Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

S redukciou spojov v meste prišlo aj zvýšenie cestovného

Zasadnutie zastupiteľstva tento štvrtok bolo búrlivé. Prišli aj obyvatelia, ktorí sa chceli vyjadriť k redukcii spojov. Do poslednej chvíle rokovalo mesto aj o cestovnom. Ide nakoniec hore.

Na zastupiteľstvo prišli svoje názory na redukciu spojov a zvýšenie cestovného tlmočiť aj obyvatelia. Začínalo o 13,30, čo bolo podľa niektorých príliš skoro.  Na zastupiteľstvo prišli svoje názory na redukciu spojov a zvýšenie cestovného tlmočiť aj obyvatelia. Začínalo o 13,30, čo bolo podľa niektorých príliš skoro. (Zdroj: Bernadetta Pitoňáková)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Z úst niektorých poslancov zaznievali na štvrtkovom zasadnutí zastupiteľstva pripomienky, že sa situácia príliš vyhrotila, nekomunikovalo sa s nimi poriadne a informácie nemali dlhý čas ani obyvatelia mesta. Zmeny sa vraj šili horúcou ihlou.

Mesto sa bránilo, že urobilo pre ľudí všetko, čo sa dalo a mali možnosť získať informácie. Tiež, že ide pri zmluve s Mestskou dopravnou spoločnosťou o zložitý právny problém. Nájsť optimálne riešenie pre dobrú zmluvu nebolo vraj jednoduché, ak sa mali dodržať ustanovenia európskej legislatívy a úpravy už boli nevyhnutné, lebo stav je dlhšie neudržateľný. Niektoré linky sú vysoko nerentabilné, zmeny boli nevyhnutné.

Novú zmluvu s dopravnou spoločnosťou nakoniec väčšina poslancov schválila. Redukujú sa spoje, zvyšuje cestovné.

Prečítajte si tiež: Niektoré autobusy prestanú jazdiť celkom, mestu chýba zmluva s dopravcom Čítajte 
Článok pokračuje pod video reklamou

Problémy v Praznove, aj celom meste

Na zasadnutie prišli vyjadriť svoj názor na zmeny aj obyvatelia. Manželia Šaradínovci sú z Praznova a veľmi sa im nepáči, čo sa deje s mestskou hromadnou dopravou.

Petra Šaradína podráždilo, keď z úst jednej poslankyne na zasadnutí zastupiteľstva odznelo, že napríklad v Novom Meste nad Váhom alebo Dubnici sa chodí všade pešo. „Tak teda zrušme všetky autobusy v meste. Zaujímalo by ma, či sa v tých mestách, ktoré boli uvedené ako príklady, chodí pešo aj z mestských častí. Ona sa dokáže po meste dostať pešo. Ale nech to skúsi z Praznova z konečnej a potom ešte niečo vybavovať. Alebo sa dostať nebodaj do práce,“ reagoval po zasadnutí zastupiteľstva. Dodal, že všetko sa robilo na rýchlo a niektoré úpravy sú nelogické.

Prečítajte si tiež: V Považskej Bystrici za parkovanie v nemocnici zaplatíte. Zmenili systém Čítajte 

Na stretnutí s primátorom navrhli vraj ľudia, aby sa zrušili dva spoje, čo by bolo bez problémov, nepocítil by to takmer nikto. „Okrem týchto dvoch, ktoré by až tak nechýbali, sa však ruší spojov veľmi veľa. Zastávka Praznov konečná stráca význam, nebude zodpovedať názvu. Autobusy budú končiť v strede dediny pri kultúrnom dome,“ dodal Šaradín.

Úprava sa veľmi dotkne aj jeho manželky. „Mám malé dieťa, čakáme ďalšie bábätko. Na zastávku to mám sama svojím tempom teraz asi desať minút, so synom raz toľko." Praznov sa podľa mladej ženy rozrastá, pribúdajú domy presne tým smerom, kde idú rušiť autobusy. Deti budú chodiť do školy. „Toto je úplne spiatočnícky krok,“ myslí si.

