LEONI symbolizuje prvotriednu odbornosť v oblasti vodičov, káblov, elektroinštalačných systémov a súvisiacich produktov. Viac ako 84-tisíc vysoko kvalifikovaných a motivovaných zamestnancov v 31 krajinách spolupracuje na udržaní a posilnení nášho vedúceho postavenia na svetovom trhu.

Ako globálny dodávateľ vodičov, optických vlákien, káblov a káblových systémov sa podieľame na hustejšom prepojení sveta. To z LEONI urobilo vyhľadávaného partnera a dodávateľa komplexných riešení pre popredné medzinárodné priemyselné spoločnosti. Spoločnosť LEONI je viac ako 100 rokov vo svete a viac ako 25 rokov na Slovensku.
LEONI Slovakia navrhuje, vyrába a dodáva káble a káblové zväzky ako inteligentné riešenia pre automobilový priemysel, zdravotníctvo, ale aj iné priemyselné odvetvia. LEONI zákazníkmi sú napríklad Audi, Bentley, BMW, General Motors, Hyundai, Jaguar Land Rover, Lamborghini, MAN, Mercedes, Porsche, Rolls Royce, Volkswagen a iné.

„Prevádzka LEONI Ilava – divízia palubných sietí– vo svojich začiatkoch produkovala káblové zväzky hlavne pre mníchovský závod BMW s kapacitou pol milióna kusov ročne. Výnimočnou kvalitou a rýchlosťou produkcie sme predbehli konkurenciu vo viacerých oblastiach. Neviditeľná ruka trhu zasiahla a boli sme nútení presunúť masovú produkciu zo Slovenska. Nepriazeň trhu sme dokázali využiť vo svoj prospech, keďže dopyt po našich službách zo strany finálnych výrobcov automobilov (OEM) neutícha. Skutočnou výzvou pre nás je spolupráca na vývoji prototypov a exkluzívnych modelov značiek, akými sú Lamborghini, BMW, Porsche, Rolls Royce i Volkswagen. Vďaka kvalite výsledkov a dobrému menu rozširujeme zároveň aktivity v Ilave, ktorá sa stala synonymom zodpovednosti a kvality,“ hovorí výrobný riaditeľ obchodnej jednotky BMW Jaroslav Beňačka.
V rámci koncernu LEONI bola na základe dlhoročných skúseností a odborných znalostí zamestnancov naša slovenská prevádzka nominovaná medzi jedno zo šiestich servisných centier Shared Service Hubs (SSH).
SSH Trenčín/Ilava je pod vedením Ing. Karola Izraela v počte zamestnancov a kompetencií najväčšia v rámci divízie a naďalej rozširuje svoje pracoviská nielen v Trenčíne, ale aj v Ilave. Podporuje ostatné oddelenia po celom svete vo viacerých kľúčových oblastiach a ponúka tak zákazníkovi kompletný servis. Priamo podporuje ďalšie oddelenia v oblasti R&D, D&D, výroby, logistiky... po celom svete.

V tomto roku sa rozšíri servisné centrum o ďalších 80 nových pracovných príležitostí do novovytvorených priestorov s modernými technológiami. Uplatnenie si tu nájde design inžinier, výrobný inžinier, vývojár elektrotechnických zostáv, projektový manažér, FEM simulačný inžinier, konštruktér palubných sietí, procesný inžinier, kalkulátor, rezident kvality u zákazníka a mnohé iné.
Pracovníci vývojových centier si svoje produkty vývoja overujú priamo pri výrobe prototypov, čo je ideálne spojenie vývoja s výrobou. Na BMW oddelení prototypov sa podieľame na významných projektoch, ako TechCar BMW, kde je cieľom nasadenie nových výrobných technológií a materiálov v praxi, ktoré majú byť budúcnosťou automobilového priemyslu
Koncept spolupráce so školami
Personálne oddelenie Leoni v Ilave pripravilo koncept duálneho vzdelávania pre študentov SOŠ. Informovala o tom HR manažérka Tatiana Staňová.
Spolupracovať chcú so školami z Dubnice nad Váhom
a Považskej Bystrice. „Záujem máme o technické smery, konkrétne o pozície strojár a elektrikár,“ uviedla. Dodala, že spoluprácu rozvíjajú aj s vysokými školami v oblasti procesov.
To, čo sa firme nedarí plnohodnotne obsadiť odborníkmi, je napríklad aj pozícia vývojár palubných sietí. Podľa vedúceho inžinierskeho centra Milana Syku by mal byť tento odbor zaradený do systému SOŠ. Vyžaduje si to doba a na Slovensku, ktoré je mekkou automobilizmu, o to viac. V Nemecku už tento odbor existuje a je oň veľký záujem aj zo strany Slovenska. Prekážkou je vysoká úroveň nemčiny, ktorú uchádzači o štúdium nedosahujú.
Vývojové stredisko v Ilave zamestnáva 50 ľudí a počet má vzrásť na 70. Horúcou témou sú elektromobily. Automobilky vyvíjajú tlak na firmy, aby vývojári boli začlenení priamo do procesov. Potvrdil to aj Milan Syka, ktorý spresnil, že u zákazníka Škoda Mladá Boleslav už v tomto móde fungujú.
Z aktuálnych projektov je najzaujímavejší M4 GT4 pre divíziu Motorsport BMW, kde spoločne so zákazníkom pracujeme na vývoji a výrobe kabeláže a tiež spolupracujeme aj na autách budúcnosti, čiže plne autonómnych áut označovaných ako HAD (high autonomous driving).
Nemenej zaujímavý je aj projekt elektromobilov pre VW Group (Audi, Volkswagen, Škoda, Seat), kde konštruktéri vývoja komunikujú na dennej báze so zákazníkom i dodávateľmi ostatných komponentov. Objem týchto aktivít, do ktorých sme investovali viac ako milión eur z vlastných zdrojov, kontinuálne rastie. Väčšina zdrojov bola použitá na technické vybavenie, vytvorenie adekvátneho pracovného prostredia a vzdelávania pracovníkov

