Považská Bystrica – Firma KZP, ktorá má priestory v Považskom Podhradí, má na liste vlastníctva aj tridsaťmetrový úsek štátnej cesty II / 507. Cesta prechádza okrajom parcely a je zrejmé, že nebola nikdy vysporiadaná. „To, že štátna cesta prechádza súkromným pozemkom, je skôr perlička, o aké, žiaľ, u nás nie je núdza,“ hovorí František Kubín, jeden z majiteľov firmy. „Je to dôkaz, že vlastnícke vzťahy k parcelám zďaleka nie sú vysporiadané. Zdá sa, akoby sa štát o tieto veci vôbec nestaral. Je to však časovaná bomba, pretože ceny pozemkov stúpajú. Čo by sa teraz dalo vysporiadať za rozumnú cenu, môže byť za niekoľko rokov pre štát veľmi drahé. Dôkazom je napríklad stúpanie cien pozemkov v Tepličke nad Váhom pod KIA Motors. Ďalšou zaujímavosťou je to, že keď platíme mestu daň z nehnuteľnosti, platíme aj za úsek štátnej cesty. Nie sú to veľké peniaze, ale je to zvláštne. Trochu zveličene možno povedať, že keby sme si na svojom pozemku postavili závory a začali vyberať mýto, do Považského Podhradia by sa mohlo chodiť aj cez Bytču. My samozrejme nič takého neplánujeme, ale na východnom Slovensku sa podobný prípad stal. Pozemok pod cestou by sme bez problémov predali štátu, keby prejavil záujem,“ pokračuje František Kubín.
Ročný poplatok daňovému oddeleniu mesta za tristo metrov štvorcových pozemku pod štátnou cestou neprestavuje pre firmu veľkú záťaž. Viac problémov im spôsobila nútená úprava pozemku pred vybudovaním cesty a objektov. „Práve na časti nášho pozemku za cestou je kanálový zberač na povrchovú vodu, ktorý pokračuje potrubím popod cestu a ústil do rigolu, ktorý bol na našom pozemku,“ hovorí František Kubín. „Aby sme dostali stavebné povolenie na vybudovanie firemnej komunikácie, museli sme vybudovať sedemdesiatšesť metrov dlhú, krytú kanalizáciu, ukončenú trativodom, z našich prostriedkov. Stálo nás to dvestotisíc korún. Keby si všetky organizácie tak plnili povinnosti, ako súkromné a fyzické osoby, nevznikali by tu raritné situácie,“ dodáva na záver spolumajiteľ firmy.
Autor: mv