ILAVA. Podjazd na ceste, ktorá spája časť Sihoť s mestom, postavili pri rekonštrukcii železnice. Napriek tomu, že ide o novú stavbu, počas dažďov je nepoužiteľný.
Určite to nie je v poriadku
Keď príde dážď, býva v podchode od mája tohto roku už pravidelne problém. „Vždy keď zaprší, zostane tu stáť voda. Niektoré autá prejdú, niektoré sa musia vrátiť. Ľudia nadávajú,“ hovorí Soňa Bajkajová s tým, že ju veľmi zaujíma, prečo túto chybu urýchlene

neodstránia. „Neviem, ako to postavili, keď tam musia stále chodiť hasiči, aby odčerpávali vodu. Určite to nie je v poriadku.“
Helena Pučeková opísala, že nemusí už byť ani silná prietrž, stačí obyčajný dážď a je zle. „Keby sa tu prehnala prietrž, ktorá bola nedávno v Lednici, nepoviem. Ale stačí fakt málo,“ dodáva. Ani chodci sa nedostanú cez podjazd bez ujmy, hoci chodník je vyššie nad cestou. „Voda špliecha vysoko, sme špinaví. Pekný projekt, ale nejako im práca nevyšla. Nikto s tým nič nerobí,“ dodala.
Keď odstavia most
Problémy v podchode majú hlavne vodiči. „Keď neprídu hasiči, nedá sa prejsť. V strede je asi meter vody. Musíme obchádzať,“ povedal Jakub Kočkán.
Problémy potvrdil aj starší vodič z Ilavy. „Po dažďoch býva podjazd odstavený, musíme ísť cez privádzač na diaľnicu,“ povedal pán Anton s tým, že zatiaľ mu komplikácia veľmi neprekáža. Horšie však bude, ak začnú rekonštruovať most cez kanál. Ten musí byť v prevádzke, ak sa majú ľudia pri odstavení podjazdu dostať do Sihote aspoň obchádzkou. „Potom už to bude veľký problém,“ dodáva.
Pravidelné výjazdy hasičov
Dobrovoľní hasiči z Ilavy majú k podjazdu už pravidelné výjazdy. Boli tam už minimálne desaťkrát.

„Vieme sa dať dohromady do pol hodiny,“ hovorí veliteľ hasičov Ján Hajas. To však až po tretej hodine popoludní, lebo chlapi sú dopoludnia v práci. „Keď ho vytopí dopoludnia, dajú policajti na cestu zátarasy. Musia. Dve autá tu už totiž zostali zatopené stáť,“ dodáva Hajas.
Čerpadlá fungovali chvíľu
Investorom stavby boli Železnice Slovenskej republiky a správcom cesty, na ktorej sa nachádza, je Trenčiansky samosprávny kraj. Mesto o probléme vie a pravidelne naň upozorňuje aj Železnice Slovenskej republiky, aj župu.
„Pod železničným nadjazdom sú dve čerpadlá, ktoré majú odčerpávať vodu, ak je dážď. Z oboch strán sa zvažuje komunikácia, takže sa tu voda sústreďuje,“ opisuje situáciu prednosta mestského úradu Ľubomír Turcer.
Čerpadlá podľa neho po odovzdaní stavby aj fungovali. „Tak rok, možno dva. Potom sa začali zanášať, lebo komunikáciu nikto neudržiaval. Až v septembri 2017 sa jedno čerpadlo zahltilo tak, že zhorelo a čerpanie vody bolo obmedzené,“ povedal Turcer.
Jedno zariadenie dokázalo ešte postupne odčerpávať, takže nevznikali takéto kalamity.
„Ale v máji odišlo aj druhé a voda sa nemá ako dostať preč,“ hovorí prednosta.
Vysvetľuje ešte, že investorom stavby boli železnice a realizátorom Združenie ŽSR - Beluša. Komunikáciu, kde sú umiestnené šachty aj s čerpadlami, mal prevziať Trenčiansky samosprávny kraj do správy. „Doteraz sa tak nestalo. Trvá to už tretí rok. Pre nás je takýto stav nepochopiteľný,“ dodal Turcer.
Majú „kúpalisko“, nikto sa z neho neteší
V Ilave tak majú po dažďoch malé kúpalisko. To v meste chýba. Škoda len, že sa vytvára tam, kde si to nikto nepraje.
Voda, ktorá tu stojí, aj poriadne zapácha.
„Situácia trvá dosť dlho a nemáme ju ako ovplyvniť. Jediné, čo môžeme robiť, je volať hasičov, aby dali podjazd do poriadku. Aj Technické služby mesta podjazd viackrát čistili, aby nevznikal nánosy a čerpadlá sa neupchávali,“ hovorí Turcer s tým, že toto nie je ich povinnosťou, lebo komunikácia nepatrí mestu a majú zbytočné náklady.
„Keby došlo navyše k úrazu pracovníka, nevieme to zdôvodniť,“ konštatuje Turcer.
Čo ak odstavia most?
Turcer pripomenul, že v pláne je onedlho aj oprava kanálového mosta. „Ak ho odstavia, na Sihoť bude jediný prístup cez podjazd,“ dodáva Turcer.
Ak podjazd zaplaví, Sihoť zostane odrezaná od sveta.
