Nezastavujeme, len pribrzdíme
Spanilá jazda veteránov štartovala za českou hranicou v Rožnove pod Radhoštem a cez Horní Bečvu mierila na slovenský Makov. V pláne mali veterány Bytču, Žilinu, Považskú Bystricu, Púchov a letisko v Slávnici, kde bolo plánované oficiálne ukončenie podujatia. V Púchove program sľuboval krátku zastávku na parkovisku pri futbalovom štadióne. Zišlo sa tu niekoľko desiatok zvedavcov, no napokon odišli sklamaní. Kolóna historických áut Púchovom len prechádzala a nezastavila tak, ako to sľuboval program. „Škoda, čakali sme tu pol hodinu, chcel som vnúčatám ukázať na čom sme jazdili zamladi,“ povedal sedemdesiatnik Ján, z neďalekej Beluše. Za organizátorov sme oslovili Máriu Moškovú, ktorú zmena v programe mrzí, ale na parkovisku nevidela dosť miesta pre stovku prichádzajúcich veteránov a tak sa kolóna pohla ďalej. „Nechceli sme riskovať dopravnú zápchu, ale Púchovčania o zážitok určite neprišli, veď celá kolóna prechádzala pomaly centrom mesta a kto chcel prišiel za nami aj do Slávnice.“

História na kolesách
Prechádzajúca kolóna prekvapila hlavne deti, historický kabriolet, či motorku so sajdkou videli naživo prvý raz. „Mama, tá motorka má primontovanú na boku káričku,“ zhodnotila sajdku sedemročná Lea. Pre tých skôr narodených bol pohľad na niektoré modely vozov zas doslova bránou do mladosti. Zvlášť reagovali na autá známe z ciest socialistického Československa. Medzi prvými defilovali Škoda Felícia, kabriolet z prelomu päťdesiatych a šesťdesiatych rokov, ktorý fungoval ako magnet na dievčatá, alebo dizajnérsky skvost Tatra 603 a to hneď vo viacerých exemplároch a farbách, od elegantnej striebornej, červeno bielej, bielej cez športovú verziu až po nablýskanú čiernu limuzínu riaditeľov.

Pred rokmi rešpekt, dnes úsmevy
Posedná menovaná si vďaka atypickej karosérii zahrala aj v hollywoodskej rozprávke, Rad nešťastných príhod. Medzi najstaršie vozy v kolóne patril britský model z tridsiatich rokov minulého storočia, Moris 8 s volantom na pravej strane. Mimochodom, tak ho mali montovaný aj autá preháňajúce sa po cestách prvej Československej republiky až do nemeckej okupácie. Simca, Jaguár, Fiat, Ford, Cadilac, Mercedes, Trabant, Vartburg , BMV, to je len malá ochutnávka štvorkolesovej histórie, ktorá prechádzala mestom. Dnes už len úsmevy vzbudzovala horčicovo biela Škoda 120 s písmenami VB na dverách. Jej posádka v dobových uniformách príslušníkov Verejnej bezpečnosti so zapnutým majákom a kvíliacou sirénou viedla kolónu smerom k Slávnici. Kolónu uzatvárala rovnako vyfarbená Lada. Ktovie koľko vodičov by ešte dnes pribrzdilo pri pohľade na biele blúzy uniforiem, ktoré nosili cestné hliadky niekdajších mužov zákona.
Zraz veteránov si stovkou zúčastnených vozidiel pripomenul rovnakú číslovku v histórii spoločného štátu Čechov a Slovákov. Spolupracovalo na ňom dvadsať veterán-klubov z Čiech a dvadsaťpäť zo Slovenska. Po päťdesiatich vozidlách z každej krajiny. Miera spolupráce organizátorov i srdečné prijatia v miestach zastavení boli jasnou odpoveďou na otázku ako vyzerajú vzájomné vzťahy po dvadsiatich piatich rokoch rozdelenia spoločného štátu.