PÚCHOV. Nespokojnosť s nadmerným hlukom riešil predseda bytového spoločenstva domu na Moravskej ulici viacerými telefonátmi na mestskú políciu.
Keď sa situácia ani napriek zásahom polície nezlepšila, požiadal poslancov o prísnejšie pravidlá pre dodržiavanie nočného pokoja v reštauračných zariadeniach umiestnených v bytových domoch.
Dlhodobý problém
Hluk z pohostinstiev nie je špecifikom Púchova ani Moravskej ulice, no práve na nej takmer nejestvuje bytový dom, ktorý by v prízemí nemal kaviareň, bar či herňu. Zvlášť v lete žije Moravská ulica do noci čulým spoločenským životom. Svoje o tom vedia aj obyvatelia bytového domu číslo 1882.

„Keď sú tichšie, nevadí mi, že sú v bare aj po záverečnej, zaspím, ale nie keď je hudba nahlas aj po desiatej,“ povedal predseda bytového spoločenstva Peter Švec. Najhoršie to bolo vraj pred Vianocami.
„Za december a január som volal policajtov možno aj pätnásťkrát, ale tí môžu dať pokutu v blokovom konaní maximálne 33 eur,“ povedal. Pre rozbehnutú spoločnosť to podľa neho nie je veľa a ľahko sa na pokutu zložia. „Keď raz prišli policajti, vypli hudbu, ale potom začali vyspevovať ľudovky,“ dodal.
Rastislavovi Urbančekovi, ktorý Bar u Rasťa prevádzkuje, sa ale zdá už aj pokuta v blokovom konaní dosť vysoká. Argumentuje, že ľudia chcú chodiť večer do baru a ak chce podnikateľ zarobiť na nájom, poplatky za terasu, smeti, na prevádzku i na platy, musí zákazníkom vyjsť v ústrety.
„Treba brať zreteľ aj na to, že obyvatelia žijúci v centre mesta bývajúci v bytoch nad prevádzkovými jednotkami si majú byť vedomí toho, kde žijú a že s veľkou pravdepodobnosťou budú musieť do istej miery strpieť zvýšený hluk najmä v nočných hodinách a letnom období,“ povedala k problematike Alena Vavrová, vedúca oddelenia dopravy a služieb MsÚ Púchov. „Prevádzkovateľ zas musí rovnako akceptovať, že nad prevádzkou žijú ľudia,“ argumentuje Švec.
Podľa prevádzkovateľa baru sa vždy sťažuje iba Peter Švec. „My máme na plafóne odhlučňovaciu vatu, drevený podhľad plus kartóny proti hluku. Neverím, že on to tam počuje,“ povedal prevádzkovateľ baru Rastislav Urbančok.
V bytoch všetko počuť
„Nik mi neveril, ale ono sa to ozýva po stenách až hore. Stačí, keď posunú stoličku a je to počuť,“ povedala Gabriela Škrabková, ktorá býva na najvyššom poschodí domu a dodala, že mnohí majú malé deti, ktoré sa potom nevyspia. „Moje deti to počúvajú od malička a paradoxne si na ten hluk zvykli, aj manželka vie zaspať, ale ja nie,“ povedal Švec.
Hluk potvrdil aj nájomník bytu Jozef Labant. „Keď sa rozbehne kompresor, nedá sa spať. Nesťažujeme sa, trpíme to, ale je to počuť,“ povedal.

Slovo proti slovu
Majiteľ prevádzky Rastislav Urbančok naopak tvrdí, že sa maximálne snažia dodržiavať pravidlá. Po desiatej vraj stišujú produkciu a po záverečnej už hostí nechajú len dopiť objednané.
„Vedľa je nefajčiarska prevádzka. Všetci chodia fajčiť von rovno pod jeho oknami a nahlas sa rozprávajú, to mu nevadí,“ povedal majiteľ. V lete hluk z vonku pribúda aj s otvorenými terasami.
„Keď vonku fajčia, mám plný byt dymu a manžel je naň alergický. Neviem, kde sa mám sťažovať. V lete si nevyvetrám,“ povedala Škrabková. Dodala, že otvára okno až neskoro po jedenástej, aby vych-ladila podkrovný byt. „Keby som vedela, že budeme mať pod bytmi dve krčmy, nenasťahujeme sa sem,“ dodala.
Pán Švec sa podľa majiteľa v bare sťažovať nikdy nebol. To potvrdila aj čašníčka, ktorá by ho vraj ani nepoznala. Urbančok hovorí, že sa mu viackrát aj prihováral, ale Švec sa s ním nechcel baviť.
„Na začiatku v roku 2006 sme mali s majiteľom dohodu, že v prípade problémov nevolať policajtov, ale priamo jemu a on zariadi, aby boli zákazníci tichšie, to sa ale nedialo,“ tvrdí Peter Švec a preto začal volávať mestských policajtov. Za vzor dáva susednú kaviareň, kde personál o desiatej hostí upozorní, že treba byť tichšie. Vedľa sa to podľa neho nedeje. Navyše aj upratovanie po záverečnej neprebieha najtichšie.
„Inventúra sudov o pol druhej v noci je veľmi nepríjemná vec, konštrukcia domu hluk prenáša do celej budovy,“ dodal Švec.

Skúsenosti mestskej polície
Sťažností na hluk je podľa záznamov mestskej polície menej. „V období od apríla 2018 do 15. februára 2019 riešila mestská polícia dohromady šesť podnetov, ktoré súviseli s prevádzkou Bar u Rasťa na Moravskej,“ uvádza v stanovisku náčelník mestskej polície Mário Martinko.
V dvoch prípadoch nebol zistený priestupok, dva razy riešili priestupok napomenutím a dvakrát udelili blokovú pokutu.
„Podobných prevádzok s pohostinskou činnosťou a podobnou prevádzkovou dobou je v tejto konkrétnej časti mesta niekoľko a mesto doposiaľ neeviduje opakované sťažnosti na prevádzky od iných občanov,“ povedala Vavrová.
V KRAKOVE SÚ BYTY V CENTRE NAJLACNEJŠIE
Podľa hovorcu Združenia miest a obcí Slovenska sú ľudia vo svete voči hluku z prevádzok v centrách miest tolerantnejší. „Mali by sme sa naučiť rozlišovať individuálnu potrebu a verejný záujem,“ povedal Michal Kaliňák a spomenul príklad z Krakova, kde sú v centre mesta byty podstatne lacnejšie práve pre hluk z turistického ruchu. Riešenie nevidí v meraní hlukových limitov, lebo to sa dopredu nahlasuje a býva teda negatívne. „Ak sa aj hluk podarí zmerať, pokuta je príjmom do štátneho rozpočtu a obec by musela zaplatiť proces merania hluku. To potom nemá význam,“ povedal Kaliňák. Riešením môže byť prísnejšie posudzovanie na základe skúseností, komu samospráva prevádzku do noci či terasu povolí.
Navrhnuté riešenie
Predseda bytového spoločenstva navrhol poslancom, aby splnomocnili mestskú políciu udeľovať vyššie sankcie za porušenie nočného pokoja. Nie pokutu v blokovom konaní do tridsaťtri eur, ale pokutu v príkaznom konaní na základe spísanej zápisnice, kde by mohla sankcia stúpnuť až na dvestopäťdesiat eur.
„Povinnosťou mesta je potom pozastaviť alebo odobrať povolenie na výkon činnosti prevádzke, ktorá viacnásobne porušila pravidlá,“ povedal Švec.
„Mesto môže v prípade zistenia opakovaného porušenia prevádzkovej doby skrátiť otváracie hodiny prevádzky, nie je však oprávnené obmedziť či pozastaviť výkon činnosti v prevádzke alebo ju dokonca zrušiť,“ odpovedala vedú