Štefánikova ulica je nepoužiteľná. Hľadali inú trasu

V Považskej Bystrici obnovili tradíciu cyklojázd. Počas bicyklovania mestom bolo aj niekoľko zastávok pre odhaľovanie histórie, ktorú mnohí nepoznajú. Ľudia sa viezli po trase, ktorá by mohla byť alternatívou k autami preťaženej ulici.

Jazda Želeničnou ulicou. Mohla by byť alternatívou k Štefánikovej ulici. Jazda Želeničnou ulicou. Mohla by byť alternatívou k Štefánikovej ulici. (Zdroj: BERKO)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Cyklojazdu organizovali ako jednu z akcií podujatia Cooltajner. Pri organizácii pomáhali aj dobrovoľníci z Cyklokoalície a Cyklokuchyne. Ľudia hodnotia podporu cyklodopravy v meste ako slabú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zastavenia

Účastníci cyklojazdy sa previezli mestom. Od výškovej budovy obvodného úrad bicyklovali do priemyselného areálu v Strojárenskej štvrti a potom pred dom kultúry. Na viacerých zastaveniach sa dozvedeli zaujímavosti z histórie mesta.
Začali v blízkosti Šiandorovskej ulice, ktorá už neexistuje. Dozvedeli sa o nej aj o vzhľade mesta pred mohutnou socialistickou prestavbou. Ďalšie zastavenie bolo pri knižnici. Získali informácie o histórii vily, niek-dajšej vychýrenej bryndziarni a zabudnutých budovách štvrte. Ďalšie zastavenie bolo na mieste, kde kedysi stála monumentálna socha Milana Rastislava Štefánika. Na hlavnej vrátnici bývalých Považských strojární sa dozvedeli o histórii fabriky a zastavenie bolo aj v kryte z čias studenej vojny. Na záver bolo pri dome kultúry porozprávanie o práci v budove, ktorá patrila v minulosti k mimoriadne reprezentatívnym v rámci Československa.

SkryťVypnúť reklamu

Podpora cyklodopravy je slabá

Ľudí, ktorí sa podujatia zúčastnili, zaujalo oživenie myšlienky cyklojázd, ktoré majú podporiť rozvoj cyklodopravy v meste, ale aj informácie z jednotlivých zastavení. „Bolo to zaujímavé,“ povedal Rastislav Ďuriš. „Nie som Považskobystričan, pochádzam z Dubnice. Zaujala ma prehliadka CO krytu a tiež to, čo všetko sa vlastne vyrábalo počas 40 rokov v Považských strojárňach.“
Vôbec tiež netušil, že v knižnici bola kedysi bryndziareň a že vila aj výrobňa patrili židovskej rodine, ktorá skončila v koncentračnom tábore. „Je to smutná história, ktorá by sa nemala opakovať,“ dodal. Vyjadril sa aj k podpore cyklodopravy v meste a skonštatoval, že je to dosť zlé. Slabé je to však podľa neho aj v kraji. „Dohodol sa síce na nejakom prepojení s Moravou. Ale aj tu sa spomína rok 2025. Hádam to bude aspoň 2020,“ skonštatoval Ďuriš. Považská Bystrica by si zase podľa neho zaslúžila prepojenie cyklotrasou s Púchovom. „To je také najbližšie mesto,“ povedal. Bicyklom by sa malo dať bezpečne dostať podľa neho aj do Manínskej tiesňavy či Súľova, prípadne do Prečína.

SkryťVypnúť reklamu
Viac fotografií tu: Cyklojazda mestom Čítajte 

Niet kam ísť hlavne s deťmi

Zuzana Janurová skonštatovala po cyklojazde, že ich rodinka strávila pekný deň. „Je to určite zaujímavejšie, ako potulovať sa po obchodných centrách,“ dodala. S možnosťou cestovania na bicykli je to však podľa nej v meste zlé. „Hlavne ak máte deti. Niet kam ísť, maximálne ak okolo rieky, aj to len kúsok. Chýba tu nejaké prepojenie, napríklad s Trenčínom popri Váhu nejakou cyklomagistrálou,“ skonštatovala.
Býva v Šurabovej a často chodia do centra mesta na bicykli. „Ani táto trasa, aj keď nie je dlhá, nie je celkom bezpečná. Treba úpravy,“ myslí si. Na cyklojazdu prišla celá rodina, teda aj dcéra Nelka, syn Adamko a samozrejme, hlava rodiny.

Kedysi ako na cyklopreteku

Ján Lovíšek, pravdepodobne najstarší účastník cyklojazdy, si rád zaspomínal. „Keď sa kedysi pustili zo strojární z práce ľudia domov, prípadne keď išli do fabriky, vyzeralo to ako na nejakých veľkých cyklistických pretekoch. Toľko bicyklov bolo odrazu v uliciach. Bicykel v meste dominoval. Teraz ich nahradili autá, čo veru nie je dobré,“ hovorí pán Lovíček.
Spomína si na vybavenia, ktoré bolo v meste a bolo cítiť, že cyklodoprava tu má prím. „Keby ste videli, koľko stojanov na bicykle bolo pri vchode do fabriky alebo aj na železničnej stanici,“ dodáva dôchodca.

SkryťVypnúť reklamu

Zámer

Organizátorka Katarína Bajzíková z OZ CoolTajneR hovorí, že chceli nadviazať na tradíciu organizovania cyklojázd, ktoré robil v minulosti Bystricykel a tiež chceli zabojovať za práva cyklistov, aby jazdili bezpečne. „Je veľa ľudí v meste, ktorí využívajú túto dopravu, ale zatiaľ nie sú pre nich vybudované dobré podmienky. Spojili sme cyklojazdu s možnosťou ukázať ľuďom, že sú tu miesta, na ktoré môžeme byť hrdí, lebo sú zaujímavé,“ povedala mladá žena. V Považskej Bystrici sa narodila, študovala strednú školu. Teraz síce žije v Bratislave, ale stále chce niečo urobiť pre svoje mesto.

Možná trasa pre bicykle

Na cyklojazdu prišiel aj Jaroslav Semančík z občianskeho združenia Bystricykel, ktorý volil aj trasu cyklojazdy. Bol v tom určitý zámer.
„Zvolili sme alternatívu k Štefánikovej ulici preťaženej autodopravou. Táto ulica aj jej pokračovanie, teda kruhový objazd pod diaľnicou a výjazdy z neho, sú pre cyklistu trasou s mnohými nepríjemnosťami. Išli sme po Železničnej ulici, ďalej cez sídlisko Stred na Okružnú. Práve táto trasa by mohla byť vhodnou alternatívou pre spojenie centra mesta so železničnou stanicou,“ vysvetlil Smemančík s tým, že to vyžaduje aj nejaké úpravy, vyznačenia.
Dobré by bolo takto aj prepojenie na Orlovský most po Novej ulici a ďalej by sa dala využiť cesta popri Váhu. „Chodník na moste je už v dosť zlom stave, tak by pomohlo vyrovnanie asfaltu a označiť chodník ako spoločnú cestu cyklistov a chodcov,“ hovorí Semančík. Opatrení preto, aby bola doprava na bicykli mestom bezpečnejšia, by bolo treba urobiť, samozrejme, viac.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 268
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 089
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 145
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 796
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 254
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Dekan farnosti v Považskej Bystrici Pavol Mazúch.

Na cirkevné stavby sa nevzťahujú dotácie či eurofondy.


1
Skončili v sebe tri autá.

K nehode došlo v piatok ráno.


Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu