Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Uľahčia nové cesty život obyvateľov mesta?

V utorok 21.6. sa konalo na Mestskom úrade v Považskej Bystrici stretnutie zástupcov mesta, Dopravoprojektu a občanov.

Projektanti predložili technické štúdie preložky cesty I/61 v rôznych variantoch, ako mu stanovilo Ministerstvo životného prostredia SR v rozsahu hodnotenia k EIA na preložku cesty I/61. Aj keď pri prvom pohľade ide iba o čiary po mape mesta, ide zároveň o proces, ktorý zmení jeho tvár na dlhé obdobia.
Stres vyvolaný dlhodobým nekonaním Slovenskej správy ciest sa odráža aj v postupoch pri tvorbe a návrhu „kompenzácií“ za diaľnicu. Mesto Považská Bystrica ešte stále nemá nový územný plán, ani dopravný generel mesta. Projektanti tak pripravovali svoje návrhy hlavne na základe požiadaviek mesta bez účasti občanov. Tento necitlivý prístup aktivizoval mnohých občanov, ktorí sa začali dožadovať korektnejších postupov zo strany úradov a investora. Tak sa podarilo dosiahnuť, že ministerstvo životného prostredia určilo SSC pripraviť viac variantov preložky cesty Bratislava - Žilina, vedúcej dnes stredom mesta. K pôvodnému návrhu cez Nálepkovu a okolo sídliska Stred pribudol variant cez Kunovec, poza fabriku, okolo štadióna, po Kukučínovej a na Orlovský most. Tretí je v trase dnešnej hlavnej cesty, ktorý by sa pred Jelšovým v svahu oproti cintorínu dostal na most, tunelom cez Šibeničný vŕšok popod diaľnicu prešiel na druhú stranu na Kukučínovu ulicu a pokračoval k Orlovskému mostu. Občania navrhovali, aby sa hlavná cesta od mosta nevracala do mesta, ale cez územie Starých Váhov pokračovala popri diaľnici až za Vrtižer. Tento variant sa ale akosi z návrhov vytratil a stále sa cesta vracia bližšie k mestu. Prečo je to tak? Podľa predstáv projektantov sú na trase tri dôležité body. Prvý je približne na Trojici za Sverepcom, kde preložka začína, druhý je pod Šibeničným vŕškom pod budúcou diaľnicou, a tretí je čerpacia stanica OMV na ceste do Žiliny. Spojenie tretieho a druhého bodu vedie najkratšou cestou práve popred okná chudákom, ktorým nad hlavu postavia diaľnicu, a samozrejme z druhej strany sídliska Stred, ktorému takto ako „kompenzáciu“ presunú cestu z jednej strany na druhú. Keby sme mali hotový nový územný plán s uvažovanou rekreačnou zónou pri Váhu, tak by sa nevhodnosť takto navrhnutej preložky ešte zvýraznila.
Veľkým bolestivým bodom sa v novoformovanej Považskej Bystrici môže stať kruhový objazd pod diaľnicou v priestore pri štátnej polícii. Občania sa obávajú nahromadenia dopravy a prípadných dopravných kolapsov v jednom bode. Situácia v porovnaní s dnešnou križovatkou pri hlavnej pošte sa skomplikuje ešte tým, že diaľničný privádzač Centrum bude prakticky vyvedený do novej križovatky, presunutej oproti pôvodnej iba o sto metrov. Problematika privádzača Centrum je azda najboľavejším problémom, ktorý v súvislosti s diaľnicou spôsobilo vedenie mesta. V správe o hodnotení o dopadoch diaľnice na životné prostredie je vplyv križovatky Centrum vyhodnotený v niektorých ohľadoch pre obyvateľov mesta ako horší, než keby sa diaľnica nestavala! Naši volení predstavitelia si ho napriek tomu želali, donútili SSC zmeniť žiadosť o územné rozhodnutie a štát tak privádzač Centrum postaví.
V snahe zachrániť čo sa dá, dotknutí občania navrhujú projektantom, aby oddelili jednotlivé dopravné prúdy a nezvádzali ich znova do jedného bodu. Zároveň obávajú nebezpečnosti nového kruhového objazdu spájajúceho päť ciest. Vznikne tak nový neuralgický bod mesta. Deti tadiaľto chodia do škôl, občania do priemyselných zón za prácou a na autobusovú či železničnú stanicu. Zdá sa, že by bolo vhodné uvažovať o mimoúrovňových križovatkách a bezpečných bezbariérových priechodoch pre chodcov a cyklistov. Možno najlepším riešením by bol tunelový variant preložky, ktorý by vznikol zapustením hlavnej cesty pod zem v priestore súčasnej cesty stredom mesta. Nad ňou by ľahko mohla vzniknúť vytúžená pešia zóna a uvažovaná podzemná autobusová stanica v priestore dnešného podchodu, alebo na inom vhodnom mieste v blízkosti centra mesta. Rozpracovanie aj takéhoto variantu investorovi nariadilo ministerstvo životného prostredia.
Dokončenie technických štúdií je predo dvermi. Mnohí občania odoslali svoje spoločné stanoviská a požiadavky k návrhom projektantov z Dopravoprojektu. Uvidíme, ako sa s nimi vyrovnajú.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 35 900
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 280
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 687
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 14 573
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 906
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 035
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 584
  8. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 108
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 6 860
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 6 192
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Ilustračné foto.

Pre ružové a červené okresy sa podľa COVID automatu zvyšuje počet divákov pre kultúrne podujatia.

7. máj
Ilustračná fotografia.

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) plne podporuje snahy slovenských pekárov, aby poslanci Národnej rady SR zachovali súčasné lehoty splatnosti faktúr.

7. máj

Vypočujte/pozrite si dynamický prehľad domácich aj zahraničných športových aktualít doplnený o exkluzívne informácie z regionálneho športu.

7. máj

Kriminalisti žiadajú verejnosť o pomoc pri pátraní po 25-ročnom mužovi.

7. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muži, ktorí útočili pred nitrianskym barom, dostali tresty vo výške 4,5 a 4 roky. Na vyhlásenie rozsudku neprišli.

24 h

Policajný zbor v Trnave žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po piatich odsúdených osobách.

7. máj

Jedným z benefitov je práca v jednozmennej prevádzke. V automotive krajine je to podľa riaditeľa možné pokladať za malý zázrak.

7. máj

Dopravní policajti kontrolovali dodržiavanie rýchlosti na cestách.

7. máj

Už ste čítali?