Púchov – Po roku sa v Púchovskej nemocnici nič nezmenilo. V meste bola iba jedna jediná pohrebná služba, a s ňou podpísala nemocnica zmluvu v júli 2003. Venia sa tak stala automaticky jedinou, ktorá vykonávala služby pre pozostalých. V októbri pribudla ďalšia, Advent, ktorá priniesla konkurenciu. Od tejto doby sa snažia obe firmy presadiť na trhu, čo nie je neobvyklé. Platia však pre obe rovnaké pravidlá? O vyjadrenie sme požiadali aj riaditeľa nemocnice Zdravie MUDr. Ota Smatanu, odpoveď sme však nedostali.
„So Zdravím máme zmluvu. Medializácia vyvinutá proti našej službe ide zo strany pána Karumníka. Bola u mňa televízia, pre ktorú bol námet na reportáž nezaujímavý, a tak sa ani neodvysielal. Hnevá ma to, že konkurencia do nás rýpe bez príčiny. Ja sa do nej nestarám. Vychádzam s ľuďmi dobre, ak niekto nechce nás, má druhú službu. Napokon, so Zdravím mal Karumník zmluvu o doprave ešte skôr ako ja!“ V tomto prípade sa však J. Vrábel mýli, pretože ako sme zistili, P. Karumník má zmluvu o preprave so Zdravotnou dopravou Púchov, ktorá pozostatky nepreváža.
„Ja sa o konkurenciu nestarám. S pozostalými vychádzame dobre, ak nás niekto požiada o služby, snažíme sa ich splniť spoľahlivo a čestne. Na rozdiel od konkurencie, ktorá sa nezistenou cestou dostane ku kontaktu na rodinu pozostalých niekoľko minút po úmrtí blízkeho. Bolo by zaujímavé zistiť, ako to dokáže,“ hovorí Peter Karumník z Adventu.
Pri návšteve nemocnice sme boli zvedaví na osud plagátu poskytujúci služby Venie, ktorý visel predtým na doliečovacom oddelení. Zmizol, no nahradil ho oznam na kvetinárstve o pohrebných službách, ktoré je pri vchode do nemocnice k detskému oddeleniu. Nahradilo ho aj vozidlo Venie, ktorého parkovanie pred nemocnicou nepôsobí príliš eticky.
„V Zdraví máme sklad, kvetinárstvo,“ argumentoval majiteľ Venie. „Najlepšou reklamou sú služby, ktoré firma poskytuje. Snažíme sa o to aj my,“ tvrdí Karumník. „Nám sa nik na poskytnuté služby nesťažoval. Ak by sa tak stalo, riešili by sme ich,“ dodáva Vrábel.
Viac svetla do problému by vrhli práve tí, ktorým sa spomenuté služby poskytujú. „Problémy by mal vyriešiť zákon, ktorý upravuje práva a povinnosti subjektom, ktoré majú oprávnenie na prevádzku pohrebných služieb, pretože doposiaľ sa ich týkal iba okrajovo,“ povedal Tomáš Bley z príslušného ministerstva. Nový zákon by mal priniesť väčšie nároky pozostalých na kvalitnejšie služby. Pohrebníctvo ponúka služby, ktoré nie je možné na základe reklamácie opakovať. Bude pamätať aj na reklamu v priestoroch nemocníc, ktorá je zatiaľ síce podľa ich riaditeľov neetická, no často v ich priestoroch zostáva. Nový zákon klepne po prstoch podnikateľom, ktorí berú mŕtvoly iba ako kšeft. Aké skúsenosti máte s pohrebnými službami vy?
Autor: mk