PÚCHOV. Modernizácia železničnej trate na úseku Púchov – Považská Bystrica je investične, technicky a významom stavby najvýznamnejšou železničnou stavbou v regióne za posledných sedemdesiat rokov. Na šestnásťkilometrovom úseku železničná trať trikrát premostí rieku Váh, pribudne viacero viaduktov, dva tunely a dvojkilometrový násyp vybudovaný doslova na zelenej lúke. Stavba má za sebou už druhý rok. Naplánovaná bola na 40 mesiacov, no už dnes je jasné, že tento čas stačiť nebude. Náklady na zmodernizovanie trate boli odhadnuté na 365 miliónov eur bez DPH. Na novej trati od Púchova po Žilinu pribudne trinásť železničných a osem cestných mostov.
Železnica rozdelila polia na ostrove
Mostné objekty a železničný násyp prechádzajúci oblúkom medzi oboma ramenami Váhu by mali byť dokončené koncom budúceho roka. Násyp po dĺžke delí poľnohospodárske polia na ostrove. Prechodové zóny, ktoré zabezpečia ich prístupnosť pre poľnohospodársku techniku, sú vybudované a postupne budú zakryté spomenutým železničným násypom. „Viadukty na ucelenom čísle stavby 44 sú už hotové,“ informuje hovorkyňa ŽSR Pavlíková.

Tunely
Problémy prináša najmä razenie tunelov. Nepriaznivá geológia, zosuvy podložia sa podpísali bod časový sklz. Neoficiálne sa hovorí o viac ako 1,5-ročnom meškaní. „Tunel Diel má vyhĺbených zhruba 950 metrov. Tunel Milochov zo západného portálu 114 metrov, z východného portálu je vyhĺbených 140 metrov,“ hovorí Pavlíková.
Za necelé dva roky prác sa teda podarilo preraziť menej ako jednu sedminu z celkovej dĺžky milochovského tunela, ktorý by mal v osi merať 1 861 metrov. „Denný vývoz rúbaniny z tunelov je premenlivý podľa aktuálnej geológie a pohybuje sa od 100 do 300 metrov kubických.“
Stavba skúša trpezlivosť domácich
Zvýšeným pohybom ťažkej techniky najviac trpia obyvatelia obcí Milochov, Nimnica, Nosice a tiež cesty v neďalekom Púchove. Domácim vadí prašnosť, hluk niekoľkotonových nákladiakov vyvážajúcich rúbaninu či privážajúcich betón a iný stavebný materiál. „Ľudia nevedeli, čo majú očakávať,“ povedal Ján Kunovský, poslanec za miestnu časť Milochov.
Dennodenne sa riešia problémy aj s dopravou. Inštalovanie semaforov pridalo na bezpečnosti dopravy, no riziko pri intenzite mechanizmov je stále veľké. Aj tento týždeň pribudla dopravná nehoda súvisiaca s pohybom ťažkej techniky. Stavba prináša aj dopravné obmedzenia. Tie zhotoviteľ konzultuje so správcom komunikácií a dopravnou políciou. Obyvatelia dotknutých lokalít sú o prípadných uzávierkach ciest dopredu informovaní.

Starosta Nimnice Ladislav Ďureček hodnotí komunikáciu so zhotoviteľom stavby ako korektnú. „Za posledných päť, šesť mesiacov sme v obci nezaznamenali žiadne veľké sťažnosti,“ povedal. „Prednostom OÚ v Považskej Bystrici sú organizované pravidelné porady v širokom kruhu, kde sa konzultujú požiadavky obcí, ako aj ich plnenie zo strany stavby,“ povedala hovorkyňa ŽSR.
Dokončením modernizácie trate v úseku Púchov – Považská Bystrica sa zároveň zavŕši modernizácia železnice od Bratislavy po Žilinu. Tento dvestokilometrový úsek budú môcť vlaky prekonávať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.