ILAVA. Keď začal Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans, v roku 1993 zabezpečovať služby v nákladnej a neskôr kamiónovej doprave, netušil, kam a ako veľmi sa posunie podnikanie v tomto segmente. Zmeny sú veľmi veľké.
Veľké zmeny priniesol vstup do EÚ
Rudolf Holba hovorí, že keď začínali, bolo všetko celkom iné ako teraz, jednoduchšie. „A to z hľadiska administratívnej záťaže a tiež podmienok na trhu, ktoré vládnu pre dopravcov,“ vysvetľuje. Podmienkami pritom myslí legislatívu a určite aj silnejšiu konkurenciu. Obrovskú zmenu priniesol máj 2004. „Potom, ako sme sa stali členmi Európskej únie, bola doprava úplne liberalizovaná,“ hovorí Holba.

V období predtým ste na každú prepravu do zahraničia potrebovali povolenku od ministerstva vnútra. Povolenky sa vydávali na základe bilaterálnych dohôd medzi štátmi. Jediný štát, ktorý ich vtedy vydával bez obmedzení, bolo Nemecko. My sme vozili hlavne tam. Trh bol týmito povolenkami značne deformovaný. Toto všetko sa zmenilo po vstupe do Únie,“ spomína si Holba.
Výhody aj väčšia konkurencia
Pre firmy, ktoré podnikali v tomto segmente dopravy, to bolo na jednej strane výhodné, že sa otvoril trh, museli však čeliť aj väčšej konkurencii. Do roku 2006 tak dochádza k selekcii firiem na Slovensku, keď niektoré museli skončiť činnosť a nové vznikli.
„My sme sa ako firma začali rozvíjať až po roku 2004. Aby som bol konkrétny, keď sme v roku 1993 začali podnikať s jedným kamiónom, mali sme jednu licenciu na dopravu a v roku 2004, po vstupe do Únie, už sme ich mali 7, v roku 2009 45, a teraz ich máme 85,“ vypočítava majiteľ Comextransu.
Dodáva, že nakontrahovať si mohli prácu na Západe, koľko chceli a to im pomohlo.

Rozvoj priemyslu
Po vstupe do Únie však nastal u nás aj veľký rozvoj priemyslu. „Konkrétne v našej oblasti to bolo pôsobenie firmy Leoni Autokábel Slovakia, s. r. o., Trenčín, vzdialenejšia bola Kia Motors, Žilina, ale subdodávateľov mala v Dubnici nad Váhom a Ilave. Neskôr to bola firma Vaillant Industrial Slovakia, s. r. o., Trenčianske Stankovce, ako svetový výrobca kotlov. Toto sú naši hlavní obchodní partneri, pre ktorých vozíme dodnes,“ vyzdvihol rozvoj regiónu, kde podniká Holba s tým, že Trenčiansky kraj je veľmi dobre priemyselne rozvinutý, podniká sa tu dobre.
Doprial by to aj dopravcom v iných, menej rozvinutých častiach Slovenska. Či už by zabezpečovali dopravu pre priemysel, alebo aj pre iné segmenty.
V rozvoji regiónov je však stále veľký nepomer.
Nedávno nadviazal Comextrans spoluprácu so spoločnosťou Kaufland Slovenská repulika, v. o. s., ktorý má centrálny sklad vedľa ich firmy v Ilave.
Nedostatok vodičov
Zatiaľ čo v minulosti záviselo rozširovanie firmy hlavne od toho, či ste si dokázali zohnať prácu, teraz je to trochu inak. „Posledné tri či štyri roky je dôležité, či si dokážete zohnať a udržať vodičov, ktorí na kamiónoch jazdia. Je akútny nedostatok pracovníkov. To však nepociťujú len ľudia, ktorí podnikajú v doprave,“ hovorí Holba.

