Utorok, 20. február, 2018 | Meniny má Lívia
Pridajte si svoje mesto

Najprv odišla para, po rozdelení postupne aj vlaky

Do kopca mohutne odfukovala, tu a tam zaznel piskot. V Púchovskej doline sa ľudia vrátili o niekoľko rokov späť. Oslavovali výročie vzniku železničnej trate, ktorá spája Slovensko s Moravou.

V poslednej staničke na slovenskej strane. ľudia hovorie, že v pohraničí im rozdelenie dosť uiblížilo. (Zdroj: BERKO)

PÚCHOV/LÚKY. Mimoriadny vlak, ťahaný parným rušňom, vypravili prvú septembrovú nedeľu z Púchova do obce Horní Lideč za hranicami pri príležitosti 80. výročia otvorenia trate. Vlak mal aj niekoľko veselých zastávok.

Mávanie a spomínanie v Strelenke

Zdena Ševelová sa prišla na lokomotívu pozrieť aj s vnúčatami a svojou svatkou Helenou Javorkovou. Vo vlaku mali príbuzných a prišli im zamávať na staničku v Strelenke, časti Lysej pod Makytou. Ide o poslednú obec na slovenskej strane, na druhej je zase Střelná. „Vozila som sa do roboty do Púchova ešte parnou lokomotívou. Jazdila pomalšie. Ale keď dobre prikladali do pece, išlo to celkom fajn,“ zaspomínala si trochu pani Zdena.

Helena Javorková prezradila, že jej otec jazdil na parnej lokomotíve, aj ich občas povozil. Robil železničiara vo Valašskom Meziříčí. „Dodnes si pamätám, aké som mala zababrané biele pančušky, keď ma zobral do lokomotívy,“ spomína si.

Dodáva ešte, že trať je pre ľudí v pohraničnej oblasti dôležitá. Väčšinou tu chodili, aj chodia, robiť na Moravu. „Neboli ani veľmi spokojní, keď sme sa rozdelili,“ dodáva.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Historický vlak odviezol cestujúcich až na Moravu

Stavba trate a vojna

Deväťdesiatročný Pavel Valko z Lúk si dobre pamätá nielen na parné lokomotívy, ale aj na stavbu trate. „Ľuďom ukrojili kus zeme kvôli výstavbe. Odobrali aj z evanjelického cintorína,“ hovorí.

Nacestoval sa veru vlakom na jednu aj druhú stranu dosť, hlavne do Valašských Klobouk.

Spomína si tiež na vojnu, keď sa Nemci pokúšali zničiť dva železničné mosty v ich obci. „Jeden železničný most je tu hore a druhý na Osmeku. Jeden len poškodili, druhý na Osmeku celý vyhodili do vzduchu a zvalili na druhú stranu, tak ako je teraz cesta pod cintorínom,“ spomína si starý pán, ktorý sa prišiel na jazdu vlaku pozrieť so synom Ľubomírom Valkom.

Jozef Dúlovec zase prezradil, že jeho dedko vozil s párom koní na voze kamene na trať. „Spomínal to často,“ dodáva.

Ďalšie foto tu: Ďalšie foto tu:Po doline sa valil dym, počuť bolo hlasné pískanie

Len vlak

Ivan Húževka z Lúk chodil ako chlapec cez koľaje niekoľkokrát denne. Križovala totiž jeho cestu domov na kopanice nad Lúkami. „Bývali sme v Zádieli. Parnú lokomotívu som videl každý deň. Koľko razy sa mi stalo, že išiel nákladný vlak, zostal stáť a ja som nemal ako cez koľaje prejsť. Do osobného som už nestihol nastúpiť,“ spomína si pán Húževka.

V zime zase bývalo kopec snehu a poriadne zvyklo zasypať aj trať. „Robili sa brigády, aby mohla mašina chodiť. Aj uviazli. Teraz už každý chodí najradšej autom, v každej chalupe majú aj po dve, po tri. Ja som poznal len vlak,“ konštatuje.

Dať do pohybu lokomotívu bola poriadna drina

Na cestu vlakom sa v upršanú nedeľu vybrali aj dvaja železničiari na dôchodku. Radi si zaspomínali. „Parné lokomotívy pri osobných vlakoch si už v Púchovskej doline nepamätám, len pracáky a pomocné vlaky áno,“ hovorí Michal Brnák z Hornej Breznice.

