Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Betónové základy v Bielych Karpatoch vybudovali nacisti

Ak vás na potulkách v lesoch Bielych Karpát na moravsko-slovenskom pomedzí nečakane prekvapili betónové základy, narazili ste na zvyšky nacistických leteckých hlások Flugwache z čias 2. svetovej vojny.

Takto vyzerali nemecké letecké hlásky počas 2. svetovej vojny. Takto vyzerali nemecké letecké hlásky počas 2. svetovej vojny. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

JAVORINA. Aj vy ste nádherné babie leto strávili na turistike na moravsko-slovenskom pomedzí v Bielych Karpatoch?

Počas čarovných prechádzok hrebeňom, keď niekedy ani netušíte, či kráčate po slovenskej alebo moravskej strane, ste možno narazili na niečo v prírode naozaj nečakané.

Ak ste sa túlali iba zopár kilometrov od Veľkej Javoriny, možno vás lesná cestička priviedla až k záhadným betónovým základom.

Možno ste si povedali, že tu v minulosti stála nejaká chata alebo turistická útulňa, ktoré zanikli a ostala po nich už iba betónová stopa.

Skryť Vypnúť reklamu

Určite vás nenapadlo, že v blízkosti priestorov pri rozcestníku Javorina, po ktorých sa zo zeme vystrkujú iba schátrané základy, sa pred pár desiatkami rokov pohybovali nacistickí okupanti.

Letecká hláska z čias 2. svetovej vojny

Ak ste sa v Bielych Karpatoch dostali až na miesto, ktoré je spojené s nekonečnými číselnými súradnicami 48.9146344N, 17.6689286E, ocitli ste sa na mieste s precízne vybudovanými betónovými základmi v tvare obdĺžnika.

V ich blízkosti nechýbajú ďalšie mohutné betónové piliere. Hoci máte na dohľad jeden z najobľúbenejších turistických cieľov Veľký Lopeník (11 kilometrov) a iba osem kilometrov od vás sa týči najvyšší vrch Bielych Karpát Veľká Javorina, tí čo majú radi záhady a tajomstvá určite aspoň na chvíľu zabudnú na turistické chodníčky.

Skryť Vypnúť reklamu

Bežný turista detailne neovládajúci históriu 2. svetovej vojny však zmysel betónových základov určite neodhalí.

Prečítajte si tiež: FOTO: Pri soche Lenina zastavujú aj zahraničné autobusy Čítajte 

„Počas druhej svetovej vojny tu stála nemecká vojenská pozorovateľňa i s ubytovňou pre členov obsluhy. Pozorovacia veža bola pravdepodobne z drevenej konštrukcie. Bola ukotvená do betónových základov, ktoré doposiaľ ostali na svojich miestach,“ prezradil bádateľ vojnovej histórie Marek. Vedľa veže sa nachádzala ubytovňa so zázemím pre vojakov slúžiacich na hláske.

„Obsluhu leteckých hlások tvorilo až šesť vojakov,“ pokračoval.

Po nacistoch zostali v lesoch betónové základy

Zvyšky betónových základov na moravsko-slovenskom pomedzí v Bielych Karpatoch patrili nacistickej leteckej hláske Flugwache 12. Jej príslušníci monitorovali akékoľvek nočné zvuky vychádzajúce z motorov lietadiel letiacich nad týmto územím. Preto medzi aktivity československých partizánskych skupín patrila aj snaha zlikvidovať tieto nemecké letecké pozorovateľne.

Skryť Vypnúť reklamu

„9. septembra bol uskutočnený neúspešný prepad pozorovateľne partizánmi zo skupiny Jana Žižku – Kurinenko. Po príchode frontu v apríli 1945 do hraničnej obce Strání, rozliehajúcej sa v blízkosti česko- slovenských hraníc, sa letecká hláska Flugwache 12 vzhľadom na svoju strategickú polohu stala jedným z prvých cieľov spojeneckého delostrelectva. Pozorovateľňa kompletne vyhorela 16. apríla 1945,“ pokračoval Marek.

Podľa jeho slov sa o leteckej hláske nedochovali žiadne fotografie a ani podrobné písomné zmienky. Preto sa dá iba hypoteticky predpokladať, aká bola veža vysoká a ako vyzerala ubytovňa pre posádku nemeckých vojakov, z ktorej zostali iba pôvodné betónové základy.

Marek dlhodobo, ale zatiaľ neúspešne, hľadá akékoľvek fotografické materiály z tejto pozorovateľne, aby sa mu podarilo komplexne zdokumentovať jej vojnovú podobu.

Na leteckých hláskach počuli v noci každý zvuk motora

Letecké hlásky slúžili na sledovanie akéhokoľvek preletu lietadiel v nočných hodinách.

„Vojaci zapisovali akýkoľvek presun lietadiel. V noci nevedeli, či ide o priateľské alebo nepriateľské lietadlo. Správy ráno nemeckí vojaci odovzdávali a ďalej sa vyhodnocovalo, či išlo o nemecké lietadlo alebo pre nich lietadlo nepriateľské. Určovali, či ide o prelet, či vyhadzovali z lietadiel zásoby alebo parašutistov,“ informoval znalec dejín 2. svetovej vojny Ľuboš Tupý.

Letecké hlásky boli budované na vyvýšených miestach, kde bol v noci absolútny pokoj a ticho a dal sa začuť každý zvuk leteckého motora. Flugmeldedienst (letecká hlásna služba) bola založená už v roku 1932 a v roku 1939 bola pripojená k Luftwaffe.

Prečítajte si tiež: Ultramaratónci oživili útek Vrbu s Wetzlerom z koncentračného tábora Čítajte 

Letecké hlásky boli najprv jednoduché drevené stavby, ktoré slúžili aj ako ubytovňa pre slúžiacich vojakov. Nechýbala tu drevená strážna búdka pre pozorovateľov. Tie boli neskôr nahradené drevenými pozorovateľňami. V nich sa nachádzala úradovňa, denná miestnosť a izba, v ktorej vojaci spávali. Pozorovateľňa bývala na prvom poschodí.

Nemecké letecké hlásky na česko-slovenskej hranici

V každodenných správach pre Flugwachkommando nechýbali ani údaje o približnej výške lietadiel a presný čas preletu.

„Pozorovatelia sledovali, či sa lietadlo nad územím neotáča, či má priamy smer alebo sa vracia nazad. Dôležitým údajom bolo aj množstvo zaznamenaných lietadiel,“ ďalej uviedol Tupý. Spracované údaje potom získali veliteľstvá stíhacích jednotiek, protilietadlového delostrelectva, protileteckej ochrany i železničnej dopravy.

„Na leteckých hláskach neboli žiadne radary ani iné zložité technické zariadenia. Pozorovatelia z hlások boli vybavení telefónom pre rýchle poskytovanie najnovších správ,“ skonštatoval Tupý.

Personál Flugwache väčšinou tvorili šiesti muži s dvoma pomocníkmi. Česko-slovenská hranica bola leteckými hláskami počas druhej svetovej vojny doslova obsypaná. V blízkosti hraníc ich bolo vyše desať.

Okrem hlásky medzi Veľkou Javorinou a Veľkým Lopeníkom sa v Bielych Karpatoch nachádzala na moravskej strane ďalšia letecká pozorovateľňa v pre nás dobre známom Starom Hrozenkove i v Štítnej.

Ďalšie nemecké hlásky boli situované severnejšie. Ich pozostatky sa dajú náhodne objaviť v Javorníkoch i v Moravsko-sliezskych Beskydách.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 970
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 211
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 960
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 788
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 544
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 109
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 587
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 181
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 121
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 897
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Bude FK Dubnica prepúšťať? Švec: Prišli sme o vyše 150-tisíc

Exkluzívny pohľad do vnútra dubnického futbalu.

Peter Švec pózuje s Marekom Kuzmom, jedným z lídrov Dubnice, ktorí ostali aj po minulej sezóne.

Po diaľnici uháňal rýchlosťou 207 kilometrov za hodinu, zinkasoval 800-eurovú pokutu

Trenčianski diaľniční policajti dnes popoludní namerali na diaľnici D1 v katastri mesta Ilava 43-ročného vodiča osobného motorového vozidla, ktorý prekročil maximálnu povolenú

ilustračné foto

DÔLEŽITÉ: Ak máte príznaky Covid - 19, k lekárovi nechoďte osobne

Obvodní lekári v okrese Považská Bystrica žiadajú pacientov, aby preventívne konzultovali svoj zdravotný stav telefonicky.

ilustračné foto

Ambulantní lekári žiadajú lepšie informácie

Zväz ambulantných lekárov vyzval ministerstvo zdravotníctva, aby zjednotili pravidlá a informovali verejnosť.

ilustračná foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?