Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Cestovateľ Marek Slobodník: Po celom svete sú dobrí ľudia

Dostal maláriu, jedol morské prasa, svet prešiel na pionieri. Marek Slobodník chce žiť na Slovensku.

Cestovateľ Marek SlobodníkCestovateľ Marek Slobodník (Zdroj: facebook.com/Na Pionieri)

LEHOTA POD VTÁČNIKOM. Dobrodruh Marek Slobodník pochádza z Banskej Bystrice. Už desať rokov cestuje po svete s legendárnymi strojmi. S dvojtaktným motorom JAWA 250 prešiel z ďalekej Indie až na Slovensko, absolvoval niekoľko ciest okolo sveta na pionieri. V Čechách spoznal fanúšika trabantov Dana Přibaňa a spolu s ďalšími nadšencami z Čiech a Poľska sa zúčastnil medzinárodnej výpravy na žltých trabantoch do Južnej Ameriky. O svojich zážitkoch často rozpráva na diskusiách. Na jednu z nich zavítal aj do Lehoty pod Vtáčnikom.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ste si spravili vodičský preukaz a na aké vozidlo?

– Ešte v sedemnástich som si robil na béčko, normálne na auto. Keď som dovŕšil osemnásť, tak asi štyri dni potom som mal skúšky, ktoré som spravil a získal vodičský. Potom v 21 rokoch som si robil na motorku. Teraz si pomaly robím piloťák.

Aké boli vaše vodičské začiatky? Boli až po získaní vodičáku?

– Nie, už predtým som veľa jazdil na motorke. Asi už od jedenástich alebo dvanástich rokov. Popritom dakedy aj na aute, keď sa dalo, asi od šestnástich. Takže som už vedel šoférovať, myslím si, že celkom slušne.

Kedy a ako ste sa dostali k cestovaniu po svete? Bolo to spočiatku klasickou dopravou alebo ste začali hneď na pionieri?

– V podstate hneď na pio-nieri. Už na škole sme chceli vymyslieť nejakú cestu. Veľmi sme snívali o tom, že budeme drsní motorkári a že sa budeme zdraviť všetkým ďalším motorkárom, ktorí pôjdu oproti. Ale po škole sme nemali žiadne peniaze. Jediné, čo sme mali, tak to bolo pár korún na pioniera. Niektorí kamaráti mali pionierov. Takže sme si zadovážili tieto stroje. Ja napríklad za päťtisíc korún. Hneď nato sme začali cestovať. Prvá cesta bola v roku 2008 okolo Slovenska. To sa nám zapáčilo, tak hneď potom sme išli do Rumunska. To bolo v roku 2009, keď sme sa rozhodli, že prejdeme hranice štátu. Potom sme si povedali, že pôjdeme za hranice kontinentu. Tak sme išli do Kazachstanu. Odvtedy to už ostalo a v priemere každé dva roky robíme nejaký takýto šialený výlet. A zároveň to už vždy točíme.

SkryťVypnúť reklamu

Aké expedície ste podnikli?

– Prvá taká najväčšia bola na pionieroch k Aralskému jazeru v Kazachstane a spať. Druhá bola už s trabantmi naprieč Južnou Amerikou, vtedy som šiel na Jawe 250. Tretiu som išiel z Austrálie cez Indonéziu, do Bankoku, tiež s trabantami. Pred rokom som absolvoval cestu na pionieroch naprieč kontinentom, východným pobrežím do Kapského mesta. To sme boli na piatich pionieroch. Tento rok to bola piata väčšia expedícia, z Indie domov. Prakticky to bolo dokončenie cesty z Austrálie domov.

Prečo práve pionier?

– Ako som už povedal, nemali sme peniaze na žiadnu inú motorku, ktorá by mala doklady a dalo by sa ňou cestovať. Potom nás to začalo baviť, že môžeme ukázať ľuďom, že sa dá cestovať aj na niečom inom, ako sú silnejšie motorky. Teraz sa mi páči, že inšpirujem mnohých iných ľudí, a preto som pri tom ostal.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko týchto strojov ste vystriedali?

– Stále chodím na tom istom pionieri a na tej istej Jawe 250. Zatiaľ bolo päť expedícii, z toho dve som išiel na Jawe Pionier a tri na Jawe 250. Takže som vystriedal dva stroje. Ale stále sú pojazdné.

Ako ste prešli od pioniera k trabantu?

– Spravili sme krátky filmík z fotiek. Bol to rok 2011. Film bol dosť úspešný a známy na internete. Vtedy mi napísal Dan Přibaň, či by som nespravil v Prahe prezentáciu, takú ako sme robili napríklad v Lehote pod Vtáčnikom. Súhlasil som. Tam sme sa zoznámili. Spravil som prezentáciu. On už vtedy chystal cestu do Južnej Ameriky. My sme zase chystali inú cestu na pionieroch. Naša cesta však vtedy padla. Dan mi volal, či nechcem ísť s nimi, že im chýba nejaký motorkár. A tak nejako som sa k nim pridal.

Aké boli najväčšie výhody a najväčšie nevýhody týchto vozidiel?

– Výhoda je taká, že nevyzeráš ako milionár. Nie všade ťa vďaka tomu chcú okradnúť. Dá sa to opraviť naozaj že na kolene. Na druhej strane, nevýhoda je to, že sa to stále kazí. Asi najdôležitejšia je cena, že je to fakt lacné vozidlo.

Má váš stroj svoje meno? Ak áno, aké a prečo? Pomenovali ste každé svoje vozidlo?

– Každé nie. Ale pionier, na ktorom cestujem, sa volá Kendžike. Je to po chlapovi, ktorý nás dovliekol a navigoval k Aralskému jazeru. To meno sa mi veľmi páčilo. Tak pionier sa volá po ňom. Jawa sa volá Anežka, po Danovej dcére. Keď bola malá, tak vymýšľala mená pre autá. Vymyslela Egu a Babu. Keď už bola veľká, tak nevedela vymyslieť nič zaujímavé. Tak sme dali na Jawu jej meno. Trabant sa volá Lola. Ale to ešte desať rokov predtým, ako som ju kupoval, tak jej dal niekto také meno, takže to tak aj ostalo.

Mali ste šťastie na ľudí?

– Myslím si, že áno, vždy. V podstate sa nám ani nič nebezpečné nikdy nestalo. Veľakrát sme sa aj báli, keď sme išli do nejakých štátov. Teraz mi v rýchlosti napadol Sudán. Keď sme išli do toho štátu, tak nám naozaj lepilo. Na druhej strane tam bola úplná pohoda, možno najväčšia, akú som kde kedy zažil. Neviem, či sme naozaj mali šťastie na ľudí, ale vyzerá to tak, že po celom svete sú dobrí ľudia. Samozrejme, stali sa nám aj také veci, že nás okradli a podobne. Ale to sa človeku stane aj u nás doma.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5NXQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5NXQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 504
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 072
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 939
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 456
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 516
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 765
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 072
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 874
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 728
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 058
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pastorek: Z Rakúska do Streženíc+ JEDENÁSTKA JESENE ŠIESTEJ LIGY a AKO HLASOVALI TRÉNERI

Strelcom v šiestej lige kraľuje s dvanástimi presnými zásahmi MIROSLAV PASTOREK (30) zo Streženíc.

Miroslav Pastorek.

Pre celoplošné testovanie vytvoria 19 odberových miest

Dubnická radnica vyčlenila na celoplošné testovanie 19 odberových miest.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

V Púchove vyčlenili na plošné testovanie 13 odberných miest

V Púchove vyčlenila radnica na celoplošné testovanie 13 špeciálnych odberových miest. Po terénnom prieskume ich schválili zástupcovia Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Považskej Bystrici.

V Kultúrnom dome v Zuberci dnes vytvorili dve odberové miesta.

Pribudlo 901 prípadov, najviac z nich v Trenčianskom kraji

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu.

Celoplošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Už ste čítali?