NIMNICA. Na železničnom tuneli Diel bol minulý týždeň kontrolný deň, na ktorom sa zúčastnil aj minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Tunel robia ako jedno z diel v rámci modernizácie železničnej trate na Považí. Stavajú ho v tesnej blízkosti obce a kúpeľov. Kontrolný deň tunela Diel bol spojený s posvätením sochy sv. Barbory.
Ľudský život je viac ako tunel
S postupom prác na tuneli Diel bol minister Érsek spokojný. „Päťdesiat metrov je spravených, ďalších tisíc chýba. Som spokojný, že nezačíname mať sklzy,“ povedal Érsek. Dodal, že zhotoviteľa stavby upozornil, aby bola predovšetkým zabezpečená bezpečnosť ľudí, ktorí tu pracujú. „Čím viac pôjdeme do hĺbky, tým to bude akútnejšie. Ľudský život je pre mňa dôležitejší, ako tunel, ktorý tu kopú. Je to dlhý úsek, na jednom kilometri pod zemou sa môžu objaviť nejaké nepredvídané veci,“ povedal minister Érsek.
Najnáročnejší projekt a bytovka pod staveniskom
Generálny riaditeľ železníc SR Martin Erdössy hovorí v súvislosti s modernizáciou trate medzi Púchovom a Považskou Bystricou o najnáročnejšom projekte, aký kedy na železnici robili. Rovno pod miestom, kde je stavenisko tunela, bývajú ešte stále ľudia v bytovke. „So štyrmi rodinami sme sa už vysporiadali a ďalších osem tu stále býva. Je to v štádiu riešenia. Neviem vám odhadnúť, kedy by sa mohli dočkať pokojnejšieho bývania. Podľa územného rozhodnutia máme počas stavby postaviť novú bytovku, takže na tom aj pracujeme,“ povedal generálny riaditeľ Erdössy. Tunel je dlhý 1081 metrov. Stavba celého úseku by mala byť hotová v roku 2020 a stáť bude 365-miliónov eur.
Pokročili najviac
Vladimír Samek, vedúci stavby, informoval, že pri tuneli Diel idú podľa harmonogramu. „Celé stavenisko železnice sme prebrali 7. septembra pred rokom, pracuje sa na štyroch úsekoch stavby naraz. Najviac sme pokročili s prácami práve na tomto úseku,“ povedal Samek. Do tunela Diel bude ústiť päťpolový most cez koryto Váhu. Priamo z tunela sa bude vychádzať na dvanásťpolový oceľovo betónový most, kde prebieha momentálne zakladanie. Následne trasa pôjde do druhého takmer dva kilometre dlhého tunela Milochov.


Čaká ich aj tektonická porucha
Tunely vždy patria podľa Sameka k zložitým a náročným dielam. „Tunelbagrom budú rozrušovať horninu, ktorá sa bude odvážať na medzidepónium na skládky, prípadne kvalitnejší materiál na ďalšie spracovanie. Keď prejdeme do tvrdších hornín, čaká nás vŕtanie, odstrely,“ prezradil niečo o prácach Samek. Po asi tridsať či štyridsiatich metroch sa môžu práce skomplikovať. „ Mali by sme naraziť na tektonickú poruchu, ktorá môže priniesť nejaké problémy, ale tie je ťažko predpovedať. Voda už v tuneli je, ale v prijateľných prítokoch, ktoré nerobia problém. Čo bude pri tektonickej poruche, to zistíme, až budeme na mieste,“ hovorí Samek.
Problémy pri tuneli Milochov
Pri tuneli Milochov majú na východnom portáli stavbári problémy. „Behom troch či štyroch mesiacov by sme však mali začať s razením. Tento tunel sa bude aj odstreľovať,“ informoval Samek.
Pri východnom portáli sa objavila aj väčšia čierna skládka, kde musia robiť stavebné objekty. „S obvodným úradom životného prostredia to rieši aj polícia. Predpokladáme, že v dohľadnej dobe bude šetrenie ukončené a príde rozhodnutie. V tomto úseku už vykazujeme na niektorých stavebných objektoch časový sklz, odhadom asi tri mesiace. Nejde však o podstatné objekty tejto stavby,“ informoval aj o prácach na stavbe druhého tunela Samek. V oboch tuneloch uvažujú stavbári s jednou čelnou razbou.
Uzatvorenie cesty
Pri prepájaní tunela Diel s estakádou ponad priehradu dôjde aj k výlukám v doprave. „Tak, ako sa to dialo aj v priebehu tohto roka, keď bola cesta počas víkendov celkom odstavená,“ informoval Samek.
Fakty o stavbe
Modernizáciu 16 kilometrov dlhého úseku železničnej trate Púchov – Považská Teplá realizuje „Združenie Nimnica“, ktoré sa stalo víťazom súťaže. Celkové náklady sa predpokladajú vo výške 364,9 mil. eur bez DPH. Výstavba by mala trvať 40 mesiacov, jej koniec sa predpokladá v januári 2020.