HANDLOVÁ. Cestári sú mýtickými tvormi, tiež ich nikto nikdy nevidel. Alebo, že cestárov prekvapil sneh v decembri. To sú časté kritické poznámky na adresu pracovníkov zimnej údržby.
Aby sme vedeli, či je kritika oprávnená alebo nie, rozhodli sme sa preto ísť s nimi na jednu zmenu počas výdatného sneženia.
Umožnila nám to spoločnosť Hater Handlová, ktorá vykonáva zimnú údržbu v meste. V uplynulom týždni, keď poriadne snežilo, sme sa k nim pridali počas nočnej šichty.
Na údržbu chodníkov má k dispozícii jednu multikáru s pluhom a sypačom a jeden malotraktor s pluhom a sypacou nadstavbou – rozmetadlom. O údržbu ciest sa starajú dva sypače s pluhom a tri traktory s pluhom v meste a jeden v Morovne a Remate. Ďalej v tejto sezóne v meste hrnutie vykonáva dvomi stavebnými mechanizmami.
Handlovská samospráva sa stará o 40 kilometrov mestských komunikácií a 30 kilometrov chodníkov.
Mesto má schválený plán pre výkon zimnej údržby, ktorým sa cestári musia riadiť. Ako prvé sa udržiavajú komunikácie, kadiaľ premáva mestská hromadná doprava, trasy vedúce k zdravotníckym zariadeniam, frekventované úseky a až potom medziblokové komunikácie. Mestské časti a horný koniec sa udržujú súbežne.
Stará technika
V Handlovej od rána husto snežilo, a tak mechanizmy boli v pohybe počas celého dňa. Preto aj pri našej večernej službe nejdeme už po najhlavnejších trasách, ale dostávame sa do okrajovejších častí mesta.
Na začiatok sadáme do multikáry. „Donedávna sme jazdili s multikárou, ktorá nemala ani posilňovač riadenia. To bolo za trest. Toto je už o niečo lepšie,“ začína s rozprávaním dispečer zimnej údržby Miloslav Budovič, ktorý v prípade potreby sadá aj za volant mechanizmov. Napriek posilňovaču riadenia má stroj vyše tridsať rokov aj keď je po úplnej generálke spred dvoch rokov. Rovnako staré sú aj ostatné vozidlá určené na zimnú údržbu.
Prvé problémy sa objavili okamžite
Ako prvé prechádzame chodníky vedúce popred dom kultúry. Nastávajú prvé komplikácie, ktoré musí vodič riešiť.
„Jeden problém je jedna značka, druhý problém je druhá značka. Netrafiť sa do nej, vykľučkovať. Tu sú ďalšie tri. Reklamné tabule na obchodoch,“ komentuje vodič situáciu, keď obchádzame dopravné značky umiestnené v chodníku.
Odhrnutá cesta tak nie je rovná, ale rôzne kľukovitá. Prechádzame popred parkovisko. Na vstupe a výstupe na odstavnú plochu je chodník znížený. Radlica a stroj kopíruje terén. Čiže aj všetky nerovnosti. Ako na ňom vozidlo nadskočí, tak nadskočí aj radlica. Preto sú niekedy po odhrnutí skoky alebo vynechané úseky.
„Ale je to len na úseku jedného, maximálne dvoch metrov. Potom sa ide normálne ďalej,“ obhajuje Budovič.