Nová trať je i vďaka eurofondom bližšie k modernému cestovaniu

Už niekoľko týždňov majú cestujúci možnosť vychutnať si komfortnejšiu jazdu vlakom. Medzi stanicami Púchov a Považská Teplá je už v prevádzke nová železničná trať, ktorá skrátila cestujúcim pobyt vo vlaku o niekoľko kilometrov.

Po viadukte už jazdia vlaky.Po viadukte už jazdia vlaky. (Zdroj: Dominika Mrákavová)

Takmer tristo miliónov na výstavbu poskytla Európska únia.

Úspora času, ale aj atraktivita

Štyri minúty úspory času nie je jediný efekt projektu. „Cieľom je zatraktívniť dopravu. Železničná preprava musí byť schopná konkurovať iným formám dopravy. Práve vysoká rýchlosť 160 kilometrov za hodinu je tým faktorom, ktorý potrebujeme zapracovať, aby ľudia preferovali tento ekologický typ prepravy,“ povedal Miloslav Havrila, generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky. Takáto rýchlosť nebude na Slovensku najvyššia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pri plánovanej prerábke štvrtého koridu na trati Bratislava – Kúty chceme dosiahnuť rýchlosť až dvesto kilometrov za hodinu,“ povedal Havrila.

Na jazdu plnou rýchlosťou si pasažieri ešte budú musieť nejaký čas počkať. „Stavebným riešením je trať na rýchlosť 160 plne uspôsobená. Musí však byť ešte zapojená do dispečerského pracoviska, odkiaľ je prevádzka vlakov riadená. Po splnení týchto podmienok bude sprevádzkovaná plná rýchlosť,“ doplnil Havrila.

Unikátne stavebné riešenia

Nová trasa z Púchova do Považskej Bystrice vedie po prejazde mostami a ostrovom na rieke Váh cez tunel Diel. Ten preklenul rovnomenný vrch.

„Razenie tunelovej rúry sa uskutočnilo dovrchným spôsobom pomocou skalných bagrov a trhacie práce pomocou skalných trhavín. Počas razenia tunela vyťažili horniny v objeme asi 9 500 naložených nákladných áut. Hornina sa drvila a spätne používala pri výstavbe,“ informujú Železnice Slovenskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším náročným prvkom bol most, na ktorý sa trať napája hneď za tunelom smerom do Považskej Bystrice.

„Unikátnym je premostenie Váhu v mieste Nosickej priehrady. Je jedným z najdlhších železničných mostov v krajine. Má dĺžku 653 metrov a je dvojkoľajný. Má však aj obojsmerné chodníky na pravej strane pre chodcov a cyklistov. Raritou je použitá technológia letmej betonáže a výsuvnej skruže, ktorou sa most budoval,“ doplnili železnice. Modernizácia železničnej trate medzi Považskou Teplou a Púchovom na rýchlosť do 160 km/h dosahuje finančný náklad 471,04 mil.eur, pričom Kohézny fond Európskej únie prispieva sumou 285,5 mil. eur.

Investícia spadá pod prio-ritu Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  7. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  8. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  1. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  2. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  3. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  7. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  8. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 28 577
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 181
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 994
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 332
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 553
  6. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 341
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 290
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 152
  1. Martina Paulenová: Každý dnešok je jedinečný
  2. Patrícia Popovičová: Stávka na rodinu
  3. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  4. Jozef Huljak: Hračka za 30 dolárov pobláznila svet
  5. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  6. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  7. Igor Múdry: Kyslá kapustička
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: hrad a kaštieľ Modrý Kameň
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 100 505
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 562
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 20 348
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 7 405
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 761
  6. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 618
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 482
  8. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 6 077
  1. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  2. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  3. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  4. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  5. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  6. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  7. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  8. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Dovolenka doma nemusí znamenať kompromis – práve naopak.


Pred 25 rokmi začínali ako malý telekomunikačný operátor.


Eltma má zberné miesta po celom Slovensku.


Pelotón v 5. etape OS2024

69. ročník Okolo Slovenska prinesie špičkové tímy aj bohatý program.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu