O tom, či sú v dnešnej dobe e-shopy bezpečné a na čo si dať pri nákupe cez internet pozor, hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský.
Ako poznať bezpečný e-shop?
– Jedným z najlepších ukazovateľov je história a osobné referencie. Pokiaľ pôsobí na našom trhu úspešne niekoľko rokov, má vysoký počet objednávok, zrejme to robí dobre a môžeme predpokladať, že zákazníci sú spokojní. Dobrým znakom je, že ak si pozrieme informácie na web stránkach, zistíme, že sú zrozumiteľné, úplné a presné, alebo ak zavoláme na kontaktné číslo, dostaneme jasné odpovede na otázky. To, samozrejme, automaticky neznamená, že novovznikajúce obchody sú neseriózne alebo menej seriózne.
Čo by si mali ľudia všímať?
– Je dobré overiť si čo najviac informácií o prevádzkovateľovi internetového obchodu. Kto sú štatutári, čím všetkým sa firma zaoberá. Ak napríklad obchodník nemá na stránke uvedenú telefónnu linku ani e-mailovú adresu, neriskujte a nenakupujte. Zlým znamením sú aj chýbajúce fotografie jednotlivých druhov tovarov. Pred samotným nákupom si treba zistiť, aké sú možnosti zaplatenia za tovar, či je možnosť dobierky alebo len platba prevodom na účet, prípadne aké sú podmienky stornovania objednávky a či internetový obchod informuje o možnosti odstúpenia od zmluvy v zákonnej lehote 14 dní. Dobré je vedieť

informácie o záruke a servisných miestach.
Dá sa povedať, že nákup na internete v dnešnej dobe je bezpečný?
– Ak dodržiavate vyššie uvedené zásady, nemali by ste mať problémy. Svedčia o tom aj naše pravidelné prieskumy, podľa ktorých až 96 percent zákazníkov nakupujúcich v internetových obchodoch je spokojných alebo veľmi spokojných. Bezpečné obchody spoznáte aj podľa toho, že majú certifikát, ktorý vydáva Slovenská asociácia pre elektronický obchod.
Aké sú najnovšie trendy v rámci bezpečnosti?
– Na bezpečnosť alebo riziká sa môžeme pozerať z viacerých uhlov . Či je to bezpečnosť elektronickej komunikácie, bezpečnosť platby, pri ktorej informácie sú zakryptované a je na rovnakej úrovni ako pri internetovom bankovníctve. Sú tu aj riziká, ktoré vyplývajú z anonymity obchodníka, Túto otázku rieši legislatíva, ktorá ukladá internetovému obchodu povinnosť informovať zákazníka ešte pred nákupom o samotnej identite obchodníka a rovnako o postupoch, ktoré pri predaji uplatňuje.
Ako najbezpečnejšie platiť – je dobré mať na to zvláštny účet?
– Nie je potrebné mať zvláštny účet, ale z pohľadu bezpečnosti najmä pri neznámych obchodoch neodporúčame platby prevodom na účet. Ak raz prevediete peniaze na cudzí účet, len veľmi ťažko ich dokážete dostať naspäť. Oveľa jednoduchšie to je pri použití platobnej karty. Internetový obchodník musí mať aj zmluvu o akceptácii platobných kariet s bankou.
Už tento samotný fakt je významným bezpečnostným prvkom. Pri neznámych internetových obchodoch, s ktorými prichádzame do styku po prvý raz a nakupujeme tovar za vyššiu sumu, odporúčame zaplatiť v hotovosti pri prevzatí tovaru, alebo prevziať tovar osobne vo výdajni internetového obchodu, ak takúto možnosť ponúka.
Aké sú najčastejšie prípady podvodov, zlyhaní e-shopov?
– Prípady vyložene zámerných podvodov spojených s okrádaním zákazníkov sú u nás pomerne zriedkavé. Väčšina z toho miniatúrneho percenta „podvodov“ môže vznikať z momentálnej platobnej neschopnosti obchodníka, ktorá môže byť zapríčinená nízkou úrovňou vymožiteľnosti práva alebo neschopnosťou splácať svoje záväzky v bankách a z toho odvodených problémov s hotovosťou. Ďalšie prípady „podvodov“ môžu byť založené na nízkej kvalite predávaného tovaru, predaji „fake“ tovarov namiesto originálov. Ale sú to skutočne relatívne okrajové javy a pri nákupoch v overených obchodoch sa s nimi prakticky nestretnete.
Čo robiť, ak obchodník napriek platbe tovar nedodá?
– Zákon ani rôzne druhy certifikátov, samozrejme, nikdy nevyriešia úplne všetko. Jedna vec je dodržiavanie zákonov a druhá vec je kvalita predaja.
Tak ako sú reklamácie v kamenných obchodoch, tak sú aj na internetových obchodoch a možnosti ako postupovať sú v obidvoch v zásade zhodné. Pokúsiť sa dohodnúť s obchodníkom, obrátiť sa na spotrebiteľské centrá alebo v prípade „slovenského“ internetového obchodu na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Poslednou možnosťou je súd.
V posledných rokoch sa na Slovensku rozmohli nákupy z Ázie – má to nejaké špecifiká?
– Samozrejme, hlavné rozdiely sú v tom, že ochrana spotrebiteľa nefunguje v týchto krajinách na rovnakých princípoch ako v rámci EÚ, v niektorých krajinách môže byť minimálna a vzhľadom na veľké vzdialenosti a odlišnú kultúru predaja aj ťažko vymožiteľná, respektíve spojená s vyššími nákladmi na uplatnenie prípadnej reklamácie a jej úspešné vybavenie.
Okrem toho musíme počítať s dovozným clom a s DPH. Od cla sú oslobodené iba zásielky z krajiny mimo EÚ, pri ktorých vlastná hodnota tovaru neprevyšuje čiastku 150 eur.
Toto oslobodenie sa však nevzťahuje na alkoholické výrobky, parfumy a toaletné vody a tabak a tabakové výrobky.