POVAŽSKÁ BYSTRICA. O dodatkoch k nariadeniam, ktoré upravujú dane a poplatky za odpad, rozhodovali poslanci na decembrovom zasadnutí. Väčšina zvýšenie daní aj poplatku za odpad schválila. Pri priemernom byte asi 70 metrov štvorcových zaplatia ľudia asi o 4 eurá viac za rok. Pri odpade rovnako je rovnaké zvýšenie na osobu a rok.
Neupravovali s infláciou
Pri predkladaní návrhu vysvetlil prednosta mestského úradu a vedúci finančného oddelenia Anton Martaus, že mesto šesť rokov neupravovalo dane z nehnuteľností, dane z pozemkov, stavieb a bytov, aj keď postupovala inflácia. Uviedol aj jeden konkrétny príklad, zvýšenie ceny elektrickej energie, kde je takmer 32-percentný nárast.

Dopady zákonov
Vplyv na zvýšenie majú podľa Martausa aj niektoré prijaté zmeny v legislatíve, ktoré vstupujú tento rok do platnosti. „Zvyšujú sa platy pedagogickým zamestnancom. Na stredných školách ide o prenesený výkon štátnej správy, tam dostaneme na to peniaze. Máme však veľa zamestnancov, ktorí spadajú pod originálne kompetencie a aj tým musíme zvýšiť platy, aby sme dodržali zákon,“ povedal Maratus s tým, že to bude skoro mi-lión eur navyše, ktoré mestu nikto nedá a treba ich zaobstarať.
Na Slovensku sa tiež schválilo zdvojnásobenie daňového bonusu, čo má rovnako dopad na rozpočet mesta, aj keď si to hneď každý neuvedomí. „Každý si odráta viac z daní, čo prinesie nižšie dane na úrovni štátu. Z týchto daní ide 70 percent pre obce a 30 percent pre vyššie územné celky. Dostaneme preto menej,“ vysvetlil Martaus.

Spomenul tiež zvýšenie minimálnej mzdy, zvýšenie poplatkov za prácu nadčas a počas voľných dní. Dopad na rozpočet mesta je v sumáre podľa Martausa asi 1,5 milióna eur.
Povinnosť nedodržiavali
Prednosta uviedol aj jednu povinnosť zo zákona o miestnych daniach. „Pri daniach za pozemky platí, že najvyššia daň môže byť najviac päťnásobok najnižšej. Pri dani za stavby a byty to môže byť najviac desaťnásobok,“ uviedol Martaus. Dodal, že v minulosti to takmer žiadna samospráva nedodržiavala a zaťažovali tak daňami hlavne podnikateľov a šetrili obyvateľov. Uviedol, že tak to bolo aj Považskej Bystrici, ale postupne rozdiel znižovali.
„V dnešnom platnom nariadení ide o 25-násobok. Ale zákon hovorí, že stav nemôže udržiavať nekonečna. Už pri stanovení daní na rok 2024 musia mestá dodržiavať stanovené rozdiely. Nechceme však nechať ťarchu zvýšenia daní až na tento hraničný termín,“ uviedol Martaus ďalší dôvod úpravy daní.

Zvýšenie je únosné
Ako príklad zvýšenia dane uviedol Martaus sadzbu pri priemernom byte so 70 metrami štvorcovými. „Pri zvýšenej sadzbe z 0,20 eura za meter štvorcový na 0, 26 eura to znamená zvýšenie o 4,20 eura na celý rok. Nech mi niekto nehovorí, že zvýšenie o takúto sumu by robilo občanom problém,“ povedal Martaus.
Pri podnikateľoch sú sadzby iné, aj metre štvorcové, takže ak by by si niekto kládol otázku, prečo vlastne mesto robí zmeny, nejaké príjmy do mestskej kasy podľa Martausa sa zabezpečia.
Aj poplatok za odpad
Ďalší návrh dodatku bol k poplatkom na odpad. V meste bol doteraz poplatok 23,72 eura na osobu a rok na zber a likvidáciu komunálneho odpadu. Pri takto stanovenom poplatku vyberalo mesto za rok asi 1, 1 milióna eur. Ale za služby súvisiace so zberom a likvidáciou odpadu zaplatí približne 2, 5 milióna eur. „Rozdiel treba z niečoho vykryť. Keď to urobíme, nie je na chodníky, cesty, kultúru a iné investície, ktoré ľudia chcú,“ vysvetlil. Zákonodarca pritom umožňuje, aby bol poplatok taký vysoký, aby pokryl všetky náklady.

V meste bude po novom poplatok 27,99 eura. „Je nižší, ako majú mestá okolo už teraz, keď ho ešte nezvýšili. Púchov má napríklad 29 eur, Trenčín 30 eur. Nová Dubnica tiež upravuje poplatok, a to na 32 eur,“ uviedol Martaus.
Situácia nie je podľa neho pre mesto stále priaznivá. Upozornil aj na zvýšenie ceny za uskladnenie tony odpadu na skládke, ktorá závisí od úrovne separovania. Keď doteraz bola pri úrovni Považskej Bystrice 5, 04 eura, zvyšuje sa tento rok na 10 eur, o rok zase na 22 eur, ak sa z pásma separácie nepohneme hore. „Máme prepad 1,4 milióna, s čím treba niečo robiť a ešte prichádza nový poplatok pre budúci rok. Tak sme poplatok zvýšili približne o štyri eurá,“ povedal Martaus.
Spomenul aj obedy zadarmo, ktoré nepriaznivo ovplyvnili ekonomiku mesta. Martaus ešte povedal, že daňové zákony možno schváliť v mestách len k 1. januáru, nie neskôr.
Najzraniteľnejší a podnikatelia
Primátor Karol Janas za najzraniteľnejšiu skupinu označil osamelých seniorov. „Zaplatia o osem eur ročne viac pri byte s výmerou 70 metrov štvorcových, ak žijú sami,“ povedal s tým, že mali stretnutie so združením zdravotne postihnutých aj inými organizáciami, či to unesú a či netreba vymyslieť kompenzačné opatrenia.
Veľká záťaž je podľa Janasa aj na podnikateľoch. Spomenul, že boli u všetkých najväčších zamestnávateľov, aby im oznámili zámer mesta a hovorili aj s predstaviteľmi podnikateľských združení. „Diskutovali sme, či to unesú. Povedali, že je pre nich lepšie zaplatiť dane, aby ich potom mesto požilo,“ povedal Janas. Dodal ešte, že je to lepšie, ako dávať sponzorské, lebo všetko im podpisujú v zahraničí a radšej tiež zaplatia dane ako rozvojový poplatok.
Zvýšenie bolo slabo zdôvodnené. Ľudia nevedia, čo zaň získajú
Návrh na zvýšenie daní a poplatkov za odpad nepodporili všetci poslanci. Juraj Smatana navrhol stiahnutie niektorých majetkových bodov z rokovania. Neprešiel. Pri prerokovávaní návrhu na zvýšenie daní sa prihlásil do diskusie poslanec Juraj Smatana. Nepovažoval okrem iného za správne a korektné, že vážne finančné opatrenia neprešli komisiami.
Žiadna zmienka o zvyšovaní pred voľbami
Poslanec Juraj Smatana akceptoval tvrdenie Antona Martausa, že dane sa musia vyrubovať od 1. januára a pri prerokovaní v komisii by bol časový problém. „Lenže spomeňme si, ako k tejto situácii došlo. Nemali sme riadne zastupiteľstvo od júna 2018. Mimoriadne bolo v auguste. Bol dostatočný priestor, keby sa niečo takéto pripravovalo skôr, aby sa mohli veci prerokovať poriadne,“ povedal Smatana. Vtedy by sa vyjadrili aj komisie.
Prečo sa to nestalo, si dokázal vysvetliť jediným spôsobom. „Nikto nechcel vypustiť pred voľbami, že sa pripravuje zvýšenie daní. Ak viete povedať nejaký iný dôvod, tak mi ho povedzte.“ Dodal, že o zvyšovaní nebola žiadna zmienka. „Práve naopak, počúvali sme vyjadrenia pána primátora, ktorý sa chválil, ako dlho už nezvyšoval dane.“
Smatana poukázal pri takýchto postupoch aj na zbytočnosť poradných orgánov zastupiteľstva, do ktorých boli v minulosti zapojení aj odborníci a zástupcovia podnikateľov.
„Zvolávali sme komisie kvôli predajom desiatich metrov štvorcových či umiestneniu jednej dopravnej značky. Ale závažné veci sme neprerokovali,“ reagoval Smatana.
Pripomienky mal poslanec aj k rokovaniu primátora s podnikateľmi. „Rokovať s veľkými zamestnávateľmi je síce pekné. Čo však malí podnikatelia, zamestnávatelia?“ reagoval Smatana. Žiadal garancie, či vieme povedať seriózne, čo spraví zvýšenie všetkého pre nich.
„Nevieme to, lebo nemali ani oni možnosť prísť na finančnú komisiu,“ povedal Smatana.
Zaujímalo ho, čo sa stane nabudúce, či budú schvaľovať aj rozpočet, ktorý neprejde finančnou komisiou. „Už sa vlastne môže stať čokoľvek. To je ten dôvod, prečo som navrhoval stiahnutie.“
Plynulé je znesiteľnejšie
Poslanec sa tiež pýtal, prečo sa inflácie, energie, platy učiteľov neriešili postupným navyšovaním daní, ale skokovo.
Prečo sa nezvyšovalo priebežne o mieru inflácie, plus nejaká malá čiastka. „Plynulé zvyšovanie je znesiteľnejšie pre obyvateľov.“
K obedom sa radšej ani nechcel vyjadrovať. „Najväčší sociálny balíček a chvála strany Smer, a príde vysvetlenie, že musíme kvôli tomu zvýšiť miestne dane,“ vyjadril sa Smatana.
Rozvojový poplatok
Smatana nesúhlasil ani s argumentami proti rozvojovému poplatku. „Som naopak zaň. Je to veľmi dobrý mechanizmus, ako prispejú ľudia, ktorí majú v meste rozvoj za to, že zaťažia cesty, majú vyššie nároky na infraštruktúru,“ skonštatoval poslanec.
Tí, čo pripravujú veľkú investíciu, samozrejme, povedia podľa Smatanu nie. „Prečo by to mali platiť oni, keď to môže zaplatiť 40-tisíc obyvateľov Považskej Bystrice.“
Výhrady boli aj k dôvodovej správe doplnku nariadenia na zvýšenie daní. „Je na pol strany a neobsahuje ani porovnanie s minulosťou. Poslanci si sami museli nahadzovať do excelu, aby zistili, o koľko sa vlastne zvyšuje,“ povedal poslanec Smatana. Chýbalo mu aj porovnanie s okolitými mestami. „Odznelo to síce, ale v správe to nebolo.“
Doplnku vyčítal prípravu bez poriadnych analýz, ktoré by presvedčili všetkých, že ide o výhodnú vec. „A hlavne bez toho, aby sa občania dozvedeli, čo sa v ich meste zmení, keď budú viac platiť. To je logika daní, že občan platí dane a dostáva za to nejaké služby.“
Reakcia primátora
Primátor Karol Janas reagoval, že všetky zastupiteľstvá boli v riadnych a zákonných termínoch. Povedal ešte, že väčšinu zákonov a nariadení, na ktoré reagujú zvýšením daní, prijal parlament minulú jeseň a niektoré dokonca vrátil prezident späť.
„My sme museli reagovať na to, čo sa stalo na jeseň a nie pol roka dozadu. Ak by sme aj v septembri alebo októbri zvolali zastupiteľstvo, väčšina zmien v zákonoch nebola istá, či prejdú a neboli kvantifikované,“ reagoval Janas.
Dodal, že aj prognózu hospodárskeho vývoja predložilo ministerstvo financií až v decembri.
„My sme v septembri nemohli vedieť, aké príjmy budú naplánované na ďalší rok.“
Povedal tiež, že najčastejšie porovnávajú Považskú Bystricu s Púchovom a tam budú dane o 40 percent vyššie. „Chceme pritom služby ako v Púchove, ale aj dane nižšie ako v Púchove,“ dodal Janas.
Reagoval aj na poznámky o zasadnutí komisie tak, že rozhodnutie o zvýšení daní je rozhodnutie čisto politické.
„Ak sa s ním poslanci stotožnia, nastavíme nejako fungovanie mesta, ak nie, bude sa škrtať z rozpočtu.“