Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Najprv odišla para, po rozdelení postupne aj vlaky

Do kopca mohutne odfukovala, tu a tam zaznel piskot. V Púchovskej doline sa ľudia vrátili o niekoľko rokov späť. Oslavovali výročie vzniku železničnej trate, ktorá spája Slovensko s Moravou.

V poslednej staničke na slovenskej strane. ľudia hovorie, že v pohraničí im rozdelenie dosť uiblížilo. V poslednej staničke na slovenskej strane. ľudia hovorie, že v pohraničí im rozdelenie dosť uiblížilo. (Zdroj: BERKO)

PÚCHOV/LÚKY. Mimoriadny vlak, ťahaný parným rušňom, vypravili prvú septembrovú nedeľu z Púchova do obce Horní Lideč za hranicami pri príležitosti 80. výročia otvorenia trate. Vlak mal aj niekoľko veselých zastávok.

Mávanie a spomínanie v Strelenke

Zdena Ševelová sa prišla na lokomotívu pozrieť aj s vnúčatami a svojou svatkou Helenou Javorkovou. Vo vlaku mali príbuzných a prišli im zamávať na staničku v Strelenke, časti Lysej pod Makytou. Ide o poslednú obec na slovenskej strane, na druhej je zase Střelná. „Vozila som sa do roboty do Púchova ešte parnou lokomotívou. Jazdila pomalšie. Ale keď dobre prikladali do pece, išlo to celkom fajn,“ zaspomínala si trochu pani Zdena.

Článok pokračuje pod video reklamou

Helena Javorková prezradila, že jej otec jazdil na parnej lokomotíve, aj ich občas povozil. Robil železničiara vo Valašskom Meziříčí. „Dodnes si pamätám, aké som mala zababrané biele pančušky, keď ma zobral do lokomotívy,“ spomína si.

Dodáva ešte, že trať je pre ľudí v pohraničnej oblasti dôležitá. Väčšinou tu chodili, aj chodia, robiť na Moravu. „Neboli ani veľmi spokojní, keď sme sa rozdelili,“ dodáva.

Prečítajte si tiež: Historický vlak odviezol cestujúcich až na Moravu Čítajte 

Stavba trate a vojna

Deväťdesiatročný Pavel Valko z Lúk si dobre pamätá nielen na parné lokomotívy, ale aj na stavbu trate. „Ľuďom ukrojili kus zeme kvôli výstavbe. Odobrali aj z evanjelického cintorína,“ hovorí.

Nacestoval sa veru vlakom na jednu aj druhú stranu dosť, hlavne do Valašských Klobouk.

Spomína si tiež na vojnu, keď sa Nemci pokúšali zničiť dva železničné mosty v ich obci. „Jeden železničný most je tu hore a druhý na Osmeku. Jeden len poškodili, druhý na Osmeku celý vyhodili do vzduchu a zvalili na druhú stranu, tak ako je teraz cesta pod cintorínom,“ spomína si starý pán, ktorý sa prišiel na jazdu vlaku pozrieť so synom Ľubomírom Valkom.

Jozef Dúlovec zase prezradil, že jeho dedko vozil s párom koní na voze kamene na trať. „Spomínal to často,“ dodáva.

Ďalšie foto tu: Po doline sa valil dym, počuť bolo hlasné pískanie Čítajte 

Len vlak

Ivan Húževka z Lúk chodil ako chlapec cez koľaje niekoľkokrát denne. Križovala totiž jeho cestu domov na kopanice nad Lúkami. „Bývali sme v Zádieli. Parnú lokomotívu som videl každý deň. Koľko razy sa mi stalo, že išiel nákladný vlak, zostal stáť a ja som nemal ako cez koľaje prejsť. Do osobného som už nestihol nastúpiť,“ spomína si pán Húževka.

V zime zase bývalo kopec snehu a poriadne zvyklo zasypať aj trať. „Robili sa brigády, aby mohla mašina chodiť. Aj uviazli. Teraz už každý chodí najradšej autom, v každej chalupe majú aj po dve, po tri. Ja som poznal len vlak,“ konštatuje.

Dať do pohybu lokomotívu bola poriadna drina

Na cestu vlakom sa v upršanú nedeľu vybrali aj dvaja železničiari na dôchodku. Radi si zaspomínali. „Parné lokomotívy pri osobných vlakoch si už v Púchovskej doline nepamätám, len pracáky a pomocné vlaky áno,“ hovorí Michal Brnák z Hornej Breznice.

Vysvetlil, že on aj jeho kamarát sú obaja bývalí strojvedúci. Jeho kolega Bohuš Kováčik z Púchova, ale rodák z Viesky, si paru ešte celkom dobre pamätá. „Lokomotíva, ktorá nás teraz ťahá, chodila na nákladných vlakoch. Ide o najsilnejší parný rušeň. Nie najrýchlejší, ale najsilnejší,“ hovorí.

Podľa oboch bola práca na parnej lokomotíve dosť špinavá a náročná. „Náročná na údržbu aj fyzickú kondíciu,“ vysvetľuje pán Brnák s tým, že takzvaný štoker už bola modernejšia lokomotíva, ktorá mala kladenie uhlia automatické. „Ale pri starších typoch sa muselo klásť ručne, hádzať lopatou. V Lúkach je poriadny stupák, nejakých 18 promile. Tam bolo treba veru poriadne zabrať, aby to lokomotíva utiahla,“ dostávame fundovaný výklad.

Dozvedáme sa ešte, že za jednu šichtu vyhádzal chlap v parnej lokomotíve toľko uhlia, čo by stačilo pre jeden rodinný dom na celú zimu. „Zažil som to len pol roka, ale bola to poriadna drina,“ spomína si pán Kováčik.

Zostali sme na „ocas“, z jednej aj druhej strany

Vo vláčiku bolo počuť počas špeciálnej jazdy okrem slovenčiny aj češtinu, alebo skôr nárečie z Valašska.

Jiří Kurtin, starší hasič z Horního Lidča, si tiež ešte spomína na parné vlaky. Hneď nás aj poučí, čo nemáme robiť. Netreba vraj zabúdať, čo ťahá vozne. No a potom určite nebudeme vystrkovať hlavu von z okien, aby sme neskončili s očami plnými popola, čo môže byť dosť bolestivé. Karol Matocha dodáva, že je to veru tak, ale na jazdu vlakom, ťahaného parnou lokomotívou, nedá aj tak dopustiť. „Malo to svoje kúzlo,“ tvrdí.

V súvislosti s traťou, ktorá spája Slovensko s Moravou, si trochu aj povzdychne nad tým, čo sa stalo pred rokmi. „Rozdelenie nám v Střelnej veľa ublížilo,“ konštatuje. Nebolo to vraj šťastné riešenie. „Zostali sme tam tak na „ocas“,“ hovorí s tým, že to platí pre obyvateľov Strelenky z jednej a Střelnej z druhej strany.

Kedysi jazdilo vlakov rozhodne viac

Ťažké srdce na rozdelenie mala aj pani, ktorá je z Lysej pod Makytou a robila na železnici v doline do roku 2001. „Vlakov chodilo veľa, teraz je to problém. Ide ráno, na obed a večer. Vtedy len dopoludnia chodilo zo päť. Je to škoda. Minule sme brali autom jedného pána, ktorého nechal vlak v Hornom Lidči a nemal sa ako dostať do Púchova. Nič nešlo. Smutné,“ zhodnotila.

Anna Dvořáková si myslí rovnako, že rozdelenie bolo smutné. Hlavne ľuďom v pohraničí dosť ublížilo. Vnímali to oveľa citlivejšie, ako inde na Slovensku. A trpkosť zostala dodnes.

Prečítajte si tiež: Pre zrušené vlaky môžu prísť aj o zamestnanie Čítajte 

Bola to romantika

Na cestu vlakom sa v upršanú nedeľu vydalo aj veľa ľudí s deťmi. Veď vo vlaku koniec-koncov neprší. Stanislav Pobežal z Hoštinej prišiel s celou rodinou. „Brali by sme aj častejšie vypravenie takéhoto vlaku ako každých desať rokov,“ povedal.

S nostalgiou si na staré časy zaspomínal Miroslav Vyhnička. „Parný vlak, jáj, to bola romantika. Nielen na pohľad, ale aj vôňa toho dymu,“ prezradil.

Na cestu sa vybral s vnučkou Leou. Dobre si pamätá jazdu parných lokomotív. „Veď už mám nejaké roky. Ale nie tu v Púchovskej doline, ale smerom na Belušu,“ dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  4. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  8. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  2. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  3. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  4. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 188
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 14 164
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 552
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 991
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 551
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 332
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 985
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 136
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 182
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 927

Hlavné správy z SME | MY Považská - aktuálne správy

Mesto sa dohodlo, aby ukončilo niekoľkoročný spor

Medzi mestom Dubnica nad Váhom a súkromnou základnou umeleckou školou, ktorej boli v minulosti zadržiavané finančné prostriedky, došlo k dohode.

Spor medzi školou a mestom bol v minulosti veľmi často diskutovanou témou na zasadnutiach zastupiteľstva. Zapájali sa aj rodičia žiakov.

V Papradne plánujú rozšíriť ihrisko

Pribudnúť by mal priestor pre najmenšie deti, plánujú aj workoutové prvky.

Ihrisko v Papradne ešte plánujú rozšíriť.

Doprajte si oddych a zábavu

Poradíme vám kam v okolí zájsť za kultúrou.

ilustračné foto
Domaniža (v červenom) je z tria našich zástupcov v 4. lige najvyššie.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čo bude s prázdnou Hypernovou

Majiteľ chce získať jedného silného nájomcu.

Zomrel významný piešťanský lekár, bol i držiteľom medaile Dérera

Vo veku nedožitých 67 rokov zomrel bývalý štátny tajomník ministerstva zdravotníctva, piešťanský lekár - ortopéd Peter Ottinger.

Obvinených odvážali do väzenia autobusom, bolo ich vyše štyridsať

Okresný súd v Trnave rozhodoval cez víkend o obvinených z kauzy najväčšej nelegálnej fabriky na cigarety, do väzby vzal 45 Ukrajincov, Moldavcov a Bulharov.

Je isté, že práca na nočné zmeny škodí zdraviu, tvrdí psychiater

Kým v Európskej únii pracuje na nočné zmeny v priemere len šesť percent ľudí, na Slovensku pracuje aj v noci takmer trikrát viac ľudí.

Vybrali SME

Už ste čítali?