Utorok, 14. august, 2018 | Meniny má Mojmír

Dubnickí kolkári oslávili sedemdesiatku

Kolky sú malým športom v porovnaní s inými populárnejšími športami, majú však tiež bohatú históriu.

Kolkári St. Turá Dubnica hrajú v súčasnosti 2. ligu(Zdroj: ARCHÍV ROMANA PECHÁČKA)

Začiatky v hostincoch

Dubnická história sa začala písať okolo roku 1938, keď sa v Dubnici kolky hrávali podľa prvých správ na starom ihrisku a tiež v hostincoch U Struhára a U Pavlíka. V tej dobe sa hrali pestrejšie varianty hier ako v dnešnej dobe, hlavne za účelom stávok a súperenia medzi návštevníkmi pohostinstiev. Malí chlapci si tiež radi privyrobili pri stavaní kolkov nejakú korunu. Po roku 1945 sa hrávali kolky na kolkárskej dráhe v reštaurácii Šanghaj. Táto existovala do šesťdesiatych rokov, mala drevenú palubovku a hralo sa s betónovými guľami. V Šanghaji to všetko začalo. Otcom myšlienky združiť dubnických kolkárov bol Vojtech Prukner.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý klub

Založil organizovaný kolkársky oddiel (krúžok) v roku 1947 a prihlásil ho do župnej súťaže. Hneď v prvom roku účinkovania Dubničania vo vtedajšej Stredoslovenskej župe skončili na treťom mieste. V roku 1948 bola telovýchova v Dubnici zjednotená a začlenená pod vtedajšie Škodove Závody do Sokola Dubnica. Kolkári sa stali takisto členmi Sokola, a od roku 1952 TJ Spartaka Dubnica.

Modernizácia

Rozmach kolkárskeho športu nastal po roku 1957, kedy sa dostavala dvojdráhová kolkáreň v novom Dome športu. Kolkáreň bola využívaná tiež verejnosťou, nielen organizovanými kolkármi. Nad kolkárňou sa organizovali zábavy. V tej dobe hrávali súťažne kolky za Dubnicu V. Prukner, O. Vlach, V. Beňovský, A. Kabeláč, Š. Šlesarik, L. Hollý, J. Jurák, E. Hvalčák, J. Šavlík, J. Kebísek st. Väčšinou sa hrali v Dubnici krajské kolkárske súťaže Stredoslovenského kraja. V Dome športu zo začiatku boli kolkárske dráhy asfaltové s ručným stavaním kolkov. Až v roku 1975 sa kolkáreň zmodernizovala. Človeka „stavača“ nahradili automatické stavače kolkov Schmidt-Vilatti, asfaltový povrch dráh bol nahradený saduritom. Toto obdobie prinieslo najväčšie športové úspechy pre dubnický kolkársky šport. Hrala sa celoslovenská súťaž (Slovenská národná liga), neskôr II. liga. Dubnickí kolkári sa zúčastňovali celoslovenských kolkárskych preborov, kde sa najmä v juniorskej kategórii umiestňovali na popredných miestach (R. Staňo, Ptáček, Mikuš a iní). Oddiel v tej dobe mal tri družstvá mužov a družstvo dorastencov.Dubnické kolky vtedy reprezentoval J. Fábry, J. Haluza, bratia Kebískovci, bratia Mikušovci, bratia Šlesárikovci, Šošovička, J. Košút, I. Mateička, J. Habšuda mladší aj starší, F. Sabadka, I. Moško, R. Milistenfer, bratia Uhlíkovci I. Mičko, S. Ondráš, a mnohí ďalší. Popri súťažných zápasoch kolkáreň bola často dejiskom športovo-spoločenských akcií vtedajších brigád socialistickej práce. Kolky boli v Dubnici obľúbeným športom a zábavou pre väčšinu zamestnancov podnikov v Dubnici.

Chýbala dráha

Prišla však éra štvordráhových kolkární a takúto Dubničania nemali. Hoci hráči Dubnice disponovali vysokou športovou kvalitou, vzhľadom na to, že za domácim prostredím cestovali do Žiliny, Bánoviec nad Bebravou či Trenčína, rozvoj tohto športu v Dubnici bol pozastavený. Začiatkom 90. rokov sa členská základňa zužovala, až nakoniec zostali iba tí najskalnejší. Na pompézne masové kolkárske akcie a turnaje v Dubnici nad Váhom zostali spomienky.Po rozpadnutí TJ a s nástupom nového spoločenského zriadenia kolkári nemali dostatok financií ani podnikateľských osobností na udržanie kolkárne pod svojou právomocou. Novým majiteľom slúži ku cti, že kolkári našli u nich pochopenie a mohli pokračovať v športovej aktivite za odplatu organizačného zabezpečenia chodu kolkárne pri akciách verejnosti. Vtedy tretiu ligu Trenčianskeho kraja hrali hráči J. Haluza, I. Moško, M. Hajaš, R. Antala, P. Barančík, I. Mičko. Druhú ligu v Novom Meste nad Váhom hrali M. Holba, J. Kebísek, V. Uhlík, M. Uhlík. Po roku 2009 zavial nový vietor v podobe optimistických plánov majiteľov kolkárne F. Mikoláška a S. Holeca v podobe organizovania mestskej ligy v kolkoch, kde sa ukázali aj známe tváre z rokov minulých – A. Barták, R. Milistenfer, J. Šlesarík. Optimizmus rýchlo vyprchal pretože spomenutí majitelia prebudovali z čista jasna kolkáreň na bowling.

Zmena prostredia

Súčasnú športovú kolkársku tradíciu v Dubnici udržuje skupina nadšencov občianskeho združenia Kolkársky Klub FESA Dubnica, ktoré našlo svoje domáce prostredie v Starej Turej. V prebiehajúcej sezóne 2017/2018 hrajú Dubničania druholigovú celoštátnu súťaž skupina „Západ“, kam postúpili po minuloročnom víťazstve v krajskom prebore Trenčianskeho kraja.

Súčasnosť

Členmi FESA Dubnica sú: I. Moško, J. Kebísek, K. Florek, P. Vagovič, J. Haluza, R. Moško, M. Uhlík, A. Minárik, M. Hajaš, M. Holba, R. Pecháček. Oslavy dubnického kolkárskeho športu boli 10. decembra formou výročného kolkárskeho turnaja v kolkárni v Starej Turej, kde dubnickí kolkári hrajú svoje domáce zápasy. Všetci bývalí žijúci hráči kolkárskeho oddielu Dubnice nad Váhom dostali Pamätný diplom. Nedá sa nakoniec nespomenúť to, čo aktívny súťažný kolkársky šport znamenal pre jeho aktérov. Spolupatričnosť, spoločné zážitky v zápasoch, na cestách za súpermi, na brigádach, športový duch a trvalé priateľstvá doma i u súperov, zábava, snaha prekonať seba i súpera, chuť víťaziť. Bola to náplň života, tréningy, športový životný štýl, oddych, partia, kamarátsky – pozitívne naladení ľudia, relax, vášeň, i zábava. Takých bolo 70 rokov medzi kolkármi v Dubnici nad Váhom. Poďakovanie patrí hlavne trénerom, vedúcim družstiev, organizačným pracovníkom a rozhodcom, ktorí často bez nároku na odmenu zabezpečovali v minulosti aj v súčasnosti fungovanie oddielu. Hodu zdar!

ROMAN PECHÁČEK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ochrana pred tropickou horúčavou
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Ochrana pred tropickou horúčavou
  4. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  5. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  6. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  7. Škôlka od srdca
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 15 996
  2. Vizuálny smog je problém 9 858
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 7 475
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 6 348
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 4 441
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 945
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 654
  8. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 424
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 3 165
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 2 956

Téma: Fotogaléria


Hlavné správy z MY Považská

Pozrite sa, ako pokračuje výstavba železničného mosta pri Nimnici

Modernizácia železničného úseku Púchov - Žilina napreduje.

Polícia žiada o pomoc svedkov nehody, pri ktorej zahynul chodec

K dopravnej nehode, pri ktorej zahynul chodec, prišlo 1. augusta v Dubnici nad Váhom.

Ani silná búrka družstvá neodradila

Na „pohárovku" do Mikušoviec prišlo ako po minulé roky družstiev naozaj hojne.

Čo kontrola, to pokuta

Povinnosť používať registračné pokladnice platí už dlhodobo. Napriek tomu trenčianski colníci stále zisťujú porušenia. Najhoršie dopadli taxikári.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čelná zrážka kamiónov zablokovala hlavný ťah Oravou

Dopravné nehody sa tam stávajú často.

Súkromník podchod v Trenčíne za desaťtisíc neopravil. Čo s ním bude?

Investor za niekoľko mesiacov odstránil iba niektoré z priečok bývalých stánkov, mesto teraz žiada svoj majetok späť.

Ostrá Lúka znova vyhlásila súťaž na predaj kaštieľa

Pôvodnú cenu, ktorá vychádzala zo znaleckého posudka, znížili o takmer 90-tisíc eur.

Vybrali SME

Už ste čítali?