Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Dopravca: Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom dopravy

Rudolf Holba roky podniká v kamiónovej doprave. Hodnotí, aké podmienky majú dopravcovia na Slovensku.

Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans. Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans. (Zdroj: Peter Hudák)

ILAVA. Keď začal Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans, v roku 1993 zabezpečovať služby v nákladnej a neskôr kamiónovej doprave, netušil, kam a ako veľmi sa posunie podnikanie v tomto segmente. Zmeny sú veľmi veľké.

Veľké zmeny priniesol vstup do EÚ

Rudolf Holba hovorí, že keď začínali, bolo všetko celkom iné ako teraz, jednoduchšie. „A to z hľadiska administratívnej záťaže a tiež podmienok na trhu, ktoré vládnu pre dopravcov,“ vysvetľuje. Podmienkami pritom myslí legislatívu a určite aj silnejšiu konkurenciu. Obrovskú zmenu priniesol máj 2004. „Potom, ako sme sa stali členmi Európskej únie, bola doprava úplne liberalizovaná,“ hovorí Holba.

Skryť Vypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujímať Vo Visolajoch budujú nový moderný sklad Čítajte 

V období predtým ste na každú prepravu do zahraničia potrebovali povolenku od ministerstva vnútra. Povolenky sa vydávali na základe bilaterálnych dohôd medzi štátmi. Jediný štát, ktorý ich vtedy vydával bez obmedzení, bolo Nemecko. My sme vozili hlavne tam. Trh bol týmito povolenkami značne deformovaný. Toto všetko sa zmenilo po vstupe do Únie,“ spomína si Holba.

Výhody aj väčšia konkurencia

Pre firmy, ktoré podnikali v tomto segmente dopravy, to bolo na jednej strane výhodné, že sa otvoril trh, museli však čeliť aj väčšej konkurencii. Do roku 2006 tak dochádza k selekcii firiem na Slovensku, keď niektoré museli skončiť činnosť a nové vznikli.

„My sme sa ako firma začali rozvíjať až po roku 2004. Aby som bol konkrétny, keď sme v roku 1993 začali podnikať s jedným kamiónom, mali sme jednu licenciu na dopravu a v roku 2004, po vstupe do Únie, už sme ich mali 7, v roku 2009 45, a teraz ich máme 85,“ vypočítava majiteľ Comextransu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodáva, že nakontrahovať si mohli prácu na Západe, koľko chceli a to im pomohlo.

Ešte k doprave Pri rekonštrukcii železnice pribudne aj nová cesta do Púchova, nástupištia a zastávka Čítajte 

Rozvoj priemyslu

Po vstupe do Únie však nastal u nás aj veľký rozvoj priemyslu. „Konkrétne v našej oblasti to bolo pôsobenie firmy Leoni Autokábel Slovakia, s. r. o., Trenčín, vzdialenejšia bola Kia Motors, Žilina, ale subdodávateľov mala v Dubnici nad Váhom a Ilave. Neskôr to bola firma Vaillant Industrial Slovakia, s. r. o., Trenčianske Stankovce, ako svetový výrobca kotlov. Toto sú naši hlavní obchodní partneri, pre ktorých vozíme dodnes,“ vyzdvihol rozvoj regiónu, kde podniká Holba s tým, že Trenčiansky kraj je veľmi dobre priemyselne rozvinutý, podniká sa tu dobre.

Doprial by to aj dopravcom v iných, menej rozvinutých častiach Slovenska. Či už by zabezpečovali dopravu pre priemysel, alebo aj pre iné segmenty.

Skryť Vypnúť reklamu

V rozvoji regiónov je však stále veľký nepomer.

Nedávno nadviazal Comextrans spoluprácu so spoločnosťou Kaufland Slovenská repulika, v. o. s., ktorý má centrálny sklad vedľa ich firmy v Ilave.

Nedostatok vodičov

Zatiaľ čo v minulosti záviselo rozširovanie firmy hlavne od toho, či ste si dokázali zohnať prácu, teraz je to trochu inak. „Posledné tri či štyri roky je dôležité, či si dokážete zohnať a udržať vodičov, ktorí na kamiónoch jazdia. Je akútny nedostatok pracovníkov. To však nepociťujú len ľudia, ktorí podnikajú v doprave,“ hovorí Holba.