Podľa oboch manželov nútia tieto úpravy u nich, ale aj inde v meste, prestúpiť ľudí do áut. Redukciou spojov a ešte zdražovaním sa vraj zabíja hromadná doprava v meste. „Mohli pritom urobiť aj iné opatrenia. Napríklad kartičkou sa napríklad stále musí platiť u vodiča. Dá sa to pritom zmeniť, čím by sa šetrilo, doprava by sa urýchlila, zatraktívnila,“ dodáva Peter Šaradín. To s čím teraz prišli nie je podľa neho riešením, ale hasením situácie na poslednú chvíľu. „Moderné mestá sa snažia odľahčiť hromadnou dopravou pohyb áut. My ideme späť."

Pripomienky z pléna

Na zasadnutí vystúpilo viacero ľudí. Vyčítali mestu, že mohli začať riešiť problém na základe podkladov zo Žilinsklej univerzity skôr. Tiež, že odchod ľudí z autobusov spôsobuje aj dlhodobo neriešený problém nadväznosť spojov mestskej hromadnej dopravy na odchody vlakov, čo odrádza ľudí od cesty autobusom.

Prečítajte si tiež: Zrušenie trinástich vlakov ľudí nahnevalo Čítajte 

Ozvala sa aj žena, ktorá hovorila za pracovníčky jedného zo supermarketova, že po rušení spojov sa nemajú ako dostať domov z nočnej zmeny. „My nemôžeme obchod zavrieť skôr. Veľa žien chce dať výpovede,“ spomenula a uviedla, že ide konkrétne o spoj 4, ktorý ide o 22,23 hodine. Potom prestupujú na jedenástku a idú na Rozkvet. Primátor Karol Janas spomenul, že by sa mal obnoviť autobus číslo 100, nebol si však týmto istý. „Bola by som rada, lebo to nie je tak dávno, čo ženy prepadávali,“ pripomenula ešte.

Zmeny šité horúcou ihlou vytkla obyvateľka z Považského Podhradia. „Stále sa hovorí o ekonomickej úspore. My chodíme roky z Lánskej do Podhradia. Chodila priama linka, ktorá sa teraz rozdelila. Dostaneme sa na stanicu a tam musíme prestúpiť na druhý autobus. Priama linka však zostala cez prázdniny. Nerozumiem tej úspore,“ povedala obyvateľka. Primátor Janas reagoval, že otázku grafikonu musí zodpovedať dopravná spoločnosť.

Petícia

V meste podpisovali ľudia aj petíciu. Tomáš Bořuta ju odovzdával na zasadnutí zastupiteľstva. „Za sedem dní sa pod ňu bez akejkoľvek medializácie v médiách podpísalo vyše 2700 obyvateľov mesta Považská Bystrica, čo je ku počtu obyvateľov, ktorí sú oprávnení sa k petícii vyjadrovať, takmer desatina,“ skonštatoval Bořuta.

Prečítajte si tiež: Platenie mýta sa dotkne aj mestskej hromadnej dopravy Čítajte 

Žiadali zachovať rozsah spojov, pokiaľ neprejde široká občianska diskusia spoločne s radnicou a odborníkmi na dopravu. „Nie sme proti tomu, aby sa racionalizovali spoje, ktoré nie sú pre mesto výhodné, ale aby sa optimalizovalo inak. Nie, že sú občania postavení do pozície, my vám to jednoducho za týždeň zrušíme a vy máte smolu,“ povedal Buřuta.

Petíciu podali priamo na zasadnutí zastupiteľstva a potom aj do podateľne. Teraz po hlasovaní zastupiteľstva to bude mať podľa Bořutu možno aj zbytočný účinok, pretože už je odhlasovaná nová zmluva, podľa ktorej pôjde mestská hromadná doprava v meste. „Radní však nemajú predstavu ako bude grafikon fungovať. Chcú do toho zasahovať štvrťročne. Grafikon bude veľmi dynamický a pre ľudí situácia zmätočná,“ myslí si Bořuta.

Nespokojní poslanci

Niektorí poslanci boli nespokojní, ako sa postupovalo pri redukcii. Ján Kunovský zastupuje obyvateľov Milochova a Orlového. „Zrušili sa tu spoje. Dotýka sa to hlavne obyvateľov Horného Milochova. Raňajší spoj je celkom zrušený. Obyvatelia Dolného Milochova sa do práce dostanú vlakmi. Z Horného Milochova nie,“ vysvetlil.

