POVAŽSKÁ BYSTRICA / PÚCHOV. Prekládka železničnej trate medzi Považskou Bystricou a Púchovom ovplyvňuje život obyvateľov oboch okresov už niekoľko rokov. Po viacerých presunoch termínu dokončenia by ten posledný mal byť finálny.
Práve prekládka trate bola hlavnou témou stretnutia prednostov z celého kraja, ktoré sa koncom minulého týždňa uskutočnilo na Okresnom úrade v Považskej Bystrici.

V decembri by si mali vydýchnuť
Najmä obyvatelia mestskej časti Považskej Bystrice - Milochov si zažili počas prekládky železnične náročné roky. „Nemá to celé konca. Termín stále prekladali. V tuneli a okolí stále pracujú, tých nákladných vozidiel je snáď milión,“ povedala Ivana Šulíková.
Posledný ohlásený termín dokončenia je koncom roka. „Stavba by mala byť ukončená a doprava presmerovaná 15. decembra tohto roka. Realizátor stavby nám pri prehliadke vysvetlil všetky prekážky, ktoré spôsobili odklad pôvodného termínu. Geológia pri výstavbe tunela je najnáročnejšia zo šesťbodovej stupnice,“ povedal Andrej Torda, prednosta Okresného úradu v Považskej Bystrici. Výstavbu komplikuje aj fakt, že po trati stále musia chodiť vlaky. „Železničná doprava nemohla byť odstavená, takže novú trasu stavajú takzvane za pochodu,“ doplnil Torda.
Miesto vlakov cesta aj cyklotrasa
Súčasťou projektu je aj prebudovanie bývalého železničného zvršku na cestu.
„Projekt počíta aj s výstavbou novej cesty III. triedy, ktorá bude viesť po starej železnici. V niektorých úsekoch sa už začali prípravné práce.
Dokončiť ju však budú môcť až po úplnom presmerovaní vlakov na novú trať,“ doplnil prednosta Torda. Táto cestná komunikácia by Milochovčanom mala uľahčiť dochádzanie smerom do Púchova, ktoré im prekládka železnice a zrušenie vlakovej zastávky skomplikovala.
„Predmetná pozemná komunikácia netvorí súčasť investícií, respektíve spolufinancovania zo strany Európskej komisie, jej kompletné vyhotovenie predpokladáme až v druhej polovici roku 2022.
Avšak uvedenie do prevádzky bude závislé od konaní o odovzdaní a prevzatí stavebných objektov vyvolaných investícií s Trenčianskym samosprávnym krajom ako budúcim správcom,“ povedala Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.
Súčasťou cestnej komunikácie by mala byť cyklotrasa, na ktorú napoja aj ďalší úsek. „Súčasťou mostnej estakády ponad Nosickú priehradu je aj lávka pre peších. Tá je, pokiaľ viem, v pláne značená aj ako cyklotrasa. Niekde v okolí bývalých strojární by sa mala napájať ďalšia.
Tá však nie je súčasťou tohto projektu, je to cyklotrasa, ktorú bude budovať Trenčiansky samosprávny kraj,“ doplnil prednosta okresného úradu Andrej Torda.