POVAŽSKÁ BYSTRICA . Trenčiansky samosprávny kraj spustil opravy ciest druhej a tretej triedy. Župa plánuje zo svojho rozpočtu zrekonštruovať celkom štyridsaťštyri úsekov ciest, šesť mostných objektov a dva oporné múry. Uplynulý týždeň otvárali stavby na štyroch cestných úsekoch v kraji, na ktoré získala župa európske financie.
Začínali spustením prvej etapy rekonštrukcie cesty druhej triedy číslo 517 z Považskej Bystrice do Domaniže. Etapu odštartovala rekonštrukcia Orlovského mosta, ktorý je jediným premosteným Váhu v meste pod Manínom.
Štyri úseky
Trenčiansky samosprávny kraj začal so spustením rekonštrukcií štyroch cestných úsekov v Považskej Bystrici, kde sa začína oprava cesty II/517 smerom na Domanižu. Opravia tiež 1,2 kilometra cesty II/581 medzi Novým Mestom nad Váhom a Myjavou.

Tento úsek si kvôli poprepadávanej ceste vyžiada viac ako dve stovky mikropilotov, ktoré ju majú spevniť. Pracovať sa bude tiež na oprave cesty II/579 z Hradišťa do Partizánskeho. Posledným úsekom, ktorý majú začať opravovať, je spojnica medzi Trenčianskou Teplou a Dežericami (II/516). Spomenuté cestné úseky majú dovedna osemnásť kilometrov a vyžiadajú si investíciu vo výške 11,3 milióna, ktorú kraj získal z európskych fondov a na jej spolufinancovaní sa podieľa piatimi percentami.
Župa zároveň rekonštruuje štyridsaťštyri úsekov ciest z vlastných finančných zdrojov. Plánuje preinvestovať 6,6 milióna eur, za ktoré opravia viac ako 58 kilometrov ciest druhej a tretej triedy. Jaroslav Baška pripomenul, že je to historicky najvyšší objem finančných prostriedkov, ktoré kraj dal na opravy ciest. „Vnímam to ako splátku dlhu Trenčianskeho samosprávneho kraja voči cestujúcej verejnosti,“ povedal trenčiansky župan.
Orlovský most vysúťažili v Prešove
Ako informoval predseda kraja Jaroslav Baška, prvá etapa rekonštrukcie cesty II/517 zahŕňa aj opravu Orlovského mosta a časti spomenutej cesty, ktorá vedie cez Považskú Bystricu. Etapa je dlhá 3,6 kilometra a končí sa križovatkou pri obchodnom reťazci Tesco.
Celá investícia vrátane opravy mosta predstavuje viac ako 3,8 milióna eur. Väčšiu časť, až dva a pol milióna, si vyžiada oprava mosta. „Orlovský most je dôležitý pre mesto, ale je nenahraditeľnou spojnicou aj pre celú Púchovskú dolinu, pre ľudí, ktorí bývajú na Bytčianskej strane.
Celá Marikovská a Papradňanská dolina je odkázaná na to, aby ten most bol čo najskôr hotový,“ povedal primátor Považskej Bystrice Karol Karas.
Verejné obstarávanie na dodávateľa stavby pre TSK tentoraz zabezpečoval Prešovský samosprávny kraj.
Podľa trenčianskeho župana tento spôsob spájania sa krajov pri vyhlasovaní výziev odporúča európska komisia, je vraj efektívnejší. Do tendra sa mohlo prihlásiť viacero väčších firiem a vďaka tejto praxi župa ušetrila financie.
„Odhadovaná cena bola 4,7 milióna eur a vysúťažili sme stavbu za 3,8 milióna. Ušetrené zdroje môžeme použiť na ďalšie úseky,“ povedal Baška.

Čo sa bude opravovať
Na celom úseku prvej etapy rekonštruovanej cesty II/517 sa vymení asfaltový koberec.
„Najskôr bude zatvorený ľavý most v smere do mesta od Orlového, kde budeme meniť len obrusnú vrstvu,“ riaditeľ spoločnosti SMS, a. s., Dalibor Novotný, ktorá je zhotoviteľom stavby.
Hneď ako bude koberec vymenený, uzavrie sa pravý, starší most, ktorý sa podrobí rozsiahlejšej rekonštrukcii spodnej stavby. „My opravujeme podhľadové betóny a príslušenstvo mosta, do konštrukcie a statiky mosta nezasahujeme. Nie je dôvod,“ povedal Novotný.
Kompletne sa teda budú vymieňať zábradlia, zvodidlá, verejné osvetlenie aj spájajúca doska a asfaltový koberec. Opravovať sa bude aj most ponad železnicu, ktorý sa zdvihne na hydraulických lisoch a kompletne sa na ňom vymenia ložiská.
Dopravné obmedzenia
Rekonštrukcia cesty prinesie dopravné obmedzenia. Rekonštruovať sa bude po úsekoch a podľa polície s maximálnym dôrazom na plynulosť premávky.V budovaných úsekoch znížia rýchlosť. Ako budú vyzerať obchádzky, sme sa zatiaľ nedozvedeli. Projekt dočasného dopravného značenia je v pripomienkovom konaní.
„Ešte nemáme konkrétny termín, záleží na tom, kedy zhotoviteľ stavby zahrnie svoje pripomienky do svojho plánu a dá ho na posúdenie okresnému dopravnému inšpektorátu,“ povedal riaditeľ krajského dopravného inšpektorátu Jozef Rendek.
Ani zhotoviteľ stavby nevedel spresniť termín uzávery mosta. Len trojica pracovníkov montujúca lešenie pod konštrukciou mosta prezrádzala, že stavba sa začala.
Na jej dokončenie má zhotoviteľ deväť mesiacov, čiže by ju mal končiť najneskôr v máji budúceho