Takmer tristo miliónov na výstavbu poskytla Európska únia.
Úspora času, ale aj atraktivita
Štyri minúty úspory času nie je jediný efekt projektu. „Cieľom je zatraktívniť dopravu. Železničná preprava musí byť schopná konkurovať iným formám dopravy. Práve vysoká rýchlosť 160 kilometrov za hodinu je tým faktorom, ktorý potrebujeme zapracovať, aby ľudia preferovali tento ekologický typ prepravy,“ povedal Miloslav Havrila, generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky. Takáto rýchlosť nebude na Slovensku najvyššia.
„Pri plánovanej prerábke štvrtého koridu na trati Bratislava – Kúty chceme dosiahnuť rýchlosť až dvesto kilometrov za hodinu,“ povedal Havrila.
Na jazdu plnou rýchlosťou si pasažieri ešte budú musieť nejaký čas počkať. „Stavebným riešením je trať na rýchlosť 160 plne uspôsobená. Musí však byť ešte zapojená do dispečerského pracoviska, odkiaľ je prevádzka vlakov riadená. Po splnení týchto podmienok bude sprevádzkovaná plná rýchlosť,“ doplnil Havrila.
Unikátne stavebné riešenia
Nová trasa z Púchova do Považskej Bystrice vedie po prejazde mostami a ostrovom na rieke Váh cez tunel Diel. Ten preklenul rovnomenný vrch.
„Razenie tunelovej rúry sa uskutočnilo dovrchným spôsobom pomocou skalných bagrov a trhacie práce pomocou skalných trhavín. Počas razenia tunela vyťažili horniny v objeme asi 9 500 naložených nákladných áut. Hornina sa drvila a spätne používala pri výstavbe,“ informujú Železnice Slovenskej republiky.
Ďalším náročným prvkom bol most, na ktorý sa trať napája hneď za tunelom smerom do Považskej Bystrice.
„Unikátnym je premostenie Váhu v mieste Nosickej priehrady. Je jedným z najdlhších železničných mostov v krajine. Má dĺžku 653 metrov a je dvojkoľajný. Má však aj obojsmerné chodníky na pravej strane pre chodcov a cyklistov. Raritou je použitá technológia letmej betonáže a výsuvnej skruže, ktorou sa most budoval,“ doplnili železnice. Modernizácia železničnej trate medzi Považskou Teplou a Púchovom na rýchlosť do 160 km/h dosahuje finančný náklad 471,04 mil.eur, pričom Kohézny fond Európskej únie prispieva sumou 285,5 mil. eur.
Investícia spadá pod prio-ritu Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov.
