Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Dopravca: Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom dopravy

Rudolf Holba roky podniká v kamiónovej doprave. Hodnotí, aké podmienky majú dopravcovia na Slovensku.

Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans. Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans. (Zdroj: Peter Hudák)

ILAVA. Keď začal Rudolf Holba, majiteľ firmy Comextrans, v roku 1993 zabezpečovať služby v nákladnej a neskôr kamiónovej doprave, netušil, kam a ako veľmi sa posunie podnikanie v tomto segmente. Zmeny sú veľmi veľké.

Veľké zmeny priniesol vstup do EÚ

Rudolf Holba hovorí, že keď začínali, bolo všetko celkom iné ako teraz, jednoduchšie. „A to z hľadiska administratívnej záťaže a tiež podmienok na trhu, ktoré vládnu pre dopravcov,“ vysvetľuje. Podmienkami pritom myslí legislatívu a určite aj silnejšiu konkurenciu. Obrovskú zmenu priniesol máj 2004. „Potom, ako sme sa stali členmi Európskej únie, bola doprava úplne liberalizovaná,“ hovorí Holba.

Skryť Vypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujímať Vo Visolajoch budujú nový moderný sklad Čítajte 

V období predtým ste na každú prepravu do zahraničia potrebovali povolenku od ministerstva vnútra. Povolenky sa vydávali na základe bilaterálnych dohôd medzi štátmi. Jediný štát, ktorý ich vtedy vydával bez obmedzení, bolo Nemecko. My sme vozili hlavne tam. Trh bol týmito povolenkami značne deformovaný. Toto všetko sa zmenilo po vstupe do Únie,“ spomína si Holba.

Výhody aj väčšia konkurencia

Pre firmy, ktoré podnikali v tomto segmente dopravy, to bolo na jednej strane výhodné, že sa otvoril trh, museli však čeliť aj väčšej konkurencii. Do roku 2006 tak dochádza k selekcii firiem na Slovensku, keď niektoré museli skončiť činnosť a nové vznikli.

„My sme sa ako firma začali rozvíjať až po roku 2004. Aby som bol konkrétny, keď sme v roku 1993 začali podnikať s jedným kamiónom, mali sme jednu licenciu na dopravu a v roku 2004, po vstupe do Únie, už sme ich mali 7, v roku 2009 45, a teraz ich máme 85,“ vypočítava majiteľ Comextransu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodáva, že nakontrahovať si mohli prácu na Západe, koľko chceli a to im pomohlo.

Ešte k doprave Pri rekonštrukcii železnice pribudne aj nová cesta do Púchova, nástupištia a zastávka Čítajte 

Rozvoj priemyslu

Po vstupe do Únie však nastal u nás aj veľký rozvoj priemyslu. „Konkrétne v našej oblasti to bolo pôsobenie firmy Leoni Autokábel Slovakia, s. r. o., Trenčín, vzdialenejšia bola Kia Motors, Žilina, ale subdodávateľov mala v Dubnici nad Váhom a Ilave. Neskôr to bola firma Vaillant Industrial Slovakia, s. r. o., Trenčianske Stankovce, ako svetový výrobca kotlov. Toto sú naši hlavní obchodní partneri, pre ktorých vozíme dodnes,“ vyzdvihol rozvoj regiónu, kde podniká Holba s tým, že Trenčiansky kraj je veľmi dobre priemyselne rozvinutý, podniká sa tu dobre.

Doprial by to aj dopravcom v iných, menej rozvinutých častiach Slovenska. Či už by zabezpečovali dopravu pre priemysel, alebo aj pre iné segmenty.

Skryť Vypnúť reklamu

V rozvoji regiónov je však stále veľký nepomer.

Nedávno nadviazal Comextrans spoluprácu so spoločnosťou Kaufland Slovenská repulika, v. o. s., ktorý má centrálny sklad vedľa ich firmy v Ilave.

Nedostatok vodičov

Zatiaľ čo v minulosti záviselo rozširovanie firmy hlavne od toho, či ste si dokázali zohnať prácu, teraz je to trochu inak. „Posledné tri či štyri roky je dôležité, či si dokážete zohnať a udržať vodičov, ktorí na kamiónoch jazdia. Je akútny nedostatok pracovníkov. To však nepociťujú len ľudia, ktorí podnikajú v doprave,“ hovorí Holba.

Napísali sme ešte Elektromobily sú efektívnejšie, ekologickejšie aj tichšie. Aká je ich budúcnosť? Čítajte 

V našom štáte sú podľa Rudolfa Holbu veľké požiadavky na ľudí, ktorí chcú vykonávať prácu vodiča. „Už len vodičský preukaz je u nás dosť drahá záležitosť. Vodič musí však mať aj kvalifikačnú kartu, psychotesty, zdravotnú prehliadku. Získanie tohto všetkého chce peniaze aj čas a niektorých záujemcov o prácu už toto všetko odradí,“ tvrdí Holba.

Stáva sa tiež, že ak niekto všetko získa, nakoniec predsa len prácu nevykonáva, aj keď je už dnes celkom dobre platená.

„Jednoducho príde na to, že je to ťažký chlebík a radšej si nájde niečo ľahšie.“

Obrovská záťaž

Štát kladie na ľudí, ktorí podnikajú v kamiónovej doprave, podľa Rudolfa Holbu obrovskú administratívnu záťaž. Nedokáže však vymáhať dodržiavanie podmienok rovnako intenzívne od všetkých dopravcov.

„Pokiaľ niektorí nedodržiavajú legislatívu, zneužívajú podmienky vo svoj vlastný prospech, prispôsobujú si zákony, tak takým sa u nás v podstate nič nestane, lebo štát to nedokáže účinne kontrolovať,“ hovorí Holba.

A keď skontroluje, nedokáže účinne vymáhať, aby došlo k náprave. Na trhu potom vzniká nerovnováha. „Kto nedodržiava predpisy, je v konkurenčnej výhode, vozí za nižšie ceny. Poctivý sa trápi,“ vysvetľuje Holba. Dodáva, že hovorí o práci osádok vozidiel kamiónovej a vnútroštátnej dopravy, ide o dohodu AETR, kde je presne stanovené, koľko hodín môže vodič denne jazdiť, kde musí mať a aké dlhé prestávky.

Mohlo by vás ešte zaujímatť Výstavba mosta v Ilave bude stáť milióny eur, župa by prijala podporu štátu Čítajte 

„Obchádzanie tohto predpisu prináša potom na cestách aj havárie pre únavu vodičov. Štát o tom aj vie, že sa predpisy obchádzajú, ale nedokáže proti porušeniam dôsledne zakročiť, odobrať licencie. Nepočul som ešte, že by sa niečo také stalo,“ hovorí Holba.

Len formálne kontroly a vysoké pokuty

Ak robí štát nejaké kontroly, štátni zamestnanci sa zameriavajú na formálnu stránku priestupkov.

Za tie dávajú vysoké pokuty. „Je až neuveriteľné, že bola stanovená pokuta vo výške 400 eur na Slovensku za to, keď idete s kamiónom a máte zlý počet náprav zadaných v palubnej jednotke, ktorú sníma mýto. Keď to odčíta mýtna brána, pod ktorou prejdete, pokuta vám príde automaticky. Nezáleží na tom, akú škodu ste spôsobili, či to bolo úmyselné alebo nie. Toto sa však kontroluje ľahko,“ hovorí Holba s tým, že pre problém dali asi traja vodiči v Comextranse výpoveď. Dodáva, že teraz boli rokovanie na zníženie pokuty na polovicu. Na nemeckom trhu je za tento priestupok pokuta len 70 eur.

„Na Slovensku aj za nedodržiavanie dohody AETR dávajú najvyššiu možnú pokutu, je to 166 eur,“ hovorí Holba s tým, že je taká, aj keď sa ´sekne´ vodič len minimálne.

Cesty

„Aj na stave ciest vidieť, ako je náš štát riadený. Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom automobilovej dopravy. Sme na tom horšie ako iné štáty, a to sa nepozerám na západ od našej hranice. Ak nie je za tridsať rokov štát schopný postaviť diaľnicu z Bratislavy do Košíc, tak to je smutné. Niečo nie je v poriadku,“ hovorí Holba.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 503
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 366
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 13 064
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 437
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 283
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 820
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 901
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 802
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 712
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 830
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Jantar team v cieli Dakaru 2021

Posledná, krátka, 202 kilometrov dlhá etapa uzavrela kruh po Saudskej Arábii a priviedla jazdcov späť do Jeddahu. Obaja jazdci Jantar teamu úspešne absolvovali cez 8000 kilometrov trati a dorazili do cieľa Rely Dakar 2021.

Na pokračovanie Vážskej cyklomagistrály chce krajská samospráva využiť eurofondy

Trenčiansky samosprávny kraj plánuje v tomto roku vybudovať štvrtý z ôsmich úsekov Vážskej cyklomagistrály.

M. Kulkovský: Očkovanie je účinná a bezpečná zbraň

Pripomenul, že nový koronavírus za rok usmrtil viac ako dva milióny ľudí vo svete a viac ako 91 miliónov ľudí bolo nakazených, a to aj napriek prijatým opatreniam.

Pribudlo vyše sto úmrtí

Vo štvrtok potvrdili 2 729 pozitívne testovaných osôb na koronavírus, v Trenčianskom kraji 275.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Už ste čítali?