„Inžinierske centrum v Ilave patrí pod servisné centrum Shared Service Hubs (SSH). Naše kompetencie siahajú od Južnej Ameriky, cez Európu až po Čínu, kde kolegovia z D&D BMW aktívne podporujú výrobné prevádzky po celom svete. Zároveň sa musíme pochváliť časťou D&D VWgroup, kde sme začali aktívne budovať nový tím dizajnérov káblových zväzkov a od roku 2015 máme takmer 40 pracovníkov. Toto číslo nie je konečné. Plánujeme ďalšiu expanziu o 20 ľudí a presun nielen vývojových kompetencií z Nemecka k nám do Ilavy,“ dodal vedúci inžinierskeho centra v Ilave Milan Syka.
Práca v Leoni ich napĺňa
Lukáš Čambora
Začiatok môjho pôsobenia v LEONI sa datuje do roku 2005, keď som po skončení štúdia na strednej škole nastúpil ako operátor vo výrobe. V rámci svojho pôsobenia priamo v produkcii som nadobudol poznatky vo výrobnom procese káblových zostáv. V roku 2012 som využil príležitosť prihlásiť sa do výberového konania na pozíciu vývojár palubných sietí. Skúsenosti získané vo výrobe mi pomohli rýchlejšie pochopiť a zaškoliť sa na moje pracovné úlohy, ktoré využívam dodnes ako skupinový vedúci na D&D oddelení. Počas posledných pár rokov som podporoval rozbeh výroby priamo v našich nových LEONI prevádzkach (Srbsko, Čína, Brazília, Ukrajina). Momentálne som členom niekoľkých tímov, ktoré spolupracujú na nových projektoch. Tiež som sa venoval a venujem školeniu nových pracovníkov v medzinárodných tímoch.
Šanca pracovať v LEONI mi poskytla možnosť získať množstvo poznatkov, spoznať veľa ľudí, zdokonaliť sa v jazyku a v neposlednom rade navštíviť a pracovať v rôznych krajinách sveta.
Lucia Mikulová
Po absolvovaní strednej odbornej školy, v roku 2010, som si našla v LEONI v Ilave brigádu počas letných prázdnin. Z brigády sa neskôr stal hlavný pracovný pomer. Vtedy som začala poznávať celý proces výroby káblových zväzkov. Išlo o prácuv produkcii, na oddelení výroby vzoriek a náhradných dielov. Počas mojej práce vo výrobe a cestovaní do iných Leoni závodov som nazbierala skúsenosti v oblasti produkcie káblových zostáv, spoznala som celú problematiku a špecifiká produktu. Popri práci sa mi podarilo úspešne absolvovať prvý stupeň vysokoškolského vzdelania, ako i zdokonaliť sa v nemeckom jazyku. Neskôr som začala pracovať na vývojovom oddelení ako vývojár – konštruktér káblových zväzkov, konkrétne v 3D programe Catia V5. Táto práca je veľmi dynamická a kreatívna. Každý deň prináša iné úlohy a každý deň majú u nás konštruktéri možnosť sa naučiť niečo nové. Pri práci plne využívam aj svoje poznatky, ktoré som získala počas predchádzajúcich rokov v Leoni. Poznatky aplikujem a posúvam ďalej už ako skupinová vedúca pre vývoj a konštrukciu káblových zväzkov v 3D. Momentálne pracuje v tíme 17 vývojárov a náš tím neustále rastie. Veľkou výhodou je možnosť zdokonaľovania sav cudzích jazykoch (anglickom i nemeckom), pri každodennom plnení pracovnych povinností v komunikácii s našimi zákazníkmi, ale aj na jazykových kurzoch.