POVAŽSKÁ BYSTRICA. S parkovaním v Považskej Bystrici sú dlhodobo problémy a stav sa bude ešte zhoršovať. Problematikou sa zaoberali nedávno na rokovaní komisie pre výstavbu, dopravu a životné prostredie. Odznelo tu, že by sa mala otvoriť odborná a tiež verejná diskusia na túto tému a prijať čo najskôr koncepcia parkovania v meste.
Názory obyvateľov
Parkovanie je problémom celého Slovenska, v mestách hľadajú riešenia. Považská Bystrica zatiaľ žiadnu koncepciu nemá. „Do centra chodíme veľmi málo, vyhýbame sa mu,“ povedala Beáta Barančíková, ktorá je z Upohlavu. Spolu s manželom auto zaparkovali na ploche za obchodným domom Ščokino. „Jednak sme tu mali opakovane problém nájsť miesto a tiež kvôli plateniu,“ povedala. Mladý muž Tomáš Rybárik hovorí, že parkovanie zatiaľ nikto poriadne neriešil a vraj už včera bolo neskoro. „Keď chcem zaparkovať v centre, otočím sa autom na parkovisku na nie -koľkokrát, pokiaľ sa mi podarí auto odstaviť,“ opísal situáciu. Zmeniť by sa mal aj systém platenia. Prijal by riešenie, aké majú v Trenčíne.
Podľa Františka Bartoša Považská Bystrica zaspala absolútne vo všetkých častiach a v minulosti sa urobili chyby, ktoré sa musia teraz naprávať. „Povoľovali sa veľké stavby, nákupné centrá a nestavali sa žiadne podzemné garáže,“ povedal, kde je podľa neho problém.
Veľké problémy s parkovaním majú ľudia aj na sídliskách. „Keď prídu ľudia domov už aj z popoludňajšej zmeny, je to hrôza. Problém s odstavením auta je na dennom poriadku,“ povedala Monika Kurucová „Niečo budú musieť vymyslieť. Áut je veľmi veľa, stále pribúdajú nové,“ hovorí mladá žena.
Prieskum na sídlisku
Problémami s parkovaním sa zaoberali nedávno aj členovia komisie pre výstavbu, dopravu a životné prostredie. „Veľa sa o tom hovorí emotívne a málo argumentujeme skutočnými faktami,“ myslí si predseda komisie Juraj Pekár.
Otvoriť by sa podľa neho mala odborná a tiež verejná diskusia na túto tému. „Uvidíme, ako sa bude dariť ďalej po tom, čo sme predložili analýzu situácie na najväčších sídliskách, riešenie je aj otázkou politickou,“ povedal Pekár.
Problémy nie sú len v centre mesta, ale už aj na všetkých sídliskách. Najhorší je to na Rozkvete.
Rozkvet je sídlisko postavené na kopci, v zložitých geologických, terénnych a priestorových podmienkach.
Je úplne iné ako všetky ostatné. V neprospech hrá aj veľká hustota obyvateľstva na malej ploche. Ak je 44 bytov postavených na tridsať- krát tridsať metroch, musia byť podľa Pekára zákonite problémy.
„Keď sa stavalo, všetko bolo podľa noriem. V roku 1991 na jeden automobil pripadalo skoro šesť obyvateľov,“ konštatoval. Po rokoch sa situácia úplne otočila, dnes už je problém zaparkovať tu po 16. hodine.
Predseda komisie robil počas troch dní cez Vianoce na najmladšom sídlisku prieskum a výsledky sú alarmujúce.
Čísla sú alarmujúce
Od deväťdesiatych rokov pribudlo 666 parkovacích miest, niet už ich kde stavať a stav miest je stále akútny nedostatok.
„Cez deň sú parkovacie miesta prázdne, problém je večer. Kritické časovo sú večerné, nočné hodiny, víkendy a sviatky.
Na Rozkvete to vychádza tak, že pripadá v priemere 0, 66 parkovacieho miesta na jeden byt, teda ani jedno celé miesto na byt. Inak povedané, na jedno parkovacie miesto pripadá 1, 6 auta. Najkritickejšia situácia je na Ulici ČSA, kde sú výškové paneláky a na jeden byt pripadá len 0,33 parkovacieho miesta,“ priblížil zistenia analýzy predseda komisie Juraj Pekár. Na sídlisku chýba 1353 parkovacích miest, ak sa zohľadní pozdĺžne parkovanie na cestách, čo nie je práve šťastné riešenie, chýba ich stále 873.
„Ak zoberieme do úvahy túto nižšiu potrebu, je to viac ako počet parkovacích miest, ktoré pribudli za posledných tridsať rokov,“ dodal Pekár.
Rozširovať parkovacie plochy už nebude podľa neho účinným riešením.
„Treba hľadať nové prístupy k parkovacej politike mesta. Navyše parkovisko je betónová plocha, ktorá je hnusná, olejová, celý deň je prázdna. V lete akumuluje teplo, veľmi cítiť, kde je tráva a kde parkovisko. Pri klimatických zmenách ďalej uberať zeleň, to je cesta do pekla,“ povedal.
Bolo by dobré prijať koncepciu parkovania v meste, vylúčiť veľké skriňové vozidlá určené na podnikanie, vytypovať lokality vhodné na výstavbu parkovacích zariadení, urobiť analýzu možnosti financovania , možno hľadať aj zdroje z fondov Európskej únie a otvoriť verejnú diskusiu o budúcnosti parkovania.
Niektoré pripomienky z komisie k parkovaniu
K parkovaniu v Považskej Bystrici sa na rokovaní komisie pre výstavbu, dopravu a životné prostredie vyjadrovali viacerí členovia. Podľa poslanca Františka Matušíka by bolo riešením začať stavať parkovacie domy. Viceprimátor Peter Máťoš však tvrdí, že pri tom, ako u nás funguje parkovanie, je to problém. Nikto sa do ich výstavby nehrnie.
„Narazili sme na problém, že Považská Bystrica má také benevolentné parkovanie, ktoré už je na Slovensku nevídané. Ľudia jednoducho prídu a majú to grátis, čo už v okolitých mestách nie je. Nikomu nepôjde stavať parkovací dom, lebo by bol prázdny, keď mimo neho bude parkovanie zdarma,“ vysvetlil Máťoš.
Padli aj návrhy, že treba vo väčšom podporiť mestskú hromadnú dopravu, aby ľudia mali motiváciu prestúpiť z áut do autobusov.
Peter Samek z mestskej polície je presvedčený, že o parkovaní musí rozhodovať mesto.
„Všade, kde sa objavil v mestách súkromný investor, bola odrazu vojna,“ argumentoval a ako negatívne príklady uviedol Košice aj problémy v bratislavskej Petržalke.
V meste nesmie podľa neho existovať súkromné vlastníctvo parkovacej plochy, tie musí vlastniť mesto.
„Parkovacie plochy už sa rozširovať nemôžu, môžeme ísť pri parkovaní len do výšky alebo do zeme,“ povedal.
Dobre majú podľa neho vyriešené parkovanie v Trenčíne a on odporučil uberať sa týmto smerom. O ich systém sa už zaujímali.