Vysvetlil, že on aj jeho kamarát sú obaja bývalí strojvedúci. Jeho kolega Bohuš Kováčik z Púchova, ale rodák z Viesky, si paru ešte celkom dobre pamätá. „Lokomotíva, ktorá nás teraz ťahá, chodila na nákladných vlakoch. Ide o najsilnejší parný rušeň. Nie najrýchlejší, ale najsilnejší,“ hovorí.

Podľa oboch bola práca na parnej lokomotíve dosť špinavá a náročná. „Náročná na údržbu aj fyzickú kondíciu,“ vysvetľuje pán Brnák s tým, že takzvaný štoker už bola modernejšia lokomotíva, ktorá mala kladenie uhlia automatické. „Ale pri starších typoch sa muselo klásť ručne, hádzať lopatou. V Lúkach je poriadny stupák, nejakých 18 promile. Tam bolo treba veru poriadne zabrať, aby to lokomotíva utiahla,“ dostávame fundovaný výklad.

Dozvedáme sa ešte, že za jednu šichtu vyhádzal chlap v parnej lokomotíve toľko uhlia, čo by stačilo pre jeden rodinný dom na celú zimu. „Zažil som to len pol roka, ale bola to poriadna drina,“ spomína si pán Kováčik.

Zostali sme na „ocas“, z jednej aj druhej strany

Vo vláčiku bolo počuť počas špeciálnej jazdy okrem slovenčiny aj češtinu, alebo skôr nárečie z Valašska.

Jiří Kurtin, starší hasič z Horního Lidča, si tiež ešte spomína na parné vlaky. Hneď nás aj poučí, čo nemáme robiť. Netreba vraj zabúdať, čo ťahá vozne. No a potom určite nebudeme vystrkovať hlavu von z okien, aby sme neskončili s očami plnými popola, čo môže byť dosť bolestivé. Karol Matocha dodáva, že je to veru tak, ale na jazdu vlakom, ťahaného parnou lokomotívou, nedá aj tak dopustiť. „Malo to svoje kúzlo,“ tvrdí.

V súvislosti s traťou, ktorá spája Slovensko s Moravou, si trochu aj povzdychne nad tým, čo sa stalo pred rokmi. „Rozdelenie nám v Střelnej veľa ublížilo,“ konštatuje. Nebolo to vraj šťastné riešenie. „Zostali sme tam tak na „ocas“,“ hovorí s tým, že to platí pre obyvateľov Strelenky z jednej a Střelnej z druhej strany.

Kedysi jazdilo vlakov rozhodne viac

Ťažké srdce na rozdelenie mala aj pani, ktorá je z Lysej pod Makytou a robila na železnici v doline do roku 2001. „Vlakov chodilo veľa, teraz je to problém. Ide ráno, na obed a večer. Vtedy len dopoludnia chodilo zo päť. Je to škoda. Minule sme brali autom jedného pána, ktorého nechal vlak v Hornom Lidči a nemal sa ako dostať do Púchova. Nič nešlo. Smutné,“ zhodnotila.

Anna Dvořáková si myslí rovnako, že rozdelenie bolo smutné. Hlavne ľuďom v pohraničí dosť ublížilo. Vnímali to oveľa citlivejšie, ako inde na Slovensku. A trpkosť zostala dodnes.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Pre zrušené vlaky môžu prísť aj o zamestnanie

Bola to romantika

Na cestu vlakom sa v upršanú nedeľu vydalo aj veľa ľudí s deťmi. Veď vo vlaku koniec-koncov neprší. Stanislav Pobežal z Hoštinej prišiel s celou rodinou. „Brali by sme aj častejšie vypravenie takéhoto vlaku ako každých desať rokov,“ povedal.

S nostalgiou si na staré časy zaspomínal Miroslav Vyhnička. „Parný vlak, jáj, to bola romantika. Nielen na pohľad, ale aj vôňa toho dymu,“ prezradil.

Na cestu sa vybral s vnučkou Leou. Dobre si pamätá jazdu parných lokomotív. „Veď už mám nejaké roky. Ale nie tu v Púchovskej doline, ale smerom na Belušu,“ dodal.


  1. Trom členom zločineckej skupiny Dvojičky uložili dlhoročné tresty 705
  2. Nehody na Považí: Aj cestári majú pamätník 684
  3. Zabíjačka v Jasenici Foto 310
  4. Ako im utekal kopec či záchrana kaplnky, tiež vyhliadka na Maníne 213
  5. Na Madeire sa rozhodovalo až v závere 180
  6. Bábätká,ktoré sa narodili v našom regióne Foto 153
  7. Bábätká z považskobystrického regiónu Foto 150
  8. Najprv riešili havárie mostov, teraz uzavreli lávku 53
  9. Dubnica aj Pov. Bystrica končia Foto 52
  10. Keď sa heligónka dostane „pod kožu“, už sa jej nezbavíte 41

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Trom členom zločineckej skupiny Dvojičky uložili dlhoročné tresty

Špecializovaný trestný súd (ŠTS) v Pezinku vo štvrtok schválil dohodu o vine a treste s trojicou obvinených, ktorý boli súčasťou zločineckej skupiny vystupujúcou pod názvom Dvojičky. Pôsobili aj v Považskej Bystrici či Púchove.

Nehody na Považí: Aj cestári majú pamätník

Krížik, venček či kytica pri ceste napovedajú, aká tenká je hranica medzi životom a smrťou. Ukazujú zároveň miesta, kde tá hranica bola prekročená.

Zabíjačka v Jasenici

V obci ju robia počas fašiangov už tradične.

Ako im utekal kopec či záchrana kaplnky, tiež vyhliadka na Maníne

História projektovania najmladšieho sídliska či plány do budúcnosti, napríklad niečo o vyhliadkovej veži na Veľkom Maníne. To všetko si môžete pozrieť v MG Art Galérii.

Na Madeire sa rozhodovalo až v závere

V odvete Challenge cupu hrali hádzanári Pov. Bystrice v Portugalsku

Blízke regióny

Polícia prosí o pomoc: Hľadá sa Viktória (17) z Prievidze!

Policajti z Prievidze žiadajú občanov o pomoc pri pátraní po nezvestnej mladistvej osobe.

Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci

Záchrancovia chcú získať ruinu do podnájmu od majiteľov hradu.

Vyšetrovanie tragickej havárie ošetrovateliek stále neskončilo

Za celý rok 2017 zomrelo na Slovensku pri dopravných nehodách 250 ľudí. Hoci medziročne počet narástol, išlo o tretie najnižšie číslo od roku 1966, odkedy polícia vedie podrobné štatistiky.

Kysuce: Nehôd vlani pribudlo, zomrelo sedem ľudí (mapy okresu)

Polícia v Čadci potvrdila, že najviac usmrtených bolo vlani na ceste I/11, kde pri dvoch dopravných nehodách zahynuli až štyria ľudia.

Pod Strečnom a na kysuckej ceste smrti menej tragických nehôd, v Žiline stále veľa mŕtvych

Nedokončená infraštruktúra, vrtochy počasia, ale najmä vysoká intenzita dopravy. Toto sú hlavné faktory, ktoré sa podpisujú pod vysokú nehodovosť na cestách v okolí Žiliny.

Všetky správy

Chcel si vziať život. Záchranka ho nechala tak, do rána zomrel

Úmrtie bezdomovca z ubytovne Resoty Antona Srholca prešetruje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Trafikanti reformy neurobia

Stále patríme medzi úspešnejšie postkomunistické krajiny, ale zdroje úspechu postupne vyprchávajú a perspektíva sa zhoršuje.

Hokej - Program, tabuľky, skupiny - Zimná olympiáda 2018 (ZOH 2018)

Hokejový turnaj sa začína v stredu 14. februára 2018. Slovensko doň vstúpi zápasom proti Olympijským športovcom z Ruska.

Ruský medailista mal pozitívny dopingový test, začali voči nemu konanie

Alexander Krušelnickij získal so svojou manželkou bronz v curlingu.

Lidl sťahuje z pultov ryžu Basmati

Ak ste si už výrobok kúpili, prineste ho do predajne, vrátia vám peniaze.