Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Na tuneloch pracujú celoročne

Na stavbe železnice Púchov – Považská Teplá sú náročné stavebné objekty. Rozprávali sme sa s Vladimírom Samekom z Doprastavu a.s. V združení Nimnica, ktoré je zhotoviteľom stavby, je Doprastav lídrom.

Vladimír Samek počas eventu o doprave. Vladimír Samek počas eventu o doprave. (Zdroj: Peter Hudák)

Kedy sa podarilo spojiť všetky polia železničného mosta a kedy počítate s ukončením tohto stavebného objektu? Akou technológiou sa staval a prečo ste zvolili práve túto?

Nosná konštrukcia estakády bola dokončená tento rok 29. júla, kedy sme zabetónovali poslednú (tzv. zmonolitňujúcu) lamelu a prepojili časť budovanú na výsuvnej skruži s časťou, ktorá bola budovaná metódou letmej betonáže. Most sa budoval dvomi technológiami – metódou letmej betonáže a metódou výsuvnej skruže. V prvých dvoch poliach sme použili metódu letmej betonáže, lebo sme potrebovali preklenúť cestu II. triedy Púchov – Považská Bystrica a nemali sme pod mostom dostatočne veľký priestor (gabarit) pre skruž. V ďalších poliach sme už využili metódu výsuvnej skruže, hlavne pre jej rýchlosť a menšiu potrebu obslužného priestoru, ktorý nám na stavbe veľmi chýbal. Most plánujeme dokončiť po stavebnej stránke do 15. apríla 2020 a odovzdať ho na realizáciu koľajového zvršku. Zaťažovacia skúška je naplánovaná na september 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Most je zložitou stavbou. Je zatiaľ najdlhším železničným premostením vodnej plochy na Slovensku. S čím najzávažnejším ste sa museli pri výstavbe popasovať?

Najzložitejšie z celej výstavby mosta bolo asi jeho zakladanie, ktoré sme museli kombinovať z pevnej zeme (polostrovov) a tiež z plávajúcich pontónov. Oba tieto postupy sa museli zladiť tak, aby si na malom priestore neprekážali. A oba boli zároveň závislé od výšky hladiny v priehrade, na ktorú vplývalo viacero faktorov, ako početnosť zrážok, nábeh hydrocentrál pri výrobe elektrickej energie, neresenie niektorých druhov rýb a podobne. Zložitá bola aj výstavba opory číslo 1 v prudkom svahu, ktorá sa prelínala s výstavbou niektorých objektov východného portálu Tunela Diel. V neposlednom rade bolo náročné aj dopraviť potrebné technológie a komodity na miesto montáže vzhľadom na veľmi skromné a stiesnené priestorové pomery.

SkryťVypnúť reklamu

Bola pri moste zložitá aj príprava a zakladanie pilierov? Prečo?

Príprava a zakladanie pilierov boli zložité pre umiestnenie vo vodnej nádrži a tiež pre obmedzený prístup na stavenisko z oboch strán estakády. Umiestnenie 10 z 11 medziľahlých pilierov do nádrže skomplikovalo aj samotný proces projektovania, pretože chýbali potrebné geologické sondy priamo z nádrže. Takže sa musel vykonať doplňujúci geologický prieskum a podľa neho upraviť niektoré aspekty zakladania. Samotná realizácia zakladania bola potom závislá od kolísania vodnej hladiny v nádrži a na nepriaznivý vplyv kolísania vodnej hladiny museli byť nadimenzované aj dočasné objekty, ako násyp v objeme až 100 000 m3, ostrovy a dočasné premostenia.

Súvisiaci článok Most je európsky unikát Čítajte 

Ako je most riešený po stránke statickej?

Po statickej stránke ide o 12--poľový dvojkomorový nosník konštantnej výšky s rozpätiami 39 + 10 x 51,5 + 37,59 m, ktorý je zavesený na EDS-závesy po oboch stranách mosta. Predpínací systém mosta má 3 druhy káblov. Sú to súdržné káble – uložené v betóne mostovky v plastových rúrach, voľne vedené káble, teda káble typu monostrand s polyetylénovým obalom vedené v komôrke mosta cez mostové deviátory a EDS-závesy. To sú káble systému extradosed kotvené nad úrovňou mostovky v sedlách nízkych pylónov a pod úrovňou mostovky v betónových náliatkoch v počte štyri kusy na jeden pylón.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C676R na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M676R na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 160
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 484
  3. Aká je chémia vôní 12 831
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 655
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 448
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 977
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 680
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 281
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 844
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 712
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Radnica má záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta

Dubnická samospráva už niekoľko rokov deklaruje svoj záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta.

Ilustračné foto.

SÚŤAŽ: Hlasuj za najkrajší adventný veniec a vyhraj!

Z fotiek od našich čitateliek sme vybrali sedem krásnych adventných vencov a spolu s vami chceme nájsť ten najkrajší!

Darčekový balíček MY s vami

Na Slovensku pribudlo viac ako 2000 nakazených, 321 je z Trenčianskeho kraja

Na Slovensku pribudlo 2 043 nakazených, urobili 11 136 PCR testov. Laboratóriá vykonali celkom 1 093 761 PCR testov, nákaza sa potvrdila u 109 226 ľudí.

Ilustračné foto.

FOTO: Balzam pre dušu: zamrznutá Veľká Javorina

Pozrite si nádhernú fotogalériu zo zamrznutých Bielych Karpát.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Mladá vodička tvrdí, že policajt jej nadával

Správanie hliadky mestskej polície po dopravnej nehode vyvoláva pochybnosti.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Už ste čítali?