Podjazd bol opäť zatopený
Aj tento týždeň museli hasiči odčerpávať vodu. V utorok dopoludnia spôsobila intenzívna búrka jeho opätovné zatopenie. Na najhlbšom mieste bolo podľa informácie, ktorú poskytol krajský hovorca hasičov Marián Petrík, až 80 centimetrov vody a doprava bol presmerovaná po obchádzkovej trase. „Dubnickí hasiči nasadili na odčerpanie vody plávajúce a kalové čerpadlo, ktorými bola voda v podjazde postupne odčerpaná a cesta v danom úseku sprejazdnená,“ dodal Petrík.
REKLAMÁCIU NEPRIPÚŠŤAJÚ
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková informovala, že podjazd v Ilave vybudovali v rámci modernizácie železnice ako náhradu za pôvodné priecestie. „Problematiku v podjazde evidujeme dlhodobo, pričom sú nám známe aj príčiny tohto nepriaznivého stavu. Ide o stavebný objekt, ktorý vznikol ako vyvolaná investícia. To znamená, že jeho prevádzkovanie, správa a údržba budú postúpené tretej strane,“ informovala Pavliková.
Dodala, že v prípade podjazdu je určeným budúcim vlastníkom, teda aj prevádzkovateľom a správcom, Trenčiansky samosprávny kraj.
„Zo strany ŽSR evidujeme niekoľko prípadov, kedy, napriek našim snahám o odovzdanie a prevzatie stavebných objektov vyvolaných investícií, nedošlo dlhodobo k vzájomnej zhode. A to v podobe osobitných zmluvných dokumentov upravujúcich práva a povinnosti medzi preberajúcimi a odovzdávajúcimi stranami,“ informovala ďalej Pavliková.
Pracovné stretnutie so samosprávnym krajom
Začiatkom mája mali na župe pracovné stretnutie, kde riešili aj zmluvu medzi železnicami a krajom. „28. mája boli ŽSR doručené návrhy týchto dokumentov a ich znenie bude aplikované aj pre prípad podjazdu v Ilave,“ dodala.
Nefunkčné čerpadlá, záruka na ne už neplatí
Železnice potvrdili, že k hromadeniu vody dochádza pre nefunkčné čerpadlá. „Nedisponujeme, respektíve nie sme povinní disponovať, zložkami zabezpečujúcimi opravu a údržbu zariadení, ktoré priamo nesúvisia s prevádzkovaním stavieb a zariadení na dráhe, teda ani v podjazde. Drobné nečistoty, piesok, kal a blato, hromadiace sa počas zrážkovej činnosti, spôsobili zanesenie žľabov a poruchu čerpadiel,“ vysvetlila Pavliková.
Dodala, že na čerpadlá sa už nevzťahuje záručná lehota v zmysle zmluvných podmienok a nie je možné ani uplatniť si reklamáciu.
Dlhodobo ide podľa železníc o neprijateľné riešenia, a tak pripravujú aj alternatívy, ak v roku 2018 nedôjde k úspešnému odovzdaniu a prevzatiu stavebného objektu. „Ide o úplnú uzávierku tohto zariadenia a stanovenie obchádzkovej trasy dočasným dopravným značením. ŽSR si uvedomujú, že by išlo o krajné riešenie, avšak prioritou je bezpečnosť a bezpečné prevádzkovanie predmetnej vyvolanej investície,“ dodala.
ZODPOVEDNÝ JE STAVEBNÍK
Trenčiansky samosprávny kraj tvrdí, že za podjazd zodpovedá stavebník, teda Železnice Slovenskej republiky.
Povinnosti stavebníka
„Podľa povolenia na predčasné užívanie stavby z 28. apríla 2014 je stavebník, ako užívateľ a správca, povinný starať sa o vyhovujúci stav stavebných objektov stavby tak, aby boli užívania schopné počas celého obdobia až do doby nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o kolaudácii stavby. Povolenie vydal Okresný úrad v Trenčíne, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií,“ informovala hovorkyňa kraja Veronika Rezáková. V rámci predčasného užívania stavby podľa Rezákovej stavebníka upozornili na nefunkčné čerpadlá v podjazde a na jeho pravidelné zaplavovanie počas dažďov. „Tento stav trvá dlhodobo a župa zo strany ŽSR nemá informáciu, respektíve vedomosť o tom, že by mali v pláne túto nevyhovujúcu situáciu stavebno-technicky riešiť,“ informovala.
Stavbu neprevezmú
Treba podľa jej slov sfunkčniť odvodňovací systém podjazdu, aby mohli odovzdať a prevziať stavebné objekty v zmysle platnej legislatívy. „Žiadna organizácia, mesto alebo kraj neprevezme do svojho vlastníctva stavebné objekty, ktoré od spustenia výstavby vykazujú nefunkčnosť a poruchovosť.“
5. júna dostal podľa hovorkyne kraj oznámenie o zmene termínu ukončenia predčasného užívania stavby a upustenia od ústneho pojednávania na dva stavebné objekty v Ilave. Požiadali oň Železnice SR, Okresný úrad v Trenčíne, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.
„Stavby zatiaľ zostávajú v správe a údržbe stavebníka,“ dodala.