Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

S redukciou spojov v meste prišlo aj zvýšenie cestovného

Zasadnutie zastupiteľstva tento štvrtok bolo búrlivé. Prišli aj obyvatelia, ktorí sa chceli vyjadriť k redukcii spojov. Do poslednej chvíle rokovalo mesto aj o cestovnom. Ide nakoniec hore.

Na zastupiteľstvo prišli svoje názory na redukciu spojov a zvýšenie cestovného tlmočiť aj obyvatelia. Začínalo o 13,30, čo bolo podľa niektorých príliš skoro.  Na zastupiteľstvo prišli svoje názory na redukciu spojov a zvýšenie cestovného tlmočiť aj obyvatelia. Začínalo o 13,30, čo bolo podľa niektorých príliš skoro. (Zdroj: Bernadetta Pitoňáková)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Z úst niektorých poslancov zaznievali na štvrtkovom zasadnutí zastupiteľstva pripomienky, že sa situácia príliš vyhrotila, nekomunikovalo sa s nimi poriadne a informácie nemali dlhý čas ani obyvatelia mesta. Zmeny sa vraj šili horúcou ihlou.

Mesto sa bránilo, že urobilo pre ľudí všetko, čo sa dalo a mali možnosť získať informácie. Tiež, že ide pri zmluve s Mestskou dopravnou spoločnosťou o zložitý právny problém. Nájsť optimálne riešenie pre dobrú zmluvu nebolo vraj jednoduché, ak sa mali dodržať ustanovenia európskej legislatívy a úpravy už boli nevyhnutné, lebo stav je dlhšie neudržateľný. Niektoré linky sú vysoko nerentabilné, zmeny boli nevyhnutné.

Skryť Vypnúť reklamu

Novú zmluvu s dopravnou spoločnosťou nakoniec väčšina poslancov schválila. Redukujú sa spoje, zvyšuje cestovné.

Prečítajte si tiež: Niektoré autobusy prestanú jazdiť celkom, mestu chýba zmluva s dopravcom Čítajte 

Problémy v Praznove, aj celom meste

Na zasadnutie prišli vyjadriť svoj názor na zmeny aj obyvatelia. Manželia Šaradínovci sú z Praznova a veľmi sa im nepáči, čo sa deje s mestskou hromadnou dopravou.

Petra Šaradína podráždilo, keď z úst jednej poslankyne na zasadnutí zastupiteľstva odznelo, že napríklad v Novom Meste nad Váhom alebo Dubnici sa chodí všade pešo. „Tak teda zrušme všetky autobusy v meste. Zaujímalo by ma, či sa v tých mestách, ktoré boli uvedené ako príklady, chodí pešo aj z mestských častí. Ona sa dokáže po meste dostať pešo. Ale nech to skúsi z Praznova z konečnej a potom ešte niečo vybavovať. Alebo sa dostať nebodaj do práce,“ reagoval po zasadnutí zastupiteľstva. Dodal, že všetko sa robilo na rýchlo a niektoré úpravy sú nelogické.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V Považskej Bystrici za parkovanie v nemocnici zaplatíte. Zmenili systém Čítajte 

Na stretnutí s primátorom navrhli vraj ľudia, aby sa zrušili dva spoje, čo by bolo bez problémov, nepocítil by to takmer nikto. „Okrem týchto dvoch, ktoré by až tak nechýbali, sa však ruší spojov veľmi veľa. Zastávka Praznov konečná stráca význam, nebude zodpovedať názvu. Autobusy budú končiť v strede dediny pri kultúrnom dome,“ dodal Šaradín.

Úprava sa veľmi dotkne aj jeho manželky. „Mám malé dieťa, čakáme ďalšie bábätko. Na zastávku to mám sama svojím tempom teraz asi desať minút, so synom raz toľko." Praznov sa podľa mladej ženy rozrastá, pribúdajú domy presne tým smerom, kde idú rušiť autobusy. Deti budú chodiť do školy. „Toto je úplne spiatočnícky krok,“ myslí si.

Podľa oboch manželov nútia tieto úpravy u nich, ale aj inde v meste, prestúpiť ľudí do áut. Redukciou spojov a ešte zdražovaním sa vraj zabíja hromadná doprava v meste. „Mohli pritom urobiť aj iné opatrenia. Napríklad kartičkou sa napríklad stále musí platiť u vodiča. Dá sa to pritom zmeniť, čím by sa šetrilo, doprava by sa urýchlila, zatraktívnila,“ dodáva Peter Šaradín. To s čím teraz prišli nie je podľa neho riešením, ale hasením situácie na poslednú chvíľu. „Moderné mestá sa snažia odľahčiť hromadnou dopravou pohyb áut. My ideme späť."

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomienky z pléna

Na zasadnutí vystúpilo viacero ľudí. Vyčítali mestu, že mohli začať riešiť problém na základe podkladov zo Žilinsklej univerzity skôr. Tiež, že odchod ľudí z autobusov spôsobuje aj dlhodobo neriešený problém nadväznosť spojov mestskej hromadnej dopravy na odchody vlakov, čo odrádza ľudí od cesty autobusom.

Prečítajte si tiež: Zrušenie trinástich vlakov ľudí nahnevalo Čítajte 

Ozvala sa aj žena, ktorá hovorila za pracovníčky jedného zo supermarketova, že po rušení spojov sa nemajú ako dostať domov z nočnej zmeny. „My nemôžeme obchod zavrieť skôr. Veľa žien chce dať výpovede,“ spomenula a uviedla, že ide konkrétne o spoj 4, ktorý ide o 22,23 hodine. Potom prestupujú na jedenástku a idú na Rozkvet. Primátor Karol Janas spomenul, že by sa mal obnoviť autobus číslo 100, nebol si však týmto istý. „Bola by som rada, lebo to nie je tak dávno, čo ženy prepadávali,“ pripomenula ešte.

Zmeny šité horúcou ihlou vytkla obyvateľka z Považského Podhradia. „Stále sa hovorí o ekonomickej úspore. My chodíme roky z Lánskej do Podhradia. Chodila priama linka, ktorá sa teraz rozdelila. Dostaneme sa na stanicu a tam musíme prestúpiť na druhý autobus. Priama linka však zostala cez prázdniny. Nerozumiem tej úspore,“ povedala obyvateľka. Primátor Janas reagoval, že otázku grafikonu musí zodpovedať dopravná spoločnosť.

Petícia

V meste podpisovali ľudia aj petíciu. Tomáš Bořuta ju odovzdával na zasadnutí zastupiteľstva. „Za sedem dní sa pod ňu bez akejkoľvek medializácie v médiách podpísalo vyše 2700 obyvateľov mesta Považská Bystrica, čo je ku počtu obyvateľov, ktorí sú oprávnení sa k petícii vyjadrovať, takmer desatina,“ skonštatoval Bořuta.

Prečítajte si tiež: Platenie mýta sa dotkne aj mestskej hromadnej dopravy Čítajte 

Žiadali zachovať rozsah spojov, pokiaľ neprejde široká občianska diskusia spoločne s radnicou a odborníkmi na dopravu. „Nie sme proti tomu, aby sa racionalizovali spoje, ktoré nie sú pre mesto výhodné, ale aby sa optimalizovalo inak. Nie, že sú občania postavení do pozície, my vám to jednoducho za týždeň zrušíme a vy máte smolu,“ povedal Buřuta.

Petíciu podali priamo na zasadnutí zastupiteľstva a potom aj do podateľne. Teraz po hlasovaní zastupiteľstva to bude mať podľa Bořutu možno aj zbytočný účinok, pretože už je odhlasovaná nová zmluva, podľa ktorej pôjde mestská hromadná doprava v meste. „Radní však nemajú predstavu ako bude grafikon fungovať. Chcú do toho zasahovať štvrťročne. Grafikon bude veľmi dynamický a pre ľudí situácia zmätočná,“ myslí si Bořuta.

Nespokojní poslanci

Niektorí poslanci boli nespokojní, ako sa postupovalo pri redukcii. Ján Kunovský zastupuje obyvateľov Milochova a Orlového. „Zrušili sa tu spoje. Dotýka sa to hlavne obyvateľov Horného Milochova. Raňajší spoj je celkom zrušený. Obyvatelia Dolného Milochova sa do práce dostanú vlakmi. Z Horného Milochova nie,“ vysvetlil.

Tiež spomenul, že pôvodne malo byť zavedené opatrenie, ktoré sa nakoniec neuplatnilo. „Autobusy nemali ísť ku školám. Po pripomienkach budú zachádzať,“ dodal.

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové tak skoro nebude, staviteľ prepustil všetkých robotníkov Čítajte 

Spomenul tiež, že v obci sa vybudovala zastávka, ktorá je od železničnej stanice asi 350 metrov. „Rozhodlo sa o jej zrušení. Chorí ľudia, malé deti, musia dochádzať. Cestu do kopca zvládajú ťažko. Ľudia si zvykli. Je prísľub, že sa to bude riešiť, v cestovnom poriadku to však nie je,“ zhrnul Kunovský.

O redukcii rozhodovali podľa neho tí, čo necestujú mestskou hromadnou dopravou. „Ľudí sa na názor nepýtal nikto, rozhodovalo sa od stola,“ dodal s tým, že ľudia aj poslanci mali len veľmi obmedzený priestor na to, aby mohli zareagovať.

Poslankyni Daniele Barbosovej sa tiež nepáčil spôsob odkomunikovania. „Právna analýza mala byť urobená už dávnejšie, tým by sa predišlo náročnej diskusii, bola by zapojená verejnosť a odborníci. Mali by sme riešenie, ktoré by bolo efektívnejšie, bez emócií,“ vysvetlila.

Bola však nakoniec ochotná aj pri redukcii hlasovať a podporiť návrh, lebo momentálne už nemali inú možnosť, len že by nejazdilo nič. „Nesúhlasím však aj so zvyšovaním cestovného,“ zdôvodnila Barbosová, prečo bola nakoniec predsa len proti.

Prečítajte si tiež: Prvýkrát vyčlenili peniaze aj pre dobrovoľníkov a občianske združenia Čítajte 

Reakcia zástupcu primátora

Viceprimátor Peter Máťoš, ktorý rokoval s dopravnou spoločnosťou o zmluve, pripustil, že o tretinu sa redukujú spoje. „Rušia sa však spoje, ktoré boli nerentabilné, hlavne na mestské časti, ktoré nevykazovali minimálne množstvo prepravených. Znížili sa preto, že náklady na kilometer na dopravnú obsluhu sú také vysoké, že musíme rozmýšľať ako poskytovať dopravnú obslužnosť,“ povedal Máťoš.

Dodal, že na zastupiteľstve odzneli vážne fakty a v porovnaní s deviatimi porovnateľnými mestami na Slovensku všetky tieto dohromady neplatia za dopravu ako Považská Bystrica. „Takže sa poďme sa baviť o tom, či je zmena u nás radikálna alebo nie.“

Priznal, že mesto je špecifické, že je rozľahlé. „Keby sme chceli len rentabilné linky, pocítili by to ľudia ešte viac. Ľudia majú alternatívne spoje a nevyužívajú veľmi mestskú hromadnú dopravu, keď si odmyslíme ranné školské autobusy. Náš cieľ bol dobrá dostupnosť z každej časti.“ Dodal, že niekde môžu byť problémy a to budú ešte dolaďovať. Spomenul napríklad sídlisko Rozkvet.

Prečítajte si tiež: Napriek poklesu chorobnosti platí v nemocniciach kraja zákaz návštev Čítajte 

Zaznievalo, že aj cestovné sa zvyšuje o tretinu, s čím Máťoš celoplošne nesúhlasí. Treba vraj vidieť aj jednotlivé prípady. Uviedol napríklad, že deti do šesť rokov a kočiare budú zdarma, doteraz platili desať centov. „Naďalej budú zľavy, ktoré sa týkajú dôchodcov, ktorí platili 15 centov, ujednotili sme ich so ZŤP, deťmi, študentmi na 30 centov. Bežní cestujúci zaplatia pri zľavnenej karte 60 centov a 80 centov je plný lístok, čo sú objektívne náklady na jedeného cestujúceho. Platia aj zľavy na isic karty, len si musia ísť študenti vybaviť považskobystrickú kartu,“ povedal Máťoš.

Zdôraznil, že výška cestovného sa nemenila osem rokov a jeho výber aj pri novo nastavených pravidlách pokrýva 40 percent nákladov.

Vyjadrenie majiteľa dopravnej spoločnosti

Vladimír Podoliak, majiteľ Mestskej dopravnej spoločnosti, a.s. povedal po zasadnutí zastupiteľstva, že ak by nepotvrdili poslanci novú zmluvu, od 1. marca by sa nejazdilo. „Toto bol hlavný problém nervozity, ktorá nastala. Občania nemôžu byť rukojemníkmi, že sa nebude jazdiť,“ povedal Podoliak s tým, že sú tu pre ľudí a čo si kto objedná z hľadiska mestskej hromadnej dopravy, to musia vykonať. „Nemôžeme urobiť o kilometer viac ani menej.“

Prečítajte si tiež: Majú obavy, že im kal ničí revír. Petíciu podpisujú stovky ľudí Čítajte 

K potrebe redukcie dodal ešte, že európska legislatíva hovorí o zmene pravidiel a nabehli sme na to bohužiaľ ako prví. „Nás prvých to chytilo, že ideme podľa koncesnej zmluvy, rozhodol sa tak objednávateľ. Musíme to rešpektovať. Ideme do rizika my aj mesto, ktoré je 34 percentným spolumajiteľom,“ povedal Podoliak s tým, že v tomto momente sa nedalo nič iné urobiť, len odsúhlasiť zmluvu.

Teraz je údajne pred spoločnosťou aj zástupcami mesta, aby ju doladili. Na poznámku, že Považská Bystrica je prvé mesto na Slovensku, kde sa znížili o tretinu spoje a zvýšili ceny lístkov dodal, že takto si to zadal objednávateľ.

O dva týždne chcú pozvať všetkých poslancov na pracovné stretnutie do areálu spoločnosti, kde odprezentujú opäť ako spoločnosť pracuje a aké sú vzájomné súvislosti. „Rád by som pozval aj médiá. Teraz sa niečo urobilo, o 31 percent sa zosekali výkony a ak sa niekde urobila chyba, ešte sa bude do toho zasahovať. Takto to bolo plánované, aj s mestom vyrokované,“ dodal Podoliak.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 306
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 17 274
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 116
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 646
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 871
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 927
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 502
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 492
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 277
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Niektoré sedembojárky majú ukážkovú postavu, hovorí Lucia Mokrášová

Sedembojárka LUCIA MOKRÁŠOVÁ (26), členka dubnického atletického oddielu, má za sebou zaujímavú skúsenosť z Ameriky. Študovala tam na univerzite v Texase a teraz je pripravené zabojovať v Európe.

Jozef Šujak je dejepisár, ktorý píše dejiny regiónu

Učiteľ na gymnáziu obetuje svoj voľný čas, aby pomohol kolegom. Organizuje školenia, ktoré reagujú na potreby pedagógov v regióne.

Workshop pre učiteľov
Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Pagáč: Belušu v druhej lige nechceli

Hlavný sponzor FK Beluša sa smial na komentároch fanúšikov Slovana

Hlavný sponzor FK Beluša Rastislav Pagáč.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.

Už ste čítali?