Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Aj z malého, desaťkilogramového psíka, sa môže stať smrteľné bremeno

Preprava zvierat má svoje pravidlá, inak ohrozujeme ich aj sami seba.

POVAŽSKÁ BYSTRICA. V lete zvykneme cestovať častejšie ako inokedy. Do auta berieme aj našich domácich miláčikov. Ak ich neprepravujeme správne, ohrozujeme ich aj sami seba a spolucestujúcich.

Pani Viola má menšieho psíka. Bežne ho vozia v aute, napríklad aj na dovolenku do Chorvátska. „Kúpili sme si traky a zabezpečujeme ho pásom,“ prezradila s tým, že na dlhšie cesty používajú aj špeciálne ležadlo. So psíkom pri ceste autom našťastie nikdy nemali problém.

„Vlezie do akéhokoľvek auta. Teší sa, keď ide na výlet,“ prezradila. Iné problémy má ich dcéra. Jej psík cestu síce zvládne, ale neustále kňučí, čo šoféra aj cestujúcich, samozrejme, znervózňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Až štyroch menších psíkov zvykne prepravovať Dáša Oštirová. Používa prepravku. „Je to bezpečné pre nich, aj posádku v aute. Vozím aj deti, takže nemám obavy, ak prudšie zabrzdím. Kedysi som vozila psy navoľno, ale bola som v strese. Ony nevidia, že brzdím, a boli prekvapené, čo sa deje,“ vysvetľuje s tým, že psíky musia byť určite zabezpečené. Inak môžu byť pre posádku nebezpečné.

„Je to vlastne náklad a môže nás pri nehode zraniť,“ dodáva.

Psíky reagujú rôzne. Aj pri menšej nehode vycítia rýchlejšie ako ľudia stres a zvyknú z auta ujsť, ak nie sú v klietke alebo pripútaní. Ak im býva zle a otvoríme auto, tiež často volia únik.

Súvisiaci článok Túlavých psov vedia dať na poriadok v Dubnici aj Považskej Bystrici Čítajte 

Prepravka alebo vozík

Kynologička a cvičiteľka psov z Edudok Michaela Balušíková potvrdzuje, že preprava psa v aute má svoje pravidlá. „Veľa ľudí preferuje hlavne z finančnej stránky vozenie na voľno v kufri. Nemusia riešiť prepravný box ani nič podobné,“ hovorí kynologička. Pes by však mal byť zabezpečený. U nich v klube preferujú prepravky. „Pre nás je to najbezpečnejší aj najpraktickejší spôsob prepravy. Máme pracovné plemená a v prepravkách sa upokoja,“ tvrdí Balušíková. Dobrý je tiež box, ktorý je ako príves pripevnený za autom. Toto je výhodné pre ľudí, ktorí majú viac psov.

SkryťVypnúť reklamu

V prepravke je pes chránený zo všetkých strán a pri nehode nie je hrozbou pre vodiča ani spolujazdcov. „Vyrábajú sa podľa váhy. Môžu byť plastové alebo hliníkové, záleží na tom, aké majiteľ zvolí. Prepravky by mali byť ukotvené, pes ide váhou v zákrutách do strán, takže je dobré, aby bola pripevnená,“ vysvetľuje Balušíková.

Mylné domnienky a učenie

Veľa ľudí nechce takto voziť zviera, majú pocit, že je utláčané, že mu nie je dobre, keď musí byť zatvorené, je mu teplo. Prekáža im tiež, že prepravka zaberie veľa miesta. „V prepravke však nájde pes útočisko. Je to miesto, kde sa schúli, keď má strach, kde si oddýchne. Má sa v nej upokojiť, keď cíti úzkosť,“ vysvetľuje kynologička.

Aby zvieratko takto vnímalo prepravku, treba ho postupne na vozenie v nej naučiť. S učením treba začať mimo auta.

SkryťVypnúť reklamu

„Veľa psov má fóbiu z vozenia v aute, pretože sa im prevoz v nej spája s cestou do veterinárnej kliniky alebo na zákroky k veterinárovi, na vakcináciu napríklad. Pes si ju jednoducho spája s nepríjemnou skúsenosť v aute,“ vysvetľuje Michaela Balušíková.

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  2. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  4. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  7. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  8. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 381
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 082
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 861
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 569
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 804
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 553
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 465
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 318

Blogy SME

  1. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  2. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  3. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  4. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  5. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  6. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  7. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: skalné okná
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 434
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 875
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 960
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 508
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 415
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 144
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 998
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 782
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Plochy na umiestnenie predvolebných plagátov si môžu žrebovať zaregistrované politické strany, hnutia, koalície a nezávislí kandidáti sa budú žrebovať vo štvrtok.


TASR 17m
ilustračné foto

Na diaľnicu muža vraj poslala navigácia.


TASR 31m

Redakciu aj príjem inzercie nájdete od 1. októbra na novej adrese v širšom centre mesta.


22 h

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 23 h

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

Blogy SME

  1. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  2. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  3. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  4. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  5. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  6. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  7. Vlado Monček: Sabotované plynovody: Keby to boli Rusi, ako by to urobili?
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: skalné okná
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 434
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 875
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 960
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 508
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 415
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 144
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 998
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 782
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu