Štvrtok, 15. november, 2018 | Meniny má Leopold

V ich súťaži nejde o rýchlosť, ale príjazd do cieľa

Súťaž pre veteránov je skôr symbolická.

Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou.(Zdroj: Viera Žaludková)

POVAŽSKÁ BYSRICA. Súťaž Veterán Tour Manín je spanilou jazdou historických vozidiel po Považí. Organizátori na zastávkach umožnili motoristickým nadšencom aj prehliadku vozidiel. Záujem bol veľký, veď vidieť napríklad 92-ročné auto, ktoré je vyblýskané a najmä funkčné, nie je každodenná záležitosť. Čas bol aj na rozhovory s majiteľmi či šoférmi veteránov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhráva každý

Podujatie zorganizoval v Považskej Bystrici už po dvanásty raz Klub historických vozidiel Považie, ktorý spolupracuje aj s armádou na Tankových dňoch Laugarício.

„Nejde nám o počet, ale viac o zaujímavé vozidlá, aby aj diváci mali zážitok,“ hovorí predseda klubu a riaditeľ pretekov Štefan Blaško. Záujem o veterány bol veľký. Tento rok mohli diváci obdivovať 59 osobných áut a 7 nákladných.

Prečítajte si tiež: Už by mali byť na dôchodku, ale stále sú v skvelom stave

Hoci Veterán Tour Manín sú preteky, v tomto prípade vôbec nejde o rýchlosť. „Vyhráva každý, kto príde do cieľa. Samozrejme, že všetci musia dodržiavať predpísanú rýchlosť, čo ale nie je problém, pretože šesťdesiatka je už pre nás ozaj rýchla jazda,“ s úsmevom dodal.

Namiesto rýchlostnej páky pedále

Najstarším vozidlom bol Ford model T z roku 1926. Je to prvé sériovo vyrábané auto na svete, ktorým Henry Ford začal revolúciu v automobilizme. Tieto autá vyrábal od roku 1908 do roku 1927 a vyrobilo sa ich vyše 15 miliónov.

Kedysi bežne jazdiace po cestách, dnes už sú vzácnosťou. Vladimír Moško z Púchova naň nedá dopustiť. „Jazdí sa na ňom ináč ako na súčasných autách. Rozdiel je v tom, že má tri pedále, ale ani jeden nie je plyn či spojka. Rýchlosti sa radia pedálmi, plyn pridáva pákou pod volantom, kde je ešte druhá páka, ktorou sa nastavuje predzápal a počas jazdy bohatosť zmesi. Chvíľu mi trvalo, kým som si

Prečítajte si tiež: Podchod pod železnicou sa mení na galériu

zvykol. Najskôr som si musel všetko naštudovať, až potom som sa odvážil jazdiť,“ vysvetlil.

Auto sa páči aj jeho mame Márii Moškovej, ktorá vyzdvihla najmä pohodlné sedenie. „Jazda na ňom je však v dnešnej dobe nebezpečná, pretože súčasné vozidlá sú veľmi rýchle a tento veterán jazdí maximálne 60-kilometrovou rýchlosťou. Ale keď ideme v kolóne, je to super,“ doplnila.

Jediné na svete

Peter Baliga z Bratislavy prišiel na Tatre 147 DC5 z roku 1959. Nákladné auto je podľa neho skutočnou vzácnosťou a pravdepodobne už posledné na svete. „Základ bol vyrobený v Tatre Kopřivnice a nadstavba v Podpolianskych strojárňach Detva. Podľa evidencie ich bolo vyrobených len 794 kusov,“ vysvetlil.

Tatrovku sa mu podarilo nájsť náhodou v Španielsku v baniach, dokonca má autentickú korbu. Prezradil, že auto opravovali asi štyritisíc hodín, ale nebanujú. „Z Podpolianskych strojární máme v takejto modro-krémovej farbe aj lanový bager, ktorý patrí k Tatre 145,“ doplnil s tým, že do Považskej Bystrice prišli po vlastnej osi. „Ako sa nám išlo? Ako na nákladnom aute zo šesťdesiatych rokov. Ale za päť hodín sme to zvládli,“ zasmial sa.

Kanón upútal najmä chlapcov

Vojenský ťahač Tatra T-813 8x8 určite nepatrí medzi najstaršie vozidlá. Má rok výroby 1980 a priťahoval najmä mužov. Deti dávali prednosť protilietadlovému kanónu S 60 z roku 1973.

Prečítajte si tiež: Večný vojak prežil dvadsaťdva vojen

Veľa otázok dávali aj majiteľovi Miroslavovi Janíčkovi z Trnavy, ktorý sa zaoberá najmä vojenskými vozidlami. Prezradil, že ich má viac. Každé jedno si vyžiadalo množstvo hodín, aby mohlo jazdiť. Napríklad T-813 opravoval rok.

Záľuba na celý život

Majitelia veteránov nemajú záľubu len v jazdení. Druhou záľubou je ich opravovanie. Auto kúpia v zlom technickom stave a postupne ho dávajú dohromady. Venujú tomu stovky hodín a s radosťou sledujú, ako sa ich auto postupne mení.

Svoje o tom vie aj Ján Mitošinka z Bratislavy, ktorý sa venuje oprávam veteránov už dlhé roky. „Náhradné diely sa dajú na niektoré autá pozháňať, ale na niektoré nie. Ale ja si ich väčšinou vyrábam sám,“ povedal.

Svojou záľubou „nakazil“ aj rodinu. Jeho dcéra prišla s priateľom Petrom Hajdu na Škode 1202 – sanitka. Podarilo sa im ju dostať do pôvodného stavu, dokonca aj jej vybavenie bolo originálne.

Podobných veteránov bolo na súťaži oveľa viac. Každý z nich bol svojím spôsobom jedinečný a dôkazom, ako v minulom storočí pokračoval pokrok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  3. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  4. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  5. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  6. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  7. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  8. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  9. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  3. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  4. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  5. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  6. Európska investičná banka a EXIMBANKA SR spája svoje sily
  7. Rektorom Ekonomickej univerzity v Bratislave bude opäť F. Daňo
  8. Kúpa založenej s.r.o. s históriou
  9. 5. ročník súťaže Equitone – originálne odvetrané fasády
  10. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 28 675
  2. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 26 624
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 21 927
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 13 648
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 955
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 9 139
  7. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 5 698
  8. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 5 421
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 4 672
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 342

Téma: Veterány


Hlavné správy z MY Považská

Od budúceho roka výrazne porastú mzdy nízkopríjmových skupín zamestnancov, v niektorých prípadoch až o 30 percent

Návrh Rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) na roky 2019 - 2021 počíta so zvyšovaním platov zamestnancov pracujúcich v organizáciách v zriaďovateľskej pôsobnosti župy, a to na úseku sociálnych a kultúrnych služieb, školstva i dopravy. Medziročné zvýšenie miezd v rozpočte TSK predstavuje 5,6 mil. eur.

Jasná záležitosť Považanov

V predohrávke hádzanárskej extraligy hrali N. Zámky s Pov. Bystricou.

Púchovská brána stále nemá jasnú budúcnosť

Stavba, ktorá mala dať priestor dvom bankám a sídlam firiem takmer desaťročie kazí obraz malebného mesta stredného Považia. Nik nevie čo s ňou.

Blíži sa Jesenná kvapka krvi Trenčianskej župy. Kde, kedy a ako darovať krv?

Už o necelé dva týždne sa ľudia spoja pre dobrú vec. Na pôde Trenčianskej župy a v troch nemocniciach v jej správe sa o niekoľko dní uskutoční spoločný odber krvi.

Jasná záležitosť Považanov

V predohrávke hádzanárskej extraligy hrali N. Zámky s Pov. Bystricou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

OLAF našiel pochybenia pri firme z Trenčína

Mimovládna organizácia tvrdí, že trenčianska firma presunula jednoduchou operáciou šesť miliónov do vreciek cyperskej firmy. Tá za tým vidí konkurenčný boj. Prípad vyšetruje NAKA.

Zdolať jednu z najťažších peších trás sveta zvládla aj s omrzlinami

Česká dobrodružka zdolala jednu z najťažších peších trás na svete. Nezastavili ju ani omrzliny.

Mráz: Ľudia volili iba podľa klobúka a brady

Súboj o primátorské kreslo prehral o 9382 hlasov. Väčším sklamaním však pre Rastislava Mráza (KDH, SZS, SDKÚ) bol neúspech pri obsadzovaní poslaneckých kresiel. Koalícia, ktorú zastupuje, získala len dva mandáty.

Vybrali SME

Už ste čítali?