POVAŽSKÁ BYSTRICA. Ala Teicherová neprináša tentoraz ikony, aj keď na výstave sú zastúpené aj sakrálne námety. Výstava je skôr prehliadkou diel vytvorených zaujímavou špachtľovou technikou. Dýcha z nich pestrofarebnosť života.
Zaujímavá technika nanášania hmoty
Na výstave sú obrazy vytvorené špachtľovou technikou, olejomaľby a dva akvarely. „Už dva mesiace som na voľnej nohe a snažím sa tvoriť. Robím to tak intenzívne, že ráno sa zobudím, začínam od šiestej a končím večer. Až som si presilila ruku, takže si musím teraz dať prestávku,“ prezradila so smiechom Ala Teicherová.

Medzi obrazmi nájdete krajinky, zátišia, ale aj pohľady do ulíc mesta, výjavy z bežného života, ktoré skrývajú rôzne príbehy. Najnovšie diela zobrazujú Madonu s dieťaťom a anjela strážcu pokoja. Pôsobia veľmi nadpozemsky. „Vytiahla som si niečo z pamäte ikonografie a posunula som to do olejomaľby a špachtľovej tvorby. Tiež som prispela plátkovým zlatom do svätožiary. Chcela som niečo nové,“ povedala Teicherová. Podarilo sa, výsledok je prekvapujúci.
Pri špachtľovej technike si urobí maliarka najprv podmaľbu a potom špachtľou dotvára ostatné veci. Dokáže vytvoriť neskutočnú hru farieb. Pri prekrývaní vždy vyjde niečo prekvapivé.
Posun do ďalšej tvorivej dimenzie
Maliar Jozef Vydrnák, ktorý otváral výstavu Aly Teicherovej, hovorí, že už asi dvadsať rokov dozadu objavila akademického maliara Jána Šándoru, z ktorého zostala užasnutá.

„Začala preberať postupne techniku nanášania farebných hmôt špachtľou. Šándora však ako chlap riešil vrstvenie hmoty robustne. Alenka to prebrala, ale niečo je iné. Ona je ženská duša, chce urobiť radosť. So špachtľou naberá oveľa menšia hmoty farby a je veľmi rýchla. Dikcia roznášania farebných plôch aj modelovanie zobrazovanej témy je svojské, ide o ženského Šándoru na Považí,“ opisuje tvorbu maliarky Vydrnák.
Dodáva ešte, ako často spolu hovorili, že by bolo dobré urobiť nejaký prienik medzi ikonou a pastóznou tvorbou. „Som rád, že tu má Alenka svoje posledné dve diela, kde tento prienik cítiť. Telové časti archanjela či Madony sú zobrazené hladkou maľbou a ostatné partie rozmetá farebnou hmotou. Dostáva sa do ďalšej tvorivej dimenzie,“ charakterizuje Vydrnák.
Diela Aky Teicherovej si môžete na výstave Farbené impresie pozrieť do konca mája