Tiež spomenul, že pôvodne malo byť zavedené opatrenie, ktoré sa nakoniec neuplatnilo. „Autobusy nemali ísť ku školám. Po pripomienkach budú zachádzať,“ dodal.

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové tak skoro nebude, staviteľ prepustil všetkých robotníkov Čítajte 

Spomenul tiež, že v obci sa vybudovala zastávka, ktorá je od železničnej stanice asi 350 metrov. „Rozhodlo sa o jej zrušení. Chorí ľudia, malé deti, musia dochádzať. Cestu do kopca zvládajú ťažko. Ľudia si zvykli. Je prísľub, že sa to bude riešiť, v cestovnom poriadku to však nie je,“ zhrnul Kunovský.

O redukcii rozhodovali podľa neho tí, čo necestujú mestskou hromadnou dopravou. „Ľudí sa na názor nepýtal nikto, rozhodovalo sa od stola,“ dodal s tým, že ľudia aj poslanci mali len veľmi obmedzený priestor na to, aby mohli zareagovať.

Poslankyni Daniele Barbosovej sa tiež nepáčil spôsob odkomunikovania. „Právna analýza mala byť urobená už dávnejšie, tým by sa predišlo náročnej diskusii, bola by zapojená verejnosť a odborníci. Mali by sme riešenie, ktoré by bolo efektívnejšie, bez emócií,“ vysvetlila.

Bola však nakoniec ochotná aj pri redukcii hlasovať a podporiť návrh, lebo momentálne už nemali inú možnosť, len že by nejazdilo nič. „Nesúhlasím však aj so zvyšovaním cestovného,“ zdôvodnila Barbosová, prečo bola nakoniec predsa len proti.

Prečítajte si tiež: Prvýkrát vyčlenili peniaze aj pre dobrovoľníkov a občianske združenia Čítajte 

Reakcia zástupcu primátora

Viceprimátor Peter Máťoš, ktorý rokoval s dopravnou spoločnosťou o zmluve, pripustil, že o tretinu sa redukujú spoje. „Rušia sa však spoje, ktoré boli nerentabilné, hlavne na mestské časti, ktoré nevykazovali minimálne množstvo prepravených. Znížili sa preto, že náklady na kilometer na dopravnú obsluhu sú také vysoké, že musíme rozmýšľať ako poskytovať dopravnú obslužnosť,“ povedal Máťoš.

Dodal, že na zastupiteľstve odzneli vážne fakty a v porovnaní s deviatimi porovnateľnými mestami na Slovensku všetky tieto dohromady neplatia za dopravu ako Považská Bystrica. „Takže sa poďme sa baviť o tom, či je zmena u nás radikálna alebo nie.“

Priznal, že mesto je špecifické, že je rozľahlé. „Keby sme chceli len rentabilné linky, pocítili by to ľudia ešte viac. Ľudia majú alternatívne spoje a nevyužívajú veľmi mestskú hromadnú dopravu, keď si odmyslíme ranné školské autobusy. Náš cieľ bol dobrá dostupnosť z každej časti.“ Dodal, že niekde môžu byť problémy a to budú ešte dolaďovať. Spomenul napríklad sídlisko Rozkvet.

Prečítajte si tiež: Napriek poklesu chorobnosti platí v nemocniciach kraja zákaz návštev Čítajte 

Zaznievalo, že aj cestovné sa zvyšuje o tretinu, s čím Máťoš celoplošne nesúhlasí. Treba vraj vidieť aj jednotlivé prípady. Uviedol napríklad, že deti do šesť rokov a kočiare budú zdarma, doteraz platili desať centov. „Naďalej budú zľavy, ktoré sa týkajú dôchodcov, ktorí platili 15 centov, ujednotili sme ich so ZŤP, deťmi, študentmi na 30 centov. Bežní cestujúci zaplatia pri zľavnenej karte 60 centov a 80 centov je plný lístok, čo sú objektívne náklady na jedeného cestujúceho. Platia aj zľavy na isic karty, len si musia ísť študenti vybaviť považskobystrickú kartu,“ povedal Máťoš.

Zdôraznil, že výška cestovného sa nemenila osem rokov a jeho výber aj pri novo nastavených pravidlách pokrýva 40 percent nákladov.

Vyjadrenie majiteľa dopravnej spoločnosti

Vladimír Podoliak, majiteľ Mestskej dopravnej spoločnosti, a.s. povedal po zasadnutí zastupiteľstva, že ak by nepotvrdili poslanci novú zmluvu, od 1. marca by sa nejazdilo. „Toto bol hlavný problém nervozity, ktorá nastala. Občania nemôžu byť rukojemníkmi, že sa nebude jazdiť,“ povedal Podoliak s tým, že sú tu pre ľudí a čo si kto objedná z hľadiska mestskej hromadnej dopravy, to musia vykonať. „Nemôžeme urobiť o kilometer viac ani menej.“

Prečítajte si tiež: Majú obavy, že im kal ničí revír. Petíciu podpisujú stovky ľudí Čítajte 

K potrebe redukcie dodal ešte, že európska legislatíva hovorí o zmene pravidiel a nabehli sme na to bohužiaľ ako prví. „Nás prvých to chytilo, že ideme podľa koncesnej zmluvy, rozhodol sa tak objednávateľ. Musíme to rešpektovať. Ideme do rizika my aj mesto, ktoré je 34 percentným spolumajiteľom,“ povedal Podoliak s tým, že v tomto momente sa nedalo nič iné urobiť, len odsúhlasiť zmluvu.

Teraz je údajne pred spoločnosťou aj zástupcami mesta, aby ju doladili. Na poznámku, že Považská Bystrica je prvé mesto na Slovensku, kde sa znížili o tretinu spoje a zvýšili ceny lístkov dodal, že takto si to zadal objednávateľ.

O dva týždne chcú pozvať všetkých poslancov na pracovné stretnutie do areálu spoločnosti, kde odprezentujú opäť ako spoločnosť pracuje a aké sú vzájomné súvislosti. „Rád by som pozval aj médiá. Teraz sa niečo urobilo, o 31 percent sa zosekali výkony a ak sa niekde urobila chyba, ešte sa bude do toho zasahovať. Takto to bolo plánované, aj s mestom vyrokované,“ dodal Podoliak.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  6. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  7. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Levanduľa pre zamestnancov
  3. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  4. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  5. Unikát medzi značkami. CUPRA
  6. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  7. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  8. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  9. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  10. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 050
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 693
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 377
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 575
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 803
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 781
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 854
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 319
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 874
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 673

Hlavné správy z SME | MY Považská - aktuálne správy

Ako ovplyvnila novela Registračného a prestupového poriadku SFZ futbalový život

Najväčšiu novelu registračného a prestupového poriadku SFZ (RaPP) schválil výkonný výbor na svojom júnovom zasadaní, takže je účinná už takmer tri mesiace. Čo priniesla?

Domaniža nastrieľala Hlohovcu päť gólov.

Dnes je pietne stretnutie ako reakcia na podujatie krajnej pravice

Skupina mladých ľudí reaguje na verejné zhromaždenie, ktoré zvolávajú kotlebovci.

Protestné zhromaždenie sa uskutočnilo nedávno aj v Trenčíne.

Dnes je pietne stretnutie ako reakcia na podujatie krajnej pravice

Skupina mladých ľudí reaguje na verejné zhromaždenie, ktoré zvolávajú kotlebovci.

Protestné zhromaždenie sa uskutočnilo nedávno aj v Trenčíne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Trnave horí skládka, hasenie komplikuje vietor

Na mieste stále zasahujú hasiči, ktorí sa požiar snažia uhasiť.

Nemecký turista zomrel počas túry v Malej Fatre

Vrtuľník nemohol pre vietor zasiahnuť.

Jazdíte v strednom pruhu na diaľnici? Hrozí vám pokuta

Polícia upozorňuje vodičov, že „zlatá stredná cesta“ na diaľnici neplatí

Vybrali SME

Už ste čítali?