Mať tak svoje! Prešli roky a z chlapca sa stal chlap. Považskobystričan vyrástol, pribudli mu šediny a začali nebezpečne rýchlo vypadávať vlasy. Rozhodol sa premeniť detský sen na dospelú skutočnosť.
Marec – ponáhľaj sa starec
Aj tak možno nazvať začiatky zrodu auta, ktoré je svetovou raritou, čiže je jediným svojho druhu na svete. „Bežné závodné auto si môže kúpiť hocikto. Nechcel som mať niečo, čo si môžu kúpiť aj takí, ktorým naň, slušne povedané, stačí nakradnúť. Postaviť originál, to je iná káva,“ dumá Vlado. V marci 2003 sa začína zapĺňať prvá kolónka krstného listu pre Lotus Seven. Model, ktorý sa rozhodol postaviť, je iný ako ten, ktoré ponúka hneď niekoľko spoločností na svete. „Je rozmerovo väčší. Keď som si sadol do toho, ktorý sa začal v päťdesiatych rokoch vyrábať, vedel som že Chapmannov model je maličký. Moje auto bude väčšie a hotovo!“ Keď ho môžu ponúkať ako skladačku Holanďania, Japonci, Angličania či Česi, prečo by ho nemohol postaviť Slovák?
Z čoho a ako?
Konštrukčný základ tvorí klasická joklovina, teda priehradový rám, doplnený oceľou, karoséria je z oceľového a hliníkového plechu... „Dôležité bolo rozhodnutie o motore, elektronike a vlastne všetkom ostatnom, čo bude vo „vnútri“. Kamaráti mi tvrdili, že postačí obyčajný motor. Oponoval som, veď závodný voz musí mať aspoň sto koní, a tak sme mu dali motor a množstvo ďalších súčiastok zo Sierry 20DOHC. Získal tak 140 koní a dnes viem, že pri dvojlitrovom motore ich mohlo byť aj dvesto. Kvôli kompaktibilite bola väčšina použitých súčiastok zo spomenutého auta, no prišli i chyby, za ktoré sa platí draho. Dnes viem, že by som veľa vecí urobil inak. Špekulovanie, napríklad s prístrojovou doskou, sa nie vždy vyplatilo. Vznikli chyby, ktoré sa odstraňovali nie vždy ľahko.“
Nový zákon, nový problém
Keď začal v úvode prvého jarného mesiaca tohto roku platiť namiesto starého zákona 116 o pozemných komunikáciách nový 725, prišli ďalšie problémy. „Opäť bola ľavá ruka rýchlejšia, ako pravá. Príslušný paragraf sa odvoláva na vykonávaciu vyhlášku, ktorá však ešte nie je na svete. Stavba áut patrila dovtedy medzi dovoz áut, no všetko sa zmenilo. Je to samostatná kapitola, čo mi prinieslo ďalšie patálie.“ Vykonávacia vyhláška by mala byť na svete vraj v septembri, dovtedy musí byť auto na prepravných značkách. Čaká ho štátna skúšobňa. „Rozhodol som sa pre Prahu. Je nelogické chodiť pre niečo do Žiliny, do Púchova, Kopřivnice... Zamotaný kruh. Aj v tom však môže nájsť človek pochopenie. Ja som ho našiel dopravnom odbore v Považskej Bystrici. Hoci sa úradníci držia zákonov, ich jednanie malo hlavu a pätu. Musím sa im poďakovať, veď mi maximálne pomohli, čo sa nedá povedať o iných.“
Kedy bude brázdiť Žralok cesty?
Každé dieťa má svoje meno, dostal ho i nový krásavec. „Pre červenú farbu som sa nerozhodol iba pre porovnanie napríklad s Ferrari, ale je to jednoducho dravec, závodné auto. Aj preto má zatiaľ označenie Hai 2000. Možno skratku mena, ale skôr po nemecky žralok.“ Ak chceme hovoriť o maximálnej rýchlosti, môžeme sa rádovo pohybovať od 140 – 150 kilometrov za hodinu, ktorá je nielen optimálna, ale aj znesiteľná v autách tohto typu. Zrýchlenie na sto kilometrov má Žralok za 6,5 sekundy, zrýchliť na štvrť míle zvládol na letisku v Hričove za 14,20 sekundy. „Všetky peripetie trvajú príliš dlho, no ja verím, že raz sa skončia a ja budem môcť v pokoji jazdiť.“
Za koľko?
„Otázok, koľko by stálo nové auto, som dostal mnoho. Ponuky prišli najmä so skutočnosťou a podmienkou, ak bude auto „na značkách“. Nie je na predaj! Ak by predsa len? Jedine v prípade, že by bolo na jeho súrodenca. Nestaval som ho kvôli zárobku. Postavil by som generačne niečo lepšie, ale replika by bola zo starších modelov, v ktorých vidím krásu auta.“ Červený Žralok stojí zatiaľ schovaný pred očami divákov i fajnšmekrov a čaká, rovnako ako jeho majiteľ, na pražský krst ohňom, ktorý by mu mal dokončiť rozpísaný krstný list.