POVAŽSKÁ BYSTRICA. Do redakcie sa ozvala obyvateľka zo sídliska Stred. Bojí sa, že zeleň opäť ustupuje parkovacím plochám. Trápi ju tiež nebezpečná dopravná situácia na ich sídlisku.
Zeleň stále mizne

Vo svojom liste pisateľka píše, že na Strede chýbajú ďalšie brezy. Tiež za domom, v ktorom býva, zrezali veľký ihličnan. Zmizli aj stromy pri detskom ihrisku. „Mám pocit, že zeleň na Strede neustále mizne a nová nepribúda. Všade sú už len autá,“ sťažuje. Úbytok stromov ju prekvapil, chce vedieť, či nie je mesto povinné ľudí o zámere rúbať informovať.
Nerúbu bezhlavo
Všetky výruby v meste podľa primátora Karola Janasa posudzujú odborné orgány. „Nikto si nedovolí urobiť ani jeden orez či výrub bez toho, aby každý strom alebo krík posúdili odborné orgány,“ povedal Janas. Dodal, že mnohé

stromy sú sadené veľmi extenzívne, v tesnej blízkosti domov a navyše strom, ktorý vyzerá zdravo, nemusí byť zdravý.
„Naposledy pri obchodnom dome M park padol strom rovno na auto. Nevyrubujeme stromy bezhlavo. Každý dáme posúdiť a vždy za každý vyrúbaný minimálne jeden vysadíme,“ povedal Janas. Faktom však je, že na Strede podľa informácií úradu vysadia len minimum náhradnej zelene.
Na Strede náhrada slabá
Obyvateľka Stredu reaguje, že podľa verejného obstarávania, ktoré vypísali Mestské športové kluby na náhradnú výsadbu, ide z takmer 350 stromov na Stred len päť. „Beriem to ako dosť veľký nepomer proti iným častiam mesta,“ myslí si obyvateľka Stredu.
Mesto robí minimum
O pripravovaných výruboch mesto informuje na svojej webovej stránke, avšak len veľmi krátky čas. Podpredseda komisie pre dopravu, životné prostredie a odpadové hospodárstvo Juraj Smatana si myslí, že mesto robí pre občanov pri informovaní o výruboch len zákonné minimum.

„Zákon im nebráni informovať o výruboch viditeľnejším spôsobom. Idú však na minimum a aj to ešte okresávajú. Pokiaľ nechodí človek na stránku mesta denne, ťažko tieto informácie odsleduje a pri ich hľadaní sa dosť potrápi,“ hovorí.
Šanca na zmenu
Smatana opakovane žiadal, aby vytvorili dokument starostlivosti o dreviny. Robia to podľa neho odborníci. „V Prešove to majú spracované aj formou geografického informačného systému,“ hovorí. Verejnosť si môže vďaka tomu na internete pozrieť, kde sa aký strom nachádza, v akom je zdravotnom stave, aké ošetrenie plánujú a tiež si nastaviť oznamovanie o prípadných výruboch.
„Teraz máme v Považskej Bystrici historickú šancu dokument obstarať. Je to oprávnený náklad. Môžeme použiť peniaze na náhradnú výsadbu, ktoré sme získali. A to sú dva milióny,“ zdôvodňuje Smatana.
Dokument mesta
Mesto pripravuje materiál s vytypovanými lokalitami pre náhradnú zeleň. Posúdia v ňom aj stav existujúcej zelene a navrhnú druh a typ, najmä stromov, ktoré sa hodia na výsadbu. „Bude slúžiť ako podklad pre odborné útvary mestského úradu pri povoľovaní výrubov i určovaní náhradnej výsadby,“ informovala hovorkyňa mesta Kováčiková. Či budú po vypracovaní materiálu lepšie informovaní o narábaní so zeleňou aj obyvatelia, sme sa nedozvedeli.
Životný priestor ľudí ustupuje autám
Cesta či chodník
Výruby nie sú jediný problém, ktorý obyvateľku Stredu trápi. Parkovanie áut na ceste od podchodu k hromadným garážam je podľa nej neúnosné. Priestor, ktorý patril v minulosti chodcom, dnes ovládli vodiči. „Autá cúvajú do predajne potravín, vytáčajú sa tam, parkujú v strede chodníka, a to hlavne arogantní návštevníci fitness centra. Pri stánku so zeleninou a ovocím sa bežne kupujúci uhýbajú autám,“ opisuje situáciu obyvateľka Stredu.
Dodáva, že mamičky s kočiarmi, invalidov i chodcov neustále obmedzujú. „Primátor mi povedal, že sa uvažuje nad pešou zónou, ale v rozpočte na rok 2018 žiadna zmienka o takomto zámere nebola. Žiadala som ich, aby danú situáciu nejaký čas mapovali a urobili záver. Myslím, že je nutné to riešiť.“
Neúčinné zábrany
Nepomohli podľa nej ani valce na konci chodníka smerom k podchodu pre peších.
„Vodiči ich odsúvajú a bez problémov tadiaľ vchádzajú alebo vychádzajú. Pritom primátor hovoril o kvetinových žardiniérach, s ktorými by sa nedalo manipulovať, tak, ako je to na konci chodníka na opačnej strane. Ale žiaľ, ani tento sľub nesplnili,“ sťažuje sa obyvateľka. Dodáva, že situácia trápi viacerých ľudí na sídlisku.
Z pokojnej ulice, kde sa učili deti chodiť, bicyklovať, korčuľovať, kde sa prechádzali starí ľudia a mamičky s kočiarmi, sa stala podľa pisateľky frekventovaná cesta, kde má auto prednosť pred človekom. Samostatný chodník tu chýba. „A stále to beriem, že to cesta nie je, lebo nemá vjazd ani výjazd,“ uvádza.
Chcú urobiť pešiu zónu
Primátor mesta Karol Janas odpovedal, že cieľom je urobiť z miesta pešiu zónu. „Od plochy, kde naposledy vznikli nové parkovacie miesta, sa prístup uzavrie a pešia zóna pôjde až po podchod,“ prisľúbil Janas s tým, že popri pešej zóne sa parkovacie miesta robiť nebudú. V tomto roku však rozšíria aj parkovanie. „Koncipovať ho budeme tak, aby sme oddelili chodcov od peších, a časť, kde sa deti hrávali a korčuľovali, uzavrieme pre autá, aby opätovne slúžila len pre chodcov. Verím, že tento rok to zvládneme.“
Parkoviská plánujú na ploche za bývalým energoblokom. „Pevnejšie budú aj zábrany, ktoré by znemožnili vodičom dostať sa potom priamo pred vstup do fitness centra, prípadne do obchodu,“ dodal Janas.