V našom štáte sú podľa Rudolfa Holbu veľké požiadavky na ľudí, ktorí chcú vykonávať prácu vodiča. „Už len vodičský preukaz je u nás dosť drahá záležitosť. Vodič musí však mať aj kvalifikačnú kartu, psychotesty, zdravotnú prehliadku. Získanie tohto všetkého chce peniaze aj čas a niektorých záujemcov o prácu už toto všetko odradí,“ tvrdí Holba.
Stáva sa tiež, že ak niekto všetko získa, nakoniec predsa len prácu nevykonáva, aj keď je už dnes celkom dobre platená.
„Jednoducho príde na to, že je to ťažký chlebík a radšej si nájde niečo ľahšie.“
Obrovská záťaž
Štát kladie na ľudí, ktorí podnikajú v kamiónovej doprave, podľa Rudolfa Holbu obrovskú administratívnu záťaž. Nedokáže však vymáhať dodržiavanie podmienok rovnako intenzívne od všetkých dopravcov.
„Pokiaľ niektorí nedodržiavajú legislatívu, zneužívajú podmienky vo svoj vlastný prospech, prispôsobujú si zákony, tak takým sa u nás v podstate nič nestane, lebo štát to nedokáže účinne kontrolovať,“ hovorí Holba.
A keď skontroluje, nedokáže účinne vymáhať, aby došlo k náprave. Na trhu potom vzniká nerovnováha. „Kto nedodržiava predpisy, je v konkurenčnej výhode, vozí za nižšie ceny. Poctivý sa trápi,“ vysvetľuje Holba. Dodáva, že hovorí o práci osádok vozidiel kamiónovej a vnútroštátnej dopravy, ide o dohodu AETR, kde je presne stanovené, koľko hodín môže vodič denne jazdiť, kde musí mať a aké dlhé prestávky.

„Obchádzanie tohto predpisu prináša potom na cestách aj havárie pre únavu vodičov. Štát o tom aj vie, že sa predpisy obchádzajú, ale nedokáže proti porušeniam dôsledne zakročiť, odobrať licencie. Nepočul som ešte, že by sa niečo také stalo,“ hovorí Holba.
Len formálne kontroly a vysoké pokuty
Ak robí štát nejaké kontroly, štátni zamestnanci sa zameriavajú na formálnu stránku priestupkov.
Za tie dávajú vysoké pokuty. „Je až neuveriteľné, že bola stanovená pokuta vo výške 400 eur na Slovensku za to, keď idete s kamiónom a máte zlý počet náprav zadaných v palubnej jednotke, ktorú sníma mýto. Keď to odčíta mýtna brána, pod ktorou prejdete, pokuta vám príde automaticky. Nezáleží na tom, akú škodu ste spôsobili, či to bolo úmyselné alebo nie. Toto sa však kontroluje ľahko,“ hovorí Holba s tým, že pre problém dali asi traja vodiči v Comextranse výpoveď. Dodáva, že teraz boli rokovanie na zníženie pokuty na polovicu. Na nemeckom trhu je za tento priestupok pokuta len 70 eur.
„Na Slovensku aj za nedodržiavanie dohody AETR dávajú najvyššiu možnú pokutu, je to 166 eur,“ hovorí Holba s tým, že je taká, aj keď sa ´sekne´ vodič len minimálne.
Cesty
„Aj na stave ciest vidieť, ako je náš štát riadený. Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom automobilovej dopravy. Sme na tom horšie ako iné štáty, a to sa nepozerám na západ od našej hranice. Ak nie je za tridsať rokov štát schopný postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc, tak to je smutné. Niečo nie je v poriadku,“ hovorí Holba.
Comextrans Slovakia
Dopravná spoločnosť Comextrans Slovakia je stabilná značka. Za takmer štvrťstoročie existencie rozšírila pôsobnosť nielen v rámci Slovenska, ale aj Európy. V Ilavskom okrese sa radí medzi najväčších zamestnávateľov. V kraji medzi 15 najvýznamnejších prepravcov s obratom od 5 do 15 miliónov eur. Vozový park pozostáva z 85 kamiónových súprav značky Volvo, Man a Scania. Prepravné služby zabezpečujú v plachtových návesoch v rámci Slovenska aj celej Únie. Na Slovensku prepravujú pre automobilku Kia motors a Hyundai.
Posledné tri roky začali podnikať v oblasti potravinárstva, kde zabezpečujú prepravu pre Kaufland, Tesco a v menšom rozsahu aj pre Lidl.