PÚCHOV. Máj rozkvitol aj v galérii Divadla v Púchove. Sedem bývalých žiakov akademickej sochárky Dariny Lovíškovej a šesť ďalších hostí vystavuje svoje práce v galérii púchovského divadla. Niektorí z nich strávili pod vedením Dariny Lovíškovej šestnásť rokov vo výtvarnom odbore Cirkevnej základnej umeleckej školy sv. Cecílie v Bratislave. Spája ich dlhoročné priateľstvo.
Viedli vlastne s autorom dialóg
Väčšina diel sú voľné interpretácie obrazov známych autorov. Medzi obrazmi nájde divák voľné interpretácie diel Edgara Degasa, Gustava Klimta, Clauda Moneta, Vincenta van Gogha či Paula Cézanna.
„Cieľom nie je urobiť vernú kópiu predlohy. Na to tí žiaci nemajú a ani sa nepredpokladá, že sa všetci budú profesionálne venovať umeniu. Cieľom je edukácia,“ povedal kurátor výstavy Viliam Lovíšek.

Žiaci museli vybraného autora spoznať. Spoznať princípy a okolnosti, dobu, v ktorej tvoril a jej historické súvislosti. Cez vedomosti o autorovi sa pokúsiť porozumieť jeho tvorbe a reagovať na ňu. Vybrať si fragment z diela a viesť s autorom pomyslený dialóg. Podobne, ako to robia hudobníci pri nových naštudovaniach klasických diel, alebo režiséri, ktorí sa snažia modernými prostriedkami interpretovať napríklad Shakespeara.
„Ten človek cez ten obraz sa vnára do histórie, do myslenia, do názorov umelcov,“ povedal Lovíšek.
Miešanie autorov aj smerov
Dialóg prinášala aj samotná inštalácia obrazov, ktorá miešala autorov aj výtvarné smery. Medzi odkazy na klasikov sa tak dostali aj diela, ktoré sú maliarskou interpretáciou vlastných fotografií umelca. Takýmto oživením výstavy sú mužské akty videné z netradičných uhlov pohľadu od Martina Mikláša z cyklu – Od mladosti k dospelosti.
„My stále súťažíme, kto príde s čímsi, čo ešte nik nevidel, ale to je nepotrebné. Toto je možnosť, vrátiť sa cez výtvarnú stopu, ktorá môže mať pokojne aj päťsto rokov, nájsť a vyniesť na povrch fragment histórie a konfrontovať ho so súčasnosťou,“ povedal kurátor.

Takmer stovka diel
Zdôraznil, že cieľom výstavy je dať spoločnosti správu. Nie je pritom dôležité, či tú správu prinášajú profesionálni umelci, alebo amatéri. Podstatné je viesť dialóg, otvárať témy, diskusie o výtvarnom umení, ktoré sú na Slovensku po revolúcii čoraz viac vytesnené z okruhu záujmu verejnosti. „Každá výstava musí mať dôvod, prečo ju robíte. Výstava len pre výstavu je nezmysel,“ povedal kurátor.
Výstava v galérii divadla ponúka takmer stovku diel, ktoré sú nainštalované aj na schodišti. Je predajná