Streda, 15. júl, 2020 | Meniny má HenrichKrížovkyKrížovky

Na tuneloch pracujú celoročne

Na stavbe železnice Púchov – Považská Teplá sú náročné stavebné objekty. Rozprávali sme sa s Vladimírom Samekom z Doprastavu a.s. V združení Nimnica, ktoré je zhotoviteľom stavby, je Doprastav lídrom.

Vladimír Samek počas eventu o doprave. Vladimír Samek počas eventu o doprave. (Zdroj: Peter Hudák)

Kedy sa podarilo spojiť všetky polia železničného mosta a kedy počítate s ukončením tohto stavebného objektu? Akou technológiou sa staval a prečo ste zvolili práve túto?

Nosná konštrukcia estakády bola dokončená tento rok 29. júla, kedy sme zabetónovali poslednú (tzv. zmonolitňujúcu) lamelu a prepojili časť budovanú na výsuvnej skruži s časťou, ktorá bola budovaná metódou letmej betonáže. Most sa budoval dvomi technológiami – metódou letmej betonáže a metódou výsuvnej skruže. V prvých dvoch poliach sme použili metódu letmej betonáže, lebo sme potrebovali preklenúť cestu II. triedy Púchov – Považská Bystrica a nemali sme pod mostom dostatočne veľký priestor (gabarit) pre skruž. V ďalších poliach sme už využili metódu výsuvnej skruže, hlavne pre jej rýchlosť a menšiu potrebu obslužného priestoru, ktorý nám na stavbe veľmi chýbal. Most plánujeme dokončiť po stavebnej stránke do 15. apríla 2020 a odovzdať ho na realizáciu koľajového zvršku. Zaťažovacia skúška je naplánovaná na september 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Most je zložitou stavbou. Je zatiaľ najdlhším železničným premostením vodnej plochy na Slovensku. S čím najzávažnejším ste sa museli pri výstavbe popasovať?

Najzložitejšie z celej výstavby mosta bolo asi jeho zakladanie, ktoré sme museli kombinovať z pevnej zeme (polostrovov) a tiež z plávajúcich pontónov. Oba tieto postupy sa museli zladiť tak, aby si na malom priestore neprekážali. A oba boli zároveň závislé od výšky hladiny v priehrade, na ktorú vplývalo viacero faktorov, ako početnosť zrážok, nábeh hydrocentrál pri výrobe elektrickej energie, neresenie niektorých druhov rýb a podobne. Zložitá bola aj výstavba opory číslo 1 v prudkom svahu, ktorá sa prelínala s výstavbou niektorých objektov východného portálu Tunela Diel. V neposlednom rade bolo náročné aj dopraviť potrebné technológie a komodity na miesto montáže vzhľadom na veľmi skromné a stiesnené priestorové pomery.

SkryťVypnúť reklamu

Bola pri moste zložitá aj príprava a zakladanie pilierov? Prečo?

Príprava a zakladanie pilierov boli zložité pre umiestnenie vo vodnej nádrži a tiež pre obmedzený prístup na stavenisko z oboch strán estakády. Umiestnenie 10 z 11 medziľahlých pilierov do nádrže skomplikovalo aj samotný proces projektovania, pretože chýbali potrebné geologické sondy priamo z nádrže. Takže sa musel vykonať doplňujúci geologický prieskum a podľa neho upraviť niektoré aspekty zakladania. Samotná realizácia zakladania bola potom závislá od kolísania vodnej hladiny v nádrži a na nepriaznivý vplyv kolísania vodnej hladiny museli byť nadimenzované aj dočasné objekty, ako násyp v objeme až 100 000 m3, ostrovy a dočasné premostenia.

Súvisiaci článok Most je európsky unikát Čítajte 

Ako je most riešený po stránke statickej?

Po statickej stránke ide o 12--poľový dvojkomorový nosník konštantnej výšky s rozpätiami 39 + 10 x 51,5 + 37,59 m, ktorý je zavesený na EDS-závesy po oboch stranách mosta. Predpínací systém mosta má 3 druhy káblov. Sú to súdržné káble – uložené v betóne mostovky v plastových rúrach, voľne vedené káble, teda káble typu monostrand s polyetylénovým obalom vedené v komôrke mosta cez mostové deviátory a EDS-závesy. To sú káble systému extradosed kotvené nad úrovňou mostovky v sedlách nízkych pylónov a pod úrovňou mostovky v betónových náliatkoch v počte štyri kusy na jeden pylón.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C676R na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M676R na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kuba má obrovský potenciál na výnimočné výnosy
  2. Chcete nové auto?
  3. Kaufland môže vašim školákom venovať čerstvé ovocie a zeleninu
  4. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  5. Podpora malého výrobcu ako Vlčie sirupy pomáha aj regiónu
  6. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  7. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  8. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  9. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  10. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  1. Nezávislý test autokamery Mio MiVue C570 řidičem CzechDriverem
  2. Chcete nové auto?
  3. Nalejte si pravú vodovodnú!
  4. 30 rokov po...
  5. Kuba má obrovský potenciál na výnimočné výnosy
  6. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  7. Kaufland môže vašim školákom venovať čerstvé ovocie a zeleninu
  8. Podpora malého výrobcu ako Vlčie sirupy pomáha aj regiónu
  9. Dopravca, ktorý dáva priestor prírode
  10. YZOP: Nové kníhkupectvo pre náročných
  1. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 20 355
  2. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 15 985
  3. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 14 071
  4. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov 12 564
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku 12 068
  6. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 11 529
  7. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 11 095
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 10 748
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 10 406
  10. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 10 081
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Spoznali sme dvojice 1. kola Slovnaft Cupu. Opäť po roku súboj Brvnišťa s Belušou

Slovenský futbalový zväz dnes na portáli futbalnet.sk zverejnil dvojice prvého kola nového ročníka Slovnaft Cupu.

Slovnaft cup.

Incident v Prievidzi: Zabi ma, kričal muž na druhého muža so zbraňou

Incident sa odohral pred pohostinstvom v tesnej blízkosti prievidzského námestia. Časť udalosti sa podarilo zachytiť na video.

Incident je zachytený na videu.
Futbalisti FK Dubnica.

Pri ťažbe dreva zomrel iba 17-ročný chlapec, prípad vyšetruje inšpektorát práce

Pri ťažbe dreva v okolí obce Zliechov v okrese Ilava zomrel mladík.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Incident v Prievidzi: Zabi ma, kričal muž na druhého muža so zbraňou

Incident sa odohral pred pohostinstvom v tesnej blízkosti prievidzského námestia. Časť udalosti sa podarilo zachytiť na video.

Vodička prišla o život pri nehode medzi Pernekom a Jablonovým

Dopravnú nehodu mala zapríčiniť lesná zver.

Ktoré slovenské cyklotrasy sú vhodné pre rodiny s deťmi

Slovensko má vyše 13-tisíc kilometrov cyklotrás.

Nemocnica má nové mladé lekárky

Rady lekárov sa rozšírili o tri čerstvé absolventky medicíny.

Už ste čítali?