Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Dopravca: Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom dopravy

Rudolf Holba roky podniká v kamiónovej doprave. Hodnotí, aké podmienky majú dopravcovia na Slovensku.

Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans. Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans. (Zdroj: Peter Hudák)

ILAVA. Keď začal Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans, v roku 1993 zabezpečovať služby v nákladnej a neskôr kamiónovej doprave, netušil, kam a ako veľmi sa posunie podnikanie v tomto segmente. Zmeny sú veľmi veľké.

Veľké zmeny priniesol vstup do EÚ

Rudolf Holba hovorí, že keď začínali, bolo všetko celkom iné ako teraz, jednoduchšie. „A to z hľadiska administratívnej záťaže a tiež podmienok na trhu, ktoré vládnu pre dopravcov,“ vysvetľuje. Podmienkami pritom myslí legislatívu a určite aj silnejšiu konkurenciu. Obrovskú zmenu priniesol máj 2004. „Potom, ako sme sa stali členmi Európskej únie, bola doprava úplne liberalizovaná,“ hovorí Holba.

Skryť Vypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujímať Vo Visolajoch budujú nový moderný sklad Čítajte 

V období predtým ste na každú prepravu do zahraničia potrebovali povolenku od ministerstva vnútra. Povolenky sa vydávali na základe bilaterálnych dohôd medzi štátmi. Jediný štát, ktorý ich vtedy vydával bez obmedzení, bolo Nemecko. My sme vozili hlavne tam. Trh bol týmito povolenkami značne deformovaný. Toto všetko sa zmenilo po vstupe do Únie,“ spomína si Holba.

Výhody aj väčšia konkurencia

Pre firmy, ktoré podnikali v tomto segmente dopravy, to bolo na jednej strane výhodné, že sa otvoril trh, museli však čeliť aj väčšej konkurencii. Do roku 2006 tak dochádza k selekcii firiem na Slovensku, keď niektoré museli skončiť činnosť a nové vznikli.

„My sme sa ako firma začali rozvíjať až po roku 2004. Aby som bol konkrétny, keď sme v roku 1993 začali podnikať s jedným kamiónom, mali sme jednu licenciu na dopravu a v roku 2004, po vstupe do Únie, už sme ich mali 7, v roku 2009 45, a teraz ich máme 85,“ vypočítava majiteľ Comextransu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodáva, že nakontrahovať si mohli prácu na Západe, koľko chceli a to im pomohlo.

Ešte k doprave Pri rekonštrukcii železnice pribudne aj nová cesta do Púchova, nástupištia a zastávka Čítajte 

Rozvoj priemyslu

Po vstupe do Únie však nastal u nás aj veľký rozvoj priemyslu. „Konkrétne v našej oblasti to bolo pôsobenie firmy Leoni Autokábel Slovakia, s. r. o., Trenčín, vzdialenejšia bola Kia Motors, Žilina, ale subdodávateľov mala v Dubnici nad Váhom a Ilave. Neskôr to bola firma Vaillant Industrial Slovakia, s. r. o., Trenčianske Stankovce, ako svetový výrobca kotlov. Toto sú naši hlavní obchodní partneri, pre ktorých vozíme dodnes,“ vyzdvihol rozvoj regiónu, kde podniká Holba s tým, že Trenčiansky kraj je veľmi dobre priemyselne rozvinutý, podniká sa tu dobre.

Doprial by to aj dopravcom v iných, menej rozvinutých častiach Slovenska. Či už by zabezpečovali dopravu pre priemysel, alebo aj pre iné segmenty.

Skryť Vypnúť reklamu

V rozvoji regiónov je však stále veľký nepomer.

Nedávno nadviazal Comextrans spoluprácu so spoločnosťou Kaufland Slovenská repulika, v. o. s., ktorý má centrálny sklad vedľa ich firmy v Ilave.

Nedostatok vodičov

Zatiaľ čo v minulosti záviselo rozširovanie firmy hlavne od toho, či ste si dokázali zohnať prácu, teraz je to trochu inak. „Posledné tri či štyri roky je dôležité, či si dokážete zohnať a udržať vodičov, ktorí na kamiónoch jazdia. Je akútny nedostatok pracovníkov. To však nepociťujú len ľudia, ktorí podnikajú v doprave,“ hovorí Holba.

Napísali sme ešte Elektromobily sú efektívnejšie, ekologickejšie aj tichšie. Aká je ich budúcnosť? Čítajte 

V našom štáte sú podľa Rudolfa Holbu veľké požiadavky na ľudí, ktorí chcú vykonávať prácu vodiča. „Už len vodičský preukaz je u nás dosť drahá záležitosť. Vodič musí však mať aj kvalifikačnú kartu, psychotesty, zdravotnú prehliadku. Získanie tohto všetkého chce peniaze aj čas a niektorých záujemcov o prácu už toto všetko odradí,“ tvrdí Holba.

Stáva sa tiež, že ak niekto všetko získa, nakoniec predsa len prácu nevykonáva, aj keď je už dnes celkom dobre platená.

„Jednoducho príde na to, že je to ťažký chlebík a radšej si nájde niečo ľahšie.“

Obrovská záťaž

Štát kladie na ľudí, ktorí podnikajú v kamiónovej doprave, podľa Rudolfa Holbu obrovskú administratívnu záťaž. Nedokáže však vymáhať dodržiavanie podmienok rovnako intenzívne od všetkých dopravcov.

„Pokiaľ niektorí nedodržiavajú legislatívu, zneužívajú podmienky vo svoj vlastný prospech, prispôsobujú si zákony, tak takým sa u nás v podstate nič nestane, lebo štát to nedokáže účinne kontrolovať,“ hovorí Holba.

A keď skontroluje, nedokáže účinne vymáhať, aby došlo k náprave. Na trhu potom vzniká nerovnováha. „Kto nedodržiava predpisy, je v konkurenčnej výhode, vozí za nižšie ceny. Poctivý sa trápi,“ vysvetľuje Holba. Dodáva, že hovorí o práci osádok vozidiel kamiónovej a vnútroštátnej dopravy, ide o dohodu AETR, kde je presne stanovené, koľko hodín môže vodič denne jazdiť, kde musí mať a aké dlhé prestávky.

Mohlo by vás ešte zaujímatť Výstavba mosta v Ilave bude stáť milióny eur, župa by prijala podporu štátu Čítajte 

„Obchádzanie tohto predpisu prináša potom na cestách aj havárie pre únavu vodičov. Štát o tom aj vie, že sa predpisy obchádzajú, ale nedokáže proti porušeniam dôsledne zakročiť, odobrať licencie. Nepočul som ešte, že by sa niečo také stalo,“ hovorí Holba.

Len formálne kontroly a vysoké pokuty

Ak robí štát nejaké kontroly, štátni zamestnanci sa zameriavajú na formálnu stránku priestupkov.

Za tie dávajú vysoké pokuty. „Je až neuveriteľné, že bola stanovená pokuta vo výške 400 eur na Slovensku za to, keď idete s kamiónom a máte zlý počet náprav zadaných v palubnej jednotke, ktorú sníma mýto. Keď to odčíta mýtna brána, pod ktorou prejdete, pokuta vám príde automaticky. Nezáleží na tom, akú škodu ste spôsobili, či to bolo úmyselné alebo nie. Toto sa však kontroluje ľahko,“ hovorí Holba s tým, že pre problém dali asi traja vodiči v Comextranse výpoveď. Dodáva, že teraz boli rokovanie na zníženie pokuty na polovicu. Na nemeckom trhu je za tento priestupok pokuta len 70 eur.

„Na Slovensku aj za nedodržiavanie dohody AETR dávajú najvyššiu možnú pokutu, je to 166 eur,“ hovorí Holba s tým, že je taká, aj keď sa ´sekne´ vodič len minimálne.

Cesty

„Aj na stave ciest vidieť, ako je náš štát riadený. Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom automobilovej dopravy. Sme na tom horšie ako iné štáty, a to sa nepozerám na západ od našej hranice. Ak nie je za tridsať rokov štát schopný postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc, tak to je smutné. Niečo nie je v poriadku,“ hovorí Holba.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 813
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 825
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 924
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 532
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 680
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 102
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 584
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 495
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 338
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pagáč: Belušu v druhej lige nechceli

Hlavný sponzor FK Beluša sa smial na komentároch fanúšikov Slovana

Hlavný sponzor FK Beluša Rastislav Pagáč.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Nemocnica v Považskej Bystrici sprísni od piatka protipandemické opatrenia

Nemocnica s poliklinikou v Považskej Bystrici sprísňuje protipandemické opatrenia. Od piatka budú s výnimkou dvoch zavreté všetky vstupy do nemocnice.

Ilustračná fotografia.

Trenčín a Dubnica nad Váhom zvažujú úplný zákaz hazardu

Mestá Trenčín aj Dubnica nad Váhom zvažujú úplný zákaz hazardu na svojom území. Umožňuje im to novela zákona o hazardných hrách.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Už ste čítali?