Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka

Na tuneloch pracujú celoročne

Na stavbe železnice Púchov – Považská Teplá sú náročné stavebné objekty. Rozprávali sme sa s Vladimírom Samekom z Doprastavu a.s. V združení Nimnica, ktoré je zhotoviteľom stavby, je Doprastav lídrom.

Vladimír Samek počas eventu o doprave. Vladimír Samek počas eventu o doprave. (Zdroj: Peter Hudák)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy sa podarilo spojiť všetky polia železničného mosta a kedy počítate s ukončením tohto stavebného objektu? Akou technológiou sa staval a prečo ste zvolili práve túto?

Nosná konštrukcia estakády bola dokončená tento rok 29. júla, kedy sme zabetónovali poslednú (tzv. zmonolitňujúcu) lamelu a prepojili časť budovanú na výsuvnej skruži s časťou, ktorá bola budovaná metódou letmej betonáže. Most sa budoval dvomi technológiami – metódou letmej betonáže a metódou výsuvnej skruže. V prvých dvoch poliach sme použili metódu letmej betonáže, lebo sme potrebovali preklenúť cestu II. triedy Púchov – Považská Bystrica a nemali sme pod mostom dostatočne veľký priestor (gabarit) pre skruž. V ďalších poliach sme už využili metódu výsuvnej skruže, hlavne pre jej rýchlosť a menšiu potrebu obslužného priestoru, ktorý nám na stavbe veľmi chýbal. Most plánujeme dokončiť po stavebnej stránke do 15. apríla 2020 a odovzdať ho na realizáciu koľajového zvršku. Zaťažovacia skúška je naplánovaná na september 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Most je zložitou stavbou. Je zatiaľ najdlhším železničným premostením vodnej plochy na Slovensku. S čím najzávažnejším ste sa museli pri výstavbe popasovať?

Najzložitejšie z celej výstavby mosta bolo asi jeho zakladanie, ktoré sme museli kombinovať z pevnej zeme (polostrovov) a tiež z plávajúcich pontónov. Oba tieto postupy sa museli zladiť tak, aby si na malom priestore neprekážali. A oba boli zároveň závislé od výšky hladiny v priehrade, na ktorú vplývalo viacero faktorov, ako početnosť zrážok, nábeh hydrocentrál pri výrobe elektrickej energie, neresenie niektorých druhov rýb a podobne. Zložitá bola aj výstavba opory číslo 1 v prudkom svahu, ktorá sa prelínala s výstavbou niektorých objektov východného portálu Tunela Diel. V neposlednom rade bolo náročné aj dopraviť potrebné technológie a komodity na miesto montáže vzhľadom na veľmi skromné a stiesnené priestorové pomery.

SkryťVypnúť reklamu

Bola pri moste zložitá aj príprava a zakladanie pilierov? Prečo?

Príprava a zakladanie pilierov boli zložité pre umiestnenie vo vodnej nádrži a tiež pre obmedzený prístup na stavenisko z oboch strán estakády. Umiestnenie 10 z 11 medziľahlých pilierov do nádrže skomplikovalo aj samotný proces projektovania, pretože chýbali potrebné geologické sondy priamo z nádrže. Takže sa musel vykonať doplňujúci geologický prieskum a podľa neho upraviť niektoré aspekty zakladania. Samotná realizácia zakladania bola potom závislá od kolísania vodnej hladiny v nádrži a na nepriaznivý vplyv kolísania vodnej hladiny museli byť nadimenzované aj dočasné objekty, ako násyp v objeme až 100 000 m3, ostrovy a dočasné premostenia.

Súvisiaci článok Most je európsky unikát Čítajte 

Ako je most riešený po stránke statickej?

Po statickej stránke ide o 12--poľový dvojkomorový nosník konštantnej výšky s rozpätiami 39 + 10 x 51,5 + 37,59 m, ktorý je zavesený na EDS-závesy po oboch stranách mosta. Predpínací systém mosta má 3 druhy káblov. Sú to súdržné káble – uložené v betóne mostovky v plastových rúrach, voľne vedené káble, teda káble typu monostrand s polyetylénovým obalom vedené v komôrke mosta cez mostové deviátory a EDS-závesy. To sú káble systému extradosed kotvené nad úrovňou mostovky v sedlách nízkych pylónov a pod úrovňou mostovky v betónových náliatkoch v počte štyri kusy na jeden pylón.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  3. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  4. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  6. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  7. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  8. Prišli na to, že odpad je cenný
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 833
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 6 070
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 901
  4. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 3 834
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 234
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 221
  7. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 3 136
  8. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 488

Blogy SME

  1. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin?
  2. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  3. Stop alibizmu: Za pomenovanie učiteľky: „pi...a ...ebnuta“ jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  4. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  5. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  6. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  7. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  8. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 715
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 569
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 593
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 123
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 400
  6. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 264
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 212
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Diskusiu vysielame naživo 26. 9. 2023 o 11.00 h.


11 h

Šikovní majstri z tradičnej pekárne vedia, ako ľuďom ulahodiť.


15 h

Obnovu hradu spomaľujú personálne aj finančné problémy.


21. sep

Počas uplynulého víkendu sa v Púchove uskutočnil jeho XXIV. ročník.


(red) 21. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin?
  2. Ivan Mlynár: Vojenskí tajní rabovali úplne netajne.
  3. Stop alibizmu: Za pomenovanie učiteľky: „pi...a ...ebnuta“ jednotka zo správania na ZŠ Dudova.
  4. Janka Bittó Cigániková: Prešli sme si program PS pre zdravotníctvo, našli sme tam tieto hlúposti
  5. Ľudovít Paulis: Čo sme sa dozvedeli o vysokých školách zo včerajšej debaty lídrov strán
  6. Ján Valchár: Semienko populizmu (plus aktualizácie)
  7. Martin Pekár: Plán pre budúcnosť cestnej dopravy Slovenska. Priority a podpora.
  8. Andrej Aleksiev: Som pravičiar. Prečo si mám vyberať medzi ľavicou a ľavicou?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 715
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 569
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 19 593
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 11 123
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 400
  6. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 10 264
  7. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 290
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 212
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu