Utorok, 14. august, 2018 | Meniny má Mojmír

Duál je pomyselný návrat k modelu, ktorý v minulosti fungoval

Podľa riaditeľa Štátneho inštitútu odborného vzdelávania Michala Bartóka zamestnanecký model duálneho vzdelávania na Slovensku začali dcérske firmy nemecky hovoriacich spoločností. Viac porozprával po stretnutí s trenčianskym županom.

Michal Bartók.(Zdroj: Deta Pitoňáková)

O téme duálneho vzdelávania sa v poslednej dobe hovorí veľa, nie každý jej ale rozumie. Čo nové táto forma vzdelávania Slovensku prináša?

– Keď hovoríme o duálnom vzdelávaní, tak si treba povedať, čo je to odborné vzdelávanie. Je to časť času, ktorý trávi žiak v škole na teoretickom vyučovaní a časť na praktickom vyučovaní. Máme tri možnosti, ktoré môžu nastať. Prvá je praktické vyučovanie v škole – napríklad študent sa učí za pekára a škola má vlastnú pekáreň, kde pečú.

Druhá možnosť je taká, že študent robí síce u zamestnávateľa, ale pod dohľadom školy, teda škola vysiela žiakov ako keby na prax.

Článok pokračuje pod video reklamou

Treťou a najnovšou možnosťou je zamestnanecký model. Pri ňom študent robí iba u jedného zamestnávateľa a ten je zaňho zodpovedný. Celé to vzniklo na dopyt zamestnávateľov. Školy vyzývajú, aby k nim pustili svojich žiakov, ktorým ponúknu moderne vybavené prevádzky praktického vyučovania a naučia ich presne to, čo budú v budúcom zamestnaní potrebovať.

Od prvého ročníka sa v tomto prípade vytvára vzťah medzi študentom a budúcim zamestnávateľom. Žiak sa naučí pracovným návykom, spozná firmu a naopak. Vzťah je oveľa bližší ako v klasickom školskom systéme.

Tretí model predpokladá, že študenti po ukončení školskej dochádzky zostanú vo firme, ktorá si ich vychovala. Absolvent školy ale zmluvnú povinnosť zamestnať sa v spoločnosti nemá.

Legislatíva je nastavená tak, že nevieme a ani nemôžeme zaviazať žiaka ani zamestnávateľa, aby pokračovali v pracovnoprávnom vzťahu po ukončení školy. Tento rok nám zo zamestnaneckého modelu vyjdú prví absolventi, tak sme sami zvedaví, ako sa k ponukám od firiem postavia.

Skúsenosti, ktoré máme z Nemecka, Rakúska a Švajčiarska, poukazujú na to, že keď študent vo firme strávi tri alebo štyri roky, obe strany sú zväčša spokojné.

Nevidím dôvod, prečo by to následne nemalo pokračovať klasickým pracovnoprávnym pomerom.

U zamestnávateľa ale môže dôjsť k situácii, že z nejakého dôvodu ukončí výrobu a žiakovi zmluvu neponúkne.

Duálne vzdelávanie si za svoje vzali iba väčšie firmy, prečo?

– Je verejným tajomstvom, že prvý, kto s ním začal, boli dcérske firmy nemecky hovoriacich spoločností. V spomínanom Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku systém funguje, prirodzene ho preto vzali za svoj aj na Slovensku. Zo začiatku mali problém kvôli administratívnej náročnosti.

Museli vytvoriť pracovisko praktickej výučby, vyčleniť zamestnanca, ktorý sa žiakom bude venovať, a sú to nie malé investície.

Podľa údajov zo Švajčiarska sa ale investície firmy za prvé dva roky zamestnávateľovi v treťom a štvrtom roku prácou žiaka vrátia. Pre firmu by duálne vzdelávanie malo byť plusové.

Ako je to so záujmom malých a stredných podnikov?

– Riešime novelu zákona o odbornom vzdelávaní. Tá by mala odbúrať administratívne prekážky a ideme zvýšiť možnosť daňových odpočtov na strane zamestnávateľa.

Tí aj dnes volajú po inštitúte priamej platby – teda aby štát čiastočne preplácal zamestnávateľom náklady. Aktuálne o tom debatuje ministerstvo školstva a financií.

Je možné vyčísliť sumu, koľko stojí jeden žiak zapojený v duálnom vzdelávaní?

– Nie, je to veľmi individuálne. Veľký rozdiel je pri technických odboroch a iné je to pri službách. Keď sa žiak učí za predavača a bude robiť v obchode, stačí ho vybaviť uniformou a vyčleniť miestnosť, kde sa bude prezliekať. Iné to bude v prípade študenta pracujúceho v strojárskej fabrike.

Nový systém beží tretí rok, zaujímajú sa oň ďalšie školy a firmy?

– V školách problém nevidím, každý mesiac nejaké pribúdajú a dnes ich je asi 70. Môžem ale povedať, že zo začiatku mali odmeraný postoj.

Môže za to trochu nešťastné nastavenie, ktoré školám vzalo časť peňazí na vlastných majstrov odborného výcviku. Novelou to chceme vrátiť späť. Všetci, na čele so zamestnávateľmi, si uvedomujú, že rodičov a žiakov musíme motivovať pre štúdium na odbornej škole.

Kritike sa v posledných rokoch nevyhli gymnáziá.

– V Trenčianskom kraji je ich percento najmenšie, pohybuje sa niekde nad 20 percentami. Najviac gymnázií je v Bratislave, študuje na nich až 40 percent stredoškolákov.

Práve župy môžu tento pomer medzi gymnáziami a stredným odborným školstvom regulovať. Stačí sa zamyslieť – ak by všetci študovali na gymnáziách, kto pôjde robiť odborné profesie?

Do výberu strednej školy vo veľkej časti prípadov hovoria rodičia. Nemôžu viac do rozhodovania zasiahnuť školskí výchovní poradcovia?

– V rámci národného projektu preškolíme 280 výchovných poradcov. Prvých 27 z Bratislavy sme už preškolili a vysvetlili im, čo všetko obnáša samotné duálne vzdelávanie. Povieme im o možnostiach zamestnania v ich meste, kraji aj o tom, ktoré firmy sú v tomto vzdelávaní zapojené.

Často sa nám stáva, že rodičia nevedia, kam dať dieťa, preto ho dajú na gymnázium a voľbu povolania odložia o štyri roky, ale čo ďalej?

Gymnazista ukončí štúdium a nemá žiadnu kvalifikáciu. Loviť šikovných študentov musíme už v 8. a 9. ročníku základných škôl.

Staršie ročníky o duálnom vzdelávaní hovoria, že objavujeme niečo, čo pred rokom 1989 bežne fungovalo. Podniky si vychovali zamestnancov, ktorí nahradili ľudí smerujúcich do penzie.

– Nezabudlo sa na to, iba sa to jemne zdevastovalo. Pred rokom 1989 fungoval klasický model podnikovej školy, ktorá mala vedľa seba učilište. V 90. rokoch ale veľa z týchto podnikov skrachovalo alebo sa rozpadlo na menšie firmy.

Areál stratil jedného pána a jednou z prvých vecí, ku ktorým často po privatizácií dochádzalo, bolo, že školu pri fabrike zatvorili alebo predali. Odbornú školu pokladali za finančnú príťaž a verili, že neviditeľná ruka trhu všetko vyrieši, nestalo sa tak.

Prešlo niekoľko rokov a zrazu sme v polovici minulého desaťročia zistili, že máme veľký problém. Stredné odborné školy mali stále menej žiakov a viac ich smerovalo na školy s humanitným zameraním.

Ekonomika sa rozbehla a zamestnávatelia hlásili problém s nedostatkom pracovnej sily. Duál je možné chápať ako pomyselný návrat k modelu, ktorý v minulosti fungoval.

K naštartovaniu ekonomiky prišlo zhruba po roku 2004. Ako je možné, že duálne vzdelávanie v novej podobe funguje iba tretí rok? Pripravoval sa systém viac ako desať rokov?

– K prvej veľkej zmene v odbornom školstve prišlo v roku 2008, k druhej v roku 2015.

V období medzi nimi sa skutočne pripravoval systém duálneho vzdelávania – zamestnaneckého model, ktorý je stále iba jeden zo systémov. Dlhodobo tu máme tradičný školský systém, s ktorým sa navzájom dopĺňajú.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ochrana pred tropickou horúčavou
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Ochrana pred tropickou horúčavou
  4. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  5. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  6. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  7. Škôlka od srdca
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 15 862
  2. Vizuálny smog je problém 9 818
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 7 919
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 6 547
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 4 605
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 4 069
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 799
  8. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 444
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 3 273
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 3 079

Hlavné správy z MY Považská

Pozrite sa, ako pokračuje výstavba železničného mosta pri Nimnici

Modernizácia železničného úseku Púchov - Žilina napreduje.

Polícia žiada o pomoc svedkov nehody, pri ktorej zahynul chodec

K dopravnej nehode, pri ktorej zahynul chodec, prišlo 1. augusta v Dubnici nad Váhom.

Ani silná búrka družstvá neodradila

Na „pohárovku" do Mikušoviec prišlo ako po minulé roky družstiev naozaj hojne.

Čo kontrola, to pokuta

Povinnosť používať registračné pokladnice platí už dlhodobo. Napriek tomu trenčianski colníci stále zisťujú porušenia. Najhoršie dopadli taxikári.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Čelná zrážka kamiónov zablokovala hlavný ťah Oravou

Dopravné nehody sa tam stávajú často.

Spor o čiernu stavbu v Nitre graduje, stavebník dal rozpíliť zábradlie

Nariadenie o odstránení stavby je už právoplatné. Koná aj polícia.

Ostrá Lúka znova vyhlásila súťaž na predaj kaštieľa

Pôvodnú cenu, ktorá vychádzala zo znaleckého posudka, znížili o takmer 90-tisíc eur.

Vybrali SME

Už ste čítali?