POVAŽSKÁ BYSTRICA/PÚCHOV. Železnice Slovenskej republiky modernizujú úseky tratí, ktoré sú súčasťou medzinárodných koridorov. Ide o historicky dlhodobé záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd , ktorých cieľom je práve modernizácia železničnej infraštruktúry. Momentálne sa pracuje aj v úseku Púchov – Považská Teplá.
Zaväzujú ich aj dohovory
ŽSR musia modernizovať, zaväzujú ich k tomu medzinárodné dohovory. Ide napríklad o európsku dohodu o medzinárodných železničných magistrálach ešte z roku 1985, európsku dohodu o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy z roku 1993.
Ďalej prispieva modernizácia k zabezpečeniu záväzkov vyplývajúcich z článku 9 Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a tým súvisiacou legislatívou našej republiky. „Modernizácia je predpokladom pre plnohodnotné vytvorenie tranzitného koridoru, ktorý bude spĺňať požiadavky technických špecifikácií, aby sa dosiahla vzájomná súčinnosť konvenčných železničných systémov Európy.

Okrem dosiahnutia technických parametrov je modernizácia nevyhnutným medzníkom pri prechode prevádzky na ekonomicky výhodnejšiu striedavú elektrickú trakciu s jednofázovým systémom,“ vysvetľuje Július Oláh, vedúci odboru investorského Železníc Slovenskej republiky.
Dodáva, že splnenie kritérií a požiadaviek je predpokladom na zvýšenie konkurencieschopnosti železničnej dopravy, dosiahnutie ekonomických benefitov z tranzitu tovarov a ekologických aspektov.
Ďalším dôvodom modernizácie je vyčerpanie technickej životnosti dôležitých subsystémov infraštruktúry. Ich modernizácia zabezpečí zvýšený komfort a väčšiu bezpečnosť cestujúcej verejnosti.
Zároveň podmienka zrušenia úrovňových priecestí na hlavnej trati eliminuje nebezpečné strety chodcov, cyklistov a motoristov s vlakmi.
„Modernizácia, ako každý významný dopravný prvok, má určite svojich odporcov. Železničná doprava je však neodmysliteľnou súčasťou spoločnosti, ktorá bola hybnou silou ekonomiky v časoch dávno pred zavedením automobilovej či leteckej dopravy. Napriek stagnácii objemov prepravy tovarov v porovnaní s nákladnou automobilovou dopravou je nielen záujmom Slovenskej republiky, ale aj Európskej komisie orientovať sa na opätovné zatraktívnenie tohto druhu dopravy,“ tvrdí Oláh.