Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka
Pridajte si svoje mesto

Najprv odišla para, po rozdelení postupne aj vlaky

Do kopca mohutne odfukovala, tu a tam zaznel piskot. V Púchovskej doline sa ľudia vrátili o niekoľko rokov späť. Oslavovali výročie vzniku železničnej trate, ktorá spája Slovensko s Moravou.

V poslednej staničke na slovenskej strane. ľudia hovorie, že v pohraničí im rozdelenie dosť uiblížilo. (Zdroj: BERKO)

PÚCHOV/LÚKY. Mimoriadny vlak, ťahaný parným rušňom, vypravili prvú septembrovú nedeľu z Púchova do obce Horní Lideč za hranicami pri príležitosti 80. výročia otvorenia trate. Vlak mal aj niekoľko veselých zastávok.

Mávanie a spomínanie v Strelenke

Zdena Ševelová sa prišla na lokomotívu pozrieť aj s vnúčatami a svojou svatkou Helenou Javorkovou. Vo vlaku mali príbuzných a prišli im zamávať na staničku v Strelenke, časti Lysej pod Makytou. Ide o poslednú obec na slovenskej strane, na druhej je zase Střelná. „Vozila som sa do roboty do Púchova ešte parnou lokomotívou. Jazdila pomalšie. Ale keď dobre prikladali do pece, išlo to celkom fajn,“ zaspomínala si trochu pani Zdena.

Helena Javorková prezradila, že jej otec jazdil na parnej lokomotíve, aj ich občas povozil. Robil železničiara vo Valašskom Meziříčí. „Dodnes si pamätám, aké som mala zababrané biele pančušky, keď ma zobral do lokomotívy,“ spomína si.

Dodáva ešte, že trať je pre ľudí v pohraničnej oblasti dôležitá. Väčšinou tu chodili, aj chodia, robiť na Moravu. „Neboli ani veľmi spokojní, keď sme sa rozdelili,“ dodáva.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Historický vlak odviezol cestujúcich až na Moravu

Stavba trate a vojna

Deväťdesiatročný Pavel Valko z Lúk si dobre pamätá nielen na parné lokomotívy, ale aj na stavbu trate. „Ľuďom ukrojili kus zeme kvôli výstavbe. Odobrali aj z evanjelického cintorína,“ hovorí.

Nacestoval sa veru vlakom na jednu aj druhú stranu dosť, hlavne do Valašských Klobouk.

Spomína si tiež na vojnu, keď sa Nemci pokúšali zničiť dva železničné mosty v ich obci. „Jeden železničný most je tu hore a druhý na Osmeku. Jeden len poškodili, druhý na Osmeku celý vyhodili do vzduchu a zvalili na druhú stranu, tak ako je teraz cesta pod cintorínom,“ spomína si starý pán, ktorý sa prišiel na jazdu vlaku pozrieť so synom Ľubomírom Valkom.

Jozef Dúlovec zase prezradil, že jeho dedko vozil s párom koní na voze kamene na trať. „Spomínal to často,“ dodáva.

Ďalšie foto tu: Ďalšie foto tu:Po doline sa valil dym, počuť bolo hlasné pískanie

Len vlak

Ivan Húževka z Lúk chodil ako chlapec cez koľaje niekoľkokrát denne. Križovala totiž jeho cestu domov na kopanice nad Lúkami. „Bývali sme v Zádieli. Parnú lokomotívu som videl každý deň. Koľko razy sa mi stalo, že išiel nákladný vlak, zostal stáť a ja som nemal ako cez koľaje prejsť. Do osobného som už nestihol nastúpiť,“ spomína si pán Húževka.

V zime zase bývalo kopec snehu a poriadne zvyklo zasypať aj trať. „Robili sa brigády, aby mohla mašina chodiť. Aj uviazli. Teraz už každý chodí najradšej autom, v každej chalupe majú aj po dve, po tri. Ja som poznal len vlak,“ konštatuje.

