POVAŽSKÁ BYSTRICA. Majitelia a obdivovatelia motocyklov, vyrábaných v Považských strojárňach, sa zišli v Považskej Bystrici na 9. ročníku prehliadky Považskobystrický motocykel.
Tento ročník patril Koradu
Prehliadka ponúkla zážitok všetkým motoristom, veď vidieť vozidlá pohromade, ktoré boli v strojárňach vyrobené od roku 1947, nie je len tak možné. „Boli tu motocykle od prvého vyvinutého a vyrobeného na Slovensku, ktorým bol Manet M90, až po posledný motocykel vyrobený v Považských strojárňach M216 Korado, ktorému bol venovaný aj tento ročník,“ povedal predseda Veterán klubu Manín v Považskej Bystrici Zdeno Metzker.
Časť strojov je podľa neho stále v dennej prevádzke. „Väčšinou sú to mopedy 210, ktorých je na Slovensku ešte veľa. Alebo Korada. Aj tie môžeme vidieť na cestách, lebo výroba sa skončila len pred dvanástimi rokmi. A potom sú krásne zreštaurované stroje, stroje v stave po nájdení aj v pôvodnom stave,“ podotkol Metzker.
Pripomenul, že Považské strojárne vyvážali motocykle do osemdesiatich krajín. „Na všetkých kontinentoch, okrem Antarktídy, jazdia motocykle z Považských strojární. Celkovo ich bolo vyrobených viac ako dva milióny kusov,“ vysvetlil.
Novinka
Novinkou programu bol podľa Metzkera Manínsky okruh – preteky pravidelnosti, v centrálnej mestskej zóne. „Od roku 1948 do roku 1950 sa v centre Považskej Bystrice jazdili celorepublikové preteky Manínsky okruh. Chceli sme si to pripomenúť. Nechýbala súťaž o najkrajší motocykel v trinástich kategóriách, ktorú hodnotili štyria konštruktéri týchto motocyklov. Popoludní bolo v areáli Považských strojární v objekte motocyklovej výroby takzvané motokino. Sedeli sme na motocykloch a sledovali staré filmy a prednášky,“ doplnil Metzker.
Aj motocykle z múzea
Vlastivedné múzeum je spoluorganizátorom podujatia. Už tradičné predstavuje aj motocykle, ktoré má vo svojej zbierke. Ako informovala riaditeľka múzea Petronela Rágulová, tento rok pribudli v múzeu ďalšie.
Na motocykle bol zameraný aj sprievodný program, pri ktorom si prišli na svoje i deti. „Deti mali možnosť vymaľovať si sadrový odliatok motorky, vyrobiť si dekoratívnu tašku, či zložiť pexeso s tematikou považskobystrických motocyklov. V predaji boli viaceré publikácie o motocykloch, pričom zaujal najmä najnovší titul „Jawa 90“ z pera pána Zdena Metzkera,“ dodala Rágulová.
Motorizmus ho stále drží
Každý rok podujatie priláka množstvo návštevníkov i vystavovateľov. Tento rok prišlo päťdesiat aktívnych účastníkov nielen z Považskej Bystrica, ale aj iných slovenských miest.
Medzi nimi bol i 63-ročný motocyklový jazdec Marián Kročka. „Môj otec František Kročka jazdil za Považskú Bystricu ako fabrický jazdec. Bol majster republiky a mal aj viacej úspešných štartov v zahraničí. Dnes predstavujem Pio-niera Jawa 23 Mustang, s ktorým som začal jazdiť v sedemdesiatych rokoch. Dá sa povedať, že pri jazdení ma drží radosť z motorky. Že si ju človek pripraví, okrášli na ukážku pre ľudí,“ prezradil Kročka, medzinárodný majster Slovenska, dvakrát vicemajster Európy.
Autor: VÁ