli, až keď začali stavbu realizovať. Mali sme stretnutie s našim poslancom a primátorom v súvislosti s výstavbou železnice, ale nikto neprišiel zo železníc, že by sa k tomu vyjadroval. Naši zástupcovia im mali tlmočiť, čo nám prekáža, aby sa niečo zmenilo,“ hovorí Garaj.

Pribudlo obmedzenie rýchlosti na tridsať kilometrov, nepomohlo však. „Značka akoby tu ani nebola. Nedodržiavajú ju,“ posťažoval sa Garaj.

Prečo nepripravili inú cestu?

Jozef Buček hovorí, že by mohli osadiť semafor. „Autá by chodili len jedným smerom,“ navrhuje. Hneď však dodáva, že on je len obyčajný chlap, nevie, či by to išlo, ale tí, čo pripravovali stavbu, museli predsa vedieť, čo sa bude robiť. „Prečo si nepripravili nejakú inú cestu, keď išli robiť takúto obrovskú stavbu. Nemôžem sa predsa spoliehať na úzku, nevyhovujúcu jedinú cestu,“ hovorí s tým, že to nie je zodpovedné voči ľuďom.

Podľa Miloša Garaja nie je jednosmerka riešením. „Mali to riešiť pred výstavbou, zabezpečiť prístup nejako cez Nosice.“

Sú zúfalí

Monika Bučeková hovorí, že ťažké mechanizmy chodia už od šiestej, niekedy aj piatej ráno. „Len cez Vianoce sme mali pokoj, to sa nerobilo,“ vysvetľuje. V čase špičky je vraj problém prejsť k susednej chalupe. „Bojíme sa, že sa niečo stane,“ hovorí mladá žena a dodáva, že ľudia sú zúfalí a pomáhajú si, ako sa dá. Oni dokonca začali na ceste parkovať auto. „Nie je to celkom v poriadku. Ale čo máme robiť? Je to vlastne akoby retardér. Radšej nech sa poškodí auto, akoby mal niekto naraziť do nás, keď vyjdeme z dvora,“ opisuje jeden zo zúfalých krokov.

Nevie si predstaviť, čo sa ešte bude diať, keď sa začne s avizovaným razením tunela. Keď ide viac áut za sebou, ľudia cítia otrasy. „My sme ešte nie starí a deti máme väčšie. Ale pre starších, chorých ľudí a bábätká, ktoré tu bývajú, to musí byť strašné,“ hovorí.

Ulice sa podľa miestnych obyvateľov navyše nečistia. Na začiatku robil zhotoviteľ stavby, kde je lídrom Doprastav, pas- portizáciu domov, ale nie všetci majú výstup. Nechápu celkom, načo a pre koho sa to robilo, a ako im to môže pomôcť. Tiež policajné kontroly sú na ceste podľa ľudí veľmi sporadické. Miestni obyvatelia chápu, že stavby vždy prinášajú nejaké negatívne dopady, ale stavať sa musí.

Podľa informácií, ktoré sa nám podarilo zistiť, zatiaľ, čo na začiatku, počas prípravných prác jazdilo údajne 18 kamiónov denne a točili sa šesť až sedemkrát za deň, doprava sa ešte niekoľkonásobne zvýši. Stĺpy mosta by sa mali napríklad betónovať údajne nonstop 24 hodín a tomu sa musí prispôsobiť aj dovoz materiálu.

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Našli jasnú stopu po lúpežnom rytierovi

Pri opravách v severnom obytnom krídle Bystrického hradu narazili chlapi, ktorí sa venujú záchrane pamiatky, na ďalšie prekvapenie. Tých má hrad, ktorý prešiel opakovanými prestavbami, naozaj veľa.

Nevie už kam ísť, aby netrpel. Pomôcť chcú divadelníci

Stovky európskych divadiel otvárajú počas Noci divadiel svoje brány. Na Slovensku už po ôsmy raz. Hrať sa bude prvýkrát aj v Považskej Bystrici. Pódiá ožijú aj kvôli malému Šimonkovi.

Futbalový program v piatok

Prehľad zápasov na piatok 17. novembra

Kuriózna nehoda

Ani pri cúvaní do vlastného dvora si nemôže byť vodič istý. Auto má poškodené, ale nie z vlastnej viny.

Ukradol bankomatovú kartu

Dubničan Pavol zrejme nebude patriť medzi vítané návštevy. Stačí chvíľka nepozornosti a hostiteľ je okradnutý.

Blízke regióny

Žilinského lekára a jeho pacientov odsúdili za korupciu

Celkom osem skutkov korupcie priznal 54-ročný chirurg Ján R. zo Žiliny.

Kamionista dostal šmyk a potom sa rútil mimo cestu

Škodu vo výške 19-tisíc eur si vyžiadala dopravná nehoda vo Vysokej nad Kysucou. Havaroval tam kamión.

Dostali stopku. Dodávky už na jednom z prievidzských sídlisk nezaparkujú

Samospráva Prievidze rozšírila reguláciu státia dodávkových vozidiel.

Ocenený učiteľ: Študenti dokážu vyvinúť úžasné nasadenie a to si vážim

Stredoškolský učiteľ Miroslav Kozák z Gymnázia V. B. Nedožerského sa dostal do finále Ceny Dionýza Ilkoviča.

Podľa poslancov začala župa zasadať s porušením zákona

Podľa poslanca Juraja Smatanu neprešla povinná, minimálne 10 dňová lehota od oznámenia termínu a programu zasadnutia poslancom. Župan Jaroslav Baška obvinenie odmieta, tvrdí, že išlo o ustanovujúce zastupiteľstvo, ktoré musí podľa zákona zvolať 30 dní od volieb.

Všetky správy

Demonštrovať proti komunistom prišla v minisukni. Bála sa až na druhý deň

Študenti v Bratislave v roku 1989 predbehli pražskú novembrovú demonštráciu o jeden deň. Sledovala ich polícia aj televízia.

Takto padol komunizmus. Pozrite si unikátne fotografie z novembra '89

Bratislavskí študenti sa vydali do ulíc ešte o deň skôr ako ich pražskí kolegovia.

Matka českého hokejistu robí stále predavačku, hoci jej syn zarába milióny

Aby mohla svojmu synovi platiť všetko, čo sa týkalo hokeja, mala dve práce.

Na hymnu Nežnej revolúcie chce Ivo Hoffman zabudnúť. Napísal jej opačnú verziu

Už desať rokov nehral na gitare, spoločnosť ho sklamala.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Kam vyraziť