Napísali sme ešte Elektromobily sú efektívnejšie, ekologickejšie aj tichšie. Aká je ich budúcnosť? Čítajte 

V našom štáte sú podľa Rudolfa Holbu veľké požiadavky na ľudí, ktorí chcú vykonávať prácu vodiča. „Už len vodičský preukaz je u nás dosť drahá záležitosť. Vodič musí však mať aj kvalifikačnú kartu, psychotesty, zdravotnú prehliadku. Získanie tohto všetkého chce peniaze aj čas a niektorých záujemcov o prácu už toto všetko odradí,“ tvrdí Holba.

Stáva sa tiež, že ak niekto všetko získa, nakoniec predsa len prácu nevykonáva, aj keď je už dnes celkom dobre platená.

„Jednoducho príde na to, že je to ťažký chlebík a radšej si nájde niečo ľahšie.“

Obrovská záťaž

Štát kladie na ľudí, ktorí podnikajú v kamiónovej doprave, podľa Rudolfa Holbu obrovskú administratívnu záťaž. Nedokáže však vymáhať dodržiavanie podmienok rovnako intenzívne od všetkých dopravcov.

„Pokiaľ niektorí nedodržiavajú legislatívu, zneužívajú podmienky vo svoj vlastný prospech, prispôsobujú si zákony, tak takým sa u nás v podstate nič nestane, lebo štát to nedokáže účinne kontrolovať,“ hovorí Holba.

A keď skontroluje, nedokáže účinne vymáhať, aby došlo k náprave. Na trhu potom vzniká nerovnováha. „Kto nedodržiava predpisy, je v konkurenčnej výhode, vozí za nižšie ceny. Poctivý sa trápi,“ vysvetľuje Holba. Dodáva, že hovorí o práci osádok vozidiel kamiónovej a vnútroštátnej dopravy, ide o dohodu AETR, kde je presne stanovené, koľko hodín môže vodič denne jazdiť, kde musí mať a aké dlhé prestávky.

Mohlo by vás ešte zaujímatť Výstavba mosta v Ilave bude stáť milióny eur, župa by prijala podporu štátu Čítajte 

„Obchádzanie tohto predpisu prináša potom na cestách aj havárie pre únavu vodičov. Štát o tom aj vie, že sa predpisy obchádzajú, ale nedokáže proti porušeniam dôsledne zakročiť, odobrať licencie. Nepočul som ešte, že by sa niečo také stalo,“ hovorí Holba.

Len formálne kontroly a vysoké pokuty

Ak robí štát nejaké kontroly, štátni zamestnanci sa zameriavajú na formálnu stránku priestupkov.

Za tie dávajú vysoké pokuty. „Je až neuveriteľné, že bola stanovená pokuta vo výške 400 eur na Slovensku za to, keď idete s kamiónom a máte zlý počet náprav zadaných v palubnej jednotke, ktorú sníma mýto. Keď to odčíta mýtna brána, pod ktorou prejdete, pokuta vám príde automaticky. Nezáleží na tom, akú škodu ste spôsobili, či to bolo úmyselné alebo nie. Toto sa však kontroluje ľahko,“ hovorí Holba s tým, že pre problém dali asi traja vodiči v Comextranse výpoveď. Dodáva, že teraz boli rokovanie na zníženie pokuty na polovicu. Na nemeckom trhu je za tento priestupok pokuta len 70 eur.

„Na Slovensku aj za nedodržiavanie dohody AETR dávajú najvyššiu možnú pokutu, je to 166 eur,“ hovorí Holba s tým, že je taká, aj keď sa ´sekne´ vodič len minimálne.

Cesty

„Aj na stave ciest vidieť, ako je náš štát riadený. Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom automobilovej dopravy. Sme na tom horšie ako iné štáty, a to sa nepozerám na západ od našej hranice. Ak nie je za tridsať rokov štát schopný postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc, tak to je smutné. Niečo nie je v poriadku,“ hovorí Holba.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 421
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 483
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 618
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 187
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 134
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 093
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 967
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 861
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

ilustračné foto

Za sobotu pribudlo 1 905 pozitívnych prípadov odhalených PCR testami a 103 úmrtí. V nemocniciach je momentálne hospitalizovaných 3 354 pacientov.

14m
Športová hala sa premenila na testovacie centrum

Počas soboty testovala väčšina obcí, v mestách boli desiatky odberových miest. Na sumárne výsledky z celého skríningu si musíme počkať, za sobotu sú však už známe.

1 h

Pozrite si milé zábery našich najmenších.

2 h

Na Slovensku za uplynulý deň pribudlo 1 544 pozitívne testovaných ľudí formou PCR testov a 2 097 pozitívne testovaných antigénnymi testami.

23. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

20 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

15 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

21 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

15 h

Už ste čítali?