Dať do pohybu lokomotívu bola poriadna drina

Na cestu vlakom sa v upršanú nedeľu vybrali aj dvaja železničiari na dôchodku. Radi si zaspomínali. „Parné lokomotívy pri osobných vlakoch si už v Púchovskej doline nepamätám, len pracáky a pomocné vlaky áno,“ hovorí Michal Brnák z Hornej Breznice.

Vysvetlil, že on aj jeho kamarát sú obaja bývalí strojvedúci. Jeho kolega Bohuš Kováčik z Púchova, ale rodák z Viesky, si paru ešte celkom dobre pamätá. „Lokomotíva, ktorá nás teraz ťahá, chodila na nákladných vlakoch. Ide o najsilnejší parný rušeň. Nie najrýchlejší, ale najsilnejší,“ hovorí.

Podľa oboch bola práca na parnej lokomotíve dosť špinavá a náročná. „Náročná na údržbu aj fyzickú kondíciu,“ vysvetľuje pán Brnák s tým, že takzvaný štoker už bola modernejšia lokomotíva, ktorá mala kladenie uhlia automatické. „Ale pri starších typoch sa muselo klásť ručne, hádzať lopatou. V Lúkach je poriadny stupák, nejakých 18 promile. Tam bolo treba veru poriadne zabrať, aby to lokomotíva utiahla,“ dostávame fundovaný výklad.

Dozvedáme sa ešte, že za jednu šichtu vyhádzal chlap v parnej lokomotíve toľko uhlia, čo by stačilo pre jeden rodinný dom na celú zimu. „Zažil som to len pol roka, ale bola to poriadna drina,“ spomína si pán Kováčik.

Zostali sme na „ocas“, z jednej aj druhej strany

Vo vláčiku bolo počuť počas špeciálnej jazdy okrem slovenčiny aj češtinu, alebo skôr nárečie z Valašska.

Jiří Kurtin, starší hasič z Horního Lidča, si tiež ešte spomína na parné vlaky. Hneď nás aj poučí, čo nemáme robiť. Netreba vraj zabúdať, čo ťahá vozne. No a potom určite nebudeme vystrkovať hlavu von z okien, aby sme neskončili s očami plnými popola, čo môže byť dosť bolestivé. Karol Matocha dodáva, že je to veru tak, ale na jazdu vlakom, ťahaného parnou lokomotívou, nedá aj tak dopustiť. „Malo to svoje kúzlo,“ tvrdí.

V súvislosti s traťou, ktorá spája Slovensko s Moravou, si trochu aj povzdychne nad tým, čo sa stalo pred rokmi. „Rozdelenie nám v Střelnej veľa ublížilo,“ konštatuje. Nebolo to vraj šťastné riešenie. „Zostali sme tam tak na „ocas“,“ hovorí s tým, že to platí pre obyvateľov Strelenky z jednej a Střelnej z druhej strany.

Kedysi jazdilo vlakov rozhodne viac

Ťažké srdce na rozdelenie mala aj pani, ktorá je z Lysej pod Makytou a robila na železnici v doline do roku 2001. „Vlakov chodilo veľa, teraz je to problém. Ide ráno, na obed a večer. Vtedy len dopoludnia chodilo zo päť. Je to škoda. Minule sme brali autom jedného pána, ktorého nechal vlak v Hornom Lidči a nemal sa ako dostať do Púchova. Nič nešlo. Smutné,“ zhodnotila.

Anna Dvořáková si myslí rovnako, že rozdelenie bolo smutné. Hlavne ľuďom v pohraničí dosť ublížilo. Vnímali to oveľa citlivejšie, ako inde na Slovensku. A trpkosť zostala dodnes.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Pre zrušené vlaky môžu prísť aj o zamestnanie

Bola to romantika

Na cestu vlakom sa v upršanú nedeľu vydalo aj veľa ľudí s deťmi. Veď vo vlaku koniec-koncov neprší. Stanislav Pobežal z Hoštinej prišiel s celou rodinou. „Brali by sme aj častejšie vypravenie takéhoto vlaku ako každých desať rokov,“ povedal.

S nostalgiou si na staré časy zaspomínal Miroslav Vyhnička. „Parný vlak, jáj, to bola romantika. Nielen na pohľad, ale aj vôňa toho dymu,“ prezradil.

Na cestu sa vybral s vnučkou Leou. Dobre si pamätá jazdu parných lokomotív. „Veď už mám nejaké roky. Ale nie tu v Púchovskej doline, ale smerom na Belušu,“ dodal.


  1. Pacientov už nemusia posielať do iných nemocníc 345
  2. Ako dopadlo považské hokejové derby? Foto 210
  3. Voľby do VÚC 2017 Ilava: Zoznam kandidátov na poslancov 166
  4. Voľby do VÚC 2017 Považská Bystrica: Zoznam kandidátov na poslancov 153
  5. Poznačte si termíny futbalových dohrávok! 126
  6. Zajtra bude v meste jarmok 115
  7. Starostovia sa spojili, chcú uspieť 114
  8. Voľby do VÚC 2017 Púchov: Zoznam kandidátov na poslancov 107
  9. Milovníkov cestovania a hôr čaká opäť filmový sviatok 66
  10. Dubnický nováčik budí od úvodu rešpekt 63

Riešime za Vás

Stromy
Považská Bystrica

Stromy

V riešení
Považská Bystrica

Kosenie

V riešení
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Považská Bystrica

Pacientov už nemusia posielať do iných nemocníc

Na ortopedickom oddelení považskobystrickej nemocnice pribudli novinky. Vďaka jednej z nich desiatkam pacientov ušetria cestu do iného mesta.

Ako dopadlo považské hokejové derby?

V 4. kole 1. hokejovej ligy hostila desiata Považská Bystrica vedúcu Dubnicu.

Voľby do VÚC 2017 Ilava: Zoznam kandidátov na poslancov

Voľby sa uskutočnia 4. novembra. Krajské zastupiteľstvo bude mať o dvoch poslancov viac, ich počet sa zvýšil zo 45 na 47. Volebné obdobie bude trvať päť rokov.

Voľby do VÚC 2017 Považská Bystrica: Zoznam kandidátov na poslancov

Voľby sa uskutočnia 4. novembra. Krajské zastupiteľstvo bude mať o dvoch poslancov viac, ich počet sa zvýšil zo 45 na 47. Volebné obdobie bude trvať päť rokov.

Poznačte si termíny futbalových dohrávok!

Počas víkendu 16. a 17. septembra bolo pre nepriaznivé počasie odložených viacero futbalových zápasov. Väčšina nových termínov je už známa.

Blízke regióny

Basketbalista už je obvinený. Mal znásilniť a pri tom natáčať šestnásťročnú Prievidžanku

Basketbalovým Klubom BC Prievidza otriasol škandál, hráč Christopher Perry sa mal dopustiť viacerých trestných činov.

Policajt pochybil, žena mohla žiť. Dostal ročnú podmienku

Žena zo Starej Turej sa na polícii sťažovala na manžela. Mal sa jej vyhrážať, že ju zastrelí, policajt ju však poslal domov. Ešte v ten deň žena zomrela.

Cestu cez Považský Chlmec na deväť dní úplne uzavrú

Investor stavby Severoslovenské vodárne a kanalizácie uvažuje s dvoma termínmi.

Skvelý hokej v Trenčíne, Valent udržal čisté konto

Zverenci trénera Petra Oremusa zvládli aj piaty zápas sezóny. Nitru zdolali na nulu

Všetky správy

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Okresný súd v Bratislave odsúdil bývalého poslanca a ministra Daniela Lipšica.

So Smer-SNS-Híd sa vracajú deväťdesiate roky. Aký bol Schutzov týždeň

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im miestne kšefty

Predseda miestneho klubu vyjadril svoju nespokojnosť, no s ohlasom v strane sa nestretol.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

Kam vyraziť