Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Na tuneloch pracujú celoročne

Na stavbe železnice Púchov – Považská Teplá sú náročné stavebné objekty. Rozprávali sme sa s Vladimírom Samekom z Doprastavu a.s. V združení Nimnica, ktoré je zhotoviteľom stavby, je Doprastav lídrom.

Vladimír Samek počas eventu o doprave. Vladimír Samek počas eventu o doprave. (Zdroj: Peter Hudák)
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy sa podarilo spojiť všetky polia železničného mosta a kedy počítate s ukončením tohto stavebného objektu? Akou technológiou sa staval a prečo ste zvolili práve túto?

Nosná konštrukcia estakády bola dokončená tento rok 29. júla, kedy sme zabetónovali poslednú (tzv. zmonolitňujúcu) lamelu a prepojili časť budovanú na výsuvnej skruži s časťou, ktorá bola budovaná metódou letmej betonáže. Most sa budoval dvomi technológiami – metódou letmej betonáže a metódou výsuvnej skruže. V prvých dvoch poliach sme použili metódu letmej betonáže, lebo sme potrebovali preklenúť cestu II. triedy Púchov – Považská Bystrica a nemali sme pod mostom dostatočne veľký priestor (gabarit) pre skruž. V ďalších poliach sme už využili metódu výsuvnej skruže, hlavne pre jej rýchlosť a menšiu potrebu obslužného priestoru, ktorý nám na stavbe veľmi chýbal. Most plánujeme dokončiť po stavebnej stránke do 15. apríla 2020 a odovzdať ho na realizáciu koľajového zvršku. Zaťažovacia skúška je naplánovaná na september 2020.

Most je zložitou stavbou. Je zatiaľ najdlhším železničným premostením vodnej plochy na Slovensku. S čím najzávažnejším ste sa museli pri výstavbe popasovať?

Najzložitejšie z celej výstavby mosta bolo asi jeho zakladanie, ktoré sme museli kombinovať z pevnej zeme (polostrovov) a tiež z plávajúcich pontónov. Oba tieto postupy sa museli zladiť tak, aby si na malom priestore neprekážali. A oba boli zároveň závislé od výšky hladiny v priehrade, na ktorú vplývalo viacero faktorov, ako početnosť zrážok, nábeh hydrocentrál pri výrobe elektrickej energie, neresenie niektorých druhov rýb a podobne. Zložitá bola aj výstavba opory číslo 1 v prudkom svahu, ktorá sa prelínala s výstavbou niektorých objektov východného portálu Tunela Diel. V neposlednom rade bolo náročné aj dopraviť potrebné technológie a komodity na miesto montáže vzhľadom na veľmi skromné a stiesnené priestorové pomery.

Bola pri moste zložitá aj príprava a zakladanie pilierov? Prečo?

Príprava a zakladanie pilierov boli zložité pre umiestnenie vo vodnej nádrži a tiež pre obmedzený prístup na stavenisko z oboch strán estakády. Umiestnenie 10 z 11 medziľahlých pilierov do nádrže skomplikovalo aj samotný proces projektovania, pretože chýbali potrebné geologické sondy priamo z nádrže. Takže sa musel vykonať doplňujúci geologický prieskum a podľa neho upraviť niektoré aspekty zakladania. Samotná realizácia zakladania bola potom závislá od kolísania vodnej hladiny v nádrži a na nepriaznivý vplyv kolísania vodnej hladiny museli byť nadimenzované aj dočasné objekty, ako násyp v objeme až 100 000 m3, ostrovy a dočasné premostenia.

Súvisiaci článok Most je európsky unikát Čítajte 

Ako je most riešený po stránke statickej?

Po statickej stránke ide o 12--poľový dvojkomorový nosník konštantnej výšky s rozpätiami 39 + 10 x 51,5 + 37,59 m, ktorý je zavesený na EDS-závesy po oboch stranách mosta. Predpínací systém mosta má 3 druhy káblov. Sú to súdržné káble – uložené v betóne mostovky v plastových rúrach, voľne vedené káble, teda káble typu monostrand s polyetylénovým obalom vedené v komôrke mosta cez mostové deviátory a EDS-závesy. To sú káble systému extradosed kotvené nad úrovňou mostovky v sedlách nízkych pylónov a pod úrovňou mostovky v betónových náliatkoch v počte štyri kusy na jeden pylón.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C676R na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M676R na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 618
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 093
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 383
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 887
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 111
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 671
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 801
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 301
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 109
  10. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 6 865

Hlavné správy z SME | MY Považská - aktuálne správy

Na kilometrovom úseku Domanižanky v Považskej Bystrici boli štyri mlyny

Dnes stojí už len budova bývalého Piačkovho mlyna na sídlisku Lány, ostatné tri mlyny zbúrali. Najstarším bol Fuchsov mlyn, ktorý bol na bývalom námestí.

Považskobystrickí hádzanári spoznali pohárových súperov

Žrebovali sa zápasy Challenge cupu aj Slovenského pohára.

Považská Bystrica (v červenom) vlani v Challenge cupe hrala s Petrohradom.

Futbalový program v piatok a v sobotu

V piatok 18. októbra je predohrávka 2. ligy, súťaže pokračujú aj v sobotu 19. októbra.

Dubnica (v modrom) hostí doma nepríjemnú Petržalku.

Pre včely chcú získať desaťtisíc podpisov

Včelársky ekologický spolok Slovenska zbiera podpisy pod petíciu, ktorou chce ministerstvo životného prostredia presvedčiť o tom, že včela medonosná by mala byť vyhlásená za chráneného živočícha.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Fašizmus sa už neplazí, on tu je, odkázal na proteste v Trenčíne veterán SNP

Niektoré prevádzky dali do výkladov obrázky s prečiarknutou svastikou.

Polícia zverejnila video z tragédie na THK. Malo by byť mementom

Vodička tu zrazila staršieho pána na priechode pre chodcov, zraneniam podľahol.

Lučenčan okúsil so svojím Ferrari pevnosť zvodidiel

Našťastie sa jeho nehoda skončila bez zranení. Škoda na jeho aute je odhadovaná na sumu okolo 151-tisíc eur.

Vybrali SME

Už ste čítali?