TRENČÍN. Už viac ako 50 ambulancií v Trenčianskom kraji ponúka pacientom možnosť objednať sa na vyšetrenie elektronicky.
Od novembra minulého roka sa ich počet v nemocniciach, ktoré spravuje župa, zdvojnásobil.
Okrem nich sa dá elektronicky objednať na vyšetrenie aj v dvoch ambulanciách Fakultnej nemocnice v Trenčíne. Asociácia na ochranu práv pacientov tento krok víta.
Systém elektronického objednávania už využívajú všetky tri nemocnice v pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja, najviac ambulancií sa do systému zapojilo v bojnickej nemocnici.
„Od spustenia služby samotní lekári vytvorili viac ako 61 tisíc objednávok, z nich viac ako 13-tisíc v Infektologickej ambulancii v Nemocnici s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach.
Zo strany pacientov ich bolo od začiatku takmer sedemtisíc,“ informoval Gabriel Chromiak z oddelenia zdravotníctva a humánnej farmácie Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Cez mobil alebo počítač
Elektronické objednanie sa na vyšetrenie k lekárovi je možné prostredníctvom mobilného telefónu alebo počítača s prístupom na internet. Je bezplatné a prebieha bez registrácie.

„Na webových stránkach si pacient nájde zoznam ambulancií a lekárov, ktorí majú aktivovaný systém bezplatného objednávania. Následne si zvolí voľný termín a objedná sa vyplnením mena a mobilného telefónu, na ktorý mu príde potvrdzovacia SMS. Bezplatná textová správa pacientovi deň pred vyšetrením pripomenie objednávku,“ uviedol Chromiak.
Vo Fakultnej nemocnici v Trenčíne len dve ambulancie, sľubujú ďalšie
Elektronické objednávanie pacientov funguje aj vo Fakultnej nemocnici v Trenčíne. Systém tu spustili ešte v roku 2014. Zapojené sú však len dve ambulancie – anestéziologická a ambulancia hĺbkovej RTG terapie onkologického oddelenia.
„Denne sa elektronicky objednajú priemerne štyria – piati pacienti. Pre pacientov je tento spôsob objednania komfortnejší, napríklad pri anestéziologických vyšetreniach využívajú možnosť elektronického objednania aj pacienti, ktorých operačný zákrok nie je plánovaný v našej nemocnici,“ povedala Martina Holecová, asistentka riaditeľa trenčianskej nemocnice.

V spolupráci s ministerstvom zdravotníctva by chceli v trenčianskej nemocnici systém elektronického objednávania v budúcnosti rozšíriť.
Plány potvrdila aj hovorkyňa rezortu zdravotníctva Zuzana Eliášová.
„Predpokladáme, že zmeny v objednávaní sa v súvislosti s elektronizáciou zdravotníctva zavedú v priebehu budúceho roka. Národné centrum zdravotníckych informácií v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva predstaví konkrétne zmeny na jeseň,“ informovala Eliášová.
Pacienti dúfajú, že čakanie na časenky skončí
Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová dúfa, že systém pomôže ukončiť dlhé roky trvajúce vyčkávanie pacientov od skorých ranných hodín pred nemocnicami.
„Ľudia túto formu určite uvítajú, starší, ale aj ich deti. Sťažujú sa, že musia postaviť vnuka pred polikliniku, lebo sami tam stáť nevládzu. Vnuk im potom zavolá, že babička príď, už som na rade,“ hovorí Lévyová, podľa ktorej sa s časenkami už aj obchoduje.
„Doslova sa s nimi už kupčí, že dáte niekomu 10 – 20 eur a zoberie vám aj dva lístky, že má ramená a pretlačí sa,“ povedala.
Systém elektronického objednávania pacienti podľa nej privítali.

„Mnoho ľudí sa vie dnes už prihlásiť elektronicky, prípadne požiadajú svoje deti, vnúčatá a ojedinelé prípady sa dajú riešiť telefonicky. Určite je to manažment pacienta, ktorý šetrí rovnako čas, peniaze, nehovoriac o strese, pod ktorým pracuje lekár a nehovoriac o pacientovi, ktorý celé hodiny vysedáva v čakárni a popritom ten čas by mohol stráviť doma v posteli alebo liečiť sa,“ dodala Lévyová.