Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Štefánikova ulica je nepoužiteľná. Hľadali inú trasu

V Považskej Bystrici obnovili tradíciu cyklojázd. Počas bicyklovania mestom bolo aj niekoľko zastávok pre odhaľovanie histórie, ktorú mnohí nepoznajú. Ľudia sa viezli po trase, ktorá by mohla byť alternatívou k autami preťaženej ulici.

Jazda Želeničnou ulicou. Mohla by byť alternatívou k Štefánikovej ulici. Jazda Želeničnou ulicou. Mohla by byť alternatívou k Štefánikovej ulici. (Zdroj: BERKO)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Cyklojazdu organizovali ako jednu z akcií podujatia Cooltajner. Pri organizácii pomáhali aj dobrovoľníci z Cyklokoalície a Cyklokuchyne. Ľudia hodnotia podporu cyklodopravy v meste ako slabú.

Zastavenia

Účastníci cyklojazdy sa previezli mestom. Od výškovej budovy obvodného úrad bicyklovali do priemyselného areálu v Strojárenskej štvrti a potom pred dom kultúry. Na viacerých zastaveniach sa dozvedeli zaujímavosti z histórie mesta.
Začali v blízkosti Šiandorovskej ulice, ktorá už neexistuje. Dozvedeli sa o nej aj o vzhľade mesta pred mohutnou socialistickou prestavbou. Ďalšie zastavenie bolo pri knižnici. Získali informácie o histórii vily, niek-dajšej vychýrenej bryndziarni a zabudnutých budovách štvrte. Ďalšie zastavenie bolo na mieste, kde kedysi stála monumentálna socha Milana Rastislava Štefánika. Na hlavnej vrátnici bývalých Považských strojární sa dozvedeli o histórii fabriky a zastavenie bolo aj v kryte z čias studenej vojny. Na záver bolo pri dome kultúry porozprávanie o práci v budove, ktorá patrila v minulosti k mimoriadne reprezentatívnym v rámci Československa.

SkryťVypnúť reklamu

Podpora cyklodopravy je slabá

Ľudí, ktorí sa podujatia zúčastnili, zaujalo oživenie myšlienky cyklojázd, ktoré majú podporiť rozvoj cyklodopravy v meste, ale aj informácie z jednotlivých zastavení. „Bolo to zaujímavé,“ povedal Rastislav Ďuriš. „Nie som Považskobystričan, pochádzam z Dubnice. Zaujala ma prehliadka CO krytu a tiež to, čo všetko sa vlastne vyrábalo počas 40 rokov v Považských strojárňach.“
Vôbec tiež netušil, že v knižnici bola kedysi bryndziareň a že vila aj výrobňa patrili židovskej rodine, ktorá skončila v koncentračnom tábore. „Je to smutná história, ktorá by sa nemala opakovať,“ dodal. Vyjadril sa aj k podpore cyklodopravy v meste a skonštatoval, že je to dosť zlé. Slabé je to však podľa neho aj v kraji. „Dohodol sa síce na nejakom prepojení s Moravou. Ale aj tu sa spomína rok 2025. Hádam to bude aspoň 2020,“ skonštatoval Ďuriš. Považská Bystrica by si zase podľa neho zaslúžila prepojenie cyklotrasou s Púchovom. „To je také najbližšie mesto,“ povedal. Bicyklom by sa malo dať bezpečne dostať podľa neho aj do Manínskej tiesňavy či Súľova, prípadne do Prečína.

SkryťVypnúť reklamu
Viac fotografií tu: Cyklojazda mestom Čítajte 

Niet kam ísť hlavne s deťmi

Zuzana Janurová skonštatovala po cyklojazde, že ich rodinka strávila pekný deň. „Je to určite zaujímavejšie, ako potulovať sa po obchodných centrách,“ dodala. S možnosťou cestovania na bicykli je to však podľa nej v meste zlé. „Hlavne ak máte deti. Niet kam ísť, maximálne ak okolo rieky, aj to len kúsok. Chýba tu nejaké prepojenie, napríklad s Trenčínom popri Váhu nejakou cyklomagistrálou,“ skonštatovala.
Býva v Šurabovej a často chodia do centra mesta na bicykli. „Ani táto trasa, aj keď nie je dlhá, nie je celkom bezpečná. Treba úpravy,“ myslí si. Na cyklojazdu prišla celá rodina, teda aj dcéra Nelka, syn Adamko a samozrejme, hlava rodiny.

Kedysi ako na cyklopreteku

Ján Lovíšek, pravdepodobne najstarší účastník cyklojazdy, si rád zaspomínal. „Keď sa kedysi pustili zo strojární z práce ľudia domov, prípadne keď išli do fabriky, vyzeralo to ako na nejakých veľkých cyklistických pretekoch. Toľko bicyklov bolo odrazu v uliciach. Bicykel v meste dominoval. Teraz ich nahradili autá, čo veru nie je dobré,“ hovorí pán Lovíček.
Spomína si na vybavenia, ktoré bolo v meste a bolo cítiť, že cyklodoprava tu má prím. „Keby ste videli, koľko stojanov na bicykle bolo pri vchode do fabriky alebo aj na železničnej stanici,“ dodáva dôchodca.

SkryťVypnúť reklamu

Zámer

Organizátorka Katarína Bajzíková z OZ CoolTajneR hovorí, že chceli nadviazať na tradíciu organizovania cyklojázd, ktoré robil v minulosti Bystricykel a tiež chceli zabojovať za práva cyklistov, aby jazdili bezpečne. „Je veľa ľudí v meste, ktorí využívajú túto dopravu, ale zatiaľ nie sú pre nich vybudované dobré podmienky. Spojili sme cyklojazdu s možnosťou ukázať ľuďom, že sú tu miesta, na ktoré môžeme byť hrdí, lebo sú zaujímavé,“ povedala mladá žena. V Považskej Bystrici sa narodila, študovala strednú školu. Teraz síce žije v Bratislave, ale stále chce niečo urobiť pre svoje mesto.

Možná trasa pre bicykle

Na cyklojazdu prišiel aj Jaroslav Semančík z občianskeho združenia Bystricykel, ktorý volil aj trasu cyklojazdy. Bol v tom určitý zámer.
„Zvolili sme alternatívu k Štefánikovej ulici preťaženej autodopravou. Táto ulica aj jej pokračovanie, teda kruhový objazd pod diaľnicou a výjazdy z neho, sú pre cyklistu trasou s mnohými nepríjemnosťami. Išli sme po Železničnej ulici, ďalej cez sídlisko Stred na Okružnú. Práve táto trasa by mohla byť vhodnou alternatívou pre spojenie centra mesta so železničnou stanicou,“ vysvetlil Smemančík s tým, že to vyžaduje aj nejaké úpravy, vyznačenia.
Dobré by bolo takto aj prepojenie na Orlovský most po Novej ulici a ďalej by sa dala využiť cesta popri Váhu. „Chodník na moste je už v dosť zlom stave, tak by pomohlo vyrovnanie asfaltu a označiť chodník ako spoločnú cestu cyklistov a chodcov,“ hovorí Semančík. Opatrení preto, aby bola doprava na bicykli mestom bezpečnejšia, by bolo treba urobiť, samozrejme, viac.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  2. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  6. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  1. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  4. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  5. Ďalší ekologický krok BILLA
  6. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  7. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  8. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 077
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 700
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 051
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 374
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 775
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 585
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 166
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 030

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  4. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  5. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 119
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 555
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 109
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 323
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 045
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 682
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 191
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

ilustračná foto

Už v najbližších týždňoch budú mať obyvatelia Púchova možnosť začať triediť použité jedlé oleje a tuky.


SITA 21 h

Športovisko bolo po desiatkach rokov používania v dezolátnom stave.


28. jún
Ilustračné foto.

Sedem profesionálnych hasičov z Trenčína a Dubnice nad Váhom zasahuje pri požiari technologického zariadenia vo výrobnej hale súkromnej spoločnosti v Dubnici nad Váhom.


TASR 28. jún

Ochorenie čriev je závislé od životosprávy i potrebných pomôcok.


27. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


20 h

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


28. jún

V regióne platí výstraha tretieho stupňa.


TASR 10 h

Cestári prehĺbili priekopu. Upozorňujú však, že v prípade prívalového dažďa nedokáže zabrániť škodám.


18 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  4. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  5. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  6. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 119
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 555
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 109
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 323
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 045
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 682
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 191
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu