Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Valihora: Štefánikov pohreb bol mimoriadny počin

Prvý návrh mohyly na Bradle mal Jurkovič pripravený už v roku 1920.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR)

Matúš Valihora, riaditeľ pamätnej izby Dušana Jurkoviča v Brezovej pod Bradlom, hovorí o pohrebe a mieste posledného odpočinku Milana Rastislava Štefánika.

Aká je história mohyly Milana Rastislava Štefánika?

"Otcom myšlienky pochovať na Bradle Štefánika a talianskych letcov, ktorí s ním zahynuli, bol architekt Dušan Jurkovič.

Na túto myšlienku prišiel hneď, ako sa dozvedel tragickú správu o páde lietadla počas sadení rýb v Skalici. Sadol na vlak a ponáhľal sa do Bratislavy. Už počas cesty vlakom dokázal vypracovať základnú myšlienku jeho pohrebu.

SkryťVypnúť reklamu

Jurkovič bol presvedčený, že taký výnimočný človek, akým Štefánik nesporne bol, potrebuje aj výnimočné miesto posledného odpočinku. Vedel, že ho nestačí pochovať na obyčajnom cintoríne. Štefánikovo prianie byť pochovaný v rodnom kraji vedľa hrobu otca zrealizoval Jurkovič tak, že navrhol pochovať Štefánika a talianskych letcov na vrchu Bradlo.

Bradlo má výšku 543 metrov a je dominantou jeho rodného kraja. Jurkovič pre túto myšlienku získal súhlas od Štefánikových pozostalých aj príslušných úradov, ktorí ho poverili organizáciou pohrebu."

Štefánik zahynul 4. mája 1919. Ako prebiehal pohreb?

"Prvá časť pohrebu bola v sobotu 10. mája 1919 v Bratislave, druhá v Štefánikovom rodnom kraji v nedeľu 11. mája 1919.

Pre krátkosť času nechal Jurkovič na Bradle, na mieste kde dnes stojí mohyla, v skale vystrieľať štyri hroby usporiadané do tvaru kríža.

SkryťVypnúť reklamu

Vo vrchole kríža bola rakva Štefánika, v troch ramenách rakvy talianskych letcov. Okolo štvorhrobky vztýčili štyri stĺpy, ktoré predstavovali štyroch mŕtvych. Boli z dreva, látky a čečiny, aby ich stihli pripraviť."

Koľko ľudí sa prišlo so Štefánikom a talianskymi letcami rozlúčiť na Bradlo?

"Podľa dobových materiálov prišlo na pohreb tridsaťtisíc ľudí. Bol to mimoriadny počin, pretože Štefánik pracoval celý svoj život v zahraničí, zahynul hneď pri návrate domov.

Bežní jednoduchí ľudia sa tak s ním zoznámili v podstate až na jeho pohrebe. Ten v nich zanechal hlboký dojem.

Výnimočný bol tým, že bol navrchu nad krajinou, na všetkých okolitých kostoloch odbíjali zvony, čo bolo veľmi pôsobivé.

Práve tento výnimočný pohreb prispel k obrazu Štefánika ako nášho národného hrdinu. Dušan Jurkovič si bol tohto veľmi dobre vedomý. Tento pohreb označil za svoj najväčší a najodvážnejší umelecký čin."

SkryťVypnúť reklamu

Mohyla vznikala postupne, dokončili ju až osem rokov po pohrebe?

"Prvý návrh Mohyly na Bradle mal Jurkovič pripravený už v roku 1920. Vyjadril sa, že už pri pohrebe sa mu črtali obrysy budúcej mohyly. Tým, ako tam boli štyri pylóny a ľudia boli rozmiestnení v okolí hrobu, črtala sa mu potreba terasových úprav vrcholu Bradla tak, aby tam ľudia mohli byť prítomní. Realizácia však bola veľmi dlhou a náročnou odyseou.

Prečítajte si tiež: Anketu Najväčší Slovák vyhral Milan Rastislav Štefánik Čítajte 

Mohylu začali budovať až v roku 1927. Bolo to preto, lebo rozpočet mohyly dosiahol nakoniec takmer tri milióny korún.

Štátne orgány dali dohromady milión stoosemdesiat tisíc korún. Zvyšok tej sumy vyzbieral Spolok pre postavenie mohyly od ľudí, čo trvalo až do roku 1927. Do zbierky prispievali nielen rodáci, ale aj krajania zo zámoria."

Samotná výstavba však netrvala dlho.

"Mohyla bola postavená obdivuhodne rýchlo. Po tom, čo zhromaždili peniaze, ju postavili za 280 pracovných dní. Bolo to aj preto, že sa pracovalo na viacerých miestach súčasne.

V kameňolome Dreveník na Spiši ťažili travertín, ktorý priamo na mieste opracovali na kvádre s presne určenými rozmermi.

Tieto potom dopravili na železničnú stanicu do Brezovej pod Bradlom. Spolu takto prišlo 194 železničných vagónov. Ešte v roku 1925 postavili na Bradlo prístupovú cestu, aby tam mohli dopravovať stavebný materiál.

Táto cesta slúži na prístup k mohyle dodnes. Práce uľahčila a urýchlila aj skutočnosť, že mohyla je spišským travertínom obložená len zvonku. Jadrá oporných múrov aj terás sú z liateho betónu, čo značne urýchlilo postup práce.

Mohylu dokončili 20. septembra 1928. V základe je mohyla dlhá 96 metrov, široká je 70 metrov. Tvoria ju dve terasy, prvá terasa meria 93 x 62 metrov, druhá 45 x 32 metrov. Zo stredu druhej terasy vyrastá pyramída zakončená tumbou, pričom Štefánikov hrob je v hĺbke 8 metrov pod tumbou.

Nad hrobkou je ďalšia miestnosť, kde je uložený základný kameň mohyly a kríž zo Štefánikovho pôvodného hrobu. Štyri pylóny majú výšku 12 metrov, symbolizujú štyri obete leteckého nešťastia a zároveň štyri krajiny, v ktorých generál Štefánik pôsobil."

Dá sa vidieť aj pôvodný hrob?

"Mohyla je nielen kamenným monumentom pripomínajúcim Štefánikovo dielo, ale aj miestom, kde je naozaj fyzicky pochovaný. Boli tam pochovaní už od čias pohrebu. Jurkovič to vyriešil tak, že počas výstavby mohylu budovali od vonkajších terás, vnútri stále zostával pôvodný hrob.

Až keď sa stavba priblížila k hrobom v apríli 1928, rakvy z pôvodného hrobu vybrali, vybetónovali hrobovú komoru a rakvy uložili dovnútra.

Jurkovič z dôvodu úcty a piety k Štefánikovi a Talianom počítal s tým, že hrob bude uzatvorený a neprístupný. Aj preto osobne dohliadal na to, že pri dokončení mohyly sa vchod uzavrel a zamuroval.

Tak zostáva až do dnes. Ľudia sú, samozrejme, zvedaví, ako to vnútri vyzerá, podľa Jurkovičových plánov sme preto v Múzeu Dušana Jurkoviča pripravili model mohyly, kde sú tieto vnútorné priestory znázornené."

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 326
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 5 344
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 736
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 534
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 744
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 623
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 543
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 605

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Samota
  2. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  3. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  5. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  6. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  7. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  8. Jozef Javurek: Kurátor
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 187
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 833
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 916
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 333
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 624
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 569
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 534
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 333
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Tipujte bez rizika a vyhrajte.


7 h
Cestu zničili nákladné autá z kameňolomu pri výstavbe diaľnice a železnice, štát s prerábkou nepomohol.

Dôležitý cestný ťah budú rekonštruovať takmer pol roka, na čo sa majú vodiči pripraviť?


11 h
Zmena stravovacích a pohybových návykov musí odrážať našu osobnosť. Nezáživným aktivitám a neprirodzenému stravovaniu sa treba radšej vyhnúť.

Jedno pošmyknutie nič neznamená a môže slúžiť aj ako forma odmeny.


28. sep
Ilustračná foto

Podľa lekára nie je potrebné do prirodzeného pôrodu zasahovať.


28. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči musia rátať s obmedzeniami.


13 h

Fakultná nemocnica Nitra plne rešpektuje rozhodnutie krajského súdu, povedala hovorkyňa.


6 h

Trenčianska železničná polícia obvinila 34-ročného muža z okresu Nové Mesto nad Váhom z prečinu výtržníctva.


SITA 28. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Samota
  2. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  3. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  5. Mirka Polohová: O jeseni, prvých gaštanoch a radosti
  6. ADRA Slovensko: Ukrajina | Pomoc pre oslobodené mesto Izium a nový projekt humanitárnej pomoci
  7. Marek Kytka: Skvelý Pavol Regenda opäť skóroval v drese káčerov a Šimon Nemec v Devils podal kvalitný výkon
  8. Jozef Javurek: Kurátor
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 187
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 833
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 916
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 333
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 624
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 569
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 534
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 333
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu