Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Na Wartburgu starého otca sa viezol aj z pôrodnice, veterány mu učarovali

K záľube priviedol Zdenka Metzkera III starý otec.

(Zdroj: Archív ZM)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Zdenko Metzker III. nepatrí medzi typických nadšencov historických vozidiel. Svojimi skúsenosťami sa však zaraďuje medzi dlhoročných veteránistov a nadšencov historických vozidiel. O svojej záľube nám povedal viac.

Čo ťa ako mladého človeka viedlo k starým vozidlám? Prečo si sa im rozhodol venovať?

Veľmi jednoducho. K starým vozidlám som sa dostal cez starého otca. Pracoval ako konštruktér motocyklov v Považských strojárňach. Jeho veľkou vášňou sú nielen historické vozidlá, ale najmä motorky. On bol ten, kto ma k tomu viedol už ako malého chlapca.

Skryť Vypnúť reklamu

S čím sa ti spája detstvo? Na čo si ako prvé spomínaš?

Moje detstvo bola nielen škola. Keď bolo voľno, tak som s dedko chodil do fabriky a do múzea, kde spolupracoval pri tvorbe motocyklovej zbierky. Cez neho ma to dostalo. Spoločne sme sa venovali motorkám a autám.

Súvisiaci článok Vyšla kniha o Babette Korado Čítajte 

Ktoré auto je pre teba výnimočné?

Je to Wartburg môjho starého otca z roku 1971. Viezol som sa v ňom prvýkrát cestou z pôrodnice. Doteraz ho máme. Pevne tiež verím, že to tak aj ostane. Čaká na kompletnú renováciu. Finančnú hodnotu v súčasnosti nemá, ani mať v blízkej dobe nebude, takú, ako bude stáť profesionálna renovácia, je to však auto, ktoré má pre mňa vysokú citovú hodnotu a stojí mi za investíciu do neho. To bol prvotný impulz.

Prvotný? Je ich viac?

Áno. Druhý prišiel neskôr. Najskôr by som však v úvode spomenul to, že nadšencov veteránov môžeme rozdeliť do troch kategórií. Prvú tvoria tí, čo si kúpia veterána, doslova vrak, a mnoho rokov a energie venujú jeho renovácii. Druhú tvoria tí, čo si kúpia už hotové auto. Zrenovované, lebo sa im páči. Tretia berie kúpu veterána ako nelikvidnú investíciu. Pozerajú sa na ne z ekonomického hľadiska, lebo vedia, že v ňom majú uložené finančné prostriedky. Ja osobne sa zaraďujem medzi druhú a tretiu kategóriu. Som niekde medzi tým.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaraďuješ sa medzi druhú a tretiu kategóriu? Prečo práve medzi tieto dve?

Priznám sa, ja manuálne zručný nie som. Nepodedil som všetky tie schopnosti a technické zručnosti po otcovi a starom otcovi, preto ma nikdy renovácia nelákala. Na druhej strane sa však radšej venujem organizačným záležitostiam a prípravám podujatí pre veteránistov. Preto som si už dávnejšie povedal, že chcem mať svoju zbierku starých áut a vytvoriť špičkové podujatie hodné svetovej úrovne. Pohľad, ktorý sa mi naskytne za volantom historického vozidla, je iný. Keď mám aj zlú náladu, tak sadnem za volant veterána alebo na motorku a hneď je lepšia. Dokonca, nemám ju len ja, ale aj tí na- okolo. Niekto zbiera servítky, niekto známky, iný zase staré vozidlá.

Mohlo by vás ešte zaujímať Dopravca: Množstvo ciest a ich kvalita výrazne zaostáva za rozvojom dopravy Čítajte 

Ako vyzerá starostlivosť o takéto autá?

Veterána je nutné parkovať v garáži s určitou, ideálne nízkou vlhkosťou a stálou teplotou. Najmä tí, čo bývajú v panelákoch, majú s tým problém. S autom tiež treba jazdiť. Čo sa týka náhradných dielov, záleží od značky. Napríklad automobilka Mercedes má vlastnú divíziu, ktorá vyrába náhradne diely na všetky svoje vyrobené vozidlá od roku 1886. Podobne to má aj BMW a ďalšie značky. Spoločne majú starostlivosť o zákazníka naozaj na vysokej úrovni. Diely sa však dajú určite zohnať aj inde, opäť však záleží, na aký typ a značku vozidla.

Skryť Vypnúť reklamu

Otázna je však oblasť financií. Aj tú sa nájdu, najmä náš česko-slovenský nešvár, rôzni špekulanti, ktorí lacno kúpia a s výrazným nezdravým ziskom predávajú. Tým istým spôsobom kazia imidž veteránizmu.

Vráťme sa ešte k tvojim vozidlám. V čom sú výnimočné?

Veľmi rád si zisťujem históriu vozidiel, ktoré máme doma. Napríklad pri Wartburgu sa mi podarilo zistiť, že je to auto, ktoré nebolo primárne určené pre trh socialistických krajín.

Mám preto aj nepotvrdenú teóriu. Auto si objednal niekto vyššie postavený v žilinskej Mototechne, ktorá bola objednávateľom, a neprebral ho.

Na tú dobu to bolo drahé auto, malo napríklad posuvnú strechu a vyrobené bolo v nemeckom Eisenachu. Keď ho doviezli, malo auto poškodený lak od popola. V tom čase totižto privážali autá parné lokomotívy. Objednávateľ si ho neprebral, auto sa posunulo ďalej na čakacej listine, kde druhým bol môj starký.

Tvoj starký vedel, na aké auto čaká?

Nie, nevedel. Vtedy bolo bežné sa zapísať na čakaciu listinu. Zapísal sa na ňu v roku 1966, starkému prišiel telegram po piatich rokoch.

Bolo v ňom, že má možnosť si kúpiť auto. Bolo však o 5 500 korún drahšie. Suma predstavovala niekoľko platov. Nakoniec sa starý otec rozhodol auto kúpiť. Doteraz sme mu vďační.

Ešte iný životný príbeh, kde je veľké odhodlanie Vianoc sa nakoniec dožila, aj tých ďalších Čítajte 

Tvojím druhým vozidlom je čierny Mercedes z roku 1966. Čím je pre teba výnimočný?

Výnimočné je tým, že ich bolo vyrobených iba 2369 kusov a v súčasnosti je vo svete veľmi ojedinelým kúskom. Tieto Mercedesy 300 slúžili aj mnohým známym osobnostiam, napr. rumunskému prezidentovi Nicolae Ceauşescovi, francúzskemu prezidentovi Georgeovi Pompidourovi, pápežovi Pavlovi VI. a Jánovi Pavlovi II. či jordánskemu kráľovi Husseinovi a mnohým ďalším.

Momentálne sa venuješ nielen štúdiu ekonomiky, ale aj vedeniu klubu.

V roku 2014 sme spolu s ďalšími kolegami – mladými veteránistami Jozefom Capákom a Ľubošom Šlapkom – založili VK Manín a akosi to tak prišlo, že od jeho začiatku som na jeho čele. Postupom času sa klub vyvíjal a vyvíja, vznikajú mnohé myšlienky, spolupráce a aktivity.

Ako klub organizujete niekoľko podujatí ročne. Ktoré sa však zaraďujú medzi pravidelné a typické pre vás?

Robíme tri podujatia pre verejnosť, ktoré sú už štandardné.

Prvým je Považskobystrický motocykel. Podujatie je zamerané na motocykle vyrobené nielen u nás, ale aj v sesterskom závode v Kolárove.

Rallye Classic je našou výkladnou skriňou. Je to rallye pravidelnosti, kde nejde len o jazdu, ale hodnotia sa aj kritériá, ako čas, zručnosť a pozornosť posádok. Tretím je spanilá jazda Považím – určená najmä pre mladých veteránistov s vozidlami najmä východného bloku, ktoré len prednedávnom prekročili hranicu 30 rokov. Sú to chalani, ktorí majú škodovky, Lady alebo Babety či Pioniere.

Pre nich je to možnosť sa vyblázniť. Prispôsobujeme im aj trať, ktorá je dlhá približne 80 km.

Tento rok ste organizovali prvý ročník Rallye Strážov Classic. Je však aj uvádzaný ako piaty. V čom je nový a prečo prvý, keď je piaty?

Je to podujatie, ktoré je prvé a piate zároveň. Začínali sme v roku 2015. Začiatky boli, ako má väčšina klubov po Slovensku, organizovali sme štandardné zrazy veteránov. Chceli sme sa však odlíšiť a osobne ma skutočný veteránsky šport lákal už dlhšiu dobu. Inšpiroval som sa najmä Rakúskom a Nemeckom, kde je takýto typ veteránskeho športu bežný. Pridali sme aj komentovanú prehliadku historických vozidiel, spojenú so súťažou elegancie Concourse d´Elegance, ktorá bola v meste novinkou.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  3. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  4. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  5. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  6. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  7. Bývanie v meste predlžuje život
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 536
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 20 420
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 120
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 716
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 448
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 242
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 047
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 773
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 462
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 6 943
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Investície v meste zatiaľ pokračujú

Výpadok mestského rozpočtu je takmer 900 tisíc eur. Mesto má zámervyužiť podporu zo štátu. Pokračuje rekonštrukcia štadióna, dobrou správou je začiatok konania k výstavbe cyklotrasy.

Na štadióne aktuálne prebieha rozsiahla rekonštrukcia

Skromný hrdina z baráže o Euro. Šatka je v poľskom Lechu lídrom

Dostal šancu vo veľkom zápase a nesklamal. Dubnický odchovanec ĽUBOMÍR ŠATKA vytvoril vo finále baráže o futbalové ME stopérsku dvojičku s Milanom Škriniarom.

Obvinili 36-ročného muža, ktorý mal pod schodiskom drogové laboratórium

Považskobystrický vyšetrovateľ obvinil 36-ročného muža z Považskej Bystrice z drogovej trestnej činnosti a prečinu všeobecného ohrozenia.

Drogy v Považskej Bystrici.

Pribudlo takmer 2000 prípadov, 322 z nich je z Trenčianskeho kraja

Dnes do oficiálnych štatistík pribudlo 1 953 prípadov nákazy koronavírusom SARS-CoV-2 z 10 723 PCR testov, čo predstavuje pozitivitu na úrovni 18,21 percenta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda si vyžiadala jeden život

Pri nehode v meste Šaštín-Stráže jeden človek zomrel a traja sa zranili

Po požiari: Vôbec neviem, ale čo už, stalo sa

Zadné stavy domu zhoreli. Požiar likvidovalo päť profesionálnych a 21 dobrovoľných hasičov. Na boj s plameňmi použili zhruba 63-tisíc litrov vody.

Už ste čítali?