Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Pavlovi Belákovi vyšla v Poľsku najlepšie škola šmyku

V Krakowe sa konali medzinárodné preteky Cestárske rodeo.

Pavol Belák (vľavo) s cestmajstrom Jozefom Mamisom.Pavol Belák (vľavo) s cestmajstrom Jozefom Mamisom. (Zdroj: JOZEF ŠPROCHA)

Šofér z púchovského strediska skončil na medzinárodnej súťaži spomedzi Slovákov ako druhý najlepší.

PÚCHOV – Na neoficiálnych majstrovstvách Slovenska cestárov v jazde zručnosti si bronzovú medailu vybojoval domáci Pavol Belák. Umiestnenie mu umožnilo zúčastniť sa na veľkej súťaži krajín V4 v Poľsku.

Ako sa s odstupom času pozeráte na výsledky domácich majstrovstiev?

Pretekoch na cestárskych dňoch, ktoré majú za sebou už pätnásty ročník, sa v Púchove zúčastnilo štrnásť šoférov, dvaja z každého kraja, s výnimkou Bratislavy, odkiaľ neprišiel nik. Spolu so mnou sa súťaže zúčastnil aj môj otec Pavel. Dôveru, ktorú mi pri nominácii dal cestmajster Jozef Mamis, som nesklamal. Skončil som na treťom mieste. V prvom kole som zajazdil druhý najlepší čas, druhé kolo som išiel na istotu. Dôležitá bola rýchlosť na trati, no aj kužele, keď každý dotyk bol penalizovaný desiatimi sekundami.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo Vás čakalo v Poľsku, boli disciplíny podobné ako v Púchove?

Súťažilo sa na motoparku pri Krakowe. Bolo nás pätnásť, okrem slovenského tria, súťažili traja Česi, Maďari, domácich bolo na štarte šesť. Napriek prevahe sa im vyhrať nepodarilo, prvenstvo získal maďarský pretekár. V Púchove sme mali len slalom, v Poľsku boli štyri disciplíny.

Prečítajte si Futbalový turnaj prípraviek U 10 v Horovciach + bohaté foto Čítajte 

Slalom bol iný. U nás je rýchlostný, kde je dôležitý čas a dotyky s kuželmi. V Krakowe bola dôležitejšia plynulosť jazdy, pretože na radlici sme mali umiestnenú misku s tenisovou loptičkou, ktorá nesmela spadnúť. Bolo to veľmi náročné, stačilo jemne ťuknutie do volantu a loptička sa kotúľala po zemi. Pretekár musel zastaviť, vystúpiť, vrátiť loptičku do misky a pokračovať. Stometrový okruh pomedzi kužele som zvládol bez chyby, čo pre začiatok nebolo najhoršie.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj ďalšie disciplíny boli zamerané podobne?

Pri druhej disciplíne sme mali na radlici namontovanú palicu a úlohou bolo napichovať na ňu tri kovové krúžky s priemerom desať centimetrov umiestnené v rôznych výškach. Okrem citu pri riadení bola dôležitá manipulácia s radlicou, aby čas na napichnutie krúžku bol čo najkratší a krúžok nesmel spadnúť. Disciplína mi veľmi nevyšla, krúžky som nabral rýchlo, ale v prvej zákrute som ich stratil. Kým som ich pozbieral a anastokol, stratil som cenné sekundy.

Ktorá z disciplín Vám vyšla najlepšie?

Ani v tretej, ktorá bola úplnou novinkou, som si nepočínal zle. Na dráhe sa meralo, koľko stupňov otáčok šofér zvládne. Disciplína nemala s našou prácou nič spoločné, išlo iba o spestrenie a sťaženie podmienok. Natočil som 402 stupňov, najlepší mal 380, najhorší 480.

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepšie sa mi podarilo zvládnuť školu šmyku. Na dráhe bola predpísaná rýchlosť 40 km/h s presne určenými miestami, kde bolo treba brzdiť. Súčasťou boli fingované nástrahy a suchý ľad. Dosiahol som najlepšie hodnotenie ako víťaz disciplíny.

Bol rozdiel medzi autami, na ktorých jazdíte doma a v Poľsku?

V práci jazdíme na mercedese, tam boli DAFy. Rozdiel som si neuvedomoval, aj keď každé auto je iné. Rozdiel oproti práci bol ten, že na súťaži sme jazdili s prázdnou korbou.

Ako ste skončili v celkovom hodnotení?

Obsadil som šieste miesto ako druhý najlepší Slovák. Víťaz z Púchova skončil tesne predo mnou bol piaty, druhý z púchovskej súťaže obsadil až jedenástu priečku. Peknou spomienkou na súťaž je pohár za umiestnenie a prvenstvo v jednej zo štyroch disciplín.

Začala zima, budete si môcť svoju šikovnosť vyskúšať za volantov. Koľká sezóna so sypačom Vás čaká?

Bude to piata zima, v lete pracujem ako strojník alebo šofér.

Práca so sypačom v často tvrdých podmienkach nie je ľahká. Zažili ste nevšedné situácie?

Pri stretnutí s autobusom na Čertove som skončil v priekope. Mal so šťastie v nešťastí, pretože ma vytiahol okoloidúci bager. Počas nočnej jazdy som pri Dešnej smerom na Beňadín videl spiacu srnku na ceste. Prebral ju hrmot radlice a pokojne odišla do lesa.

Často nám robia problémy vodiči, ale na to som si už zvykol. Ľudia občas na nás hundrú, kde sme, ale musia si uvedomiť, že traja šoféri na smene majú na starosti 150 km ciest. Nikto nespí, máme GPS, dávame zo seba všetko. Za noc som najazdil aj 400 km, nakladal som deväťkrát závisí to od vzdialenosti, osem deväťkrát.

Pavol Belák má pred sebou zimnú sezónu za volantom. Po peknom úspechu v Poľsku by v budúcnosti rád vyskúšal podobnú súťaž. „Keď som bol u cestárov prvý rok, na súťaži v Banskej Bystrici som skončil desiaty. O rok bude v Rakúsku celoeurópska súťaž, sa rád by som sa tam, dostal.“

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  3. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  4. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  2. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  5. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  7. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  8. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  9. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  10. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 388
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 043
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 742
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 611
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 552
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 444
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 252
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 197
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 562
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 420
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Rekordných desať tímov a celkovo štyridsať jazdcov počas mesiaca jún zvolilo ekologickejšiu formu dopravy do práce, vďaka čomu sa v celoslovenskej kampani Do práce na bicykli umiestnil Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) na 26. mieste s úsporou viac ako 2,6 tony CO2.


4 h

Vďaka cyklobusom sa aj tento rok bezpečne spolu s bicyklom dostanete z Trenčína do Bánoviec nad Bebravou aj do Nitrianskeho Rudna.


4 h

Na túto ale aj mnohé iné otázky od vás odpovedáme v našej právnej poradni.


20 h

Uplynulý týždeň zachránilo Košecu čerstvo vyčistené koryto. V nedeľu sa voda už valila Košeckým Rovným.


7 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rozsudok nie je právoplatný.


20 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.


23 h

Slovenskom sa ženú búrky.


1. aug

O udalosti informovali hasiči.


1. aug

Už ste čítali?